Vad kostar det egentligen att ha häst?

Jag har hästarna hemma och räknade lite snabbt nu och ligger på 4-5000kr i månaden och då rider jag inte för tränare med dessa hästar så skulle jag träna så skulle det vara minst en tusenlapp till i månaden

Försäkring 7500 i månaden
Hovslagare 3700 var 8 vecka
Grovfoder 6500 i månaden detta året
Veterinärkostnad 3900 vaccinationer, sen kan det tillkomma vid skador på hästen men klarat mig i år " peppar peppar ta i trä"
Egen gård lösdrift och boxar vet ej kostnad
El dålig koll på det också.
Strö ca 500 i månaden.
Sen övrigt tex grimman borstar schampo hagmatrial mm har jag ingen koll på.
Oj ser ut att bli en dyr månadskostnad.
13 hästar

Vi bor på en liten gård med två ponnyer som går på lösdrift, har även varsin utebox men de står sällan inne. Några timmar då och då om det är riktigt skitväder eller om de blivit svettiga, bara. Jag har inte koll på alla kostnader ännu, så det här är mest en grov uppskattning.

Bor i ett relativt "billigt" område.

Vi har förstås ingen stallhyra, men det har kostat en del att bygga (om) för att få det som vi vill ha det. Den kostnaden är dock svår att slå ut per månad. Detsamma gäller exempelvis stängselmaterial, som varit en stor kostnad nu när vi flyttat hit, men som förhoppningsvis kommer vara låg fortsättningsvis.

El: Gissar på någon hundring i månaden (än så länge). Elstängsel, belysning i ligghall och boxar, och värme och belysning i sadelkammaren. Får se om vi skaffar värmebalja till vattnet, men de kostar väl inte mycket i månaden att hålla varma.

Foder: Grovfoder för båda två ca 2500-3000/månad. Utöver det får de någon dl kraft och lite mineraler och annat tillskott, sammanlagt kanske max 400 kr/månad.

Strö: I snitt kanske vi landar på 4 spånbalar i månaden, så ca 500 kr.

Försäkring: Ca 700 kr/månad för båda två.

Skoning: Just nu 1800 kr vardera, var åttonde vecka.

Veterinär: Svårt att säga, vaccination kostar väl några hundra, så det blir inte många kronor utslaget på ett år. Tandkontroll har vi inte gjort ännu sedan vi flyttat och köpt ny ponny, så jag vet inte vad det kan komma att kosta. Eventuella mer akuta veterinärbesök är förstås svårt att räkna på.

Träning/tävling: Ännu tränar vi ganska sporadiskt, så vi har ingen fast kostnad för det. På sikt kan jag dock mycket väl tänka mig att det blir den största och dyraste posten.

Utrustning: Vissa månader är det ingenting, andra månader både täcken och bett och skydd och borstar och annat. Det har förstås behövts mer nu, i början, än vad det sannolikt behövs om ett år eller så. Det är dock svårt även här att säga någon månadskostnad.

Transport: Jag har inte i huvudet vad försäkringen kostar, men det kanske landar kring 100-150 kr/månad.

Fasta kostnader runt 6000 kr/månaden för båda två (just nu), om jag inte missat någon stor punkt. Sommartid blir det billigare (inget/lite grovfoder, billigare verkning/skoning, billigare el etc.) så kanske runt 3000 kr/månad sommartid. Räknar jag på ett helt år, och utgår från att priserna ligger kvar ungefär som nu, kanske vi landar på 6 månader då det kostar ca 6000 kr, 3 månader då det kostar ca 3000 kr, och 3 månader då det kostar där emellan - vi säger 4500 kr för att ha något att räkna på. Jämnt fördelat över ett år landar vi på ca 4875 kr/månad. Och sedan tillkommer förstås alla "vid behov-kostnader".

Har fyra hästar hemma, två är min dotters, två är mina. Hon tävlar upp till SM-nivå och räknar med att ha två hästar med sig till SM nästa år (en egen och en av mina). Jag hobbyrider en av hästarna och tränar o tävlar sporadiskt. Hästarna är islandshästar.

Stallplats: Det är ju min kapitalkostnad för gården minus den del som är bostadshus, enligt min beräkning 1250:- per häst och månad.
Material (för staket osv, om du har hästarna hemma): Det varierar ju jättemycket såklart, men ca 500:- per häst och månad
Foder/strö: Grovfoder ca 500:- per häst och månad, strö ca 250:- per häst och månad, kraftfoder ca 300:- per häst och månad. Då är det ju utslaget på ett år - kostnaden för en enskild månad varierar stort beroende om månaden i fråga är januari eller juli, såklart!
Försäkring: Stor variation mellan hästarna, de kostar mellan 4500:- och 10000:- per år beroende på individ. Medelvärdet blir ca 560:- per häst och månad.
Skoning: Min dotter är snart färdig hovslagare och skor våra hästar själv, så arbetet är "gratis". Materialkostnad inklusive lite specialsulor, brodd och annat är ca 250:- per häst och månad.
Veterinär: Vaccination + tandkoll ca 2500:- per häst och år, så ca 210:- per häst och månad. Övriga veterinärkostnader kan ju bli allt från noll till massor!
Träning/tävling: För min del, som inte tävlar nåt särskilt och tränar för instruktör sporadiskt är nog 500:- i månaden högt räknat. Min dotter har träning gratis eftersom hon jobbar en del för vår tränare, men tävling är dyrt! Vi räknade på vad det kostade att vara med på SM i år och det går lätt på 10000:- med en häst. Nu har vi tur och bor nära en större tävlingsplats, så behöver aldrig ha uppstallning där, men på ett år som dottern satsar går det nog på 50-60 tusen i alla fall. Hon betalar anmälningsavgifterna och uppstallningskostnaderna själv, jag betalar diesel och boende!
Utrustning: Min sadel kostade 20 tusen, dotterns 25 tusen, dyraste kompletta tränset typ 1700:-. Vi har en klippmaskin för 3-4 tusen. Lite täcken, grimmor osv.
Transport: Det är ju ingen regelbunden utgift, men vår kostade knappt 70 tusen för 9 år sen. Den blev renoverad i år för 8000:- och kostar några hundralappar i försäkring och skatt. Verkligen en av de billigare sakerna med hästägandet. Transportkostnad för att förflytta sig själv till hästen har vi ju inte eftersom vi har hästarna hemma.

Räknar jag grundkostnaden för att löpande ha hästarna hamnar den på 3820:- per häst och månad enligt ovanstående. Då har jag räknat med gårdens kapitalkostnad, men inte träning, tävling, transport och utrustning.

För att inte kapa en annan tråd …
Vad kostar det egentligen att ha häst idag?
Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om man står uppställda, eller har hästarna hemma.

Min sista kostade ca 15 000 kr/månaden då framförallt veterinären och hovslagaren var en stor utgiftspost.

Ni som svarar får gärna nämna i vilken del av landet ni bor och om ni står inackorderade eller har hästarna hemma.

Fasta utgifter:
Stallplats: 3900
Material (för staket osv, om du har hästarna hemma):
Foder/strö: Lite extra foder på vintern och mineraler året om ca 100
Försäkring: Normalt 1200, men är bara runt 800 nu eftersom han är så gammal.
Skoning: 1800/2 = 900
Veterinär: Väldigt olika men räkna med typ 1000 kanske
Träning/tävling: 4 dressyrträningar i månaden blir 1600
Utrustning: Sliter mest på gamla grejer men säg 1000 kanske
Transport: 1000 i bensin till och från stallet, hästtransporten kör jag sällan så skippar den.
Har jag glömt något? Medicin Kan skifta mellan 0 och 2000 per månad, snittar på 1000 kanske.

Stallplats: 3900
Foder/strö: Lite extra foder på vintern och mineraler året om ca 100
Försäkring: Normalt 1200, men är bara runt 800 nu eftersom han är så gammal.
Skoning: 1800/2 = 900
Veterinär: Väldigt olika men räkna med typ 1000 kanske
Träning/tävling: 4 dressyrträningar i månaden blir 1600
Utrustning: Sliter mest på gamla grejer men säg 1000 kanske
Transport: 1000 i bensin till och från stallet, hästtransporten kör jag sällan så skippar den.
Har jag glömt något? Medicin Kan skifta mellan 0 och 2000 per månad, snittar på 1000 kanske.

Summa: Runt 10 000, snarare mer än mindre.

Har två hästar, har dem hemma så ingen avgift för boxhyra.

Grovfoder och halm, ca 1500 kr
Försäkring och veterinär, ca 1000 kr
Verkning 1300/2= 650 kr
Viktigt småjox som flugmedel, mineraler, analyser, ca 500 kr

så ca 3500 kr per månad?

Lån för stallbygge, grus, påfyllning av ridbana, stolp, stallinredning mm räknar jag inte med.
Inte utrustning heller.

Är nog bäst så.

Tack för alla svar!

De blev ungefär som jag förväntade mig.
En ”vanlig” hästägare spenderar ungefär 10 000 - 15 000 kr/månad på sin häst.

Det är billigare att ha hästen hemma. Men, om man räknar vad det faktiskt kostar att ha hästarna hemma (staket, ridbana, el, stall, amorteringar osv.) tror jag inte att det blir så mycket billigare.

Självklart finns det undantag, men jag har mycket svårt att tro att totalsumman hamnar på under 10 000 kr/månaden hos någon (om man verkligen räknar med ALLA utgifter med hästen, inklusive sina egna stallkläder).

Tack för alla svar!

Det är billigare att ha hästen hemma. Men, om man räknar vad det faktiskt kostar att ha hästarna hemma (staket, ridbana, el, stall, amorteringar osv.) tror jag inte att det blir så mycket billigare.

Självklart finns det undantag, men jag har mycket svårt att tro att totalsumman hamnar på under 10 000 kr/månaden hos någon (om man verkligen räknar med ALLA utgifter med hästen, inklusive sina egna stallkläder).
Jag hamnade under 10 tkr per månad, även om jag skulle räkna med stallkläder. Jag är förvånad över att så många kan lägga så mycket pengar på hästen! Där jag hade hästen var det nog jag som la mest pengar på min häst, speciellt då jag tränade för tränare varje vecka.

Tack för alla svar!

Jag skulle hamna långt under 10 om jag inte skulle träna så mycket.
Då ligger det under 5 k.
Stallkläder har jag i mängder, samma med utrustning till hästen.
Skulle klara mig flera år utan att behöva köpa en enda grej 😆

Tack för alla svar!

Självklart hamnar det under 10 000 i mån/per häst? Jag har inte ens ut 30 i månaden.

Jag har räknat på det flertalet gånger och iom jag inte har intresse för tävling, hyr släp om jag behöver, tränar sporadiskt, ägt hästar som är billigare att försäkra än swb så tror jag ändå jag skulle landa på 5000:-/mån.

Jag skulle även kunna stalla upp hos min kompis där kostar lösdrift 1800kr/mån inklusive foder. Men där är det gräspaddock som gäller. Väldigt enkelt med andra ord.

Vet att det är dyrt men vi har häst på olika sätt med 🙂

Snitt ca 10 000 kr/mån tror jag det blivit de senaste åren. Men då tar jag med allt som rör mitt intresse, tex böcker, någon kurs osv. Men även grundkostnaden är hög för jag har dyrt grovfoder, årlig tandläkare, vaccination och PPID prov+medicin, regelbunden friskvård, försäkringen stiger som fan hela tiden, få men dyra träningar osv. Brukar stämma av mer eller mindre noggrant nu vid årsskiftet eftersom jag har ett gäng olika konton dit summor dras. Kanske återkommer med uppdelade summor då! Kallhyran är 1000 kr och jag sköter mig helt själv. Det blir ju +/- 0 med 25 000 ut, jag ser framemot att få börja jobba skift igen efter nyår kan jag säga 😅

Eget stall utan ridhus och en rätt grov uppskattning, har svårt att räkna el, investeringar mm.

Grovfoder och strö kanske 1500:- , med skötsel av beten. Vi försöker beta så länge som möjligt.
Kraftfoder och mineraler typ 300:- men varierar, i år behöver våra mycket kraftfoder och förra året inget alls.
Försäkringar 1100:-
Veterinär typ 400:- utslaget (vaccination, tandkoll)
Skoning 1000:- (ungefär, intervallet varierar mellan 6-8 veckor)
Någon slags övrigt generell post? 500:-

Totalt för detta runt 5000:-/månad.
Och då har jag räknat för alla mina tre hästar.

Transporten någon hundring max,men annars hade vi behövt släpvagn istället.
Utrustning köper jag sällan nu för tiden. Vi har det vi behöver. Kanske några tusenlappar per år i stort.

Investeringar, underhåll av hästdelen varierar stort. Anlägga rundcorallen kostade runt 30.000:-, köpa grus till hagen 5000:-, bygga nya hagar ett par tusen...

Jag får dock EU-stöd för mina marker, om man vill ha med det i kalkylen också.

I snitt 2500kr/månad.

Häst på egen gård, så det är utan stallhyra.

Ingen träning o tävling inräknad.
Det är vad de kostar för att stå rakt upp o ner helt enkelt. Underhållskostnad med hovslagare, tandkoll, vaccination, strö, mat, etc

Värmland

Hästen hemma så ingen stallhyra. Vi har tre hästar, en är min. Men för alla tre tillsammansär kostnaderna ungefär så här.
Grovfoder 1900 kr/mån med torrhö.
Strö 1200 kr/månad
Kraftfoder/tillskott ca 1000 kr/mån
Försäkringar 1800 kr/mån
Hovslagare: alla går just nu barfota, sambon är hovslagare. Annars kostnad för skor mm: 300 kr/mån
Veterinär: Jag sköter vaccinationer själv samt enklare veterinärvård så hittills 360 kr i vaccin/år
Inga träningar/tävlingar just nu

Sommartid får min häst antihistaminer vilket går på ungefär 900 kr/månad

Dalarna

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Även om iår har varit dyrt så är 15' per häst mer än vad jag får ut och 10'per häst skulle inte bli mer än mina två hästar och bensinen för att ta mig till och från jobbet. Hade 3 innan med lägre lön (lägre efter jag tagit med inflation i beräkningen).
Sedan så amorteringar varierar ju massor och är inte häst eller avsaknad av häst som avgör att jag bor där jag bor då jag bode här innan jag skaffade häst och kommer bo här eller liknande boende även utan häst och häst är inte det ända djur här.

Ridbana har jag ingen.

Senast ändrad:
Fast om man har inackorderat betalar man stallhyra för hästen och amortering, ränta eller hyra på sitt eget boende. Har man hästen hemma ingår hästens boende i ens egen boendekostnad.

Försäkring 7500 i månaden
Hovslagare 3700 var 8 vecka
Grovfoder 6500 i månaden detta året
Veterinärkostnad 3900 vaccinationer, sen kan det tillkomma vid skador på hästen men klarat mig i år " peppar peppar ta i trä"
Egen gård lösdrift och boxar vet ej kostnad
El dålig koll på det också.
Strö ca 500 i månaden.
Sen övrigt tex grimman borstar schampo hagmatrial mm har jag ingen koll på.
Oj ser ut att bli en dyr månadskostnad.
13 hästar

Först tyckte jag allt lät svindyrt, tills jag såg att det gällde 13 hästar. Nu blev det helt plötsligt jättebilligt?!

Beror på hur man ser det förstås. Skulle bli dyrare om jag gick igenom alla kostnader som är totalt med allt som jag ej har koll på nu. Men det är nycke pengar per månad

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 967
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 481
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 317
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar