Jag har ett lite stört förhållande till mina pengar
Men jag har ändå blivit lite mindre stelbent med åren, för det finns ju liksom inga egentliga ekonomiska problem att hantera. Jag bara gillar att ha koll.
Tills för några år sedan hade jag också ett kontotrickssystem, men det blev så himla stökigt med vad som skulle föras över till vilket konto från vilket konto och hit och dit, så det lade jag ner. Nu för tiden finns det en faktisk budget, typ. Jag har, utifrån tidigare års resultat, räknat på hur mycket jag tycker att det är rimligt att varje kategori av min ekonomi ska ha för genomsnittsutrymme per månad. Vissa månader är ju dyrare än andra, så det finns liksom ingen strikt "det får inte bli mer än så här". Sedan finns det då ett, numera, ganska avancerat kalkykark där saker och ting bokförs. Det så kallade rutsystemet
(Jag bokför sjukt mycket olika saker i olika rutsystem. Min hjärna finner det mycket tillfredsställande). Det är ett dokument för ett år, men det finns 17(!) olika blad i dokumentet. Ett för varje månad och sedan lite olika med specialfunktioner. De är naturligtvis sammankopplade på olika fantastiska sätt, så att siffror man skriver in på ett ställe magiskt dyker upp på andra lämpliga ställen också! Jag har dock slutat dela upp alla kvitton från livsmedelsbutiken i olika kategorier, för det får ju ändå finnas
någon form av gräns för hur mycket det är rimligt att hålla på.
Det som jag tycker är bra med mitt system är att jag kan se vad jag uppenbarligen väljer att lägga mina pengar på. Och vad jag kanske egentligen borde lägga mer pengar på, faktiskt. Det handlar lite om att hantera köpbeteende, såklart. Det verkar osannolikt att jag skulle börja gå back om jag slutade bokföra, men jag gillar det, så jag fortsätter. Dessutom kan jag ju lura mig själv lite och säga "det här betalar ju inte jag. Det är katterna som betalar" så rör det liksom inte mig
Nu när jag inte har en massa olika konton längre, har jag ett kreditkort med en gräns på 30' från min vanliga bank. Det ger ju lite bonus ibland, men framförallt så finns det ju liksom alltid pengar där. Jag betalar hela fakturan varje månad, så jag betalar aldrig någon ränta, om det inte någon gång är så att bilen tex kostar 15' att få ut från verkstaden eller så. Det har ju hänt. Jag har ett servicekonto dit allt annat är kopplat, typ autogiro, swish, lån osv och dit för jag över lönen också. Den kommer ju till ett vanligt lönekonto som jag faktiskt har ett kort kopplat till också, men där finns aldrig mer än 100 spänn, vilket ju är bra om kortet skulle hamna i fel händer någon gång. Då är det liksom inte mina faktiska pengar som försvinner, vilket ju är en av fördelarna med att använda kreditkort istället för ett som är kopplat till ett konto.
Själva budgeten uppdateras varje år när nya lönen är klar. Eller om det blir uppenbart att någon kategori faktiskt behöver ses över. Jag har till exempel insett att det är fånigt att hålla på och vara lite snål med matkostnader. Mat är gott, liksom, och jag har råd att lägga lite mer på det. Så då fick jag några hundralappar till där varje månad. Schysst, ändå!