Farmor vet inte om sitt barnbarn, berätta?

Jag kommer va väldigt tydlig med att jag inte vill stöta mig med hennes son eller försöka gå runt honom på något sätt!
Skulle jag få önska fritt så får kk gärna flytta till Australien så han lixom "är frånvarande på riktigt"
Jag vill ju försöka utesluta kk från dotterns och farmoderns relation men eftersom jag inte känner henne så är det extremt svårt att förutsäga hur hon kommer reagera och vad hon kommer säga till kk!
Det optimala vore ju såklart om han berättade själv om dottern då slipper jag dyka upp som gubben i lådan och det finns få inte heller nån möjlighet att min kontakt kan uppfattas som att jag vill skapa bråk med kk.

Fast varför ska jag utelämna informationen om hur länge jag och kk har känt varandra? Tycker det absolut kan vara visentligt att det inte bara va ett engångsligg utan att jag och hennes son faktiskt känner/kände varandra väldigt bra.
Den informationen gör ju också att hon kanske förstår varför jag gör som jag gör och ber henne ta det varligt med kk pga hand mående. :)
Vad har längden på ert förhållande med saken att göra, ska du upplysa henne om att han var en kk med och att ni inte haft något annat ihop tills du råkade bli gravid? :confused:
 
Vad har längden på ert förhållande med saken att göra, ska du upplysa henne om att han var en kk med och att ni inte haft något annat ihop tills du råkade bli gravid? :confused:

Hon kanske tar mig på större allvar när jag säger att han mår väldigt dåligt över situationen. Att jag dessutom kan tala om för farmodern att jag faktiskt kände kk förut och att jag tycker att han i grunden är en bra människa. Det skulle jag inte kunna säga om vi bara hade legat ett par ggr.
Däremot måste jag såklart inte skriva hur länge jag och kk kände varandra utan bara påpeka att det va mer än ett engångsligg.
 
Jag kommer va väldigt tydlig med att jag inte vill stöta mig med hennes son eller försöka gå runt honom på något sätt!
Skulle jag få önska fritt så får kk gärna flytta till Australien så han lixom "är frånvarande på riktigt"
Jag vill ju försöka utesluta kk från dotterns och farmoderns relation men eftersom jag inte känner henne så är det extremt svårt att förutsäga hur hon kommer reagera och vad hon kommer säga till kk!
Det optimala vore ju såklart om han berättade själv om dottern då slipper jag dyka upp som gubben i lådan och det finns få inte heller nån möjlighet att min kontakt kan uppfattas som att jag vill skapa bråk med kk.

Fast varför ska jag utelämna informationen om hur länge jag och kk har känt varandra? Tycker det absolut kan vara visentligt att det inte bara va ett engångsligg utan att jag och hennes son faktiskt känner/kände varandra väldigt bra.
Den informationen gör ju också att hon kanske förstår varför jag gör som jag gör och ber henne ta det varligt med kk pga hand mående. :)

Orsaken till att jag tycker att längden på förhållandet är oväsentlig information är för att jag hade undrat varför jag inte hade blivit presenterad om förhållandet hade varat mer än i några månader. Det hade känts konstigt som att det var något min son försökte dölja och det hade inte varit likt honom. Du kan ju liksom knappast skriva att ni var KK utan du får ju skriva att ni hade ett förhållande. Nu vet jag självklart inte vad han och mamman har för relation men jag hade utelämnat informationen om hur långt förhållandet var utan bara skrivit att ni hade ett förhållande.
 
Orsaken till att jag tycker att längden på förhållandet är oväsentlig information är för att jag hade undrat varför jag inte hade blivit presenterad om förhållandet hade varat mer än i några månader. Det hade känts konstigt som att det var något min son försökte dölja och det hade inte varit likt honom. Du kan ju liksom knappast skriva att ni var KK utan du får ju skriva att ni hade ett förhållande. Nu vet jag självklart inte vad han och mamman har för relation men jag hade utelämnat informationen om hur långt förhållandet var utan bara skrivit att ni hade ett förhållande.

Fast det är väl inte konstigt att man inte presenterar sin kk för sin mamma :D
Jag hade nog snarare tänkt skriva nått i stil med "jag och din son träffades till och från under några månader och det resulterade i en graviditet"
Alltså hon behöver ju inte veta hur länge eller vad för typ av relation vi hade men tycker ändå det ska framgå att vi varken va ett par eller att det va ett engångsligg.
Just för att hon ska slippa fundera över varför hon inte visste om mig. Och varför jag ändå känner hennes son.
 
Bara gör det.

Känns som du hittar 20 anledningar att inte reta KK och att allt kretsar kring honom. Skit i honom som han skiter i dig. Vill han ha kontakt med dottern i framtiden spelar ett brevs formulering till farmor ingen roll (så länge det håller sig inom anständighetens gräns). Och gör det det är det ingen person som dottern ska ha i sitt liv i alla fall. Du ska göra det här för din dotters skull, inte din, inte farmors, inte hans. Spekulera inte i om en viss formulering gör att han inte vill ha kontakt med dottern i framtiden, det är oväsentligt. Han får ta hand om sina problem. Det är nuet som gäller. Tänk, om KK vore död, skulle du kontakta farmor då och vad skulle du skriva? KK ska vara temporärt död för dig nu. Skit i honom.

Och vad gäller "om inte du varit skulle jag engagera mig... bla bla". Skitsnack. Enkel undanflykt att lägga ens dåliga beteende på någon annan så slipper man skåda sitt eget taffliga uppförande. Been there, got the t-shirt (som utsatt).
 
Han har själv sagt att han egentligen vill vara där för sin dotter men att våran "relation" hindrar honom..
.

Det är väl ännu ett skäl till att kontakta farmor. Vill han träffa dottern, men inte dig, så kan du ju sen lämna dottern hos farmor och han träffar dottern där, ja förutsatt att farmorn är vettig och bra då. Då kan farmorn också hjälpa honom hantera skrikande bebis och byta blöja *s*

Tycker du bara tänker på honom hela tiden. Bort med honom och tänk på dottern. Skicka det där brevet nu.
 
Bara gör det.

Känns som du hittar 20 anledningar att inte reta KK och att allt kretsar kring honom. Skit i honom som han skiter i dig. Vill han ha kontakt med dottern i framtiden spelar ett brevs formulering till farmor ingen roll (så länge det håller sig inom anständighetens gräns). Och gör det det är det ingen person som dottern ska ha i sitt liv i alla fall. Du ska göra det här för din dotters skull, inte din, inte farmors, inte hans. Spekulera inte i om en viss formulering gör att han inte vill ha kontakt med dottern i framtiden, det är oväsentligt. Han får ta hand om sina problem. Det är nuet som gäller. Tänk, om KK vore död, skulle du kontakta farmor då och vad skulle du skriva? KK ska vara temporärt död för dig nu. Skit i honom.

Och vad gäller "om inte du varit skulle jag engagera mig... bla bla". Skitsnack. Enkel undanflykt att lägga ens dåliga beteende på någon annan så slipper man skåda sitt eget taffliga uppförande. Been there, got the t-shirt (som utsatt).

Du har nog rätt!
Jag är bara så skraj att förvärra nått för dottern att jag tassar kring hela situationen och analyserar ju definitivt sönder allt..

Om han va död skulle jag kontakta henne ganska omgående och berätta om dottern. Då finns i min värld inga argument för varför jag INTE skulle göra det..
 
... Och du är en fantastisk människa som fixat graviditet och barn själv! Glöm aldrig det! Du ska för tid och evighet vara den stoltaste människan i staden du bor i. (Jag bangade.)
 
Fast det är väl inte konstigt att man inte presenterar sin kk för sin mamma :D
Jag hade nog snarare tänkt skriva nått i stil med "jag och din son träffades till och från under några månader och det resulterade i en graviditet"
Alltså hon behöver ju inte veta hur länge eller vad för typ av relation vi hade men tycker ändå det ska framgå att vi varken va ett par eller att det va ett engångsligg.
Just för att hon ska slippa fundera över varför hon inte visste om mig. Och varför jag ändå känner hennes son.

Det tycker jag låter som ett bra sätt att säga det på :up:
 
Jag är bara så skraj att förvärra nått för dottern att jag tassar kring hela situationen och analyserar ju definitivt sönder allt..

Men vad ska du förvärra? För det första så är hon ju så liten så att hon inte förstår något av detta. För det andra så är ju pappan redan frånvarande, så hon kan ju inte mista honom p g a ditt brev.

Att du kontaktar farmor, det tror jag inte har någon betydelse alls för om KK kommer att vilja umgås med sin dotter i framtiden eller inte (om det är det som du har i bakhuvudet).
 
Förlåt om jag lät barsk, jag vet hur du har det nämligen... Ibland behöver man en spark och inte vara så himla ÄDEL :)

Ingen fara!
Däremot varken känner eller anser jag mig vara ädel.. Snarare som en av människans ädlare delar :angel:

... Och du är en fantastisk människa som fixat graviditet och barn själv! Glöm aldrig det! Du ska för tid och evighet vara den stoltaste människan i staden du bor i. (Jag bangade.)

Tack, jag känner mig rätt stolt för det mesta! Men just är jag inte så styv..

Men vad ska du förvärra? För det första så är hon ju så liten så att hon inte förstår något av detta. För det andra så är ju pappan redan frånvarande, så hon kan ju inte mista honom p g a ditt brev.

Att du kontaktar farmor, det tror jag inte har någon betydelse alls för om KK kommer att vilja umgås med sin dotter i framtiden eller inte (om det är det som du har i bakhuvudet).

Jag kan minska chanserna att han kontaktar henne senare.

Det är det som har diskuterats, att det kan ha betydelse då han inte vill att jag kontaktar honom då det enligt honon kommer bli "en livslång konflikt mellan honom och hand mor"
 
Jag tycker att du ska vara tydlig i brevet till farmodern med att du inte är ute efter att gå runt din fd KK genom att ta kontakt med farmodern eller på något sätt förvärra hela situationen för honom men att du vill att hon ska veta att hon har ett barnbarn. Det kan kanske också vara bra att hinta att han inte mår bra i det här så att hon inte gör ont värre genom att ställa sig och skälla ut honom för det är det sista han behöver nu. Hade detta hänt oss, att min son hade blivit pappa ihop med sin KK så hade jag inte skällt utan jag hade pratat med honom och velat veta hur han tänker. Jag hade också velat kunna vara där för honom när han mår dåligt men berättar/visar han inte att han mår dåligt så kan jag omöjligt vara det. (Nu hade jag nog sett att det var något som var fel om det var min son men det är en annan sak.)

Förutom detta som är jättebra skrivet så skulle jag lägga till det fetstilta. Jag hade också utelämnat hur länge ni har känt varandra och hur länge ni hade en relation för det är oväsentlig information. Jag hade också uteslutit att lägga någon värdering på att han inte träffar dottern. Alltså det som jag har satt inom parantes.

Hej!

I februari 2014 hade jag en (kort) relation med din son KK. (Jag och KK har känt varandra i drygt xx år/månader.) 2014-11-xx födde jag vår gemensamma dotter, E. KK har valt att inte vara en del av Es liv för tillfället (och det respekterar jag även om det är svårt att förstå). Jag vill ändå ge dig möjligheten, att som Es farmor, skapa en relation till denna underbara lilla tjej. Jag skulle uppskatta om detta kan vara mellan dig, mig och E nu i början då KK mår väldigt dåligt av hela situationen och jag vill inte förvärra något ytterligare.

E är nu 4 månader och är en otroligt glad liten tjej. Hon skrattar, rullar runt och kommer nog snart lära sig åla. Hon suger och tuggar på allt och det är nog inte långt kvar till första tanden.

Vi bor i xx och vill du kan vi gärna ses eller så är du välkommen att höra av dig via brev:
Cocos Cocosson
Gatan 1
111 11 stad
Mejl:
Cocos.cocosson@mejl.se
Eller telefon:
070-123 45 67

Jag skickar med en bild från 2014-1110-xx när E föddes samt en bild från igår när vi busade hemma på golvet.

Med vänlig hälsning
Cocos Cocosson"


Om du skriver något liknande så får hon veta att han mår dåligt och kan stötta och hjälpa honom och då kanske han inom en snar framtid faktiskt berättar själv att han har en dotter om hon ifrågasätter varför han mår dåligt. Det kanske hade känts bra för dig med? Och jag tänker att ju fortare han kommer ur sin bubbla desto fortare kan chansen uppkomma att han faktiskt vill lära känna sin dotter och då har alla vunnit på det. Då kanske din dotter dessutom är så trygg med sin farmor att hon kan vara där ensam någon timme så att pappan kan träffa henne där. Det borde kännas bra för honom med om än lite märkligt att hans mamma har lärt känna hans barn innan honom.

Jag tror inte på att försöka skapa en allians med farmodern som bygger på att de går bakom ryggen på kk. Bättre då att vara ärlig och skriva att kk vill inte att jag informerar någon om barnet men jag väljer att ändå kontakta dig därför att....
 
Jag tror inte på att försöka skapa en allians med farmodern som bygger på att de går bakom ryggen på kk. Bättre då att vara ärlig och skriva att kk vill inte att jag informerar någon om barnet men jag väljer att ändå kontakta dig därför att....
Varför ens nämna nånting om sonen (förrutom att han är pappa)? Det kan de väl ta sen när det väl blir kontakt om det blir så.
 
Jag tror inte på att försöka skapa en allians med farmodern som bygger på att de går bakom ryggen på kk. Bättre då att vara ärlig och skriva att kk vill inte att jag informerar någon om barnet men jag väljer att ändå kontakta dig därför att....

Jag kommer skriva att kk inte önskar ha någon kontakt med oss men jag gärna vill att hon och barnbarnet ska få chansen till en relation.

Varför ens nämna nånting om sonen (förrutom att han är pappa)? Det kan de väl ta sen när det väl blir kontakt om det blir så.

Kanske är bäst att inte nämna nått.. Hmm O_o
 
Han har själv sagt att han egentligen vill vara där för sin dotter men att våran "relation" hindrar honom..

Jag tror han gör det ganska så enkelt för sig genom att skylla allt på dig. Det är bekvämt och behändigt. Tänk det finns en enda person att skylla allt på. Nämligen dig. Tom att han inte vill träffa sitt eget barn är ditt fel. Jättebra ju då behöver han inte ha dåligt samvete för det.

För egentligen vill han ju träffa sitt barn men det går inte pga dig. Då behöver han inte ta något ansvar för det heller.

Skall man hårdra det så är det så att du blev gravid för att du glömde ett p-piller. Alltså ditt fel.

Men det är så enkelt att bara lämna över ett viktigt ansvar på någon annan och sen skylla allt på den personen om något går fel. Det är väldigt bekvämt. Då slipper man ta ansvar själv och man behöver inte städa upp efter sig heller.

Hade han velat träffa sin dotter så hade han gjort det. På samma sätt som han hittar på orsaker till att han inte kan träffa henne så hade han hittat möjligheter att träffa henne om han verkligen velat.

Det är också därför jag tror att din kontakt med farmodern gör vare sig till eller från. Visst kan han bli sur och säga att nu vägrar jag träffa dottern pga att du kontaktade min mamma mot min önskan. Men hade det inte varit det så hade han hittat något annat som du gjort/sagt fel och som gjort att han inte kan träffa sin dotter pga dig.

Jag tror att om han inte vill träffa dottern så kommer han inte göra det oavsett vad du gör/inte gör. Han kommer alltid hitta en anledning till att låta bli.
 
Jag tror han gör det ganska så enkelt för sig genom att skylla allt på dig. Det är bekvämt och behändigt. Tänk det finns en enda person att skylla allt på. Nämligen dig. Tom att han inte vill träffa sitt eget barn är ditt fel. Jättebra ju då behöver han inte ha dåligt samvete för det.

Det är så sant så. Han skyller tom på mig för att han numera går ut och festar även på vardagar :up:

För egentligen vill han ju träffa sitt barn men det går inte pga dig. Då behöver han inte ta något ansvar för det heller.

Skall man hårdra det så är det så att du blev gravid för att du glömde ett p-piller. Alltså ditt fel.

Han tror ju att jag blivit gravid med flit.. Det är liksom det som är hela problemet enligt honom.

Men det är så enkelt att bara lämna över ett viktigt ansvar på någon annan och sen skylla allt på den personen om något går fel. Det är väldigt bekvämt. Då slipper man ta ansvar själv och man behöver inte städa upp efter sig heller.

Hade han velat träffa sin dotter så hade han gjort det. På samma sätt som han hittar på orsaker till att han inte kan träffa henne så hade han hittat möjligheter att träffa henne om han verkligen velat.

Som du skriver så hade han verkligen velat så hade han gjort det. Jag sa under graviditeten att om han vill träffa henne men inte mig så löser vi det.

Det är också därför jag tror att din kontakt med farmodern gör vare sig till eller från. Visst kan han bli sur och säga att nu vägrar jag träffa dottern pga att du kontaktade min mamma mot min önskan. Men hade det inte varit det så hade han hittat något annat som du gjort/sagt fel och som gjort att han inte kan träffa sin dotter pga dig.

Om jag spånar fritt..
Jag kontaktar farmodern och han kommer då skylla på det för att inte behöva träffa dottern för att jag gått emot hand vilja. Han har alltid och kommer troligtvis alltid hitta en "bra" ursäkt att inte vara delaktig.
Jag vet att jag inte kan påverka honom positivt men som flera skrivit kan jag inte heller göra det så mycket värre än det redan är. (Detta skulle hamnat längst ner under ditt sista stycke, orkar inte ändra. Skriver från mobilen..)


Jag tror att om han inte vill träffa dottern så kommer han inte göra det oavsett vad du gör/inte gör. Han kommer alltid hitta en anledning till att låta bli.
 

Hade han velat försäkra sig om att du inte skulle blivit gravid alls så finns det kondom som HAN hade kunnat skydda sig med.

Vill en tjej inte bli gravid så finns det diverse preventivmedel att välja mellan. En man har tre val som förhoppningsvis ger ett bra skydd.
1. Kondom
2. Sterilisera sig
3. Avstå sex

Han valde inget av det.
 
Alltså jag tycker den här tråden har skrämmande brist på empati för barnets pappa. Varför är det så svårt att sätta sig in i hans situation även om man inte håller med honom?

Självklart får man tycka allt möjligt kring att han inte tar ansvar för barnet, men vad hjälper det att pressa honom? Och alla inlägg kring att TS ska strunta i att han mår dåligt?
Ge människan lite tid för guds skull!

Jag kan förstå att du TS vill få det gjort, att du vill veta hur det kommer bli osv. Jag kan också förstå den där oron för att ngt ska hända med pappan. Men jag tycker verkligen att det är fullt mänskligt att vara livrädd i hans situation, och jag tycker att det vore väldigt mänskligt av dig att ge honom tid för att smälta det som har hänt. Strunt samma att du också har haft kort tid för att smälta det, uppenbarligen ville du ha barnet och står därför i ett helt annat läge än honom.

Du har gott om tid för att kontakta hans släktingar inom de närmsta åren om det är viktigt för dig. Och om något händer honom under tiden, ja då blir det väl så.

Nu är jag krass men jag tycker att du resonerar oerhört egoistiskt TS. Jag köper inte att det är för barnets skull som du känner behov av att kontakta farmorn NU, för barnet kommer inte undra än på länge.
 
Alltså jag tycker den här tråden har skrämmande brist på empati för barnets pappa. Varför är det så svårt att sätta sig in i hans situation även om man inte håller med honom?

Självklart får man tycka allt möjligt kring att han inte tar ansvar för barnet, men vad hjälper det att pressa honom? Och alla inlägg kring att TS ska strunta i att han mår dåligt?
Ge människan lite tid för guds skull!

Hur tänker du nu?

Vad är rimligt tid att vänta...enligt dig?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 097
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 485
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp