Vad kostar det egentligen att ha häst?

ufot

Trådstartare
För att inte kapa en annan tråd …
Vad kostar det egentligen att ha häst idag?
Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om man står uppställda, eller har hästarna hemma.

Min sista kostade ca 15 000 kr/månaden då framförallt veterinären och hovslagaren var en stor utgiftspost.

Ni som svarar får gärna nämna i vilken del av landet ni bor och om ni står inackorderade eller har hästarna hemma.

Fasta utgifter:
Stallplats:
Material (för staket osv, om du har hästarna hemma):
Foder/strö:
Försäkring:
Skoning:
Veterinär:
Träning/tävling:
Utrustning:
Transport:

Har jag glömt något?

Mina snittar på ungefär 12000 kr/månad. Trodde det skulle minska något när jag sålde en häst, men jag har hittills använt de pengarna till fler täcken till känslig ponny och träningskostnader.

Mina går på lösdrift där foder ingår, den ena är oskodd och den andra så gott som oförsäkrad. Vi bor i Uppsala.

Känns det superviktigt kan jag såklart spalta upp varje kostnad för sig, men har inte de siffrorna i närheten just nu. Håller nere kostnaderna genom att stalla upp med lite lägre standard (har tex ingen sadelkammare) och tränar enbart digitalt.

För att inte kapa en annan tråd …
Vad kostar det egentligen att ha häst idag?
Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om man står uppställda, eller har hästarna hemma.

Min sista kostade ca 15 000 kr/månaden då framförallt veterinären och hovslagaren var en stor utgiftspost.

Ni som svarar får gärna nämna i vilken del av landet ni bor och om ni står inackorderade eller har hästarna hemma.

Fasta utgifter:
Stallplats:
Material (för staket osv, om du har hästarna hemma):
Foder/strö:
Försäkring:
Skoning:
Veterinär:
Träning/tävling:
Utrustning:
Transport:

Har jag glömt något?
Nu alivade jag min häst i september, men i snitt hade jag lagt 6 tkr per månad i år (inkl avlivning). Har dock inte köpt hem något strö under året, då det jag köpte förra hösten räckte hela våren också. Hästen var ett halvblod och jag stod inackorderad med ridhus.

Jag undviker att göra en noggrann uträkning, bättre att inte veta exakt🫣🤪

Men några poster. Står inackorderad på stor anläggning utanför Linköping. Finns anställd personal och bra träningsmöjligheter. En häst. SWB.

Stallplats: 3800 kr.
Ingår viss fodermängd och viss mängd strö. Jag betalar utöver detta ca 700 kr för extra grovfoder och brukar köpa extra strö för ca 700-1000 kr per månad. Så totalt ca 5500 kr för stallhyran inklusive grovfoder och strö.

Foder: Utöver det jag betalar till stallägaren köper jag mineraler och kraftfoder själv. Dålig koll på vad det landar på, beror väldigt mycket på grovfodrets analys. Några hundralappar per månad kanske?

Försäkring: ca 1000 kr per månad

Skoning: knappt 2000 kr var 6e vecka

Veterinär: vill inte veta🫣

Träning/tävling: Minst 800 kr per månad för träning. Ibland betydligt mer. Tävlar sällan.

Utrustning: Inte koll på den posten

Transport: Inte så mycket, försäkring och lite prliga kostnader för besiktning/service.

Jag räknar med att det landar uppåt 10 000 kr per månad, men vet som sagt inte exakt. Jag bara blundar och betalar🤣

En häst, SWB. Står uppstallad på anläggning med ridhus och tränare på plats. På vardagar ingår morgonfodring, utsläpp, lunchfodring och kvällsfodring. Insläpp på rullande schema mellan inackorderingar. På helger ingår morgonfodring och kvällsfodring, inackorderingarna har schema på utsläpp+lunch och insläpp.

Stallplats:
Brukar landa på ca 4500 med foder. Strö köper vi själva (gemensamma beställningar men du beställer den mängd du ska ha). Jag köper spånpellets och senast betalade jag 3400 för en pall. Klarar mig nästan hela året på en pall pga att hästen är ordningsam i boxen...

Foder:
Köper hö och krafft från stallägaren (läggs i hyran) men köper även lite tillskott och extra för kanske 200kr/mån om man slår ut det.

Försäkring:
drygt 1300kr/mån

Skoning:
1800 var 6e vecka

Veterinär:
Inte haft så mycket veterinärräkningar (i år, är väl säkrast att tillägga).
2024 har jag bara haft vaccination och snart kommer det ett tandläkarbesök. Men det springer ju lätt iväg om det är något... tex 7500 för ett besök för ett sår för ett par år sen.

Träning/tävling:
Tränar inte så ofta men det är 600kr/gång.
Gjort 11 starter under 2024 och de kostar ca 400kr/start. + licenser och medlemskap i klubb

Utrustning:
varierar

Transport: Inte så mycket, försäkring och lite årliga kostnader för besiktning/service.

Räknar med ca 10.000kr/månad.

Stallplats: 2200 kr/mån, egentligen är den på 2600 kr men får 400 kr rabatt för att jag gör extra stallsysslor 2 ggr i veckan.
Foder/strö: Strö och grovfoder ingår i stallhyran, kraftfoder ca 400 kr/mån om man ska slå ut det, köper dock inte varje månad.
Försäkring: Ca 500 kr/mån, betalar försäkringen som en klumpsumma ihop med bil, hus och hund så vet inte exakt hur mycket det är på kronan för enbart hästen.
Skoning: Verkning á 800 kr var 8de vecka
Veterinär: Inte haft mycket veterinärräkningar bortsett från årliga tandkontrollen och vaccinationen som ligger på ca 3800 kr/år.
Träning/tävling: Tävlar inte, träning varierar oerhört från 0 kr till typ 1500 kr.
Utrustning: Utslaget på ett år ligger det nog runt 300 kr/mån.
Transport: Har egen transport som jag köpte för 32k, så den enda kontinuerliga kostnaden där är eventuell service vid behov och besiktning, byter däck själv och har ingen specifik transportförsäkring.
Drivmedel: Lägger till denna punkten eftersom den tenderar att glömmas bort. Kör man bil till stallet varje gång, kör mycket med hästsläpet osv blir det en del pengar av det. Ridhuset jag lånar ligger väldigt nära stallet så det är en kort sträcka att köra när vi väl åker dit. Jag räknar ca 500 kr/mån på bränslekostnad enbart för transporter som är relaterade till hästen och som jag inte skulle gjort om jag inte hade häst. Nu kör jag mycket bil annars också, pendlar ganska långt till jobbet så 500 kr är en ganska marginell del av hela min bilkostnad, men trots det inte försumbar.

Har ett PRE-sto på stor anläggning utanför Västerås med ridhus, en gummibana och en sandbana. Det finns även tvättmaskin, toa, dusch och en cafeteria/fikarum. Alla fodringar och ut/insläpp ingår alla dagar i veckan. Jag mockar, förbereder foder och fyller på vatten själv. När det är plusgrader ute så ingår påfyllning av vatten i hagen, vintertid ingår det inte. På vardagar finns personal som man kan köpa extratjänster av.

Stallplats: 5 950 kr
Hösilage, havre, betfor och strö (halm, halmpellets, torv eller spån) ingår. Min häst står i ett kallstall, varmstallet kostar lite mer.

Foder: Köper till Hippolyt müsli och en säck kostar drygt 500 kr. En säck räcker ca två månader (ger bara en skopa om dagen som belöning för att hon är min drömhäst :love:). Köper även mineraler och den kostnaden blir typ 50 kr/månad.

Skoning: 1000 kr var åttonde vecka

Veterinär: I år har det blivit en del veterinärbesök, men jag har som tur är fast självrisk på 4 900 kr upp till 50 000 kr, så hittills har det bara gått åt 4 900 kr. Plus en vaccinering och en tandkoll, totalt ca 2 000 kr.

Träning/tävling: 450 kr/träning. Har dressyrtränare som kommer till gården två gånger per vecka. Tävling ca 350-400 kr/start + licenser + medlemsavgift + diesel.

Utrustning: Här vill jag vara 100% ovetande... :angel1:

Transport: Inköp av transporten kostade mycket, men då den är nästan ny så hoppas jag att slippa reparationskostnader ett tag framöver. Skatt och försäkring ca 1 800 kr/år. Besiktning ca 500 kr varannat år.

Fasta utgifter:

Stallplats:900k/månad

Foder/strö: 100kr/månad

Försäkring:500/månad

Skoning: iår totalt ca 1500 på verkning.

Veterinär: haft tur. En kur metacam och lite salesylvaselin utskrivet. Totalt 1000kr iår.

Träning/tävling: 500 iår.

Utrustning: varierar

Transport: betalar 100kr i försäkring på släpet sen bensin till stallet runt 1500kr/månad

Övriga kostnader: hon har eksem vilket 100% är den största utgiften. Z-itsch, ultrashield, antihistamin, salvor och schampon.
Utöver det, eksemtäcken och luvor. Lär köpa nytt till våren igen eftersom hon växt.
Törs inte ens räkna vad det kostade förra säsongen.

Annars har jag häst men väldigt låga fasta kostnader 😅
Så har köpt en till 👀

Har ett PRE-sto på stor anläggning utanför Västerås med ridhus, en gummibana och en sandbana. Det finns även tvättmaskin, toa, dusch och en cafeteria/fikarum. Alla fodringar och ut/insläpp ingår alla dagar i veckan. Jag mockar, förbereder foder och fyller på vatten själv. När det är plusgrader ute så ingår påfyllning av vatten i hagen, vintertid ingår det inte. På vardagar finns personal som man kan köpa extratjänster av.

Stallplats: 5 950 kr
Hösilage, havre, betfor och strö (halm, halmpellets, torv eller spån) ingår. Min häst står i ett kallstall, varmstallet kostar lite mer.

Foder: Köper till Hippolyt müsli och en säck kostar drygt 500 kr. En säck räcker ca två månader (ger bara en skopa om dagen som belöning för att hon är min drömhäst :love:). Köper även mineraler och den kostnaden blir typ 50 kr/månad.

Skoning: 1000 kr var åttonde vecka

Veterinär: I år har det blivit en del veterinärbesök, men jag har som tur är fast självrisk på 4 900 kr upp till 50 000 kr, så hittills har det bara gått åt 4 900 kr. Plus en vaccinering och en tandkoll, totalt ca 2 000 kr.

Träning/tävling: 450 kr/träning. Har dressyrtränare som kommer till gården två gånger per vecka. Tävling ca 350-400 kr/start + licenser + medlemsavgift + diesel.

Utrustning: Här vill jag vara 100% ovetande... :angel1:

Transport: Inköp av transporten kostade mycket, men då den är nästan ny så hoppas jag att slippa reparationskostnader ett tag framöver. Skatt och försäkring ca 1 800 kr/år. Besiktning ca 500 kr varannat år.
Vilket försäkringbolag är det som har enbart fast självrisk upp till 50 000 kr? :)

Jag bor I Östergötland i ett väldigt hästtätt område med många stall.

Stallplats: 2500:-, litet stall med stora boxar, 4 ha hage och inga pass. Köper anläggningskort hos grannen för drygt 6000:- per år, får fri tillgång till stort ridhus med fiber, enorm utebana och anlagd träningsslinga i skogen. Väldigt bra tillgänglighet.

Foder/strö: Grovfoder och strö ingår, köper kraftfoder för 250:- per månad.

Försäkring: 7000:- per år.

Skoning: 1800:- var 8:e vecka

Veterinär: Det här året endast vaccination.

Träning/tävling: 400 per gång, är lite olika hur mycket jag tränar men 2 - 4 gånger per månad.

Utrustning: Vill inte veta.

Transport: Har egen transport så besiktning, skatt, däck.
Har inga resekostnader till stallet eftersom jag går eller cyklar. Gångavstånd till hopp och terrängträning, kör 8 km till dressyrträning var 14:e dag.

Jag kunde såklart inte låta bli att summera lite mer exakt. Kostnad för stallplats och foder/strö är dock endast räknat på från augusti, då vi stått på lite olika ställen i år.

Har en skodd fjordhäst som bara har katastrofförsäkring och en oskodd welsh som är veterinärvårdsförsäkrad och en riktig fryslort (dvs täcken går åt/behöver tvättas och lagas).

Stallplats: 5000 kr/månad inkl grovfoder och strö.
Foder/strö: 500 kr/månad (här ryms ffa rena mineraler och lite proteintillskott).
Försäkring: 3970 kr i fjol, 4523 kr i år. Blir nog sista året ponnyn har försäkring.
Skoning: 2310 kr/gång, skor var 6-8 vecka beroende på årstid.
Veterinär: 2100 kr/månad. Lite onödigt hög kostnad då hästen för första gången sen 2020 var sjuk, gången innan dess var 2015… Ponnyn har aldrig varit sjuk de åtta år hon levt. I summan rymmer även tandkoll (vartannat år), vaccinationer, träckprov och ev. avmaskning.
Träning/tävling: 483 kr/månad. Tränar regelbunden digitalt men tävlar inte.
Utrustning: 930 kr/månad. Här återfinns både min och hästarnas utrustning samt täckestvätt och lagning för ponnyns täcken.
Transport: 377 kr/månad, då jag i år lyxade till det med besiktningsservice. Nästa år blir kostnaden förmodligen 64 kr/månad.

Men sen kostade bilen inklusive dyrt verkstadsbesök och bensin 6500 kr/månad. Hade jag inte haft hästarna hade jag inte haft bil. Så egentligen ska den också räknas in.

Total månadskostnad närmare 14000 kr… Plus då bilen. Det är kul med djur. ;)

2 hästar (jag har 3 men jag får ångest av det så räknar inte. Han står dessutom helinackorderad än så länge. :rofl: )
Stallplats: 2500
Foder/strö: strö 400 kr, foder 2500 kr
Försäkring: 1200+6000
Skoning: 2600 per gång typ
Veterinär: ingen aning. Inte alls mycket detta år, typ vaccination o nån tandgrej.
Träning/tävling: 0 kr
Utrustning: otroligt lite, utslaget kanske 1000 kr per år.
Transport: 0 kr.

I år har nog varit dyraste året sedan 2000 när det byggdes för häst här eller kan nog vara dyrare än då.
Bytt all tråd i hagarna och några stolpar ca 6000kr.
Veterinär +30 000kr, eotrh ingår inte i försäkringen.
Köpt tälthall ca 40 000kr.

Försäkring ca 1300kr/ år för två häst.
Tar hand om hovarna själv så under 1 000 kr/ år till 2 hästar (barfota).
Hö mellan 11 000 och 12 000 kr/ år för två hästar.
Strö, mineraler, krubbmat, godis, insektsmedel, el mm ingen aning.

Har två hästar, de står uppstallade i ett kollektivstall i norra Stockholm, bara jag och en ytterligare ägare med två hästar. Så många pass tillkommer. Enkelt stall med liten ridbana, fina ridvägar, nära större anläggning med ridhus, superfina hagar.
Anger summorna för båda hästarna.

Månadsvis:

Stallplats: 2000:-
Foder/strö: 9600:- för hö, hösilage och foderhalm (bete många månader per år) samt ute på bete/lösdrift 7-8 månader per år så även strökostnaden (spån) är låg, ca 3200:-. Mineraler och tillskott varierar, men ca 300:- per månad
Försäkring: 1200:-
Skoning: 0:-
Veterinär: Ca 8000:- per år så ca 666:- per månad räknat på tandkoll, vaccination, ev maskmedel
Träning/tävling: 0:-
Utrustning: Inte mycket, köper nästintill inget för skojs skull.
Transport: kostnad för besiktning, försäkring och service, utslaget per månad ca 100:-

Totalt för detta: 5332 kr om jag räknat rätt.

Stallplats: 2100 kr/mån
Material (för staket osv, om du har hästarna hemma): 0 kr
Foder/strö: Kanske 200 kr/mån? Strö till uteboxarna och kraftfoder, halm i ligghall och grovfoder ingår i hyran
Försäkring: 450 kr
Skoning: Verkning 700 kr/mån
Veterinär: Typ 5-600 kr/mån (ett klinikbesök i år)
Träning/tävling: 0 kr
Utrustning: Ca 1500 kr (inköp av 2 sadlar bland annat).
Transport: 140 kr (hyra av lastbil till klinik)

Övrigt: Hovvårdsprodukter! Runt 200kr/mån

= 5840 / månad

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 961
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 477
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 310
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 840
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar