Vad kostar det egentligen att ha häst?

Har eget men vägrar räkna. Har 4 hästar

Men höet ca 1000kr

Har rapspellets ca 160kr

Så 1160kr per månad per häst 🤣

Skor 1500 glömde jag och försäkring ca 600kr i månaden. Jag har en medryttare så hon betalar skoning för 1 häst.

Jag har inackorderingar. Stall där allt finns men inte nytt och pampigt på något vis plus ridhus/ terrängbana

I en snålkommun så 3700 och då ingår 15kg hösilage, spånpellets 7st 13kg säckar fodringar och in och utsläpp

Fasta utgifter:
Stallplats: Eget stall. Vet inte riktigt har inte behövt köpa ngt nytt på några år vare sig stol, linor eller liknande
ca 600,-/mån för strö
Material (för staket osv, om du har hästarna hemma):
Foder/strö: Hö för 3 hästar 20 000/år (1666,66,-/mån)
Försäkring:3000 för 3 per månad
Skoning: 3700 senaste för 2 helskoningar och en verkning Hovis ute var 6-7 v
Veterinär: Detta år 10 000,- för olika skador räknat från 1 jan -24 (ca 800,- /mån)
Träning/tävling: 0 Kommer förhoppningsvis komma igång nästa år
Utrustning: I år för 3 hästar ca 2 000,- pga av inköp av några täcken samt nytt träns och grimma till ponnyn
Transport: Köpte nytt i år så 55 000,- Inte rullat med häst alls. Har 2,4 km till stallet så räknar inte in drivmedel. Ibland bil ibland cykel ibland går jag

Bor i Skaraborg

Räknar på den jag äger själv.

Fasta utgifter
Stallplats: 2000:-
Material (för staket osv, om du har hästarna hemma): Ingår i hyran
Foder/strö: Hö ingår, strör med halm och det blir ca 300:- för en häst.
Försäkring: 1.100:-/månad
Skoning: 1.200-1.500:-/var sjunde vecka
Veterinär: Räknar inte även om det är helt rimligt.
Träning/tävling: Tränar väldigt sällan, kostar 800:-/pass. Tävling kostar mer med licenser osv. Åker en bit till vissa tävlingar iom att jag tävlar WE och bor off.
Utrustning: Dragit ner mycket på den här posten och inte köpt en massa onödiga prylar i år.
Transport: 50:-/månad i försäkring plus besiktning vartannat år.

Om jag inte räknar med kostnaden för bilen och vägtullar landar jag på runt 10 000 per månad det här året.
Förra året började med att hon fick en broddspark och fick vistas länge på klinik och därefter blev det många undersökningar. Försäkringen slog i taket redan innan hon kom hem från kliniken. Då kostade hon i snitt 15 000 varje månad.

Man kan tycka att det är mycket pengar som skulle kunna användas till något bättre, men när man är i stallet med sin häst och känner glädjen över den underbara varelsen man har förmånen att få umgås med så känner man att det är värt varenda öre ♥️

Man kan tycka att det är mycket pengar som skulle kunna användas till något bättre, men när man är i stallet med sin häst och känner glädjen över den underbara varelsen man har förmånen att få umgås med så känner man att det är värt varenda öre ♥️
min mamma kommenterade häromdagen att pengar alltid brunnit i mina fickor.
Men man har ju fasen så mycket roligare med djuren än med pengar på banken.
Vad hade jag annars gjort?🤔

Vad modiga ni är som räknar!
Sist jag räknade så hade vi två hästar inackorderade och jag räknade banne mig på decilitern på bensinkostnader. Då konstaterade jag att vi betalade i princip lika mycket som om vi hade haft fullservice på ett annat stall. Det var oerhört dyrt att köra till och från stallet, ibland två eller tre gånger på en dag.

Nu har vi lyckan att själva ha en gård och hästarna har förökat sig, kan man säga.

Bränslekostnad har vi nu istället i diesel till en traktor, som inte var svindyr, men ändå kostade mycket pengar. Vi tar höet själva, men anlitar en bonde med en riktig traktor att göra det, och även om vi får EU- bidrag, så kostar det en slant.

Så nog är det dyrare att ha egen gård än att vara inackorderad! MEN vi bor också på gården och har stor tomt, lite skog osv. Det är såklart jätteroligt.

Men jag har inte orkat, velat räkna på vad varje häst kostar inklusive allt. Jag tror jag skulle deppa ihop totalt.

Istället glädjer jag mig åt att jag är hemma efter jobbet, hemma på helgerna och jag lever inte längre i bilen. Och jag har hästar intill mig hela tiden. Det är underbart!

Vad modiga ni är som räknar!
Sist jag räknade så hade vi två hästar inackorderade och jag räknade banne mig på decilitern på bensinkostnader. Då konstaterade jag att vi betalade i princip lika mycket som om vi hade haft fullservice på ett annat stall. Det var oerhört dyrt att köra till och från stallet, ibland två eller tre gånger på en dag.

Nu har vi lyckan att själva ha en gård och hästarna har förökat sig, kan man säga.

Bränslekostnad har vi nu istället i diesel till en traktor, som inte var svindyr, men ändå kostade mycket pengar. Vi tar höet själva, men anlitar en bonde med en riktig traktor att göra det, och även om vi får EU- bidrag, så kostar det en slant.

Så nog är det dyrare att ha egen gård än att vara inackorderad! MEN vi bor också på gården och har stor tomt, lite skog osv. Det är såklart jätteroligt.

Men jag har inte orkat, velat räkna på vad varje häst kostar inklusive allt. Jag tror jag skulle deppa ihop totalt.

Istället glädjer jag mig åt att jag är hemma efter jobbet, hemma på helgerna och jag lever inte längre i bilen. Och jag har hästar intill mig hela tiden. Det är underbart!
Jag är förvånad över att så många väljer att inte ha kolla. Men vi är olika!

Jag är förvånad över att så många väljer att inte ha kolla. Men vi är olika!
Kan bara tala för mig själv men jag känner att det är en lyx jag kan unna mig när ekonomin är tillräckligt rymlig. Jag har behövt ha stenkoll på utgifter när jag hade mindre inkomst och för mig är det livskvalitet att inte behöva räkna😊

(Har såklart koll på det vis att jag vet att jag har råd, annars hade det aldrig funkat)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 967
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 481
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 317
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 843
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar