Farmor vet inte om sitt barnbarn, berätta?

Hade han velat försäkra sig om att du inte skulle blivit gravid alls så finns det kondom som HAN hade kunnat skydda sig med.

[...] En man har tre val som förhoppningsvis ger ett bra skydd.
1. Kondom
2. Sterilisera sig
3. Avstå sex

Han valde inget av det.

Nr 1 och 3 är definitivt helt fria från allehanda biverkningar. Nr 3 kan dessutom modifieras till "Avstå sex som inkluderar utlösning i kvinnan." För sex behöver man inte avstå.

Utan att säga vare sig bu eller bä i sakfrågan förundras jag ibland över hur ok det på något sätt är för en man att skippa ansvar för sin sexualitet. Och vilken förståelse som finns för de som reagerar som TS kk. Alla dessa frånvarande fäder... Hur skulle samhället se på dem om de vore mödrar?

Som sagt, det finns sätt att skydda sig även son man. Och även om man skyddar sig till tänderna bör man väl veta att sex som inkluderar utlösning i vagina kan resultera i barn? Det är liksom inte raketvetenskap.
 
Nr 1 och 3 är definitivt helt fria från allehanda biverkningar. Nr 3 kan dessutom modifieras till "Avstå sex som inkluderar utlösning i kvinnan." För sex behöver man inte avstå.

Utan att säga vare sig bu eller bä i sakfrågan förundras jag ibland över hur ok det på något sätt är för en man att skippa ansvar för sin sexualitet. Och vilken förståelse som finns för de som reagerar som TS kk. Alla dessa frånvarande fäder... Hur skulle samhället se på dem om de vore mödrar?

Som sagt, det finns sätt att skydda sig även son man. Och även om man skyddar sig till tänderna bör man väl veta att sex som inkluderar utlösning i vagina kan resultera i barn? Det är liksom inte raketvetenskap.
"Mödrar" som inte vill få barn kan göra abort. Det kan inte pappor. Det är väl där den stora skillnaden ligger.

För övrigt så är det väl fler än TS och hennes KK som råkat bli gravida trots att de försökt skydda sig. Skulle ni svarat en TS som velat göra abort att hon fick skylla sig själv och bara ta sitt ansvar eftersom hon ju faktiskt har haft sex med en fertil man?
 
Hur tänker du nu?

Vad är rimligt tid att vänta...enligt dig?
Jag vet inte, men något år?
Om det är för barnets skull och man vill att farmor ska finnas för att kunna svara på frågor om pappa så bör det väl inte vara bråttom innan barnet ens har görmåga att ställa frågorna..
 
Nr 1 och 3 är definitivt helt fria från allehanda biverkningar. Nr 3 kan dessutom modifieras till "Avstå sex som inkluderar utlösning i kvinnan." För sex behöver man inte avstå.

Utan att säga vare sig bu eller bä i sakfrågan förundras jag ibland över hur ok det på något sätt är för en man att skippa ansvar för sin sexualitet. Och vilken förståelse som finns för de som reagerar som TS kk. Alla dessa frånvarande fäder... Hur skulle samhället se på dem om de vore mödrar?

Som sagt, det finns sätt att skydda sig även son man. Och även om man skyddar sig till tänderna bör man väl veta att sex som inkluderar utlösning i vagina kan resultera i barn? Det är liksom inte raketvetenskap.
Jag håller helt med dig i sak men om två vuxna människor kommer överens om ett alternativ som fungerar verkar det fånigt att inte kunna lita på den som har ansvar för den biten.
 
Jag håller helt med dig i sak men om två vuxna människor kommer överens om ett alternativ som fungerar verkar det fånigt att inte kunna lita på den som har ansvar för den biten.

Det är väl en helt annan sak?
Jag kanske har missat men har inte sett någonstans där TS skrivit att dom kommit överens om att skydda sig med p-piller?

Men har inget sagts så ska man inte ta för givet att den andra står för skyddet.
 
Det är väl en helt annan sak?
Jag kanske har missat men har inte sett någonstans där TS skrivit att dom kommit överens om att skydda sig med p-piller?

Men har inget sagts så ska man inte ta för givet att den andra står för skyddet.
Ah, jag svarade på @Myrten s inlägg utan att egentligen reflektera hur de gjort i just trådens fall, sorry om jag var otydlig!

För övrigt tog jag för givet att de var överens om hur skyddet skulle klaras av men att det kan hända ändå bör man ju vara medveten om. :)
 
Alltså jag tycker den här tråden har skrämmande brist på empati för barnets pappa. Varför är det så svårt att sätta sig in i hans situation även om man inte håller med honom?

Självklart får man tycka allt möjligt kring att han inte tar ansvar för barnet, men vad hjälper det att pressa honom? Och alla inlägg kring att TS ska strunta i att han mår dåligt?
Ge människan lite tid för guds skull!

Jag kan förstå att du TS vill få det gjort, att du vill veta hur det kommer bli osv. Jag kan också förstå den där oron för att ngt ska hända med pappan. Men jag tycker verkligen att det är fullt mänskligt att vara livrädd i hans situation, och jag tycker att det vore väldigt mänskligt av dig att ge honom tid för att smälta det som har hänt. Strunt samma att du också har haft kort tid för att smälta det, uppenbarligen ville du ha barnet och står därför i ett helt annat läge än honom.

Du har gott om tid för att kontakta hans släktingar inom de närmsta åren om det är viktigt för dig. Och om något händer honom under tiden, ja då blir det väl så.

Nu är jag krass men jag tycker att du resonerar oerhört egoistiskt TS. Jag köper inte att det är för barnets skull som du känner behov av att kontakta farmorn NU, för barnet kommer inte undra än på länge.

Jag vill bara poängtera att Jag förstår och accepterar att kk har en livskris pga detta och därför låter jag honom vara. Jag pratade med handläggaren på familjerätten idag och sa att jag va orolig för honom efter det hon berättat och hon sa bara att "det är ju synd att han inte får reda på att du faktiskt bryr dig om honom".
Jag hade nog dött en smula om jag tvingades bli förälder mot min vilja så där förstår jag att han har panik.
Däremot kan jag tycka att han har haft ett år på sig att fundera och acceptera läget. Jag önskar att han kan bortse från sin ilska nån dag, men blir det inte så så är det inget me med det.

Klart jag är egoistisk! Ska jag vänta i flera år på att kontakta farmodern lär jag grubbla och dessutom ha svårt att förbereda mig på hur jag ska prata med dottern om den sidan av släkten.
Jag vill prata med henne nu så att jag sen kan koncentrera mig på mitt mående och antingen välkomna farmodern till vår lilla familj eller förbereda mig för dotterns kommande frågor.

Det viktigaste aspekten är dock att jag tycker att om farmodern vill ha kontakt med dottern så kommer hon nig tycka det är kul att vara med från början.

Jag vet inte, men något år?
Om det är för barnets skull och man vill att farmor ska finnas för att kunna svara på frågor om pappa så bör det väl inte vara bråttom innan barnet ens har görmåga att ställa frågorna..

Jag har faktiskt aldrig skrivit att jag ska kontakta henne imorgon..
Tanken just nu är att kontakta henne till sommaren när läget lugnat sig lite.

Ah, jag svarade på @Myrten s inlägg utan att egentligen reflektera hur de gjort i just trådens fall, sorry om jag var otydlig!

För övrigt tog jag för givet att de var överens om hur skyddet skulle klaras av men att det kan hända ändå bör man ju vara medveten om. :)

Vi va inte överens, han antog att jag skyddade mig.
Vilket jag gjorde tills jag glömde ta dagen efter pillret! (Med ägglossning flera dagar senare och vissa gynekologiska problem så borde det varit omöjligt men det är en annan femma)
 
Ah, jag svarade på @Myrten s inlägg utan att egentligen reflektera hur de gjort i just trådens fall, sorry om jag var otydlig!

För övrigt tog jag för givet att de var överens om hur skyddet skulle klaras av men att det kan hända ändå bör man ju vara medveten om. :)

Av dom jag legat med så har nog fan i mig max 3% frågat om jag skyddar mig på något vis om vi inte använt kondom.
Så nej, av min erfarenhet så antar killar att man skyddar sig alt det händer inte mig att jag gör en tjej på smällen :grin:

Jag har haft en del partners och kommer ärligt talat bara på en som jag vet har frågat.
Någon enstaka kille har på eget bevåg plockat fram en kondom och i alla andra fall har jag fått se till att vara den som stod för skyddet.

Jag hade växt upp lite mer mentalt när jag träffade min man och sa att vi har inte sex förens jag testat mig innan och så bestämde vi tillsammans att jag skulle gå på piller. Så vi var överens från början :)
 
Jag vill bara komma med ett inlägg om det där idiotiska uttalandet om att "han lär ju inte dö imorgon", för det är just det som kan hända. Det är min sambo ett avlidet bevis på. Fem timmar efter att jag pratade med honom dog han i sömnen. Så jag kommer aldrig någonsin använda det uttrycket igen eller godtaga att någon säger så i min märket för det är ren och förbannad lögn. Sambon blev 33 år bara.
 
Av dom jag legat med så har nog fan i mig max 3% frågat om jag skyddar mig på något vis om vi inte använt kondom.
Så nej, av min erfarenhet så antar killar att man skyddar sig alt det händer inte mig att jag gör en tjej på smällen :grin:

Jag har haft en del partners och kommer ärligt talat bara på en som jag vet har frågat.
Någon enstaka kille har på eget bevåg plockat fram en kondom och i alla andra fall har jag fått se till att vara den som stod för skyddet.

Jag hade växt upp lite mer mentalt när jag träffade min man och sa att vi har inte sex förens jag testat mig innan och så bestämde vi tillsammans att jag skulle gå på piller. Så vi var överens från början :)
Jag har nog inte gett någon en chans att fråga för jag har alltid frågat om de har egna kondomer eller om jag ska plocka fram en... :p
 
Av dom jag legat med så har nog fan i mig max 3% frågat om jag skyddar mig på något vis om vi inte använt kondom.
Så nej, av min erfarenhet så antar killar att man skyddar sig alt det händer inte mig att jag gör en tjej på smällen :grin:

Jag har haft en del partners och kommer ärligt talat bara på en som jag vet har frågat.
Någon enstaka kille har på eget bevåg plockat fram en kondom och i alla andra fall har jag fått se till att vara den som stod för skyddet.

Jag hade växt upp lite mer mentalt när jag träffade min man och sa att vi har inte sex förens jag testat mig innan och så bestämde vi tillsammans att jag skulle gå på piller. Så vi var överens från början :)
Exakt samma erfarenheter har jag; nu mer än 10 år sedan jag var "ute i svängen", men precis så såg det ut. Vilket emellanåt förbluffade mig; högst tillfälliga förbindelser som inte ens frågade om skydd av något slag. Alls!

Jag hade nog kunnat haft ett hyfsat stort antal barn (och kanske några trista sjukdomar... i ärlighetens namn) om inte jag hade sett till att skydd använts.:o
 
Av dom jag legat med så har nog fan i mig max 3% frågat om jag skyddar mig på något vis om vi inte använt kondom.
Så nej, av min erfarenhet så antar killar att man skyddar sig alt det händer inte mig att jag gör en tjej på smällen :grin:

Jag har haft en del partners och kommer ärligt talat bara på en som jag vet har frågat.
Någon enstaka kille har på eget bevåg plockat fram en kondom och i alla andra fall har jag fått se till att vara den som stod för skyddet.

Jag hade växt upp lite mer mentalt när jag träffade min man och sa att vi har inte sex förens jag testat mig innan och så bestämde vi tillsammans att jag skulle gå på piller. Så vi var överens från början :)

Jag har bättre statistik än så :p
Är nog iaf hälften som har frågat, kk va dock inte en av dom.
Jag har blivit gravid förut trots p-piller och trots kondom så litar tyvärr bara på dagen efter piller, dom är ju tyvärr inte pålitliga om man blir inringd till jobb och ivägskickad tvärs över landet sent på kvällen då ligger dom kvar hemma och så blir det barn ist :o

Jag vill bara komma med ett inlägg om det där idiotiska uttalandet om att "han lär ju inte dö imorgon", för det är just det som kan hända. Det är min sambo ett avlidet bevis på. Fem timmar efter att jag pratade med honom dog han i sömnen. Så jag kommer aldrig någonsin använda det uttrycket igen eller godtaga att någon säger så i min märket för det är ren och förbannad lögn. Sambon blev 33 år bara.

Jag beklagar din sambos bortgång! Har läst lite i din tråd och kan inte föreställa mig chocken och sorgen :(
Min pappa berättade en dag att han hade cancer men att den va godartad. Han dog fyra månader senare så även om det inte va lika plötsligt som i erat fall så vet jag att man inte alltid har tid att vänta i flera år..

Jag har nog inte gett någon en chans att fråga för jag har alltid frågat om de har egna kondomer eller om jag ska plocka fram en... :p

Blir alltid glad av att läsa om folks som faktiskt tar ansvar och skyddar sig inte bara mot graviditet utan mot alla sjukdomar!

Kan säga att nästa gång jag hittar ett ragg så blir det dubbla kondomer :p
 
Exakt samma erfarenheter har jag; nu mer än 10 år sedan jag var "ute i svängen", men precis så såg det ut. Vilket emellanåt förbluffade mig; högst tillfälliga förbindelser som inte ens frågade om skydd av något slag. Alls!

Jag hade nog kunnat haft ett hyfsat stort antal barn (och kanske några trista sjukdomar... i ärlighetens namn) om inte jag hade sett till att skydd använts.:o

Som sagt, exakt samma här!
Och det är prick 10 år sedan jag var ute i svängen. Jag och min man firar 10 år tillsammans i höst :love:

Helt sjukt egentligen att ingen frågade om skydd. Jag hade som dig kunnat ha en hel hög med ungar om jag själv inte stått för skyddet :crazy:
Trista sjukdomar fick jag erfara därav ville jag testa mig innan jag låg med min man första gången.
Jag brukade testa mig då och då men det hjälpte föga när killen man låg med knullade runt på annat håll och smittade en :rage: (Ja, jag trodde vi var exklusiva KKs)
 
Jag vet inte, men något år?
Om det är för barnets skull och man vill att farmor ska finnas för att kunna svara på frågor om pappa så bör det väl inte vara bråttom innan barnet ens har görmåga att ställa frågorna..

Hur tror du att en farmor skulle reagera om det tre år senare dyker upp en tjej och bara berättar att du har ett barnbarn på tre år som nu börjar fråga om sin pappa så jag tänker att ni skulle kunna ha en relation?. Jag hade INTE blivit glad åt att någon väntat så länge, Vilken sorg att missa 3 år av ens barnbarns liv (förutsatt att man öht var inresserad)
 
"Mödrar" som inte vill få barn kan göra abort. Det kan inte pappor. Det är väl där den stora skillnaden ligger.

För övrigt så är det väl fler än TS och hennes KK som råkat bli gravida trots att de försökt skydda sig. Skulle ni svarat en TS som velat göra abort att hon fick skylla sig själv och bara ta sitt ansvar eftersom hon ju faktiskt har haft sex med en fertil man?
Nu förstår jag dig inte riktigt.

Men ja så fort man har sex så finns det en risk att det resulterar i en graviditet och/eller en sjukdom (ibland tom dödlig). Det är priset för sex.

Så precis som jag skrev förut så är det alltid trevligt att ligga men det alltid en risk att det kan påverka ens liv på ett sätt man inte vill.

Är det verkligen så svårt att förstå? Sex är ingen rättighet det är en förmån och med alla förmåner kommer ett ansvar.

Dessutom måste mannen alltid ha i bakhuvudet att om sexet resulterar i en graviditet så är det upp till kvinnan att avgöra hur det blir.

Sen är det inte så riskfritt att göra abort heller eller vara gravid för den delen heller.

Men det är det priset som sexet har i värsta fall.
 
Jag kan minska chanserna att han kontaktar henne senare.

Det är det som har diskuterats, att det kan ha betydelse då han inte vill att jag kontaktar honom då det enligt honon kommer bli "en livslång konflikt mellan honom och hand mor"

Lägg ansvaret där det hör hemma.
Du minskar inte några chanser alls för kontakt dom emellan. Det är HANS och endast hasn ansvar. Om han en dag säger att ..."åhh, jag hade ju tänkt ta kontakt men sen gjorde du si och så och då tog jag ingen kontakt och det är ditt fel" - så kom ihåg - det är INTE ditt ansvar. Nånsin.
 
Lägg ansvaret där det hör hemma.
Du minskar inte några chanser alls för kontakt dom emellan. Det är HANS och endast hasn ansvar. Om han en dag säger att ..."åhh, jag hade ju tänkt ta kontakt men sen gjorde du si och så och då tog jag ingen kontakt och det är ditt fel" - så kom ihåg - det är INTE ditt ansvar. Nånsin.


That sums it up.
 
Jag håller helt med dig i sak men om två vuxna människor kommer överens om ett alternativ som fungerar verkar det fånigt att inte kunna lita på den som har ansvar för den biten.
Fast man måste alltid ha med sig att det kan resultera i en graviditet.

Ja i en perfekt värld så glömmer ingen, ingen ljuger och allting fungerar alltid som det skall. Men så vitt jag vet så lever vi långt ifrån en perfekt värld.

Är det väldigt viktigt för en att inte bli förälder så skall man absolut inte lämna över det ansvaret på någon annan.

Tänk om kondomen går sönder och det resulterar i en graviditet.

Risken finns där hur man än vänder och vrider på det.

Så oberoende hur försiktig man är så finns risken alltid där. Ibland glöms det bort. Sex ses som något helt "ofarligt" som man kan ha utan några som helst konsekvenser.
 
Jag vill bara komma med ett inlägg om det där idiotiska uttalandet om att "han lär ju inte dö imorgon", för det är just det som kan hända. Det är min sambo ett avlidet bevis på. Fem timmar efter att jag pratade med honom dog han i sömnen. Så jag kommer aldrig någonsin använda det uttrycket igen eller godtaga att någon säger så i min märket för det är ren och förbannad lögn. Sambon blev 33 år bara.
Nej tyvärr är det ju så. Man vet aldrig vad som händer. På gott och ont.
Min mamma dog också plötsligt. Gick till jobbet och kom aldrig hem igen.
 
Fast man måste alltid ha med sig att det kan resultera i en graviditet.

Ja i en perfekt värld så glömmer ingen, ingen ljuger och allting fungerar alltid som det skall. Men så vitt jag vet så lever vi långt ifrån en perfekt värld.

Är det väldigt viktigt för en att inte bli förälder så skall man absolut inte lämna över det ansvaret på någon annan.

Tänk om kondomen går sönder och det resulterar i en graviditet.

Risken finns där hur man än vänder och vrider på det.

Så oberoende hur försiktig man är så finns risken alltid där. Ibland glöms det bort. Sex ses som något helt "ofarligt" som man kan ha utan några som helst konsekvenser.
Om du läser inlägg 266 så ser du att jag även belyst den aspekten.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 485
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp