Svårt! Jag kan inte svara ärligt på ditt inlägg för jag vet faktiskt inte om det du skriver stämmer eller inte. Har inte tänkt på det själv på det sättet!
Kanske har du helt rätt.
En sak har du iaf väldigt rätt i och det är första delen i sista stycket, jag tycker verkligen att han gör fel! Så himla himla himla fel, han missar det finaste i hela världen pga att han är arg
Jag tycker ärligt talat väldigt synd om honom det kan inte va lätt att både vilja och inte vilja och vara för arg för att kunna..
Och arg får du självklart vara! Du får tycka han gjort och fortsätter göra helt galet fel! Men du får inte försöka göra ditt "rätt" till
hans "rätt".
Han får vara arg för att du fullföljde en graviditet han inte önskade. Han får tycka att det var fel och helt galet. Men han fick inte och får inte försöka göra den "sanningen" till din.
Det spelar ingen roll att det verkar helt rimligt att han mår
sämre av sina val, och "om han bara..." så skulle det bli bättre för alla inblandade - inte minst honom själv. Det är hans val, hans ansvar, hans liv. Han har rätt att göra och tycka "fel"...
Läste en gång till och jag måste fråga vad du menar med att köra över kk? Genom att kontakta farmodern eller vara sådär allmänt för att jag behållit barnet och skickat några sms fast han bad mig låta bli?
Kontakta farmodern är något som ska vara mellan dig, henne och barnet. Så länge det handlar om er så är det inte att köra över kk.
Behålla barnet var
din rätt, han har själv ansvar för de val han gjort som fört honom in i den situationen. Han har valt att ha sex med en kvinna i fertil ålder. Han har valt (och jo, det är ett aktivt val!) att lägga över ansvaret för att skydda mot graviditet på någon annan. Då kan det bli barn, och det har han i så fall inget att säga till om längre. Så blev det den här gången, det får han vackert leva med. Hans beslut, resultatet är hans också.
Vad jag tycker är problematiskt är vad jag upplever som ditt fokus på att påverka honom. Kontaktar du farmor, hur påverkar det honom och chanserna att han vill träffa er? Kontaktar du inte farmor, hur påverkar det honom och chanserna att han vill träffa er? Om han bara finge se er, då skulle han säkert ta sig samman. Om han såg en bild på barnet, då skulle han säkert ta sig samman. Om du bara gick dit, ringde, tog kontakt (med honom eller andra omkring honom), då skulle han säkert börja tänka "rätt" igen. Om han bara, om du bara, om ni bara... Om x tid passerat, kommer han
då att "bli rätt"? När, var, hur kan du ordna så det jobbiga är över (för alla) genom att han börjar se situationen "rätt"...
Det är där jag tycker du verkar se oklart på det hela. Det är inte upp till dig om han fattar rätt beslut eller ej, eller ens vad som är rätt för honom.
Även om du tycker det är solklart vad som är rätt och fel. Ska man hårddra det så är det ungefär hur en stalker ser på andra - om jag bara påverkar på rätt sätt så kommer hen att se
min sanning...
Låt honom vara. Ta du kontakt med farmor om det är vad du vill göra
oavsett eventuell påverkan på kk.