Felstavningar

Sv: Felstavningar

- Folk som har något konstigt behov av att stoppa in engelska ord där det finns utmärkta svenska ord med samma betydelse. Självklart personer som uppenbarligen inte alls pratar tillräckligt bra engelska eftersom ordet används fel och uttalas på klockren svengelska.

Som att skriva att någon är en j-a looser, t ex!

Jo, det kan jag i och för sig förstå.

.....
En till sjukdom som jag verkligen vill ska få ett stopp är detta felanvändande av presens particip s-formen, alltså att folk i skrift använder sig av "gåendes", "springandes" osv. Det finns nästan inget tillfälle då detta vardagliga talspråk är korrekt eller ens ser bra ut i skrift. Och jag känner folk som är högutbildade i humaniora som fortfarande envisas med detta otyg. GAH!

Men... hjälp! Gåendes, springandes använder jag och nu blir jag orolig.....

Ge mig exemple på rätt och fel användning

Jag är helt på din sida och skulle också gärna se en källa på Oldies uttalande. Däremot finns det många engelsktalande som gör fel vad gäller Direct address comma-regeln, men det gör det inte mer rätt. Det är tvärtom direkt farligt!

commas-480x384.jpg

:D

Men... hjälp! Gåendes, springandes använder jag och nu blir jag orolig.....

Ge mig exemple på rätt och fel användning

:D:D

Enligt Språkrådet är det en stilfråga. Formell stil = utan s, ledigare = s funkar.

Själv skulle jag skära mig i underarmen om jag upptäckte att jag hade skrivit gåendes i stället för gående. Det är så fuuuult!

Som orsak till självskadebeteende skulle jag nog sätta apostrofgenitiv och särskrivningar högre upp på listan!

Visste väl att du inte kunde hålla dig ifrån mig trots dina försäkringar om motsatsen. :p

Källa: Engelsk Universitetsgrammatik, Svartvik/Sager 1977 (ob 1980).
Aka Silverbibeln

:D niphredil pratade ju om att du kunde citera källan. Behöver du slå upp definitionen? ;)

Hur som helst fungerar det finfint för mig om du fotograferar den aktuella sidan i boken. :)

Då är vi oiika:D

Jag skulle bli lite irriterad på mig själv om jag gjorde nåt av det där, men gåendes vore värre.

Men det närmaste jag varit att allvarligt skada mig var för några år sedan när jag såg att jag skrivit diskution i ett inlägg här på buke. Jag hade hellre lagt ut en bild av min hemorrojd:cry:

Det är tvärtom direkt farligt!

Underbar bild! :D

Det var ett väldigt tjat om källan.
Den står där i svart på vitt.

En nyhet. Allt finns inte på nätet att googla. Kunskap kan ibland bara inhämtas via ... böcker :eek:, hemska tanke.

http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=457089

Nej, allt finns säkert inte på nätet. Nu gäller det dock grundläggande grammatik i ett världsspråk. Jag gissar att det finns!

Är det så att de regler som du läser i "Silverbibeln" inte finns på nätet så är det nog, ve och fasa, fel i den.

:D niphredil pratade ju om att du kunde citera källan. Behöver du slå upp definitionen? ;)

Hur som helst fungerar det finfint för mig om du fotograferar den aktuella sidan i boken. :)

Kan inte, men du har ju möjligheten nu att bevisa att du är så mycket bättre än dina gymnasielärare. :D
Det om något, borde väl sporra dig att läsa en bok? Annars finns det kurser på alla universiteten runt om i landet som mer eller mindre kräver att du innehar sagd bok.

Har du möjlighet att hänvisa till en källa som jag kan se utan att vänta tills efter helgen och uppsöka ett bibliotek? Om du har rätt så bör det ju inte vara så svårt att hitta (minst) lika många källor på internet som de jag fick ihop på fem minuters googlande, menar jag.

Edit: Jag är hyfsat säker på att titeln ska skrivas med litet u. :)

Självklart ska titeln skrivas med litet u! Engelskan pyntar till det med versal på alla ord i titlar och liknande, men på svenska är det ovanligt (och enligt min mening fel).

Det förvånar mig dock att man använder en svenskspråkig bok för engelsk grammatik på universitetsnivå. Nästan så att man misstänker att titeln snarare är en del av marknadsföringen än en varudeklaration.

Jag trodde att jag har en engelsk grammatik hemma så att jag skulle kunna kolla det där med kommatecken i "no shit, Sherlock, men boken tycks ha strandat på jobbet.

I en engelsk etymologisk ordbok som jag hittade i hemmet, skrivs "no shit, Sherlock" just så, i alla fall.

Underbar bild! :D

Nej, allt finns säkert inte på nätet. Nu gäller det dock grundläggande grammatik i ett världsspråk. Jag gissar att det finns!

Är det så att de regler som du läser i "Silverbibeln" inte finns på nätet så är det nog, ve och fasa, fel i den.

Tja, man skall väl ändå värdera källan på nätet innan den anses vara tillförlitlig?

Men jag skall inte orda för mycket... Silverbibeln är en mycket bra bok.
Har man ingen annan bok att läsa för förströelse så är verkligen silverbibeln en bra bok. :)

/Priffe - rekommenderar

PS. Jag vet att jag stavade ett ord fel för en tid sedan (eller ja, det händer ganska ofta när man skriver snabbt), men det var alltså ett ord som blir apfult i skrift, typ diskution eller igentligen. Ahhh - jag skämdes ögonen ur mig (och det var för sent att korrigera texten) och kände nästan som Bläckis, att jag hellre hade visat upp mina hemröjder... gahh! :eek:

Edit;
Nu såg jag Oldies paragraf skall kolla upp den och läsa mer i tråden för jag vet inte riktigt vad det handlar om... att kommatera efter ett namn vid uppmaning?

Senast ändrad:

Kan inte, men du har ju möjligheten nu att bevisa att du är så mycket bättre än dina gymnasielärare. :D
Det om något, borde väl sporra dig att läsa en bok? Annars finns det kurser på alla universiteten runt om i landet som mer eller mindre kräver att du innehar sagd bok.

Jag läser böcker mest hela tiden. :) På tisdag nästa vecka öppnar biblioteken igen, så har jag tur så hinner jag gå till ett som ligger ungefär där jag ska vara. Hinner jag inte då så tar jag det på onsdag. De har sex exemplar av Engelsk universitetsgrammatik, så jag ska nog kunna få tag på ett av dem. Vilken tur, nu när du saknar digitalkamera och/eller armar, att jag kan ta mig dit!

Edit: Åh, det vore ju perfekt om du kunde kolla i ditt ex, prinsessfeminist! Oldie hade väl i alla fall paragrafhänvisning?

Bra att någon tar upp den kastade handsken och inte bara hänvisar till dittan och dattan som finns att googla på nätet :bow:. Människor tror att allt finns att hämta med en knapptryckning

Studera också §468G.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 494
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 243
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar