Jag har funderat på den här situationen ett tag nu och det är verkligen ingen enkel frågeställning. För mig hade det dock inte varit någon tvekan kring att kontakta farmor, ganska så snart.
Nej det är tyvärr allt annat än enkelt..
Vore intressant att höra hur länge "ganska så snart" är? Alla definierar snart på olja sätt har jag märkt
Jag tycker familjerätten resonerar märkligt. Naturligtvis har barnet rätt till sina föräldrar, men det är knappast så att du nekar ditt barn sin pappa? Han har ju själv valt att hålla sig utanför?
Jag håller med, dom har meddelat att jag kan lämna dottern till min gudfar som tar med henne till kk. Detta har dom sagt till kk och han är såklart inte intresserad så fattar knte varför DOM inte låter/lät honom vara..
Utav vad du beskrivit tänker jag att fadern i fråga kommer fortsätta hitta saker att skylla på oavsett vad du gör/inte gör tills den dag då han förhoppningsvis vaknar upp och inser att ens liv ligger i de egna händerna och inte andras.
Om farmor vill ha en relation eller ej till sitt barnbarn kan bara hon avgöra, det beslutet bör inte fadern lägga sig i.
Ja det där med att hitta på ursäkter är han bra på. Synd att han inte bara kunde säga "nej jag vill inte" det hade kännt mer ärligt.
Om jag spekulerar så tror jag att han kommer försöka få henne att inte umgås med dottern men är hon verkligen intresserad av att umgås med min dotter lär hon hitta ett sätt som funkar för alla. Vilket jag såklart hoppas på!
Det känns logiskt att skriva ett brev, försök att på ett enkelt vis förklara att hon har ett barnbarn och undvik att vara anklagande. Var tydlig med att du är öppen för kontakt men också att du inte har några förväntningar eller krav, och att det kan ske när hon är redo.
Inga anklagelser kommer med i brevet (eller senare heller för den delen) jag accepterar kk's beslut även om jag inte gillar det. Dörren till umgänge med dottern står öppen för alla som är intresserade och kan vara bra för henne. Tar det farmodern 10 år så gör det, jag hoppas dock att hon vill lära känna sitt barnbarn innan hon blir allt för stor