Felstavningar

Sv: Felstavningar

Mm, som när folk skriver "situationstecken" i stället för citationstecken.

Sedan är det många som helt missuppfattat betydelsen av ordet krokodiltårar och tror att det betyder stora tårar. Det blir jättelustigt att läsa om en bebis som gråter krokodiltårar.

Jag trodde ganska länge (kanske till gymnasiet eller något) att det hette "situationstecken" och att krokodiltårar var stora tårar :p

Sen var det bara något år sen som jag fick reda på att dramatenvagnar hette så för att man drar maten i dem och inte för att de har sitt ursprung på Dramaten :D Min tröst är dock att ungefär varannan person som jag berättar denna lilla pinsamma historia för inte heller hade fattat detta med att dra maten :D

Sen så stör jag mig på mig själv för att jag använder alldeles för många smileys när jag jag skriver!

Jag stör mig på att jag alltid skriver jättekorta meningar. Tydligen pratar jag likadant :o

Jag använder också våldsamt med smileys och dessutom avslutar jag fantastiskt många meningar med utropstecken. Det blir lite lätt hysteriskt när jag mailar vänner:

"Mikaela! Hej! Gud vad kul att du hörde av dig! Jag är ledig de närmaste dagarna och ses jättegärna! Ring när du kan! Puss!"

:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Om någon använder sig av fler än ett utropstecken i en mening får det mig att tro att personen är 14 år, alternativt beter sig som en 14-åring ändå.

- Att använda "mej dej och sej". Jag vet att det numer är "godkänt" att skriva så men det är talspråk och oj oj oj så fult. Även om det är "godkänt" bör man ju vara medveten om den stilistiska skillnaden jämfört med mig, dig och sig. För mig signalerar det att man går på lågstadiet.

- Data och dator.

- Att inte kunna skilja på risk och chans. "Det är 50 % chans att hon dör", okej :crazy:

- Folk som har något konstigt behov av att stoppa in engelska ord där det finns utmärkta svenska ord med samma betydelse. Självklart personer som uppenbarligen inte alls pratar tillräckligt bra engelska eftersom ordet används fel och uttalas på klockren svengelska.

I den här kategorin ryms även företag som använder sig av engelska uttryck när det inte behövs. Självklart finns det internationella koncerner och företag där branschspråket men dit hör inte;
- Att personalen på Ica har ordet "crew" tryckt på ryggen.
- Att det längst ner i hörnet på TV4 Nyhetsmorgon står "news" där senaste nytt rullar förbi
- Alla dessa store managers och sales assistants som springer omkring i jättesvenska butiker.

Håller med.

Jag kommer personligen nog aldrig att sluta reagera på mej/dej/sej. Använder det inte själv, har aldrig gjort och kommer förhoppningsvis aldrig göra det heller. Sej kopplar jag dessutom till fisken.

Försöker själv att inte trilla dit på engelska ord när det finns svenska som fungerar minst lika bra. Men jag vet att jag ibland gör det ändå.

Jag stör mig på att jag alltid skriver jättekorta meningen. Tydligen pratar jag likadant :o

Jag använder också våldsamt med smileys och dessutom avslutar jag fantastiskt många meningar med utropstecken. Det blir lite lätt hysteriskt när jag mailar vänner:

"Mikaela! Hej! Gud vad kul att du hörde av dig! Jag är ledig de närmaste dagarna och ses jättegärna! Ring när du kan! Puss!"

Haha jag är exakt likadan!

Jodå! Om du nu visste om att alternativen fanns och ändå valde att trycka in mellanslag där de inte hörde hemma så drar jag slutsatsen att du tänkte för fort.

Dessutom: "No shit, Sherlock". :) Apropå kommatering och allt.

I engelskan är det inte brukligt att kommatera innan namn på personer.
Ledsen Sherlock. :D

Jag stör mig på att jag alltid skriver jättekorta meningar. Tydligen pratar jag likadant :o

Haha mitt problem är att jag oftast skriver alldeles för långa meningar. Jag har också en tendens att prata väldigt fort så det hör kanske ihop.

Jag överkonsumerar också utropstecken. När jag skriver mail på jobbet så är jag supernoga med att läsa igenom innan och får ta bort ett par, tre utropstecken varje gång :o

Att skriva de istället för det kan jag störa mig lite på, mest för att jag kopplar de till pronomen (visst heter det så?), snarare än talspråk för det.

De kan vara svårt att förstå

Är inte det taget från engelskan? Eller har jag fel?
Att man på svenskaskriver Daniels
men på engelska Daniel's
Stämmer det?

Jo det stämmer och det är väl därför. Men det är inte korrekt för det.

När det gäller kennelnamn så stör jag mig också på uppfödare som har ett jättesvenskt namn men döper valparna till engelska namn, eller tvärtom.

Så när jag får syn på något i stil med "Örtagården's Cinnamon girl" börjar jag nästan gråta :crazy:
(Nu hittade jag på namnet så hoppas jag inte lyckats träffa något existerande :p )

Vi får lära varandra! :D Jag pratar också fort vilket är ännu mer oroväckande - hur pratar man om man pratar snabbt men i korta meningar? :crazy:

Haha jag är precis likadan! Jag tar också bort utropstecken men så tycker jag att det ser så himla trist ut så det tar liksom emot att skicka samma mail men utan min fina utropstecken :D

(titta vilka fina långa meningar jag skriver! :D)

Då ska du använda detta tecken: '

Accenttecken använder du ovanför en bokstav. Det är därför man alltid måste trycka på mellanslag för att få den att sväva :)

Jo det stämmer och det är väl därför. Men det är inte korrekt för det.

När det gäller kennelnamn så stör jag mig också på uppfödare som har ett jättesvenskt namn men döper valparna till engelska namn, eller tvärtom.

Så när jag får syn på något i stil med "Örtagården's Cinnamon girl" börjar jag nästan gråta :crazy:
(Nu hittade jag på namnet så hoppas jag inte lyckats träffa något existerande :p )

Självklart är det inte det. Och i ditt exempel vill jag helst sudda bort accenttecknet...

Själv använder jag gärna ... för mycket i sms och mail. Men jag håller mig till tre punkter och sätter dem i slutet av meningarna... Det känns för mig lite som ett sätt att uppmana läsaren att läsa mellan raderna, att det finns mer/fler betydelser.

Då ska du använda detta tecken: '

Accenttecken använder du ovanför en bokstav. Det är därför man alltid måste trycka på mellanslag för att få den att sväva :)

Aha, du menar Daniel´s
som ska användas i Madeléne och idéer?

Fråga, när använder man `-tecknet då?

Senast ändrad:
Sv: Fel stavningar

Nästa gång du skriver med tangentbord. Den ena svävar i luften, den andra vill sitta över något.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 487
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 240
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar