Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att inte kapa en annan tråd …
Vad kostar det egentligen att ha häst idag?
Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om man står uppställda, eller har hästarna hemma.
Min sista kostade ca 15 000 kr/månaden då framförallt veterinären och hovslagaren var en stor utgiftspost.
Ni som svarar får gärna nämna i vilken del av landet ni bor och om ni står inackorderade eller har hästarna hemma.
Fasta utgifter:
Stallplats: 3900
Material (för staket osv, om du har hästarna hemma):
Foder/strö: Lite extra foder på vintern och mineraler året om ca 100
Försäkring: Normalt 1200, men är bara runt 800 nu eftersom han är så gammal.
Skoning: 1800/2 = 900
Veterinär: Väldigt olika men räkna med typ 1000 kanske
Träning/tävling: 4 dressyrträningar i månaden blir 1600
Utrustning: Sliter mest på gamla grejer men säg 1000 kanske
Transport: 1000 i bensin till och från stallet, hästtransporten kör jag sällan så skippar den.
Har jag glömt något? Medicin Kan skifta mellan 0 och 2000 per månad, snittar på 1000 kanske.
Jag hamnade under 10 tkr per månad, även om jag skulle räkna med stallkläder. Jag är förvånad över att så många kan lägga så mycket pengar på hästen! Där jag hade hästen var det nog jag som la mest pengar på min häst, speciellt då jag tränade för tränare varje vecka.Tack för alla svar!
De blev ungefär som jag förväntade mig.
En ”vanlig” hästägare spenderar ungefär 10 000 - 15 000 kr/månad på sin häst.
Det är billigare att ha hästen hemma. Men, om man räknar vad det faktiskt kostar att ha hästarna hemma (staket, ridbana, el, stall, amorteringar osv.) tror jag inte att det blir så mycket billigare.
Självklart finns det undantag, men jag har mycket svårt att tro att totalsumman hamnar på under 10 000 kr/månaden hos någon (om man verkligen räknar med ALLA utgifter med hästen, inklusive sina egna stallkläder).
Tack för alla svar!
Det är billigare att ha hästen hemma. Men, om man räknar vad det faktiskt kostar att ha hästarna hemma (staket, ridbana, el, stall, amorteringar osv.) tror jag inte att det blir så mycket billigare.
Självklart finns det undantag, men jag har mycket svårt att tro att totalsumman hamnar på under 10 000 kr/månaden hos någon (om man verkligen räknar med ALLA utgifter med hästen, inklusive sina egna stallkläder).
Självklart hamnar det under 10 000 i mån/per häst? Jag har inte ens ut 30 i månaden.Tack för alla svar!
Även om iår har varit dyrt så är 15' per häst mer än vad jag får ut och 10'per häst skulle inte bli mer än mina två hästar och bensinen för att ta mig till och från jobbet. Hade 3 innan med lägre lön (lägre efter jag tagit med inflation i beräkningen).Tack för alla svar!
Fast om man har inackorderat betalar man stallhyra för hästen och amortering, ränta eller hyra på sitt eget boende. Har man hästen hemma ingår hästens boende i ens egen boendekostnad.Det är billigare att ha hästen hemma. Men, om man räknar vad det faktiskt kostar att ha hästarna hemma (staket, ridbana, el, stall, amorteringar osv.) tror jag inte att det blir så mycket billigare.
Försäkring 7500 i månaden
Hovslagare 3700 var 8 vecka
Grovfoder 6500 i månaden detta året
Veterinärkostnad 3900 vaccinationer, sen kan det tillkomma vid skador på hästen men klarat mig i år " peppar peppar ta i trä"
Egen gård lösdrift och boxar vet ej kostnad
El dålig koll på det också.
Strö ca 500 i månaden.
Sen övrigt tex grimman borstar schampo hagmatrial mm har jag ingen koll på.
Oj ser ut att bli en dyr månadskostnad.
13 hästar