Felstavningar

Sv: Felstavningar

Tja, man skall väl ändå värdera källan på nätet innan den anses vara tillförlitlig?

Ursäkta, jag missade det här förra gången. Javisst ska man det. Jag vågar dock påstå att det, om det finns exempelvis 100 000 sidor som tar upp frågan om kommatecken före namn vid direct address, borde finnas i alla fall några stycken av dem som stöder Oldies påstående. Förutsatt att han har rätt, alltså. Det vore ju jättekonstigt om Oldie och Silverbibeln tycker en sak, som visar sig vara rätt, medan "alla" på internet tycker en annan.

Bra att någon tar upp den kastade handsken och inte bara hänvisar till dittan och dattan som finns att googla på nätet :bow:. Människor tror att allt finns att hämta med en knapptryckning

Studera också §468G.

Puss på dig! Jag har erbjudit mig att vänta i fem dagar och gå till ett särskilt bibliotek bara för att du av någon anledning inte kan knäppa en bild med en digitalkamera. Det är jättebra att prinsessfeminist har boken hemma, men försök inte antyda att jag är lat eller oresonlig.

Ok - vi kan nog bringa klarhet i detta. Jag har fotograferat sidorna, men vet inte hur jag lägger upp dem (pdf-filer)?

Oldie,
vilket exempel avser du i §468 G?

"Det är inte brukligt att använda komma vid
  • subjektsatser
    What she would do now is far from clear.
  • objektsatser (that-satser och indirekta frågebisatser, se 359,360)

• nödvändiga relativsatser (se 245)"

Jag ser dock inte att det finns svar på frågan No shit, Sherlock här - utan snarare att No shit är en kommentars/attitydsats. På vilket sätt anser du att exemplet antingen är en subjektsats, objektsats eller relativsats?

I §364 finns en bra beskrivning på en kommentarssats tex.

"He's a very kind man, you know." eller "You see, my friends are not all alike."

No shit, Sherlock - är enligt min mening en kommentar/attityd, och borde därför följas av ett komma.

Senast ändrad:

Puss på dig! Jag har erbjudit mig att vänta i fem dagar och gå till ett särskilt bibliotek bara för att du av någon anledning inte kan knäppa en bild med en digitalkamera. Det är jättebra att prinsessfeminist har boken hemma, men försök inte antyda att jag är lat eller oresonlig.

Det har nog alla som studerat engelska på något universitet.

Vi har nyss flyttat, men du är välkommen hit för att leta fram digitalkameran och den saknade sladden för överföring till datorn bland kartongerna. Det känns inte som min högsta prioritet just nu, faktiskt.

:rofl::rofl:

Nu är sova.

Intonation.

Och det är fortfarande en huvudsats (följt av inget). Bisats ser jag inte och inte uppmaning till något heller. Det är ett konstaterande, inget annat.

Ta nu en bild av §467.

(Om det i din upplaga har överskriften Kommatering)

Senast ändrad:

Vad Oldie skrev till Darkblonde var: I engelskan är det inte brukligt att kommatera innan namn på personer.

Och eftersom han en gång sagt sig vara professor i lingvistik med sexsiffrig månadslön, så...:angel::rofl:

:bow: till dig!

Så länge de exempel du hittar inte tyder på att Oldie har rätt och jag har fel så behöver du inte lägga upp dem alls. :D Annars så tror jag att bildfiler lämpligast laddas upp på t ex photobucket eller pixbox.

Jag tror att jag förstår hur du menar med kommentarssats, men exemplen ser inte riktigt ut som de som jag har hittat. Å andra sidan har jag ju sökt just på direct address, så det är väl bara logiskt att det är annorlunda. Vad beror det på att kommentarssatsen passar bättre än eh... direkt tilltal eller vad det nu kan heta på svenska?

Vad Oldie skrev till Darkblonde var: I engelskan är det inte brukligt att kommatera innan namn på personer.

Och eftersom han en gång sagt sig vara professor i lingvistik med sexsiffrig månadslön, så...:angel::rofl:

Det är inte lika vanligt med kommatering i engelskan som svenskan nej, men efter och före namn - jovisst!

/Priffe - ej sexsiffrig månadslön men med en magisterexamen i engelska

Senast ändrad:

Det är inte lika vanligt med kommatering i engelskan som svenskan nej, men efter namn - jovisst!

Fast frågan gäller väl före namn (innan, som Oldie skrev), inte efter?

"No shit, Sherlock" är ju ett exempel på kommatecken efter den där satsen, före namnet på (den tilltalade) personen.

Jag skulle sätta ett kommatecken där om jag skrev på engelska, men så är jag ju inte professor i lingvistik, heller.

Du är i gott sällskap av snart sagt alla landets professorer. Förutom Oldie, så finns det nog få eller ingen vanlig professor som tjänar så mycket.

På de tekniska högskolorna kan du dock hitta adjungerade professorer med sexsiffrig månadslön. Det har att göra med att man ger dem en lön som gör att de inte förlorar alltför mycket på att vara adjungerade professorer istället för att vara kvar på sina jobb i industrin. Det rör sig alltså inte alls om professorer i lingvistik.

:bow: till dig!

Så länge de exempel du hittar inte tyder på att Oldie har rätt och jag har fel så behöver du inte lägga upp dem alls. :D Annars så tror jag att bildfiler lämpligast laddas upp på t ex photobucket eller pixbox.

Jag tror att jag förstår hur du menar med kommentarssats, men exemplen ser inte riktigt ut som de som jag har hittat. Å andra sidan har jag ju sökt just på direct address, så det är väl bara logiskt att det är annorlunda. Vad beror det på att kommentarssatsen passar bättre än eh... direkt tilltal eller vad det nu kan heta på svenska?

Nu har jag inte googlat, men direct address borde vara typ "Don't do it, James!" eller liknande? Uppmaning?

Jag tänker nog mest att just frasen No shit... är en attityd. Det är ju också en slags idiom.

Men sedan är det med grammatik som så mycket annat inom de akademiska disciplinerna. Det handlar om att hitta argument för sin tes och det kan vara olika grammatiska definitioner beroende på i vilken kontext man tar ut exempelvis en sats. Givetvis också beroende på intonation, och ibland också dalekt.

När jag läste d-kursen i engelsk lingvistik höll vi på med fascinerande träddiagram som blev som slags rebusar och närmast kan liknas vid matte.

Det var roligt och syftade till att vara logiskt, men också ganska svårt och komplicerat. Efter den kursen uttrycker jag mig sällan tvärsäkert. Det är något som är klart! :D

(Bilderna blev fö kassa, det är för mörkt. Skall se om jag kan göra Oldie tjänsten imorgon. Vad jag kan se så handlar inte hans paragrafer om exemplet, men det kan han ju få argumentare för själv när vi alla kan läsa texten.)

Senast ändrad:

Det är inte lika vanligt med kommatering i engelskan som svenskan nej, men efter och före namn - jovisst!

Tjafsmajja, lägg nu ut det jag bett om för allmän beskådan (om magistern har möjlighet) så vi får slut på detta.

Det mest sannolika är väl att förekomsten av ett namn inte alls påverkar användningen av skiljetecken?

Direct address gäller inte bara uppmaningar utan alltid när man talar direkt till en person, till exempel "What do you think of this, Georgia?".

About.com Grammar & Composition finns en snygg sammanfattning av direct address:

"Definition:

A construction in which a speaker or writer directly addresses another individual; also, the name of the individual who is addressed. Conventionally, that individual's name is set off by a comma or a pair of commas."

Nu har jag inte googlat, men direct address borde vara typ "Don't do it, James!" eller liknande? Uppmaning?

Jag tänker nog mest att just frasen No shit... är en attityd. Det är ju också en slags idiom.

Som jag har uppfattat det så är det allting som sägs till en person och inkluderar deras namn, titel eller något annat som man kallar dem. Ditt exempel skulle alltså räknas in, men
http://grammar.about.com/od/d/g/diraddressterm.htm finns andra, som
"You've been given a gift, Peter. With great power, comes great responsibility."
(Cliff Robertson as Ben Parker in Spider-Man 2, 2004)

och
"Smokey, my friend, you are entering a world of pain."
(Walter Sobchak in The Big Lebowski, 1998)

dvs som inte innehåller några direkta uppmaningar. Det verkar alltså inte vara något krav.

Men sedan är det med grammatik som så mycket annat inom de akademiska disciplinerna. Det handlar om att hitta argument för sin tes och det kan vara olika grammatiska definitioner beroende på i vilken kontext man tar ut exempelvis en sats. Givetvis också beroende på intonation, och ibland också dalekt.

När jag läste d-kursen i engelsk lingvistik höll vi på med fascinerande träddiagram som blev som slags rebusar och närmast kan liknas vid matte.

Det var roligt och syftade till att vara logiskt, men också ganska svårt och komplicerat. Efter den kursen uttrycker jag mig sällan tvärsäkert. Det är något som är klart! :D

(Bilderna blev fö kassa, det är för mörkt. Skall se om jag kan göra Oldie tjänsten imorgon. Vad jag kan se så handlar inte hans paragrafer om exemplet, men det kan han ju få argumentare för själv när vi alla kan läsa texten.)

Det låter väldigt intressant! Jag ser fram emot att höra Oldies argument imorgon. :)

Edit: Aaahvadsegjagär! Ni hinner ju skriva massor innan jag är klar med inläggen. Jag skyller på exempeljakten. :p

About.com Grammar & Composition finns en snygg sammanfattning av direct address:

"Definition:

A construction in which a speaker or writer directly addresses another individual; also, the name of the individual who is addressed. Conventionally, that individual's name is set off by a comma or a pair of commas."

Av vad jag har sett så verkar det fungera även med t ex "I haven't seen him, mother" och andra saker som inte är namn. Då har jag å andra sidan läst vilt och inte nödvändigtvis kollat först att källan är stensäker.

Jo, i exemplen på den sidan så finns ju "my father" med bland exemplen, så namn ska nog tolkas brett - klickar man sig vidare in på term of address så kan man läsa:

"Definition:

A word, phrase, name, or title (or some combination of these) used in addressing someone. A term of address may be friendly, unfriendly, or neutral; respectful, disrespectful, or comradely."

Så det behöver inte vara just namn i ordets strikta betydelse.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 502
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 274
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 243
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar