Felstavningar

Sv: Felstavningar

KL
Man skulle ju aldrig säga "Jag såg en flock rådjur i skogen. Dom var jättefina." Eller...

Jo, nog skulle jag säga så i alla fall.

Även om flock som ord är singularis så är ju flocken bestående av ett antal individer. Och de var just jättefina.

Låter det inte väldigt konstigt om någon säger "jag såg en flock rådjur i skogen. Den var jättefin."

KL
Jag kom ihop mig med min chef härom dagen. Det vi diskuterade var ordet "personalen". Jag hävdar att det är singularis och att man aldrig kan säga dem i samband med det. T ex "Det är viktigt att personalen känner sig trygga, så att de jobbar bättre". Jag hävdar att det heter trygg, och den. Det måste ju vara samma princip som för ordet "flock". Man skulle ju aldrig säga "Jag såg en flock rådjur i skogen. Dom var jättefina." Eller...

Jag tycker nog att du har fel faktiskt. Jag har för mig att just personalen är ett ord som kan betyda både en och flera Med andra ord tycker jag att det är helt ok att säga att personalen ska känna sig trygga. Det syftar ju på flera människor. Samma med flock, det är flera annars är det ingen flock och då heter det de är fina.

Man skulle ju aldrig säga "Jag såg en flock rådjur i skogen. Dom var jättefina." Eller...

Jo så skulle jag nog säga. Precis som jag skulle säga "Idag träffade jag min släkt. De är jättesnälla". Att säga "Idag träffade jag min släkt. Den är jättesnäll" låter helt fel i mina öron. Det syftar ju på flera personer som är snälla, inte en stor snäll helhet.

Nej, det är bara felstavat. Antagligen helt enkelt därför att det stavas "tömmar".

Minner mig om när jag skrev en "saga" i första klass och min fröken var alldeles till sig för att jag visste att det skulle stavas "blomklänningar" och inte "blommklänningar". Nu kan jag inte påstå att "blomklänningar" är ett riktigt ord, men för en sjuåring är det väl det och rent tekniskt stavat rätt :D

Fråga, när använder man `-tecknet då?

Ber om ursäkt om du redan fått svar på detta, jag har läst igenom tråden men kan ha missat!

Grav accent, `, används när t.ex e ska vara öppet, alltså i crème eller liknande.

Används även över a när man ska skriva t.ex "en burk tomater à 400 gram" eller "à la mode". Men jag kan inte svara för regeln i det fallet för de tkommer jag inte ihåg.

*KL*
Dagens irritation på felstavningar/ihopblandade ord är helt klart folk som inte kan skilja på läker (mitt sår läker bra) och läcker (båten läcker och sjunker).

Folk får gärna hävda att det är dialektalt men jag blir lika irriterad varje gång det används fel och idag hörde jag både en som klagade på att kranen läkte och såg en fb kommentar med önskningar om att en skadad häst läckte bra. :crazy:

Och jag ryser när folk säger "arkitekt" med hårt k på (i?) första stavelsen. Dock misstänker jag att det faktiskt är korrekt :D

Ja, arkitekt kan uttalas både med k och med tje-ljud.

Fick mail idag där det stod "Pga av att ...." :crazy:

Eller alla de som skriver så som de skriver sms...

"Hur e d? Ska vi ses lr?" Jag orkar inte läsa eländet... :)

Jo så skulle jag nog säga. Precis som jag skulle säga "Idag träffade jag min släkt. De är jättesnälla". Att säga "Idag träffade jag min släkt. Den är jättesnäll" låter helt fel i mina öron. Det syftar ju på flera personer som är snälla, inte en stor snäll helhet.

Annars passar det bra om det är din fläkt.

Idag träffade jag min fläkt. Den är jättesnäll

*KL*
Dagens irritation på felstavningar/ihopblandade ord är helt klart folk som inte kan skilja på läker (mitt sår läker bra) och läcker (båten läcker och sjunker).

Folk får gärna hävda att det är dialektalt men jag blir lika irriterad varje gång det används fel och idag hörde jag både en som klagade på att kranen läkte och såg en fb kommentar med önskningar om att en skadad häst läckte bra. :crazy:

Jag är från norr och jag vet att jag i alla fall de första 30 åren har sagt fel. Nu minns jag inte vad jag sagt. Jag har för mig att jag sagt läker om en kran som läcker. Dock inte i skrift så jag har förstått skillnaden, men när jag pratat har jag sagt fel. Det tror jag är dialektalt faktiskt.

Eller när en del använder till och med. Till och med den 18:e juni och då är frågan om de menar den 17:e eller 18:e...

Knapp
Inga felstavningar direkt, men någon kanske har en förklaring på en fundering jag har.
Läste just en blogg som jag läser lite då och då, ibland struntar jag i den enbart för att detta jag funderar på återkommer.

Saken är den att bloggaren ofta skriver "namn" 10-15 ggr/inlägg.
Typ så här:
"I går var jag till Ica "xx", på Ica "xx" köpte jag en klase bananer som Ica "xx" hade till extrapris. Förra veckan hade Ica "xx" extrapris på apelsiner, så när jag var inne på Ica "xx" den veckan passade jag på att köpa ett kilo apelsiner, bara för att de var så billiga på Ica "xx", Ica "xx" brukar vara snordyra annars, men just i detta fall hade Ica "xx" bra priser"

(xx kan vara valfritt butiksnamn, Ica var bara ett exempel det med)

VARFÖR?

Brandgul - i till och med den 18:e är så är även 18:e inräknad som "med". Om det var det du undrade?

Knappen.

Inte något jag stör mig på direkt, men jag ler lite varje gång jag går in på ÄU och ser rubriken om den stackars tråden som lider av IBS. :D

Eller när en del använder till och med. Till och med den 18:e juni och då är frågan om de menar den 17:e eller 18:e...

Nu förstår jag inte riktigt... så säger man väl? Typ "Jag har semester till och med den 18:e juni" - då inkluderar ju det den 18:e - medan "Jag har semester till den 18:e juni" betyder att man börjar jobba igen den 18:e. Eller?

I låten "Flickan och kråkan" är några irritationsmoment för mig.

Hur är en färg som är "kraxande svart" eller hur är färgen röd när den är "flämtande röd"?

Veronika Maggio har en låt där hon skriver om "folk vid fläkten som röker". Jomen grattis, underbar fläkt. Jag har några gånger sagt rakt ut "dina dumma jävel"(jag kan inte behärska mig riktigt när jag hör det)... låten och resten av hennes låtar är inte ens bra!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
41 42 43
Svar
859
· Visningar
26 312
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 338
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 522
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar