Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan tycka att det är OK att stava fel men att använda orden fel är ett STORT fel.
Ta t.ex. dator-data
Datorn är den fysiska saken, data är det vi knappar in i den om man ska förenkla det hela.
När någon säger till mig att den har fel på sin data undrar jag alltid om denne har lagt in fel information. För mig betyder det inte att man har fel på datorn.
Själv ÄR jag dyslektiker och jag bemödar mig alltid om att skriva så att alla ska förstå vad jag menar. Idag finns det dessutom mycket bra stavningshjälp att ta till.
Det finns nog inget språk som är lätt att lära sig, så att skylla på att svenskan är svårlärd är en dålig undanflykt för att inte lära sig att använda språket på rätt sätt
Oavsett viket, om tex svenkan är svårlärd eller inte, så är det inte alltid lätt att lära sig nya språk med rätt grammatik mm.
Jag har grymt svårt att läsa textmassor som här ovan där du inte gör mellanslag efter kommatecken. Inledande stor bokstav är också viktigt liksom radmatning
Så ett kommatecken eller mellanslag "förstör" hela din bild av en text? Som jag ser det, utifrån mig själv, så kan man ändå utläsa vad en person menar i sin text och förstå budskapet
Hellre många korta stycken än en stor matta av ord för det klarar jag helt enkelt inte av att läsa.
Jag är ledsen om du känner dig påhoppad. Tänkte nog inte så långt, men här kommer ett förtydligande:
Jag retar mig absolut inte på dyslektiker som stavar fel - det brukar synas på hela texten om någon har problem med att skriva. Inte heller tycker jag det är irriterande att folk med icke-svensk bakgrund stavar fel. Däremot tycker jag det är bedrövligt att så många svenskar, som inte har uttalade läs-och skrivsvårigheter, stavar så mycket fel i sitt eget språk. Och vad värre är: de verkar inte bry sig heller. Min gamla pappa med sexårig folkskola stavade aldrig ett ord fel; visste han inte hur något stavades tog han reda på det.
Kl
Kan inte hjälpa att jag blir lite ledsen av tråden...
Jag är halvdansk (kalla mig utlänning om ni vill). Jag tycker det är skitsvårt att alltid stava rätt,och svenskan är inte det lättaste språket att lära sig. Jag har dessutom en del utländska kompisar (från många olika länder),och jag vet att språket för mig och dem,inte blir helt korrekt stavat/uttalat/skrivet alltid.
Är det så "jobbigt" att bortse från felstavningar på ord som ändå kan förstås i en mening?
Är det verkligen ett "problem" för er att se att ett ord används fel,än att försöka förstå att inte alla har lika lätt för språk som ni?
Är det verkligen svårt att förstå att det finns dyslektiker,folk som har språkproblem,folk som har svårt med stavning eller liknande?
Är vi inte välkomna att skriva/delge våra åsikter utan att ni ska reta er på vad vi skriver ?
Tyvärr,jag blir ledsen av tråden och ser det som att "ni" som "språkpoliser" ser ner på oss andra som inte alltid stavar rätt,eller uttrycker sig som ni önskar...
Jag hoppar aldrig på någon i min tråd och påpekar felstavningar, just eftersom det finns människor som du som av olika anledningar kan ha problem med stavningen. För egen del händer det titt som tätt att jag slinter på tangenterna, dessutom har jag ett överaktivt lillfinger som gärna skickar iväg inlägg innan jag skrivit klart. Däremot finns det ju en lätt lösning för både dig och mig; att använda rättstavningskontroll när vi skriver.
Citat:
----
Ursprungligen postat av Karfitsa
Jag är ledsen om du känner dig påhoppad. Tänkte nog inte så långt, men här kommer ett förtydligande:
Jag retar mig absolut inte på dyslektiker som stavar fel - det brukar synas på hela texten om någon har problem med att skriva. Inte heller tycker jag det är irriterande att folk med icke-svensk bakgrund stavar fel. Däremot tycker jag det är bedrövligt att så många svenskar, som inte har uttalade läs-och skrivsvårigheter, stavar så mycket fel i sitt eget språk. Och vad värre är: de verkar inte bry sig heller. Min gamla pappa med sexårig folkskola stavade aldrig ett ord fel; visste han inte hur något stavades tog han reda på det.
----
Du behöver absolut inte ta åt dig..
Jag vet att jag ibland stavar fel,och vissa gånger vet jag det,andra gånger är det mitt språk som ställer till det...
Jag är en person som som svarar på inlägg här på bukefalos. Jag läser sällan igenom mina inlägg inan jag postar och ser i efterhand att vissa ord skrivits fel. Eftersom mina inlägg ändå går att läsa och förstå, bryr jag mig sällan om att rätta dem. Det står fel,men folk kan ändå förstå om man vill. Det är upp till läsaren att se det jag skriver fel,men jag tror att jag får fram det jag menar ändå.,trot en felstavning på ett eller två ord.....