grodan21

Trådstartare
Hur vanligt är det att ha en budget och följa den? Efter ha läst en tråd på häst känns det som många inte har koll på vart pengarna går? Jag känner mig mycket tryggare när jag vet vart mina pengar går.

Hur vanligt är det att ha en budget och följa den? Efter ha läst en tråd på häst känns det som många inte har koll på vart pengarna går? Jag känner mig mycket tryggare när jag vet vart mina pengar går.
För mig är det för mycket tråkigt arbete att hålla reda på var pengarna går på det sättet. Utan kör med mer grova ansatser och kollar av att det stämmer ungefär. Har provat den mer detaljerade varianten men det är inte för mig som tycker att begreppet pengar är något av det tråkigaste som finns i denna värld. Men extremt privilegierad att ha tillräckligt för att slippa ha superkoll på varje öre.

Tryggheten kommer nog för mig genom att jag som ung levt ett år helt utan inkomst eller tillgångar och vet att det är möjligt och att man kan dra ned på mycket och ändra fort vid kritiska behov.

När jag hade noll och intet fanns det iofs inte heller så stort behov av att ha detaljerad koll. Visste ju att summan av allt var väldigt nära noll hela tiden.

Jag gör likt @sjoberga ingen budget, skillnaden är väl att jag tycker att det är ganska kul med pengar. Men jag har det liksom i huvudet. Jag vet ungefär vilka utgifter jag kommer ha från månad till månad och hur mycket jag kan spendera på olika saker. Jag har provat att hålla på med budget i excel men det har inte gett något mervärde alls, bara extrajobb.

En strikt budget har jag bara för vissa privata projekt inte för min vardags ekonomi. Jag vet ju vart pengarna gå ändå det är ju jag som betalar räkningarna och swishar eller använder mitt betalkort. Eftersom jag har en stadig inkomst och ett ganska rutinmässigt liv så är det ju inte så att det varierar så värst kraftigt. Jag vet vilken tid på året som mest pengar går åt.

Jag har en budget på så sätt att jag vet vad som kommer in varje månad och vad som ska betalas inklusive mitt sparande. Men mer exakt på utgifterna som tex mat, bränsle osv har jag inte längre utan jag är nöjd så länge utgifterna är lägre än inkomsten.

Jag brukar rada upp alla mina fasta utgifter på ett papper så jag får en överblick då och då för o se vad jag kan dra ner på 🙂
Gillar inte att de drar iväg och vill kunna dra ner på ”onödigt”

Jag har en slags budget, som mest är ett excelark med mina fasta utgifter och någon slags uppskattning av andra vanligt förekommande utgifter. Men det är inte en budget på så vis att jag liksom känner ett behov av att hålla mig inom förutbestämda ramar.
Jag ser över det där excelarket om mina utgifter förändras rejält. Som tex vid en separation.

Jag har ett stort behov av att veta att min ekonomi går ihop men jag avskyr att behöva räkna kronor och liksom oroa mig kring om månaden kommer lösa sig eller inte. Den delen av livet är förbi och jag värdesätter verkligen att ha så pass mycket luft i min ekonomi att jag inte behöver ha mer än övergripande koll. Det är livskvalitet för mig.

Jag har exakt koll på alla fasta avgifter per månad och de är nedslimmade till minsta möjliga dvs boende inkl försäkring och uppskattad el, försäkringar katterna, busskort, mobil och månadssparande. Utöver det har jag utrymme för ännu mer sparande och gör därmed ingen exakt budget på det rörliga såsom mat, hygien mm.

Som student levde jag endast på studiemedel utan studielån, så jag vet hur man snålar till det extra om det behövs.

Stora kostnader som ny mobil osv tänker jag igenom innan köp.
Sparkontot rör jag i princip aldrig förutom fåtal gånger vid höga veterinärkostnader som inte kunnat direktjusteras.

Ekonomi är alldeles för tråkigt för att lägga onödig energi på när jag inte behöver.

Jag är jätteekonomisk men har ingen budget. Däremot följer jag upp vart pengarna går och hur mycket jag har kvar.

Jag kan se ett värde i att ha en budget under vissa omständigheter, t.ex. om man behöver skaffa koll på sin ekonomi för att ta sig ur eller undvika bekymmer. Men har man redan vanor som man är nöjd med och ser att de håller över tid så finns det ingen anledning att bestämma att varje utgiftskategori ska stanna på (max) en viss summa varje tidsperiod. Då tror jag att man ibland kan råka handla mer än man hade gjort annars. "Kläder för max 500/mån, det har jag inte kommit i närheten av. Den här tröjan kanske?"

Jag har ingen budget framåt, däremot tittar jag regelbundet över hur ekonomin sett ut bakåt. Generellt är min ekonomi väldigt stadig. Den har sett ungefär likadan ut gällande inkomster och utgifter månad för månad, under flera år. Detta har gett mig en pålitlig magkänsla för hur långt mina (ytterst medelmåttiga) inkomster räcker, trots att jag bara har en väldigt vag känsla för exakta priser och kostnader.

Kort sagt: följer jag bara min vanliga livsrytm så vet jag att pengarna räcker. Lever jag dyrare än vanligt en månad så ser jag till att leva lite snålare nästa och är trygg i vetskapen att det över ett år så gott som alltid jämnar ut sig.

Jag har ingen nedskriven budget, det har jag aldrig känt behov av. Däremot har jag koll på vilka utgifter jag har och vad mina pengar går till. Jag har lätt för siffror och räknar i huvudet. När jag hade mindre att röra mig med hade jag mentala uppdelningar på hur mycket jag fick lägga på mat, nöjen och annat.

Nu för tiden slipper jag ligga sömnlös av stress för att ekonomin inte går ihop, jag vet att jag klarar mig. Det betyder dock inte att jag struntar i hur mycket pengar jag lägger på olika saker, verkligen inte, men jag kan unna mig sånt jag verkligen vill ha.

Vi har en hushållsbudget, i excel, och vi uppdaterar den några gånger per år. Vi kommer överens hur vi vill fördela allt.

Sen har jag haft häst så många år nu att jag har rätt bra koll hur mycket de kostar.
Ser till att lägga undan kontinuerligt för de stora utgifterna, årlig veterinärbesök (tänder, vaccination), grovfoderinköp mm så det inte blir någon chock när det är dags att betala.

Jag har björnkoll på mina pengar. När jag blev sjukskriven rök mina små besparingar och jag behöver veta exakt.
Känns inte betungande och jag är van att leva knapert. Innan jag kunde sälja gården vid skilsmässan (tills exet äntligen flyttade ut) hade jag inte en riktigt pengar till mat.

Jag är inte fattig, (hus och bil) men ofta pank :)

Jag fattar inte vad jag ska med en budget till? Jag tjänar ju det jag tjänar, och mina utgifter och allmänna vanor och konsumtion är ju formade av mitt löneläge. Det finns inga stora överraskningar där. Ser det skralare ut än vanligt på kontot, vilket ju händer, så håller jag igen till nästa lön.

Jag både budgeterar, för kassabok och följer upp månadsvis. Det ger mig en känsla av lugn och trygghet. För mig är det inte tråkigt eller betungande, utan tvärtom. Ekonomisk stress påverkar mig dessutom mycket negativt, vet jag av erfarenhet, i synnerhet efter min utmattning.

Jag gör det inte för att jag inte har koll på mina utgifter, för det har jag. Jag har koll på mina fasta utgifter, vet när mina försäkringar (jag betalar dem årsvis) ska betalas och hur mycket de kostar, osv och har stenkoll på mina konton. Men jag vill ha koll på detaljnivå, och det klarar jag inte att hålla i huvudet numera.

Min budget är inte identisk varje månad.

Jag har en stora drag budget men har större koll på utgifter mer genom min kassabok.
Frågan för mig är mer vad som ska bära vilken kosnad.
Som exempelvis traktorn som används till hästgöra, men också vid jakt och potatisodling så kan ju lägga den på matkontot eller jaktkontot och den är till stor hjälp när det kommer snö att ha så den borde ju kanske ligga på boendekonaden och så vidare.
Bil blir ännu jobbigare då jag behöver bil som kan dra men det behövs inte bara för hästarna utan även för biodling och används även ibland vid eftersök för att få hem vilt men bil behövs ändå men skulle klara mig med en mindre och vad den bilen skulle kosta vet jag inte men skulle inte behöva bil om jag bodde i stan så kanske bil borde ligga på boende och det extra för lite större bil delas på det som större bil behövs för men ska det delas lika rakt av eller delas i % men jag får ju även pengar när jag åker på viltolyckor så det måste ju också tas hänsyn till.
Dessa två var bara två i högen av utgifter som ligger på många bord.

Jag har inte en "beslutad budget" i siffror, men har tillräckligt sifferminne för att kunna balansera i huvudet. De flesta kostnader är rätt lika över året, men när jag faktiskt köper saker är det i regel rätt dyra prylar (eller resor) som inte bara går att kompensera för genom att hålla nere litegrann på annat.

Behövs inga detaljerade beräkningar och jag följer inte upp något i efterhand, men i huvudet har jag hyfsad koll så att jag balanserar över månaderna ändå. Det går in och ut pengar på ett periodiseringskonto för att jag ska ha för de två-tre månader som nästan alla mina inköp hamnar på.

Ju mer jag tänker på det ju mer komplicerat att veta vad som ska bära vilken kostnad och om delat så hur.
Bara något sådant som att tömma gödselnstacken med traktorn. På gödselstacken ligger det från hästarna, hönsen och även trädgårdsavfall och det körs ut till där det odlas både för mat och växer för hemtrevnad.

Jag använder appen Zlantar. Via den kan man enkelt se var pengarna går (den har många kategorier och underkategorier). Via appen har jag även en grov budget. Man kan absolut ha en mkt mer detaljerad budget än vad jag har dock. Väldigt enkelt.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 047
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill...
Svar
19
· Visningar
362
Juridik & Ekonomi Finns det någon som har kännedom om butiken Astro och kan säga om det är ett tryggt ställe att näthandla. Skyttebutik med bl.a...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 168
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar