Farmor vet inte om sitt barnbarn, berätta?

Jag tycker brevet låter bra, men varför ta med hur länge man känt varandra eller vilken typ av relation man hade? Det har väl inte det som är det viktiga utan att det finns ett barnbarn. Jag tror farmor mycket väl vet hur barn blir till!

Kanske få fram att trots KK avstår från sin föräldrarroll och ni idag inte har någon kontakt idag önskar du att barnet ska ges möjlighet att bilda en relation med henne?
Jag tror man måste vara försiktig så brevet inte vinklas åt något håll.
 
Lägg ansvaret där det hör hemma.
Du minskar inte några chanser alls för kontakt dom emellan. Det är HANS och endast hasn ansvar. Om han en dag säger att ..."åhh, jag hade ju tänkt ta kontakt men sen gjorde du si och så och då tog jag ingen kontakt och det är ditt fel" - så kom ihåg - det är INTE ditt ansvar. Nånsin.

Jag vill hemskt gärna tänka och känna så men det går inte även om jag vet att det är helt rätt.
Sålänge han inte är närvarande kommer jag känna en del skuld i det tyvärr.

Jag tackar så hjärtligt för inlägget då det är väldigt skönt att bli påmind så jag inte svartmålar mig själv värre än vad kk gör!
 
Om du läser inlägg 266 så ser du att jag även belyst den aspekten.
Surfar från telefonen så jag kan inte se nr på inläggen (undra varför det är så :confused:).

Men om det är det jag tror så läste inte jag det förrän jag redan postat min kommentar.
Ibland går man om varandra. Därav en viss "Hallå yxskaft" känsla.

Du får sluta skriva så snabbt och smita före mig :cautious:

:D
 
Jag tycker brevet låter bra, men varför ta med hur länge man känt varandra eller vilken typ av relation man hade? Det har väl inte det som är det viktiga utan att det finns ett barnbarn. Jag tror farmor mycket väl vet hur barn blir till!

Kanske få fram att trots KK avstår från sin föräldrarroll och ni idag inte har någon kontakt idag önskar du att barnet ska ges möjlighet att bilda en relation med henne?
Jag tror man måste vara försiktig så brevet inte vinklas åt något håll.

Nog vet hon hur dom blir till, men det som jag tänkte på va att jag inte vill hon ska tro att det va ett engångsligg utan att jag faktiskt känner hennes son och har en positiv bild av honom bortsett från allt kring graviditet/barn.
Det kan man iof ta senare men jag lär iaf skriva att "vi har träffats till och från ett tag".
Visentligt eller ej så känns det bra att skriva det. :)

Att han inte vill veta av sin dotter lär hon lista ut eftersom hon inte vet om sitt barnbarn..
Däremot kommer jag nog skriva ungefär som du gjorde eller liknande. Svårt att få till ett brev till en person man inte känner som gäller att hennes son hemlighåller sitt barn och hatar sin gamla kk O_o
 
Surfar från telefonen så jag kan inte se nr på inläggen (undra varför det är så :confused:).

Men om det är det jag tror så läste inte jag det förrän jag redan postat min kommentar.
Ibland går man om varandra. Därav en viss "Hallå yxskaft" känsla.

Du får sluta skriva så snabbt och smita före mig :cautious:

:D

Måste bara lägga mig i!!! Jag saknar också inläggs nummer, @LenaH får flirta med Gunnar och fixa så man ser dom från mobilen också :D
 
Jag vet inte, men något år?
Om det är för barnets skull och man vill att farmor ska finnas för att kunna svara på frågor om pappa så bör det väl inte vara bråttom innan barnet ens har görmåga att ställa frågorna..

Så gravidmånaderna och tiden som barnet faktiskt har varit här..räknar du in dem i året? Eller menar du att barnet ska vara närmare två när kontakten med farmor sker?

Personligen tänker jag nog lite som så att livet är här NU. Inte igår...inte i morgon... utan idag. Sambons pappa åkte på jobbresa o kom aldrig hem igen. Eller jo...i en kista till sin egen begravning. Från det att aortan sprack till att han dog på operationsbordet gick det inte många timmar.
 
Så gravidmånaderna och tiden som barnet faktiskt har varit här..räknar du in dem i året? Eller menar du att barnet ska vara närmare två när kontakten med farmor sker?

Personligen tänker jag nog lite som så att livet är här NU. Inte igår...inte i morgon... utan idag. Sambons pappa åkte på jobbresa o kom aldrig hem igen. Eller jo...i en kista till sin egen begravning. Från det att aortan sprack till att han dog på operationsbordet gick det inte många timmar.
Jag gillar inte att han dog men det kanske du förstod :)
 
Jag gillar inte att han dog men det kanske du förstod :)

De e lugnt. :)

Det var inte planerat....om man säger så. Han åkte på affärsresa o passade på att bo hos sin son. Under ett affärsmöte spricker aortan, sonen blir inkallad o åker med ambulansen in. Sen dör pappan på operationsbordet...
 
"Mödrar" som inte vill få barn kan göra abort. Det kan inte pappor. Det är väl där den stora skillnaden ligger.

För övrigt så är det väl fler än TS och hennes KK som råkat bli gravida trots att de försökt skydda sig. Skulle ni svarat en TS som velat göra abort att hon fick skylla sig själv och bara ta sitt ansvar eftersom hon ju faktiskt har haft sex med en fertil man?
Den enda skillnaden på män och kvinnor i "vi blev gravida"-frågan är att män har chansen att välja en gång om de är beredda att bli pappor, vid sexakten. Kvinnor har förmånen att välja två gånger, vid sexakten och när graviditeten upptäcks.

Ganska rättvist med tanke på att en graviditet påverkar kvinnans kropp oerhört mycket mer än mannens. Kvinnan kan få skador för livet och utsätter sig för en av de i modern tid farligaste situationer medans mannen kan fortsätta spela squash utan några betänkligheter.

Ja det är synd om korkade män som blir pappor utan att de ville men de borde vara alldeles smärtsamt medvetna om att det var deras val från början. Men det är fantastiskt mycket mer synd om kvinnor som blir mammor utan att de velat eftersom påverkan är så mycket större och de kan inte vifta bort det med ett "buhu, jag förstod inte" och skita i vad som faktiskt sker.

Så med det sagt skulle jag inte säga till en kvinna att hon får skylla sig själv för hon har förmånen att välja en gång till! Att inte män är mer försiktiga med sin enda chans att välja är för mej en gåta!

Mvh Miks
 
Jag förstår inte alls ditt resonemang @MiniLi . Vad är det hon ska vänta på? Att hennes fd KK helt plötsligt totalvänder och vill vara pappa? Hade det varit jag som hade varit farmodern i det här så hade jag velat vara med ifrån början. @Cocos barn är redan fyra månader. Det räcker med väntan nu tycker jag.
KK vill inte att hon ska kontakta hans mamma, ts har också fått indikationer om att kk är i en kris och att det nog inte är läge att pressa honom. I mina ögon finns det ingen anledning att inte ge honom tid för att må lite bättre innan hon förändrar hans liv på ett sätt som han inte välkomnar.
För jag tror alla förstår att kk inte kommer kunna fortsätta undvika detta på samma sätt om farmor vet, det är ju rätt så troligt att det i minsta fall blir konflikter.
 
Den enda skillnaden på män och kvinnor i "vi blev gravida"-frågan är att män har chansen att välja en gång om de är beredda att bli pappor, vid sexakten. Kvinnor har förmånen att välja två gånger, vid sexakten och när graviditeten upptäcks.

Ganska rättvist med tanke på att en graviditet påverkar kvinnans kropp oerhört mycket mer än mannens. Kvinnan kan få skador för livet och utsätter sig för en av de i modern tid farligaste situationer medans mannen kan fortsätta spela squash utan några betänkligheter.

Ja det är synd om korkade män som blir pappor utan att de ville men de borde vara alldeles smärtsamt medvetna om att det var deras val från början. Men det är fantastiskt mycket mer synd om kvinnor som blir mammor utan att de velat eftersom påverkan är så mycket större och de kan inte vifta bort det med ett "buhu, jag förstod inte" och skita i vad som faktiskt sker.

Så med det sagt skulle jag inte säga till en kvinna att hon får skylla sig själv för hon har förmånen att välja en gång till! Att inte män är mer försiktiga med sin enda chans att välja är för mej en gåta!

Mvh Miks
Alltså jag tycker också att både kvinnor och män ska ta ansvar och skydda sig. Och självklart är det i slutändan kvinnans val.
Men jag har ändå förståelse för att mannen mår skit om livet förändras på ett sätt han verkligen inte vill.
 
KK vill inte att hon ska kontakta hans mamma, ts har också fått indikationer om att kk är i en kris och att det nog inte är läge att pressa honom. I mina ögon finns det ingen anledning att inte ge honom tid för att må lite bättre innan hon förändrar hans liv på ett sätt som han inte välkomnar.
För jag tror alla förstår att kk inte kommer kunna fortsätta undvika detta på samma sätt om farmor vet, det är ju rätt så troligt att det i minsta fall blir konflikter.
Hur ska han kunna må bättre när han väljer att inte facea problemet och skyller på cocos för att han råkade knulla utan att skydda sig med en person han tydligen inte ville ha barn med? Det är ju i allra högsta grad hans förtjänst att det blev som det blev och han ska vara glad att resultatet "bara" blev barn.
 
Nr 1 och 3 är definitivt helt fria från allehanda biverkningar. Nr 3 kan dessutom modifieras till "Avstå sex som inkluderar utlösning i kvinnan." För sex behöver man inte avstå.

Utan att säga vare sig bu eller bä i sakfrågan förundras jag ibland över hur ok det på något sätt är för en man att skippa ansvar för sin sexualitet. Och vilken förståelse som finns för de som reagerar som TS kk. Alla dessa frånvarande fäder... Hur skulle samhället se på dem om de vore mödrar?

Som sagt, det finns sätt att skydda sig även son man. Och även om man skyddar sig till tänderna bör man väl veta att sex som inkluderar utlösning i vagina kan resultera i barn? Det är liksom inte raketvetenskap.
Vi avstod sex som inkluderade utlösning i kvinnan. Resultatet ligger här bredvid mig och fyller 2 om en månad. Det funkade i alla fall många år innan det blev barn av det och det var ju tur att det blev med en jag hade närmare kontakt med och inte ett av krograggen :rofl:
 
@Cocos
Om det nu skulle bli så att dottern växer upp utan pappa och farmor så kommer hon bli en alldeles fantastisk tjej ändå med tanke på hur du är.

Det här med att barn frågar har vi redan upplevt. Sonen är 5 år och det kom frågor första gången när han var 4.

Min familjesituation är lite udda. Min pappa bröt med mig och min syster för snart 4 år sedan (3 år 9 månader och 4 dagar). Anledningen; hans nya tjej tyckte inte om oss! Han gjorde valet att bryta med oss och i hans huvud är det dessutom vårt fel :confused: :cautious: :meh: När sonen frågat om han har en morfar har jag svarat att "ja det har du men morfar är arg på mamma och vill inte träffa mej". Än så länge har sonen nöjt sej med det svaret. Senare får jag bestämma mej för hur mycket av historien jag vill dela med mej av. Kanske vill sonen (eller dottern) någon gång ta kontakt med morfar och då vill jag inte stå emellan :up: Även om jag aldrig mer i hela mitt liv vill se fanskapet igen :rage: Lite önskar jag att gubben dog för då kunde jag iaf sörja att jag inte har en pappa. Nu är jag arg som fan, besviken och ledsen för att en person som älskat mej i 30 år bara kan välja bort mej och allt som hör till. Han låtsas som att jag inte finns. Så uppenbarligen kan även äldre män bli puckade och välja bort sina barn. Och det kan tydligen hända när som helst.

Jag kan definitivt förstå din frustration, ilska, undran, besvikelse, sorgsenhet och ambivalens över KK.

Mvh Miks
 
Alltså jag tycker den här tråden har skrämmande brist på empati för barnets pappa. Varför är det så svårt att sätta sig in i hans situation även om man inte håller med honom?

Självklart får man tycka allt möjligt kring att han inte tar ansvar för barnet, men vad hjälper det att pressa honom? Och alla inlägg kring att TS ska strunta i att han mår dåligt?
Ge människan lite tid för guds skull!

Jag kan förstå att du TS vill få det gjort, att du vill veta hur det kommer bli osv. Jag kan också förstå den där oron för att ngt ska hända med pappan. Men jag tycker verkligen att det är fullt mänskligt att vara livrädd i hans situation, och jag tycker att det vore väldigt mänskligt av dig att ge honom tid för att smälta det som har hänt. Strunt samma att du också har haft kort tid för att smälta det, uppenbarligen ville du ha barnet och står därför i ett helt annat läge än honom.

Du har gott om tid för att kontakta hans släktingar inom de närmsta åren om det är viktigt för dig. Och om något händer honom under tiden, ja då blir det väl så.

Nu är jag krass men jag tycker att du resonerar oerhört egoistiskt TS. Jag köper inte att det är för barnets skull som du känner behov av att kontakta farmorn NU, för barnet kommer inte undra än på länge.

Nu är jag inte så säker på att jag hade valt att kontakta farmodern i TS situation, det är givetvis väldigt svårt att tänka sig in i ett sådant läge på ett helt realistiskt sätt om man inte faktiskt levt/lever i det... Men jag tror att min rent praktiska sida hade varit det avgörande för mig, finns det information att få vill jag ha den och halva det genetiska arvet är ganska mycket info för mig att tacka nej till. Vad finns det för vanliga sjukdomar i släkten, finns det några ovanliga men allvarliga sjukdomar i släkten, blir alla dementa vid 60 års ålder, är halva släkten alkoholister, osv, osv. Förvarnad är beväpnad, ungefär.

Så jo, det är möjligt jag skulle vilja kontakta farmodern och få en länk till den sidan av barnets släkt. Och om jag fattat det beslutet, då hade jag absolut velat gå vidare så snart som möjligt. Ska farmor vara med i bilden så hade jag velat ge henne en chans att vara en närvarande, viktig person i barnets liv, utveckla band från början och låta relationen utvecklas med barnets utveckling. Inte presentera en främling för ett äldre barn, och kanske dessutom skapa ett bagage av bitterhet för att jag hållit henne hemlig och dold i flera år.

Jag har sympati för pappan, han verkar minst sagt förvirrad och oförmögen att hantera det som hänt. Men läget är som det är, barnet existerar och livet går vidare. Han har haft ett år på sig hittills att hantera det hela, och även om det inte finns någon tidsgräns för när man ska bli "klar" med en kris så finns det absolut en gräns för hur mycket jag låter någon annan påverka mitt liv och de jag har ansvar för. Jag hade absolut inte kontaktat farmor för att påverka pappan åt något håll - och jag håller med dig om att TS motiveringar verkar väldigt grumliga där - men jag hade inte låtit bli av den anledningen heller. Vänta ett eller ett par år till för att han kanske ska må bättre? Nej. Och hur ska TS ens veta hur det ligger till med honom, familjerättskontakten är slut nu och någon annan kontakt har de inte.

Jag hade funderat rejält på om jag verkligen ville kontakta farmor över huvud taget, och jag hade verkligen velat ha klart för mig vilka motiveringar som drev mig. Men om jag kom fram till att jag ville att barnet och farmor skulle ha en chans till en relation, då hade jag tagit kontakt genast.
Pappan kommer helt enkelt inte först, för mig. Hänsyn ska tas där hänsyn kan ges, men på bekostnad av min bedömning av barnets bästa blir det inte.

(Pressa honom avsiktligt, tvinga honom att "facea" läget är däremot helt galet enligt mig.)
 
KK vill inte att hon ska kontakta hans mamma, ts har också fått indikationer om att kk är i en kris och att det nog inte är läge att pressa honom. I mina ögon finns det ingen anledning att inte ge honom tid för att må lite bättre innan hon förändrar hans liv på ett sätt som han inte välkomnar.
För jag tror alla förstår att kk inte kommer kunna fortsätta undvika detta på samma sätt om farmor vet, det är ju rätt så troligt att det i minsta fall blir konflikter.
@Cocos har redan tassat runt kk i över ett år snart. Hur länge till tycker du att han skall diktera villkoren? Ett år till? Två år? Tio år?

Allts har skett på hans villkor och hur han vill ha det. Som så många har påpekat tidigare i tråden så har allt bara varit han, han, han.

Det kanske är dags att börja lägga på focus på barnet. För du tycker väl ändå inte att barnet skall betala priset för sina föräldras beteende?

Barn har rätt till sin familj i den mån det går.

Ville han inte förändra sitt liv så kanske han borde ha tänkt sig för innan han låg med en kvinna. Det är ju liksom en risk man tar.

Sex har sina fördelar men också sina nackdelar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 485
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp