Han tar inte livet av sig
pga dig om han nu skulle göra det. Om han gör det (vilket jag inte tror bara för han är arg och känner sig stressad) är det hans val för att han inte kan hantera situationen och inte vill ta hjälp för att hantera sitt mående, HANS val-HANS ansvar. Det är viktigt att du förstår det även om det är lätt att ta på sig ansvaret för det är än jobbigare att känna sig hjälplös. Men det är inte ditt ansvar att se till att han inte gör det. Du kan inte gå på äggskal runt honom i all evighet för att han mår dåligt pga någonting han vägrar hantera eller ta itu med. Han har haft 9 månader+ så många månader din dotter är på sig att antingen acceptera situationen eller ta hjälp för att hantera den- han gjort varken.
Han har lagt över hela ansvaret för sitt mående på dig genom att tycka och säga att du och dottern är hela anledningen till att han just nu har det jobbigt- det är inte sant!
Visst är det hans val men jag vill inte att min dotters pappa ska må så in i norden dåligt som han gör just nu.. Ju sämre han mår och ju längre tid det går innan han får hjälp/pratar med nån desto längre tid tar det för min dotter att få (förhoppningsvis) bli en del av hans liv
Han känner sig hjälplös-absolut.
Han känner sig maktlös-absolut.
Han tycker det är orättvist att han inte fick vara med och bestämma-det kan han få göra.
Hur han mår just nu-beror på honom själv och ingen annan.
Förmodligen har han blandade känslor av maktlöshet och hjälplöshet som blir ilska och frustration för han inte kan "laga" situationen, den är ju det den är. Han känner sig förmodligen också någonstans långt inne ganska pissig som inte kan komma över sina känslor som faktiskt beror på hans egna handlande och acceptera och älska sin dotter vilket spär på ilskan och frustrationen. Resultatet blir någon form av hat mot dig för han inte vill ta sitt eget ansvar och hade den här tråden startats 2 mån efter plusset på stickan hade jag haft mer överseende men som sagt ca 12 mån (eller hur gammal är din dotter) är mer än nog med tid att antingen förlika sig med situationen eller inse att man behöver hjälp för känslorna blir för mycket.
jag skriver ett separat inlägg som har lite med detta att göra.
Det enda du möjligtvis kan göra är att erbjuda dig att gå i terapi med honom för att han ska kunna må bättre och lära sig att leva med hela situationen om du känner att du vill och orkar, eller om han vill gå själv. Men det är inte heller ditt ansvar att/om han gör det- han måste vilja själv för du kan aldrig hjälpa någon som själv inte vill bli hjälpt.
Om han pratade med mig skulle jag absolut g med på att gå i terapi med honom..fan jag dör lite när jag skriver det, men för dotterns skull abslout!
Det här är en vuxen man och inte någon hysterisk 14-årig kille som råkat bli pappa och nu ska hantera sina känslor. Man kan faktiskt förvänta sig ett visst mått av ansvar- om inte för sin dotter så mot honom själv och hans mående.
Han har ju tappat det.. jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre, han bara existerar han känner inte efter