Nu är jag inte så säker på att jag hade valt att kontakta farmodern i TS situation, det är givetvis väldigt svårt att tänka sig in i ett sådant läge på ett helt realistiskt sätt om man inte faktiskt levt/lever i det... Men jag tror att min rent praktiska sida hade varit det avgörande för mig, finns det information att få vill jag ha den och halva det genetiska arvet är ganska mycket info för mig att tacka nej till. Vad finns det för vanliga sjukdomar i släkten, finns det några ovanliga men allvarliga sjukdomar i släkten, blir alla dementa vid 60 års ålder, är halva släkten alkoholister, osv, osv. Förvarnad är beväpnad, ungefär.
Tack! du påtalar en sak som faktiskt är viktig, och det är ju att det faktiskt är väldigt svårt att sätta sig in i knepiga situationer om man själv inte varit med om nått liknande.
Den medicinska delen har jag frågat kk om men fått rätt korta svar. Vad jag vet finns det både dödsfall i ung ålder och alkoholism så det skulle jag faktiskt vilja veta mer om.
Så jo, det är möjligt jag skulle vilja kontakta farmodern och få en länk till den sidan av barnets släkt. Och
om jag fattat det beslutet, då hade jag absolut velat gå vidare så snart som möjligt. Ska farmor vara med i bilden så hade jag velat ge henne en chans att vara en närvarande, viktig person i barnets liv, utveckla band från början och låta relationen utvecklas med barnets utveckling. Inte presentera en främling för ett äldre barn, och kanske dessutom skapa ett bagage av bitterhet för att jag hållit henne hemlig och dold i flera år.
Det är ju just det, jag skulle absolut kunna vänta ett par år men det känns som att OM jag ska kontakta henne så vill jag göra det när dottern är liten. Det är ju en helt annan sak att va med från början jämfört med att försöka lära känna ett äldre barn.
Jag har sympati för pappan, han verkar minst sagt förvirrad och oförmögen att hantera det som hänt. Men läget är som det är, barnet existerar och livet går vidare. Han har haft ett år på sig hittills att hantera det hela, och även om det inte finns någon tidsgräns för när man ska bli "klar" med en kris så finns det absolut en gräns för hur mycket jag låter någon annan påverka mitt liv och de jag har ansvar för. Jag hade
absolut inte kontaktat farmor för att påverka pappan åt något håll - och jag håller med dig om att TS motiveringar verkar väldigt grumliga där - men jag hade inte låtit bli av den anledningen heller. Vänta ett eller ett par år till för att han kanske ska må bättre? Nej. Och hur ska TS ens veta hur det ligger till med honom, familjerättskontakten är slut nu och någon annan kontakt har de inte.
vart/hur har jag varit grumlig? jag har väl ändå varit ganska tydlig med att jag inte är så väldigt förtjust i kk och att jag önskar att dottern kan ha kontakt med farmodern utan att kk blir inblandad iaf inte från början.
Jag hade funderat
rejält på om jag verkligen ville kontakta farmor över huvud taget, och jag hade verkligen velat ha klart för mig vilka motiveringar som drev mig. Men om jag kom fram till att jag ville att barnet och farmor skulle ha en chans till en relation, då hade jag tagit kontakt genast.
Pappan kommer helt enkelt inte först, för mig. Hänsyn ska tas där hänsyn kan ges, men på bekostnad av min bedömning av barnets bästa blir det inte.
(Pressa honom avsiktligt, tvinga honom att "facea" läget är däremot helt galet enligt mig.)
Kks vilja och önskningar kommer inte först vilket det är dags för mig att inse.
Han kommer troligtv is känna sig pressad av att farmodern och dottern har kontakt men jag kan faktiskt inte göra så mycket åt det