Jag gjorde budget när jag hade mindre pengar, för att försäkra mig om att det räckte. Idag gör vi som en del andra i tråden och tittar bakåt. Någon gång per år, ibland två, sammanfattar vi månad för månad och får en överblick. Det brukar oftast resultera i att vi tycker att vi ska försöka dra ner på matkostnaderna, och att resten känns rimligt.

Jag körde budget när jag precis flyttat hemifrån. Men för mig blev budgeten knepig. Jag försökte alltid göra av med mindre än budgeten och snålade som bara den. Nu har jag inte längre en budget och då unnar jag mig saker jag inte gjorde tidigare och mår bättre. Jag kände alltså en stress med budget som jag inte gör annars. Men det förutsätter såklart att ekonomin går ihop sig, men jag har normalt lägre utgifter än inkomster och då funkar det.

Hur vanligt är det att ha en budget och följa den? Efter ha läst en tråd på häst känns det som många inte har koll på vart pengarna går? Jag känner mig mycket tryggare när jag vet vart mina pengar går.

Jag benämner det budget men det är ju mer en utgiftskoll, både före och efter inköp 😅

Periodiserar alla kostnader som går månadsvis, noterar de som ej går att ha månadsvis och när de betalas och har "övrigt" konton för mig resp hästen dit en fast summa sätts över och det är den som behöver hållas mest koll på att den är tillräcklig. Övriga summor kollar jag runt nyår mer eller mindre noga och korrigerar.

Jag brukar se över vissa poster såsom mat, nöjen och övrigt inför det nya året. Mest för att se hur mycket som gått åt och vad jag egentligen tycker vore rimligt. Känner ibland att det kan gå lite överstyr annars.

I övrigt har jag bara gjort budget när inkomsten förändrats (dvs gått från lön till studiemedel eller akassa) och då mest för att ha lite koll så att det inte slösas på måltider som jag kan äta hemma eller åtminstone ha i matlådor osv.
Finns ju skäl då att dra ner på onödiga kostnader.

Ju mer jag tänker på det ju mer komplicerat att veta vad som ska bära vilken kostnad och om delat så hur.
Bara något sådant som att tömma gödselnstacken med traktorn. På gödselstacken ligger det från hästarna, hönsen och även trädgårdsavfall och det körs ut till där det odlas både för mat och växer för hemtrevnad.

Jag hatar när jag handlar saker både till hästarna och mig själv på samma kvitto 😅 Men väljer det som stod för störst summa i utgiftskollen och tänker att det jämnar ut sig tillräckligt för min del.

Du beskriver ju mer ett cirkulärt levnadssätt 😍

Har ingen budget.
Får in lika mycket (lite😉) lön varje månad och har på ett cirka samma fasta utgifter.
Betalar räkningar och sätter pengar på sparkontot när lönen kommer.
Har ett sparkonto som gör att jag inte behöver ha koll på varje utgående peng även om jag är noggrann.

Jag har en kalkyl där alla fasta och rörliga utgifter förekommer och ett snitt på vad de brukar ligga på, men inte budget som sådan.

Ingen direkt budget, men väl ett exceldokument där alla räkningar ligger inlagda månad för månad. Jag har alltså stenkoll på vilka räkningar som ska betalas när på året, vilka månader som är väldigt "dyra", osv.

Jag har ingen budget och fruktansvärt dålig koll på vart pengarna går. Har ingen känsla för pengar. I slutet av månaden har jag ingen aning om hur mycket det är kvar på lönen, om det är 5 kr, 500 kr eller 5000 kr. (Men så kollar jag kontot så klart.)

Men så länge det går runt och pengarna räcker till allt, tänker jag att det är ett utmärkt system. 🤣

Fick tips om ”kontotricket” för ett halvår sedan och har efter det mycket bättre koll på min ekonomi. Skriver upp alla inkomster och fasta utgifter varje månad och har sedan olika konton jag använder till mina köp under månaden. Har gjort stor skillnad för framförallt mitt köpbeteende. Så någon form av budget är det väl 😊

Jag har en budget sen jag separerade, för att lista fasta och rörliga utgifter, räkna ut kostnad/månad för vissa saker som betalas mer sällan osv (pga sätter över summa på annat konto för det). Jag följer den inte slaviskt men jag vet att det ska gå ihop sig i teorin :p Jag följer också upp budgeten månadsvis och årsvis för att kunna se utfall kontra planering, och se om jag behöver styra upp något till nästa år :D

Fick tips om ”kontotricket” för ett halvår sedan och har efter det mycket bättre koll på min ekonomi. Skriver upp alla inkomster och fasta utgifter varje månad och har sedan olika konton jag använder till mina köp under månaden. Har gjort stor skillnad för framförallt mitt köpbeteende. Så någon form av budget är det väl 😊
Det kör jag också på 😊

Mitt andra bästa knep är att ha ett konto för oregelbundna utgifter, tex hemförsäkring, bilskatt, bredband som betalas med längre intervall samt elräkningen som diffar enormt mellan sommar och vinter. Jag har räknat ut ca-månadssnittet för alla kostnader och sätter in på ett separat konto så när tex hemförsäkring på 7000:- eller en elräkning på 5000:- kommer på ett bräde så finns det pengar. (Man kan såklart betala månadsvis på mycket också men så har jag inte på alla saker)

Jag har ingen detaljkoll på min ekonomi, men vet av erfarenhet att jag gör av med mindre pengar än jag drar in, normalt sett. Har också ett jobb där månadsinkomsten kan variera kraftigt beroende på om det varit en lugn eller hektisk månad, så det finns ingen anledning att försöka planera någon strikt budget. Går in på internetbanken då och då och konstaterar att pengarna räcker gott om jag fortsätter leva som vanligt, samt inför större inköp för att se hur mycket jag har att röra mig med. Och givetvis är det ett privilegium att inte behöva hålla stenkoll på varenda krona.

Jag är fullkomligt inkompatibel med att hålla ordning och reda på kvitton samt excel, så förlorar jag någon tusenlapp på min dåliga koll får det vara värt det.

Så gör jag också! Har 13 e-sparkonton utöver privatkontot och till de flesta förs en uträknad summa över varje månad. Har något för tex framtida större utgifter dit jag flyttar pengar vid behov, dvs utan månadsdragning. Annars kommer jag ovillkorligen täcka något av hästhålen med de pengarna och ha glömt vad jag tänkte ha dem till. Typ att jag vill ta utökat B-kort i framtiden, de pengarna skulle aldrig kunna ligga kvar på privatkontot och finnas där utan hästen hade garanterat fått ett par nya boots, jag en kurs eller liknande. Köpbeteendet håller jag med om blivit påverkat till det bättre!

Har en lista över vilka utgifter och summor som ingår så då är det också enkelt att veta om jag kan låna pengar från något konto när det är kris. Dvs om det kontot kommande utgifter är täkta tills nästa tillfälle. Jag har 5 konton, hästarna 7 och så sedan den där för framtida utgifter.

Och utöver det en lista med exakt alla betalningar jag prickar av per månad glömde jag skriva i början. Både det som dras automatiskt och de som finns på andra ställen med info om var, summa/snittsumma och när. Det måste jag däremot ha stenkoll på, har missat så många räkningar innan det systemet. Tänk om ALLT gick att få som autogiro/e-faktura 🙈

Jag har en slags budget, som mest är ett excelark med mina fasta utgifter och någon slags uppskattning av andra vanligt förekommande utgifter. Men det är inte en budget på så vis att jag liksom känner ett behov av att hålla mig inom förutbestämda ramar.
Jag ser över det där excelarket om mina utgifter förändras rejält. Som tex vid en separation.

Jag har ett stort behov av att veta att min ekonomi går ihop men jag avskyr att behöva räkna kronor och liksom oroa mig kring om månaden kommer lösa sig eller inte. Den delen av livet är förbi och jag värdesätter verkligen att ha så pass mycket luft i min ekonomi att jag inte behöver ha mer än övergripande koll. Det är livskvalitet för mig.
Precis så har jag med!

Jag har ingen budget, och jag är väl medveten om att det är en lyx att kunna strunta i det. För mig är det också så att i takt med att jag blir äldre, så tycker jag att pengar har allt mindre "värde". Missförstå mig rätt - det är klart att pengar är viktiga för alla! Utan några pengar alls är det svårt att leva. Jag är också oerhört tacksam för att vi kunnat köpa vår drömgård och ha en så pass rymlig ekonomi att vi inte behöver räkna och budgetera alls.

Vad jag menar är att jag har insett att det gör inte mig mer lycklig att ha mer pengar på kontot. Jag vet att ekonomin går ihop, jag vet att vi har ett sparkapital som vi kan ta av vid behov. Vi flyttar över pengar till sparkontot varje månad, men hur mycket varierar utifrån hur mycket utgifter vi haft den månaden. Finns det mycket pengar kvar på kontot flyttar vi över mer, finns det mindre kvar flyttar vi över lite mindre.

Jag hade en period för inte så länge sedan då det var lite tuffare (för mig, jag är väl medveten om att det fortfarande med många mått mätt inte alls var särskilt tufft eftersom jag inte var i närheten av existensminimum) och jag behövde ha mer koll på var pengarna tog vägen. För mig personligen är det mycket mer stressande, och något som min hjärna lätt fastnar i, att ha sådan koll. Jag är därför oerhört glad för att jag har möjligheten att inte ha den kollen som det är nu.

Sedan lever vi som familj ett ganska "billigt" liv, så vi har inga skyhöga utgifter egentligen. Det ger också en trygghet i att ekonomin inte spårar ur. Vi äter "vanlig mat", och är inte så mycket för dyra matvaror. Äter inte ute särskilt ofta, reser sällan och när vi gör det är det i regel ganska billiga resor. Vi lägger mest "onödiga" pengar på djuren - hästar och hundar - därför att det är vad vi väljer att lägga pengar på.

Jag gör ingen budget. Vet vad jag tjänar och vad jag brukar ha för utgifter normalt sett. Är ingen som shoppar. Ser till så sparpengar finns för oförutspådda utgifter.

Jag har ett lite stört förhållande till mina pengar 😆 Men jag har ändå blivit lite mindre stelbent med åren, för det finns ju liksom inga egentliga ekonomiska problem att hantera. Jag bara gillar att ha koll.

Tills för några år sedan hade jag också ett kontotrickssystem, men det blev så himla stökigt med vad som skulle föras över till vilket konto från vilket konto och hit och dit, så det lade jag ner. Nu för tiden finns det en faktisk budget, typ. Jag har, utifrån tidigare års resultat, räknat på hur mycket jag tycker att det är rimligt att varje kategori av min ekonomi ska ha för genomsnittsutrymme per månad. Vissa månader är ju dyrare än andra, så det finns liksom ingen strikt "det får inte bli mer än så här". Sedan finns det då ett, numera, ganska avancerat kalkykark där saker och ting bokförs. Det så kallade rutsystemet 😆 (Jag bokför sjukt mycket olika saker i olika rutsystem. Min hjärna finner det mycket tillfredsställande). Det är ett dokument för ett år, men det finns 17(!) olika blad i dokumentet. Ett för varje månad och sedan lite olika med specialfunktioner. De är naturligtvis sammankopplade på olika fantastiska sätt, så att siffror man skriver in på ett ställe magiskt dyker upp på andra lämpliga ställen också! Jag har dock slutat dela upp alla kvitton från livsmedelsbutiken i olika kategorier, för det får ju ändå finnas någon form av gräns för hur mycket det är rimligt att hålla på.

Det som jag tycker är bra med mitt system är att jag kan se vad jag uppenbarligen väljer att lägga mina pengar på. Och vad jag kanske egentligen borde lägga mer pengar på, faktiskt. Det handlar lite om att hantera köpbeteende, såklart. Det verkar osannolikt att jag skulle börja gå back om jag slutade bokföra, men jag gillar det, så jag fortsätter. Dessutom kan jag ju lura mig själv lite och säga "det här betalar ju inte jag. Det är katterna som betalar" så rör det liksom inte mig 😆

Nu när jag inte har en massa olika konton längre, har jag ett kreditkort med en gräns på 30' från min vanliga bank. Det ger ju lite bonus ibland, men framförallt så finns det ju liksom alltid pengar där. Jag betalar hela fakturan varje månad, så jag betalar aldrig någon ränta, om det inte någon gång är så att bilen tex kostar 15' att få ut från verkstaden eller så. Det har ju hänt. Jag har ett servicekonto dit allt annat är kopplat, typ autogiro, swish, lån osv och dit för jag över lönen också. Den kommer ju till ett vanligt lönekonto som jag faktiskt har ett kort kopplat till också, men där finns aldrig mer än 100 spänn, vilket ju är bra om kortet skulle hamna i fel händer någon gång. Då är det liksom inte mina faktiska pengar som försvinner, vilket ju är en av fördelarna med att använda kreditkort istället för ett som är kopplat till ett konto.

Själva budgeten uppdateras varje år när nya lönen är klar. Eller om det blir uppenbart att någon kategori faktiskt behöver ses över. Jag har till exempel insett att det är fånigt att hålla på och vara lite snål med matkostnader. Mat är gott, liksom, och jag har råd att lägga lite mer på det. Så då fick jag några hundralappar till där varje månad. Schysst, ändå!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 193
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 785
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Finns det någon som har kännedom om butiken Astro och kan säga om det är ett tryggt ställe att näthandla. Skyttebutik med bl.a...
Svar
9
· Visningar
607
Senast: MiaMia
·
Fritid Jag känner mig synnerligen osmart just nu. Trots uppesittarkvällens kaos tänkte jag köpa mig en digital nyårslott. Jag har 150 kr i...
Svar
7
· Visningar
485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka