Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jo, i exemplen på den sidan så finns ju "my father" med bland exemplen, så namn ska nog tolkas brett - klickar man sig vidare in på term of address så kan man läsa:

"Definition:

A word, phrase, name, or title (or some combination of these) used in addressing someone. A term of address may be friendly, unfriendly, or neutral; respectful, disrespectful, or comradely."

Så det behöver inte vara just namn i ordets strikta betydelse.

Ah, tackar. :) I fallet med Sherlock så kanske det är unfriendly/disrespectful som ligger närmast till hands då.

Av vad jag har sett så verkar det fungera även med t ex "I haven't seen him, mother" och andra saker som inte är namn. Då har jag å andra sidan läst vilt och inte nödvändigtvis kollat först att källan är stensäker.

Jag skulle likna No shit, Sherlock med tex. Good Lord, was he crazy eller annat som har med attityd/kommentar att göra.

Det du beskriver direct adress är egentligen inte så relevant eftersom Sherlock i det här fallet inte egentligen tilltalas - utan det är ett uttryck.

Men man kan säkert hävda att båda beskrivningarna är korrekta beroende på om man ser "No shit..." som ett uttryck för en kommentar eller faktiskt en slags uppmaning/adressering till vederbörande.

Grammatik är roligt för det är ofta glasklart tills dess att man analyserar det lite mer. ;)

Nu skall jag i säng. Som sagt; jag lägger upp sidorna imorgon och jag tycker att det skall bli spännande att ta del av Oldies resonemang kring huvudsats i detta. Det verkar enligt min mening ganska osannolikt att Oldie har rätt i just det här fallet. Kommatering före och efter namn är trots lite färre komman i engelskan, relativt vanlig.

Fö avskyr jag kommakåta galningar som sätter komma efter var tredje ord. Min dagstidning har en del journalister som gör det. Det ser mästrande ut, tycker jag.

PS;

Dina adverbial ovan kan användas så, men då krävs nog ett namn efteråt. Generellt så kommateras inte adverb som tex The sun was beating ruthlessly on the old mans bare neck.

Senast ändrad:

Fast frågan gäller väl före namn (innan, som Oldie skrev), inte efter?

"No shit, Sherlock" är ju ett exempel på kommatecken efter den där satsen, före namnet på (den tilltalade) personen.

Jag skulle sätta ett kommatecken där om jag skrev på engelska, men så är jag ju inte professor i lingvistik, heller.

Det skulle jag också, och jag är inte heller professor i lingvistik, men väl fil.mag. i engelska (och litteraturvetenskap, om det nu är viktigt).

Tror du verkligen inte att Sherlock tilltalas? Det tror nog jag, även om det är ett stående uttryck. Man kallar ju den man vänder sig till för Sherlock. Menar du verkligen det, du jättesmarte Sherlock. Typ.

Och sen vill jag förstås veta vilket ord du stavade fel... Jag erkände ju diskution så kom igen nu:p

Jag skulle likna No shit, Sherlock med tex. Good Lord, was he crazy eller annat som har med attityd/kommentar att göra.

Det du beskriver direct adress är egentligen inte så relevant eftersom Sherlock i det här fallet inte egentligen tilltalas - utan det är ett uttryck.

Men man kan säkert hävda att båda beskrivningarna är korrekta beroende på om man ser "No shit..." som ett uttryck för en kommentar eller faktiskt en slags uppmaning/adressering till vederbörande.

Grammatik är roligt för det är ofta glasklart tills dess att man analyserar det lite mer. ;)

Skillnaden är väl att man i fallet med Sherlock faktiskt kallar någon för det, även om det är ironiskt, medan "Good Lord" är mera som en förstärkning (om man pratar med någon annan) eller en ursäkt att säga något högt för sig själv? Pratar man med någon annan så tänker man förhoppningsvis inte inte att samtalspartnern är Gud. Pratar man med sig själv så kaaanske man tänker att man pratar till Gud, vilket skulle göra det till direct address, men jag föreställer mig att någon som gör det skulle välja andra uttryck än just Good Lord.

Edit: Meh, så hade jag bara behövt läsa lite till innan jag svarade för att se att mandalaki redan har svarat mycket kortare och enklare. Ungefär så menade jag! :D

PS;

Dina adverbial ovan kan användas så, men då krävs nog ett namn efteråt. Generellt så kommateras inte adverb som tex The sun was beating ruthlessly on the old mans bare neck.

Vilka adverbial? Menar du disrespectful och unfriendly? I sådana fall så menade jag inte att orden i sig kunde användas i direct address istället för ett namn, utan att de i Dentakus citat i inlägget innan (nr 160) var de som bäst beskrev Oldies användning av Sherlock när han adresserade mig. :)

Tror du verkligen inte att Sherlock tilltalas? Det tror nog jag, även om det är ett stående uttryck. Man kallar ju den man vänder sig till för Sherlock. Menar du verkligen det, du jättesmarte Sherlock. Typ.

Och sen vill jag förstås veta vilket ord du stavade fel... Jag erkände ju diskution så kom igen nu:p

Jovisst tilltalas Sherlock! :D Du har helt rätt - och jag har fel.

Men eftersom Sherlock i det här fallet inte är en fysisk person vi avser utan att han snarare är en metafor för det uppenbara - så vill jag hellre påstå att kommat har att göra med attityden.

Det är ju faktiskt en interjektion, alltså en åsikt, attityd. Det hade lika gärna kunnat stå: "No, you are wrong", eller "Yes, indeed".

Här är lite lättsam läsning om interjektioner.
Interjections

Interjections are words used to express strong feeling or sudden emotion. They are included in a sentence - usually at the start - to express a sentiment such as surprise, disgust, joy, excitement or enthusiasm.

Examples:

Hey! Get off that floor!

Oh, that is a surprise.

Good! Now we can move on.

Jeepers, that was close.
Yes and No

Introductory expressions such as yes, no, indeed and well are also classed as interjections.

Examples:

Indeed, this is not the first time the stand has collapsed.

Yes, I do intend to cover the bet.

I'm sure I don't know half the people who come to my house. Indeed, for all I hear, I shouldn't like to. (Oscar Wilde)

Well, it's 1 a.m. Better go home and spend some quality time with the kids. (Homer Simpson)

Sedan är klart - Sherlock är ett egennamn, så visst..... ;) Jag kan köpa det med.

Skillnaden är väl att man i fallet med Sherlock faktiskt kallar någon för det, även om det är ironiskt, medan "Good Lord" är mera som en förstärkning (om man pratar med någon annan) eller en ursäkt att säga något högt för sig själv? Pratar man med någon annan så tänker man förhoppningsvis inte inte att samtalspartnern är Gud. Pratar man med sig själv så kaaanske man tänker att man pratar till Gud, vilket skulle göra det till direct address, men jag föreställer mig att någon som gör det skulle välja andra uttryck än just Good Lord.

Nejdu, nu får vara vara konsekventa.
:cool:
Finns Lord, så finns Sherlock. Gud är ett egennamn också. Men antingen är både Sherlock och Good Lord det som silverbibeln kallar attitydkommatering eller direkt addressering som du är inne på - eller både ock.

Jag ser ingen skillnad på Lord och Sherlock alltså.

Vilka adverbial? Menar du disrespectful och unfriendly? I sådana fall så menade jag inte att orden i sig kunde användas i direct address istället för ett namn, utan att de i Dentakus citat i inlägget innan (nr 160) var de som bäst beskrev Oldies användning av Sherlock när han adresserade mig. :)

Jag menade att adverb/adverbial används i så olika sammanhang att det inte kan betyda att de skall kommateras "bara för att".

Edit:

När man känner sig redo kan man ta detta lilla test. :D

http://www.grammar-monster.com/tests/test_commas.htm

Senast ändrad:

Nejdu, nu får vara vara konsekventa.
:cool:
Finns Lord, så finns Sherlock. Gud är ett egennamn också. Men antingen är både Sherlock och Good Lord det som silverbibeln kallar attitydkommatering eller direkt addressering som du är inne på - eller både ock.

Jag ser ingen skillnad på Lord och Sherlock alltså.

Ha ha okej, det är du som är experten. :D

Jag menade att adverb/adverbial används i så olika sammhang att det inte kan betyda att de skall kommateras.

Då förstår jag nog inte ens vad det är du pratar om. :o Har jag skrivit någonstans att jag tror att det är så? När då i sådana fall?

Jag minns inte vilket ord det var riktigt... :o Jag blev väl så generad att jag tänkte att jag aldrig mer skall visa mig på Buke - så ordet är tillfälligt förträngt. ;)

Det var dock inte så länge sedan, någon månad kanske...?

Fö slarvar jag något vansinnigt för jag har ingen rättstavning på Chrome och jag känner ofta ett större behov av att snabbt uttrycka min åsikt och hänga med i debatten än att fila på stavning/formuleringar.

Men jag vet ju vilka på Buke jag alltid kan räkna med stilistiskt. När jag läser deras inlägg så tänker jag, "det där kan jag också" - jag skall också bli mer noggrann fortsättningsvis - men så orkar jag inte och ser ändå att Buke är tid för rekreation och underhållning.

Trots alla krav från omgivningen på detta forum. ;)

Åh fy! Dem stog i hörnet och vart possitiva :crazy:

Blä!
Sedan undrar jag hur det är med "eran" och "våran"? Jag tycker det ser väldigt fel ut i skrift, det känns mer som "talspråk"?

Fortografering är också ett ord, utöver tidigare nämnda, som jag stör mig på.

Det mest sannolika är väl att förekomsten av ett namn inte alls påverkar användningen av skiljetecken?

Jo, det lutar det väl åt. Den semantiska/grammatiska diskussionen om vad som är ett namn hänger ju också ihop med det. (Jag är mer hemma med semantik än grammatik, men ämnena tangerar ju varandra.) Jag menar att det sällan är någon skillnad mellan namn som Sherlock (litterär, fiktiv person), Gud (ontologiskt oklar person) och tex Stefan (min granne) grammatiskt sett.

Att tala om en person som finns - Stefan - och en person som inte/kanske finns - Tomten, Gud, Den bevingade hästen - påverkar inte språkanvändningen. En del menar att vi tänker på det som finns på helt andra sätt än det som inte finns, men själv är jag tveksam på den punkten. Det skulle vara spännande att veta om man kan se skillnad på hjärnaktiviteten när folk pratar om sådant som finns och sådant som inte finns. Och jättespännande hur det då blir när vi pratar om Gud, som ingen vet om han finns.

Grammatiskt/semantiskt gör det endast undantagsvis skillnad utifrån vilken "sorts" person vi talar om, även om religiös tradition kan göra att Gud och olika pronomen för Honom (:laugh:) har lite egna regler.

I övrigt verkar ju Oldie missa att det inte är glasklart vilken typ av sats No shit, Sherlock är. Han tycks ju mena att satsen är en avslutad huvudsats, och att det skulle göra att namnet inte bör föregås av kommatecken. Det verkar i sin tur ointuitivt för de flesta i diskussionen.

I en avslutad huvudsats, ingen uppmaning.

Sedan skriver han

Intonation.
...
Det är ett konstaterande, inget annat.

Där skulle alltså intonationen av satsen tala mot kommatecken?

Att utan eftertanken reducera satsen till ett konstaterande, framstår för mig väldigt platt. Vad konstateras i satsen No shit, Sherlock? Som jag läser satsen kan den bättre förstås både som direct address och som en sådan där attitydsats som Priffe är inne på. Eller båda samtidigt. Det är ju också ett idiom, och många idiom vinner ju på att tolkas lite öppnare än vad en bokstavlig läsning ger vid handen. Olika former av dold implikatur (att man implicerar något annat/mer i satsen än vad orden säger), är ju vanligt då det kommer till befästa talesätt /idiom.

Vad man bokstavligt talat skulle mena med No shit, Sherlock, måste vi ju känna till fler satser i konversationen för att kunna begripa. Satsen själv avsöljar inte det. Vi tror väl inte att det handlar om huruvida Sherlock har skitit.

Ja, jag spånar lite på långfredagsmorgonen. :p

Jag skulle säga att i sherlock- och gudmiljön så är även prinsessfeminist en metafor för det uppenbara så frågan är väl om du finns rent fysiskt:devil:;)

Petruska: vi skulle ju kunna göra en moderniserning och tidsanpassning av uttrycket och då försvinner skiljetecknet: no shit sher lock:D

Här, Oldie!

Du får gärna berätta vilka punkterdu tyckte var relevanta för just Sherlockexemplet.

scaled.php

scaled.php

Och - sorry Darkblonde! :o

Glömde att svara dig... Jag tror jag var trött för jag får heller inte ihop det. Kanske funderade jag sådär i midnattstimman på exempelvis "Sincerely, Priffe" eller liknande. Men det skrev du inte - utan det var bara något jag tänkte på när det kom till adverb/adverbial.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 514
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 279
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 243
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar