Felstavningar

Sv: Felstavningar

Och - sorry Darkblonde! :o

Glömde att svara dig... Jag tror jag var trött för jag får heller inte ihop det. Kanske funderade jag sådär i midnattstimman på exempelvis "Sincerely, Priffe" eller liknande. Men det skrev du inte - utan det var bara något jag tänkte på när det kom till adverb/adverbial.

Phew, tack! Jag var också trött och satt och läste och läste men förstod verkligen inte vad som menades. Det kanske är bäst att stänga ned Buke runt 22 eller så. :D

Schysst med bilderna också. :bow: Jag ser fram emot att se Oldies förklaringar!

Dubbla supinumformer... Hu! Ryser vare sig det handlar om tal eller skrift, så hemsk är jag!

Ex: velat gjort - velat göra
fått köpt - fått köpa

Och så en klassiker som jag i och för sig hoppas att man inte använder så ofta:

Ta självmord - begå självmord eller ta livet av sig

Sedan stör jag mig på förkortningar som iofs för att de bara ser fula ut på något vis..

Många felstavningar retar jag mig på, men det som mest stör mig nu för tiden är särskrivning. Det är så illa att se. (och verkar bara bli vanligare tyvärr)

Fel ändelser är också jobbiga att se och höra. Tex "den är intressant, men den här är mest intressant" så skulle jag sagt. Istället kan man höra dem som säger: "den är intressant, men den här är den intressantaste". usch!! Speciellt när de säger sådant i TV eller radio. Där borde språket vara bättre många gånger.
Bland annat, avudsjukaste, omsorgsfullaste, långsintaste, är exempel på sånt jag hört i medier.
Höll på att glömma ett numera rätt vanligt uttryck som gör mig galen: "även fast" För mig heter det "fast" eller "även om"

Senast ändrad:

Och så en klassiker som jag i och för sig hoppas att man inte använder så ofta:

Ta självmord - begå självmord eller ta livet av sig

Den retar jag mig också på.

krus skrev:
Sedan stör jag mig på förkortningar som iofs för att de bara ser fula ut på något vis..

"Iofs" använder jag :o. Fast bara på forum, fb och liknande. Använder även "sas".

Dräcktig och våldtäckt är ord som det kryper i skinnet på mig när jag ser.

Särskrivningar är annars det största irritationsmomentet för min del. Jag såg precis här på Bukefalos en tråd kallad "En mans häst?". Jag var nära att svara i den och fråga vad man skulle göra om man hade en kvinnas häst...

Dessutom blir jag irriterad över folk som använder termer som gravid/misshandlad/mördad etc i djursammanhang. En annan källa till irritation är när man, när det gäller färger på hästar, prompt ska envisas med att använda gamla benämningar (ex. bork och albino) eller använda det engelska namnet (ex. bay, buckskin och chestnut) när man bara helt enkelt skulle kunna skriva det på svenska.

Med tanke på "dräcktig" i förra inlägget".

Inte heller något stavfel men jag kan störa mig på par som i någon form av jämställdhetshets går runt och pratar om att "vi har blivit gravida". En graviditet är ett tillstånd som mig veterligen endast kan "drabba" kvinnor. Att vara gravid är inte synonymt med "jag ska bli förälder om 9 månader". Går männen i dessa par runt och säger "jag är gravid" om de endast skulle prata om sig själv?

Haha, lite underbart att ni orkar hålla på :D.

Tja, ingen fråga är för liten och obetydlig i dessa sammanhang. ;)

Nu väntar jag bara med spänning på Oldies resonemang kring sina grammatiska upptäckter i denna legendariska silverbibel.

Jag vill hävda att de sidor han hänvisar till inte är relevanta för detta uttryck, utom isf inledningen, i vilket författarna uttrycker att kommateringen sker vid paus/intonation.

Men det förklarar inte just detta specifika idiom/uttryck/direkt adressering. Tycker jag alltså. Oldie har uppenbart tolkat paragraferna annorlunda, särskilt exempel "G".

Nu är inte grammatik min specialitet (jag har examen i litteraturvetenskap), så jag är öppen för att jag inte har helt rätt. :D

Oldie, din gamla uv! Var är du nu? :cool:

Oldie, din gamla uv! Var är du nu? :cool:

Vinkar ! Firar påsk :D

467 säger allt på 3 rader text.

" Kommatering i engelskan är endast i vissa fall knuten till gränser mellan fullständiga satser. Den strävar i främsta rummet efter att göra en mening tydlig och naturlig att läsa."

Förtydligande, fetstil är en direkt översättning.

Häromdagen fick jag ett brev som inleddes med frasen "Bäste Mitsubishi ägare". Jag har lagt ut brevet till min bil eftersom det förmodligen är avsett till den. Visst är det lite tvetydigt om inledningen vänder sig till bilen eller ägaren, och min adress står på kuvertet, men eftersom jag är säker på att jag är kvinna och är mer osäker på min bils könstillhörighet så måste det ju vara till bilen brevet riktas.

Särskrivningar är annars det största irritationsmomentet för min del. Jag såg precis här på Bukefalos en tråd kallad "En mans häst?". Jag var nära att svara i den och fråga vad man skulle göra om man hade en kvinnas häst...
När jag läste den tråden trodde jag först att det handlade om en häst som tillhörde en man. Särskrivning är vidrigt!!:devil:

Exempelvis super duktig idag. Ja det var ju bra gjort. Såg det på min FB idag men valde att inte kommentera.

" Kommatering i engelskan är endast i vissa fall knuten till gränser mellan fullständiga satser. Den strävar i främsta rummet efter att göra en mening tydlig och naturlig att läsa."

Jag vet inte vad jag ska skriva. Det där är ju inte i närheten av ett bevis för att du har rätt. Tror du själv att det är så? Hur resonerar du egentligen? Så slänger du in två bonusmellanslag igen, som något slags strössel på min grattistårta. Jag känner nästan för att fråga om du råkade äta några spännande svampar till middag. Om mina eventuella framtida barn får en engelsklärare som du så kommer de att få byta skola.

Dessa tre rader säger mig ingenting i förhållande till uttrycket "No shit, Sherlock!"

Vill du vara vänlig och berätta vad du stödjer dina tankar på? På vilket sätt är det onaturligt att kommatera efter No shit?

En fullständig sats hade för mig varit "No shit for/at Sherlock", där hade ett komma varit malplacerat.

En annan källa till irritation är när man, när det gäller färger på hästar, prompt ska envisas med att använda gamla benämningar (ex. bork och albino)
Vad ska man säga istället? :confused:

/källa till irritation :o

Men jag förstår inte varför det skulle vara fel att säga bork. Det heter ju bork. (Inte riktat till dig alltså). I såna fall är väl skimmel lika fel, varför inte bara säga vit liksom?

Albino har jag nog bara använt en gång, om en häst som vi trodde var albino (var sju år, ingen aning om det stämde eller ej). Vet inte vad för ord man skulle använda istället.

Men va? Jag fick lära mig att det hette bork. Eller vadå, är det en ny grej att man nuförtiden säger gulbrun och jag har missat det bara?

/hänger inte med

Snabb googling visar att de flesta skriver "gulbrun (bork)" om färgen. Gick hela hästvärlden ihop en viss dag och bestämde att bork är alldeles för gammeldags eller? :p

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 520
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 291
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 243
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar