Har ett excelark för att hålla reda på vilka utgifter som kommer vilka månader (typ skatt på bilar, CSN, el, fiber). Allt kommer ju inte varje månad så det blir jobbigt att komma ihåg vad som dyker upp när. Och så skriver jag in vad jag lägger på vad (har olika poster mat etc.). Blir lätt att spara med detta upplägget. Checkar av hur mycket utgifter jag "borde" ha kvar ett par gånger/månad och så lägger jag undan pengar efterhand (olika mycket beroende på hur nära nästa lön jag är).

Jag vet vad jag har för fasta kostnader och har inga problem med att pengarna tar slut så har ingen budget för min vardagsekonomi. Däremot gör jag kvartalsuppföljning av min ekonomi varje kvartal för att se hur mina investeringar går och stämmer av om jag behöver balansera om något.

Jag har heller inte någon budget men fasta kostnader som är väl under inkomsten.

Däremot tycker jag att mina månadsavgifter varierar stort - framförallt på nöjes och semester konton där vissa månader är dyrare än andra med restaurang, teater och/eller flyg, andra jättebilliga!

Jag har mina fasta utgifter som anteckning i mobilen och så skriver sig upp kända utgifter som kommer (tex skatt på bil, service etc) under respektive månad så jag har översikt några månader framåt

Jag gillar pengar och vad man kan göra med dem.
Och allra mest att man kan få dem att föröka sig.

Eftersom att jag hanterar ganska så stora pengar för att vara nästan privatperson så måste jag ha örnkoll.
Ett misstag kan blåsa flera årslöner.
Underhåll av 3 bostadshus och ett stall med äldre standard kräver en genomarbetad ekonomisk plan.
Om t.ex. värmesystemet i något av husen ger upp så måste det finnas pengar till att omedelbart åtgärda det.

Så budget görs i mitt huvud dynamiskt efter hur förutsättningarna ser ut för stunden.
Det går helt automatiskt och jag kan när som helst skriva ner den på ett papper om någon behöver att jag redovisar den synligt.
Där finns 1-årsplan, 5-årsplan, 10-årsplan samt resten av livet plan.

Min noggrannhet har numera medfört att jag kan disponera min tid som jag vill.
Jag jobbar visserligen med mitt eget men bestämmer själv hur och när.
Något som visade sig vara räddningen när jag fick post-covid och inte klarade av ett vanligt lönearbete.
Jag behövde då inte utnyttja samhällets skyddsnät utan kunde försörja mig själv ändå.
Trots att jag behövde sova alldeles för mycket och på de mest märkliga tider.

Jag brukar rada upp alla mina fasta utgifter på ett papper så jag får en överblick då och då för o se vad jag kan dra ner på 🙂
Gillar inte att de drar iväg och vill kunna dra ner på ”onödigt”

Ska tillägga att det är främst att jag drömmer om egen häst igen jag kollar genom mina utgifter, vad jag behöver ”leva på” och vad som blir över för sparande 🙂

Sen detta med streamingtjänster. Ibland inser jag att jag inte tittat på någon av dem på länge o då kan jag avsluta de tills de kommer något jag vill se igen 🙂

Skönt att så många känner att de inte behöver ha kolla på utgifterna.

Jag tycker inte att min inkomst räcker till det jag vill.
Jag tänker nog att det i stort är två ganska oberoende påståenden.

Men visst, jag är beredd att låta det vara lite icke-optimerat mot att slippa spendera tid på detaljkoll.

Jag tänker nog att det i stort är två ganska oberoende påståenden.

Men visst, jag är beredd att låta det vara lite icke-optimerat mot att slippa spendera tid på detaljkoll.
Det första är precis vad jag tänkte. Jag kan lätt komma på saker som jag gärna vill ha/göra, men jag vet utan att kolla att det inte går om jag inte avstår från något annat. Och i många fall är det inte ens möjligt. (Nu är jag väldigt van vid den nivå jag har, men kunde jag skulle jag gärna gå ut och äta 2-3 gånger så ofta som jag gör det nu.)

Fast det är inte för att pengarna ska räcka som jag har koll, egentligen. Det är nog mest för att det är lite underhållande nu för tiden. Jag hade kunnat strunta i att bokföra, för jag tror inte att jag hade gjort av med varken mer eller mindre pengar, faktiskt.

Jag behöver inte göra en budget för att hålla koll på utgifterna. Det är helt enkelt rätt sällan jag ens lägger pengar på något annat än "nödvändiga och återkommande" utgifter. Jag landar utan att behöva tänka efter på ungefär samma summa i inköp och räkningarna vet jag i huvudet vad de brukar vara varje månad. Har definitivt inte pengar till allt jag vill, men tycker snarare att det är lättare att hålla koll när svaret på om jag har råd med mer än vanligt är nej.

Har man mer fluktuerande ekonomi eller svårt att ha en känsla för hur mycket man har spenderat utan att räkna får man ju hålla mer koll såklart.

Jag har dyra intressen (en "lite extra dyr i drift"-katt, tatueringar, önskar kunna skaffa ny häst inom något år...) som innebär att pengar emellanåt går ut i klumpsummor. Plus haft en hel del otur de sista åren med häst vilket satte rejäla spår i ekonomin (inga skulder/lån, för att vara tydlig) och mig, vill ha en väl tilltagen buffert t ex. Och jag tjänar helt okej, men under både medel och median (iaf sist jag kollade dessa). Dessutom är min inkomst inte samma varje månad (pga övertid och lite sånt). Så jag känner absolut att jag lär planera och prioritera! Ofta går det ut mindre pengar än jag budgeterat, just för att jag har den koll som jag har.

Senast ändrad:
Kul att läsa allas olika sätt! Jag har ett Excel-ark som jag uppdaterar varje månad. Dels gör jag det för att jag tycker att privatekonomi och sparande är roligt, och dels för att jag gärna unnar mig dyra saker då och då med kort varsel (resor och andra upplevelser) samtidigt som jag målsparar. För mig känns det bra att ha koll, då behöver jag aldrig oroa mig för att dra kortet eller trycka på "boka". Det som kan rusa iväg för mig är mat. Inte för att jag inte har koll, utan för att jag i affären rycker på axlarna och tänker "c'est la vie".

Så jag har en översikt över fasta kostnader, rörliga kostnader och årsutgifter.

Sen har jag en spec. per månad där jag stämmer av vad jag får ut den månaden och vad som kommer komma i kostnader utöver de förutbestämda (har jag dragit kreditkortet på nåt extra kul månaden innan? Är det december och julklappar?). Det gör jag för att nå till de sista raderna; hur mycket kan jag sätta undan den månaden? Och så gör jag det direkt när lönen kommer.

Allt detta kommer ändras snart när jag köper häst igen, då lär "c'est la vie" i affären ändras till "gud vad dyrt det har blivit med nudlar och blodpudding!" och spontana resor till London ett minne blott :laugh:. Upplägget kommer vara samma men med lite striktare efterlevnad, och de dyra spontangrejerna och delar av det tidigare sparandet kommer heta "hästens mat, massör, hovslagare etc etc etc".

Har definitivt inte råd med det jag vill men behöver ingen budget för att veta det.

Att skiva kassabok är något som är med sedan jag började få veckopeng, var ett krav för att få veckopeng.
Är även barnsligt förtjust i staplar och diagram, speciellt att bygga upp dom i exel.

Är även barnsligt förtjust i staplar och diagram, speciellt att bygga upp dom i exel.
Känner igen mig! Mina kollegor skrattar lite åt mig för att jag gärna vill bokföra allt. I rutsystem. Och gärna göra tjusiga stapeldiagram också. Mina ekonomi-rutsystem är nu, efter några år, rätt slipade, tycker jag. Det är smidigt när siffror hänger med från olika ställen och saker magiskt räknar ihop sig någonstans 😆

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 068
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 786
Juridik & Ekonomi Finns det någon som har kännedom om butiken Astro och kan säga om det är ett tryggt ställe att näthandla. Skyttebutik med bl.a...
Svar
9
· Visningar
525
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar