Farmor vet inte om sitt barnbarn, berätta?

Bara en tanke - hur stor är risken/chansen att farmor får reda på det från något annat håll?

Obefintlig!
Sålänge inte dottern blir världskändis och nån rotar reda på vem hennes pappa är och det skrivs om det i se & hör ;)

Nytt förslag: sätt in en annons.

"BARN har kommit till världen, grattis och välkommen önskar pappa xx".

Häpp så är det offentligt och sen löser sig resten.

Det är en idé.. Tror tyvärr det blir ett jäkla hallå isf när kk ser det :angel:
Sen kanske farmodern inte läser tidningen :down:
 
Obefintlig!
Sålänge inte dottern blir världskändis och nån rotar reda på vem hennes pappa är och det skrivs om det i se & hör ;)



Det är en idé.. Tror tyvärr det blir ett jäkla hallå isf när kk ser det :angel:
Sen kanske farmodern inte läser tidningen :down:

Då lär grannarna eller någon annan se det.





Kanske ska tillägga att det var viss ironi och flams.
 
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden...

Har en kompis som hamnade i samma sits som du. Vet inte om de bara va kk eller ihop men det tog slut innan barnet föddes. Farmor (och farfar) i det fallet är inblandad i sitt barnbarn men pappan är vad jag förstått inte inblandad alls...

Känner inte personen lika väl som förr så har inte full insyn... Men ser inte problemet med att berätta för farmor att hon är just det. Pappan är ju redan frånvarande... vad kan bli värre ?
 
Om farmodern visar sig vara en riktig ragata så är det ju bara att sluta träffa denne.

Här behöver ju du @Cocos inte ta hänsyn till att denne ragatan är din partners mamma.

Det är helt upp till dig om du vill fortsätta att träffa henne eller inte. Du behöver inte ta hänsyn till din partners önskemål och vilja att träffa sin mamma.

Jag ser hur mycket mina barn älskar att vara med morfar/farmor. Det ger dom så otroligt mycket. Så att jag tycker att du skall ta kontakt är i första hand för tösens skull. Om det är en vettig farmor så kommer det ge flickan mycket glädje.

Som jag ser det så finns det så mycket att vinna. Skulle det inte fungera så är det bättre det sker nu innan flickan förstår vem farmor är.
 
Om farmodern visar sig vara en riktig ragata så är det ju bara att sluta träffa denne.

Här behöver ju du @Cocos inte ta hänsyn till att denne ragatan är din partners mamma.

Det är helt upp till dig om du vill fortsätta att träffa henne eller inte. Du behöver inte ta hänsyn till din partners önskemål och vilja att träffa sin mamma.

Jag ser hur mycket mina barn älskar att vara med morfar/farmor. Det ger dom så otroligt mycket. Så att jag tycker att du skall ta kontakt är i första hand för tösens skull. Om det är en vettig farmor så kommer det ge flickan mycket glädje.

Som jag ser det så finns det så mycket att vinna. Skulle det inte fungera så är det bättre det sker nu innan flickan förstår vem farmor är.

Fast om dottern och hon kommer bra överens och hon inte är direkt farlig så kan jag inte sluta komma dit med dottern pga att jag ogillar henne..
Om dottern och farmorn känner varandra så är jag enligt lagen skyldig att underlätta deras umgänge!
Sen skulle det iaf gå att lösa, antingen så lämnar jag dottern hos henne/hon hämtar dottern hos mig eller så får tex min gudfar följa med dottern och umgås med farmor :angel:

Det är ju för dotterns skull jag gör det, sen är det klart att jag är nyfiken på vad hon är för nån. Men min tanke är nog inte att vi ska leka lycklig familj i framtiden utan att dottern och hon umgås själva (när dom känner varandra och dottern är lite äldre) för att slippa krångla till det för hennes och sonens skull. Blir ju annars rätt konstigt om hon jag ska hänga med när hennes son inte är så förtjust i mig.

Ja om jag kontaktar henne så blir det inom snar framtid, som du skriver är det dumt att låta dottern bli stor nog för att förstå. Som nån skrev längre bak i tråden är det ju bättre att jag tar den smällen nu än att dottern får göra det!
 
Fast om dottern och hon kommer bra överens och hon inte är direkt farlig så kan jag inte sluta komma dit med dottern pga att jag ogillar henne..
Om dottern och farmorn känner varandra så är jag enligt lagen skyldig att underlätta deras umgänge!
Sen skulle det iaf gå att lösa, antingen så lämnar jag dottern hos henne/hon hämtar dottern hos mig eller så får tex min gudfar följa med dottern och umgås med farmor :angel:

Det är ju för dotterns skull jag gör det, sen är det klart att jag är nyfiken på vad hon är för nån. Men min tanke är nog inte att vi ska leka lycklig familj i framtiden utan att dottern och hon umgås själva (när dom känner varandra och dottern är lite äldre) för att slippa krångla till det för hennes och sonens skull. Blir ju annars rätt konstigt om hon jag ska hänga med när hennes son inte är så förtjust i mig.

Ja om jag kontaktar henne så blir det inom snar framtid, som du skriver är det dumt att låta dottern bli stor nog för att förstå. Som nån skrev längre bak i tråden är det ju bättre att jag tar den smällen nu än att dottern får göra det!
Jo det var så jag menade.
Jag tänkte bara att det är svårare att sluta träffa sin svärmor om du är gift med hennes son än om hon "bara" är farmor.
 
  • Gilla
Reactions: Io
Jo det var så jag menade.
Jag tänkte bara att det är svårare att sluta träffa sin svärmor om du är gift med hennes son än om hon "bara" är farmor.

Aha! Då missförstod jag dig lite :)
Ja det finns ju en hel del fördelar med att va ensamstående, bla att man slipper umgås med jobbiga släktingar från mannens sida :grin:
 
Ot

@Tora angående avatarbytet så kan du ju inte klaga.. Visst är min hund söt (den stora nosen på förra avataren) men vem älskar inte pinjekottar :D en superstor kotte som kläcks när den får stå i solen ett tag och då kommer man åt dom smarriga nötterna :love:

On topic
Jag börjar fundera mer kring kk's pappa.. Dom har ju ingen kontakt men kanske ska man börja där ist just för att slippa göra kk på dåligt humör då farmodern verkar va ett känsligt kapitel?!
 
Ot

@Tora angående avatarbytet så kan du ju inte klaga.. Visst är min hund söt (den stora nosen på förra avataren) men vem älskar inte pinjekottar :D en superstor kotte som kläcks när den får stå i solen ett tag och då kommer man åt dom smarriga nötterna :love:

On topic
Jag börjar fundera mer kring kk's pappa.. Dom har ju ingen kontakt men kanske ska man börja där ist just för att slippa göra kk på dåligt humör då farmodern verkar va ett känsligt kapitel?!
Nä hundavataren var/är oslagbar :love:
Fyyyyyy på dig för att du bytte ut den :rage:

:D

Det tål ju att fundera på. Jag har ju dragit den slutsatsen att eftersom han inte verkade så intresserad av sin son så är barnbarnet inte heller så intressant.

Inser nu att det kan vara en förhastad och felaktig slutsats. Vissa tankegångar smiter med av bara farten :o
 
Nä hundavataren var/är oslagbar :love:
Fyyyyyy på dig för att du bytte ut den :rage:

:D

Det tål ju att fundera på. Jag har ju dragit den slutsatsen att eftersom han inte verkade så intresserad av sin son så är barnbarnet inte heller så intressant.

Inser nu att det kan vara en förhastad och felaktig slutsats. Vissa tankegångar smiter med av bara farten :o

hahaha! men den bilden är så mörk... nu när det snart är vår behövs ljusa glada bilder, hunden ser ju dessutom väldigt ledsen ut på bilden :sneaky:


Så tänkte jag också först men sen började jag fundera och kom på att det kanske inte är en så dum ide trots allt, eller?!? :down:
Kk har ju två halvsyskon på sin pappas sida där den ena som är tonåring är rätt strulig (situationen hemma är väl inte så bra) och kk tar med honom på fotboll och pluggar med honom så han inte bara ska drälla runt på stan med sina kompisar...hmmm... nu när jag skriver det inser jag att jag nog inte börjar med den struliga delen av hans släkt, äsch då där sprack den idén :meh:
 
om det nu visar sig att farmor är en trevlig prick och vill vara en del i sitt barnbarns liv, så kanske det finns en chans att pappan börjar träffa barnet hemma hos farmor. Om han nu inte vill veta av dig så kanske han kan tänka sig att ha farmor som mellan hand.

Jag tycker att du inte har något att förlora, bara massor att vinna. Men skulle inte vänta för länge, bättre att ta det så fort som möjligt. Ju mindre din dotter är desto bättre ifall det skiter sig. Då kommer hon inte minnas något.
 
om det nu visar sig att farmor är en trevlig prick och vill vara en del i sitt barnbarns liv, så kanske det finns en chans att pappan börjar träffa barnet hemma hos farmor. Om han nu inte vill veta av dig så kanske han kan tänka sig att ha farmor som mellan hand.

Jag har tänkt lite så också, då behöver han ju inte ens se mig! Jag kan ju isf lämna dottern där och han kan komma senare eller så kan farmor hämta dottern och ta med henne hem där sonen väntar :)

Jag tycker att du inte har något att förlora, bara massor att vinna. Men skulle inte vänta för länge, bättre att ta det så fort som möjligt. Ju mindre din dotter är desto bättre ifall det skiter sig. Då kommer hon inte minnas något.

Det som diskuterats i tråden och är det stora problemet är att det finns ju en chans att kk ändrar sig om några år. Om jag då kontaktar farmodern finns en risk att han blir så förbannad att han aldrig "tar sitt förnuft till fånga".
 
En del av mig känner att om han aldrig tar sitt förnuft till fånga för att du råkar ta kontakt med hans mamma och låta barnet få ta del av lite mer av släkten så är det ett enormt löjligt beteende. Det går ju inte att förutsäga varken x eller y så det känns som om du väljer det som känns bra idag och kan du motivera det ser jag inga bekymmer. Tror jag :p
 
Följt tråden i det tysta men slogs av en tanke nu när du skrev "det finns ju en chans att kk ändrar sig om några år. Om jag då kontaktar farmodern finns en risk att han blir så förbannad att han aldrig "tar sitt förnuft till fånga". Jag tänker att chansen att han tar sitt förnuft till fånga faktiskt blir större av att du kontaktar farmodern (även om reaktionen kanske blir ilska). Om nu farmodern kommer vara en del av din dotters liv så kommer det på lång sikt inte fungera för honom att "skjuta bort problemet" till den grad att du och din dotter blir totalt icke-existerande för honom. Med tanke på hans, hittills, brutalt omogna beteende tror jag att farmodern har större chans att få honom att ta sitt förnuft till fånga än att han ska hitta den motivationen själv..

(Ps. Hejja dig! Så stark och klok du verkar vara! :love:)
 
Jag håller med @elisen . Jag tror snarare att chansen blir större att pappan i framtiden kommer ha kontakt med sin dotter om du @Cocos kontaktar barnets farmor än om du inte gör det. Jag tror att det är enklare för honom att träffa sin dotter hos hans mamma än att ta steget och kontakta dig om han ändrar sig och vill ha kontakt i framtiden. Om han vet att hans barn är hos hans mamma så kanske hans nyfikenhet väcks så att han iallafall vill se henne. Då kanske han också kommer vilja lära känna sin dotter.

När mina barn var små hade de i perioder ingen kontakt med sin pappa men de hade hela tiden kontakt med sin farmor och då och då även med sin farfar. Jag tror att det var bra för barnen att få ha den kontakten även om de inte träffade sin pappa. Självklart var det jobbigt för särskilt deras farmor att hennes son valde att inte ha kontakt med sina barn men det var vad jag vet aldrig något som hindrade relationen med mina barn. Det var ju ändå deras barnbarn och de var viktiga för dem. För mig var det viktigt att mina barn hade kontakt även med sin pappas sida även om jag inte kom jättebra överens med hans föräldrar emellanåt så gjorde jag vad jag kunde för att upprätthålla kontakten och bjöd alltid hem dem på barnens födelsedagar och då och då däremellan. Nu var det självklart skillnad eftersom de ifrån början visste att barnen fanns men barnen var såpass små när vi gick isär att jag rent lagligt inte hade haft någon anledning att upprätthålla kontakten. Barnen var bara 9 månader och drygt 2,5 år vid separationen så man kan knappt säga att de hade en egen relation till sina farföräldrar för så mycket träffade de dem inte innan separationen. Det var också en trygghet för barnen när de väl började träffa sin pappa igen att farmor bodde i huset bredvid. Jag var självklart med dem i början så att de skulle få lära känna honom igen i lugn och ro men när de skulle börja sova över hos sin pappa så fanns farmor i huset intill och det tror jag gjorde att de kände sig tryggare än om de inte hade haft någon relation med henne. De kunde också då och då sova över hos sin farmor och då också träffa sin pappa.
 
Följt tråden i det tysta men slogs av en tanke nu när du skrev "det finns ju en chans att kk ändrar sig om några år. Om jag då kontaktar farmodern finns en risk att han blir så förbannad att han aldrig "tar sitt förnuft till fånga". Jag tänker att chansen att han tar sitt förnuft till fånga faktiskt blir större av att du kontaktar farmodern (även om reaktionen kanske blir ilska). Om nu farmodern kommer vara en del av din dotters liv så kommer det på lång sikt inte fungera för honom att "skjuta bort problemet" till den grad att du och din dotter blir totalt icke-existerande för honom. Med tanke på hans, hittills, brutalt omogna beteende tror jag att farmodern har större chans att få honom att ta sitt förnuft till fånga än att han ska hitta den motivationen själv..

(Ps. Hejja dig! Så stark och klok du verkar vara! :love:)

Så har jag faktiskt inte tänkt på saken, men nu när du säger det låter det ju faktiskt väldigt logiskt!
Kk har ju själv sagt att han gör allt för att glömma att vi existerar så farmodern lär väl iaf påminna honom om att vi gör det om hon har kontakt med sitt barnbarn.

Tack!
 
@Cocos

Håller alla tummar jag har att Farmodern är en riktigt gullig kvinna som tar emot er med öppna armar! Och att hon får Kk att ta sitt förnuft till fånga!
Jag tycker som så att farmor förtjänar att få veta, och att E kan få många frågetecken uträtade i framtiden av att ha kontakt med farmor om nu inte KK comes around!

Kram på er
 
@Cocos

Håller alla tummar jag har att Farmodern är en riktigt gullig kvinna som tar emot er med öppna armar! Och att hon får Kk att ta sitt förnuft till fånga!
Jag tycker som så att farmor förtjänar att få veta, och att E kan få många frågetecken uträtade i framtiden av att ha kontakt med farmor om nu inte KK comes around!

Kram på er

Ja man får ju hoppas hon är en sån där rund och go farmor som bakar bullar och vattnar sina pelargoner.. Jag brukar ju dock inte va den som har flyt så hon är säkert en anorektiskt surtant som går med stilettklackar inomhus :cautious::angel::D

Kram på dig!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 688
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 089
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 485
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp