Felstavningar

Sv: Felstavningar

Enligt SAOL finns bara en korrekt stavning och det är ponnyer.

Kan f ö rekommendera SAOL:s app för språkpoliser. Den är mycket bättre än SAOL online.

Det där är gammaldags skolkommatering. Förr skulle det vara komma efter varje fullständig sats (subjekt+predikat). Men det var då det.

"Det jag ville mena, var, att om man ska sitta upp på en häst, utan pall, så bör man, för både hästs och ryttares skull, se till, att sadelgjorden är ordentligt spänd".
Aaaah, kommateringsdöden!! Jag klarar inte av det där!

*kl*
Felstavningar stör jag mig sällan på men ofta när folk envisas med att använda ord som de själva missuppfattat betydelsen av eller gjort en egen version av. Cool-lugn och kopparjärn är nog mina värsta påhittade hatord.

Haha ja, som en kollega till mig som alltid sa "vafan, jag får hybris på det här!" när vår skrivare inte funkade :D

Mm, som när folk skriver "situationstecken" i stället för citationstecken.

Sedan är det många som helt missuppfattat betydelsen av ordet krokodiltårar och tror att det betyder stora tårar. Det blir jättelustigt att läsa om en bebis som gråter krokodiltårar.

Ja fy! Begriper inte detta märkliga skiljeteckensanvändande. Tror man att man gör sig mer tydlig då?

Speciellt män modell 50+ verkar ha en tendens att överdriva kommateringar.

Tack för den passningen;).

"Det jag ville mena var, att om man ska sitta upp på en häst utan pall, så bör man, för både hästens och ryttarens skull se till att sadelgjorden är ordentligt spänd".

Kanske beror på att vi som är född på hedenhös fick lära oss kommatering :angel:?

Idag ser det ofta ut såhär "det jag ville mena var att om man ska sitta upp på en häst utan pall så bör man för både hästs och ryttares skull se till att sadelgjorden är ordentligt spänd". asså varför använda stor bokstav i en mening typ? bara larvigt asså. folk fattar ju läget jue.

Så ser det tyvärr ut i uppsatser på högstadiet 2012.

Senast ändrad:

KL

Några värstingar som är bortglömda i denna tråd : Ärs och Urs !

Eller personer som skriver om sig själva som "man". "idag har man först jobbat och sedan har man blablabla"

Urs har redan kommit upp! trassel beklagade sig över det fruktansvärda ordet redan på sidan 1 :D

Exakt!

Jag är också en språkpolis, men just stavfel stör mig inte alls särskilt mycket. För mig är det mycket värre hur folk använder språket. Citatet ovan är typexempel på detta" Om någon använder sig av fler än ett utropstecken i en mening får det mig att tro att personen är 14 år, alternativt beter sig som en 14-åring ändå.

Annat som är på min topplista:
- Särskrivningar. Värre än värst, kommentarer nästan överflödiga.

- Att inte kunna skilja på de och dem. Dom är talspråk och fult men bättre om man inte klarar av de och dem. Värst är nog de som tror att "dem" är en finare version av "de" (ungefär som er och eder) och därför alltid använder "dem".

- Att använda "mej dej och sej". Jag vet att det numer är "godkänt" att skriva så men det är talspråk och oj oj oj så fult. Även om det är "godkänt" bör man ju vara medveten om den stilistiska skillnaden jämfört med mig, dig och sig. För mig signalerar det att man går på lågstadiet.

- Data och dator.

- Att inte kunna skilja på risk och chans. "Det är 50 % chans att hon dör", okej :crazy:

- Folk som har något konstigt behov av att stoppa in engelska ord där det finns utmärkta svenska ord med samma betydelse. Självklart personer som uppenbarligen inte alls pratar tillräckligt bra engelska eftersom ordet används fel och uttalas på klockren svengelska.

I den här kategorin ryms även företag som använder sig av engelska uttryck när det inte behövs. Självklart finns det internationella koncerner och företag där branschspråket men dit hör inte;
- Att personalen på Ica har ordet "crew" tryckt på ryggen.
- Att det längst ner i hörnet på TV4 Nyhetsmorgon står "news" där senaste nytt rullar förbi
- Alla dessa store managers och sales assistants som springer omkring i jättesvenska butiker.

Kom på en:

alldrig

Är inte ofta jag ser det ordet felstavat, men varje gång kommer ramsan upp:
Aldrig stavas aldrig med två L, alltid stavas alltid med två L.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 485
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 240
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar