Farmor vet inte om sitt barnbarn, berätta?

@stjarnhimmel @vallhund @Mulberry
Jag tycker också det känns lite påträngande att ringa!
Enda fördelen jag ser med det är att farmodern kanske har massa frågor hon vill ha svar på innan hon beslutar sig för kontakt eller inte. Hon kanske struntar i att ringa för hon inte tror på mig.
Jag vill också visa att jag önskar att hon och dottern får träffas vilket jag inte tänker tjata om i brevet..

Val val val dessa jäkla val hela tiden hur jag än gör :cautious:

Fast om hon har frågor så är det faktiskt hennes ansvar att ta kontakt med dig (är min åsikt, i alla fall).
 
@stjarnhimmel @vallhund @Mulberry
Jag tycker också det känns lite påträngande att ringa!
Enda fördelen jag ser med det är att farmodern kanske har massa frågor hon vill ha svar på innan hon beslutar sig för kontakt eller inte. Hon kanske struntar i att ringa för hon inte tror på mig.
Jag vill också visa att jag önskar att hon och dottern får träffas vilket jag inte tänker tjata om i brevet..

Val val val dessa jäkla val hela tiden hur jag än gör :cautious:

Fast om hon har frågor till dig så är frågan om hon ställer dem när du ringer? Hon kanske blir så chockad över att du ringde ger?
 
Fast om hon har frågor så är det faktiskt hennes ansvar att ta kontakt med dig (är min åsikt, i alla fall).

Absolut, jag tänker mer att hon läser brevet-blir chockad-har massa frågor och att ist för att ringa mig då och få svar så kanske hon bara struntar i det.

Lägg med en bild :) Lär ju öka nyfikenheten och om hon och fadern är lika är det nog svårare att förneka :p

Jag ska absolut skicka med en bild. Tror inte att hon kommer tro mig annars men en bild kommer röja undan hennes tvivel isf :D

Fast om hon har frågor till dig så är frågan om hon ställer dem när du ringer? Hon kanske blir så chockad över att du ringde ger?

Sant!
 
Absolut, jag tänker mer att hon läser brevet-blir chockad-har massa frågor och att ist för att ringa mig då och få svar så kanske hon bara struntar i det.



Jag ska absolut skicka med en bild. Tror inte att hon kommer tro mig annars men en bild kommer röja undan hennes tvivel isf :D



Sant!

Om hon struntar i att ringa får du acceptera det. Kanske vill hon ha kontakt om ett år istället.
Jag vill inte låta taskig- men jAg tror du måste ha mkt mer tålsmod och förstå att detta kommer ta tid. Kanske många år.
Jag får känslan av att du tror att allt kommer gå så enkelt men jag tror detta jan vara en komplicerad situation för alla inblandade. Så mkt tålamod och ge henne tid!
 
Absolut, jag tänker mer att hon läser brevet-blir chockad-har massa frågor och att ist för att ringa mig då och få svar så kanske hon bara struntar i det.

Jag tänker att den risken är i princip obefintlig om hon VILL ha kontakt med sitt barnbarn. Jag förstår att du gärna vill att de ska ha kontakt men att ringa upp farmor efter du skickat ett brev är lite för krampaktigt, tycker jag.
 
Om hon inte tror på ditt brev så är det ett val hon gör, hon vill i så fall inte tro på det och då gör du bäst i att låta henne ha sina föreställningar ifred. Om hon har frågor så ställer hon dem när hon är redo för det, kan/vill/klarar hon inte att ta kontakt för att ställa dem är hon inte redo heller. Att ge henne möjligheten att kontakta er är allt du behöver göra, sen ligger bollen hos henne.
 
Flikar in här med en liknande historia.
En bekant till mig hade också en kk/något liknande som blev gravid. De hade gjort slut när hon en dag berättade att hon var gravid. Killen ville hon skulle göra abort, hon funderade och valde att behålla barnet.
Killen hade väldigt svårt att vänja sig vid tanken på att han skulle bli far. "Det var inte såhär det skulle bli! Jag vill inte". Även denna killen har haft en något strulig uppväxt, sett till sin familj. Han hade tankar kring att när han skaffar familj och barn ska de vara en "riktig" familj, en fungerande, kärleksfull familj. Ett barn som föds efter att föräldrarna redan gjort slut för länge sedan var inte något som han hade tänkt och han fastnade liksom i detta. Han berättade dock för sina nära om vad som hänt.
Han kände sig också osäker på om det verkligen var han som var pappa till barnet.
De hade lite kontakt under graviditeten och han träffade barnet kort efter förlossningen, men han kände inget för barnet. Han var inte mentalt förberedd för det och ville inte vara pappa. Han sa det till mamman och åkte hem.
Mamman accepterade, och pappan träffade inte barnet på 1,5 år men fick lite mms och så från mamman. Sen kom det en dag när mamman ringde och sa något i stil med "Jag kommer ner med barnet i helgen. Nu ska ni träffas." Och sedan fortsatte de så.
Gradvis så vande sig pappan vid tanken på att han var pappa, och gradvis började han också känna sig som en pappa. Det blev lättare när dottern blev äldre.
Idag bor dottern hos sin pappa varannan helg och han känner sig som en pappa. Men det tog många år innan deras relation var lika självklar som relationen mellan dotter och mamma.

Även om denna situation inte är exakt lika dan som eran eftersom pappan direkt berättade för alla, ville jag bara berätta för dig @Cocos för trots den struliga starten så fungerar det idag. Även denna dotter har en mamma som agerar utifrån vad som är bäst för barnet, och då brukar det bli bra i slutändan :)
 
Jag tänker att den risken är i princip obefintlig om hon VILL ha kontakt med sitt barnbarn. Jag förstår att du gärna vill att de ska ha kontakt men att ringa upp farmor efter du skickat ett brev är lite för krampaktigt, tycker jag.

Det där med att ringa upp efter brevet va ju ett förslag från nån i tråden och jag känner mig som sagt skeptisk till det pga att det skulle kännas påträngande.

Antingen ringer jag farmodern eller så skickar jag ett brev.
 
Hur tror du att en farmor skulle reagera om det tre år senare dyker upp en tjej och bara berättar att du har ett barnbarn på tre år som nu börjar fråga om sin pappa så jag tänker att ni skulle kunna ha en relation?. Jag hade INTE blivit glad åt att någon väntat så länge, Vilken sorg att missa 3 år av ens barnbarns liv (förutsatt att man öht var inresserad)
Jag tänker lite att det inte bara är ts ansvar att berätta för farmodern att det finns ett barnbarn. Utan att man faktiskt skulle kunna förutsätta att barnets far berättar för sin familj att han blivit pappa.
Jag kommer inte kontakta henne bakom hans rygg. Kommer skriva ett sms till honom och tala om att jag kommer kontakta farmodern för att dottern och hon ska få träffa varandra om hon vill.
OM jag hade stått i dina skor hade jag skickat en bild på barnet, med ett grattiskort "till pappa" när han fyller år. Och så hade jag skickat med en lapp där jag skrivit något i stil med "Jag har för avsikt att kontakta din mamma/vårt barns farmor för att ge henne en möjlighet att välja om hon vill ha kontakt. Det bästa för alla vore kanske om du berättar för henne om vårt barns existens innan jag gör det."
Sen kan ju kontakten med farmodern göra att pappan kommer vilja ha mer kontakt framöver och då gäller det ju att inte ha smällt igen dörren framför näbben på honom, utan att faktiskt visa att dörren står på glänt den dag han är beredd att öppna den.
 
Jag tänker lite att det inte bara är ts ansvar att berätta för farmodern att det finns ett barnbarn. Utan att man faktiskt skulle kunna förutsätta att barnets far berättar för sin familj att han blivit pappa.

OM jag hade stått i dina skor hade jag skickat en bild på barnet, med ett grattiskort "till pappa" när han fyller år. Och så hade jag skickat med en lapp där jag skrivit något i stil med "Jag har för avsikt att kontakta din mamma/vårt barns farmor för att ge henne en möjlighet att välja om hon vill ha kontakt. Det bästa för alla vore kanske om du berättar för henne om vårt barns existens innan jag gör det."
Sen kan ju kontakten med farmodern göra att pappan kommer vilja ha mer kontakt framöver och då gäller det ju att inte ha smällt igen dörren framför näbben på honom, utan att faktiskt visa att dörren står på glänt den dag han är beredd att öppna den.

Jag önskar ju såklart att kk berättar om barnet för sin familj men eftersom han inte vill göra det så blir det svårt..
Din idé är bra, men den förutsätter att pappan inte uttryckligen bett om att inte ha någon som helst kontakt.
Jag har inte för avsikt att övertala kk att bli en närvarande pappa utan han får göra som han vill, förhoppningsvis ändrar han sig nån gång.
Jag skickade en bild på dottern dagen efter hon föddes med texten "föddes kl xx.xx igår. Vet att du inte vill ha nån kontakt med oss men jag vill att du ska veta att du alltid är välkommen".
Jag kommer skicka ett sms till kk och tala om att jag tänker kontakta farmodern om X antal dagar, och kanske skriva nått i stil med "det vore nog bäst om du berättar för henne först".
Han kommer ändå inte svara på smset så hur som kommer jag inte veta om farmodern vet eller inte när jag skickar brev/ringer :cautious:
 
Det där med att ringa upp efter brevet va ju ett förslag från nån i tråden och jag känner mig som sagt skeptisk till det pga att det skulle kännas påträngande.

Antingen ringer jag farmodern eller så skickar jag ett brev.
Det var nog mitt förslag. Men det var för att kolla om det kommit fram och rätt person fått det.

Vad som helst kan ju hända om man har otur och hon kanske aldrig får reda på din dotter. Du å andra sidan tror att hon inte är intresserad eftersom hon inte hör av sig. Osannolikt, jag vet men jag är lite nojig av mig.

Om jag hade bestämt mig för att tala om det för farmodern så tror jag faktiskt att jag hade gjort det öga mot öga eller möjligtvis via telefon. Bara för att vara helt säker att det verkligen kommit fram till rätt person.

Men jag är som sagt ganska så nojig när det kommer till vissa saker och någon mer normal person hade antagligen inte resonerat på mitt sätt.
 
Det där med att ringa upp efter brevet va ju ett förslag från nån i tråden och jag känner mig som sagt skeptisk till det pga att det skulle kännas påträngande.

Förslaget var från mig, och anledningen till att jag föreslog det är att vi människor har ganska svårt att ta in information när vi är oförberedda. Syftet med brevet är alltså att bädda för telefonsamtalet.

Om farmor först får ett brev och får några dagar på sig att smälta innehållet, kan man börja samtalet i sinnesstämningen "oj, hur kunde detta hända" istället för "det kan inte vara sant".

Men visst, du kan mötas av en ännu värre mur eftersom barnets pappa nu har hunnit ge sin version av saken där du sannolikt utmålas som en skurk som fört honom bakom ljuset. Men då, å andra sidan, kan du få en chans att bemöta det. En chans som du tappar om du bara ringer en gång och aldrig mer.
 
Det var nog mitt förslag. Men det var för att kolla om det kommit fram och rätt person fått det.

Vad som helst kan ju hända om man har otur och hon kanske aldrig får reda på din dotter. Du å andra sidan tror att hon inte är intresserad eftersom hon inte hör av sig. Osannolikt, jag vet men jag är lite nojig av mig.

Om jag hade bestämt mig för att tala om det för farmodern så tror jag faktiskt att jag hade gjort det öga mot öga eller möjligtvis via telefon. Bara för att vara helt säker att det verkligen kommit fram till rätt person.

Men jag är som sagt ganska så nojig när det kommer till vissa saker och någon mer normal person hade antagligen inte resonerat på mitt sätt.


Då kan man ju skicka ett rek så är man säker.
 
Vad som helst kan ju hända om man har otur och hon kanske aldrig får reda på din dotter. Du å andra sidan tror att hon inte är intresserad eftersom hon inte hör av sig. Osannolikt, jag vet men jag är lite nojig av mig.

Exakt det va anledningen att jag nappade på förslaget att följa upp brevet med ett telefonsamtal!

Förslaget var från mig, och anledningen till att jag föreslog det är att vi människor har ganska svårt att ta in information när vi är oförberedda. Syftet med brevet är alltså att bädda för telefonsamtalet.

Om farmor först får ett brev och får några dagar på sig att smälta innehållet, kan man börja samtalet i sinnesstämningen "oj, hur kunde detta hända" istället för "det kan inte vara sant".

Men visst, du kan mötas av en ännu värre mur eftersom barnets pappa nu har hunnit ge sin version av saken där du sannolikt utmålas som en skurk som fört honom bakom ljuset. Men då, å andra sidan, kan du få en chans att bemöta det. En chans som du tappar om du bara ringer en gång och aldrig mer.

Sant!
Just att kk hinner prata med henne bäddar ju tyvärr för att mötas av ointresse/surhet..

Då kan man ju skicka ett rek så är man säker.

Knasigt att jag tänkte på just det för bara en stund sedan :D

Man vet att det är uthämtat men inte om det är läst.

Är hon så onyfiken att hon inte läser det när hon hämtat så måste hon va en väldigt märklig människa..
Både du och jag vet ju hur det är att vara nyfikna :angel::D
 
Exakt det va anledningen att jag nappade på förslaget att följa upp brevet med ett telefonsamtal!



Sant!
Just att kk hinner prata med henne bäddar ju tyvärr för att mötas av ointresse/surhet..



Knasigt att jag tänkte på just det för bara en stund sedan :D



Är hon så onyfiken att hon inte läser det när hon hämtat så måste hon va en väldigt märklig människa..
Både du och jag vet ju hur det är att vara nyfikna :angel::D
Tänk om hon tappar det? :nailbiting:

Nu är jag som sagt övernojig när det kommer till sådant här så jag är inte så säker att jag är rätt person att lyssna på.

När det kommer till att bollen är i någon annans händer så vill jag vara så säker som möjligt att bollen verkligen hamnade i personens händer.
 
Exakt det va anledningen att jag nappade på förslaget att följa upp brevet med ett telefonsamtal!



Sant!
Just att kk hinner prata med henne bäddar ju tyvärr för att mötas av ointresse/surhet..



Knasigt att jag tänkte på just det för bara en stund sedan :D



Är hon så onyfiken att hon inte läser det när hon hämtat så måste hon va en väldigt märklig människa..
Både du och jag vet ju hur det är att vara nyfikna :angel::D
Men ett mms med leveransrapport då?
 
Tänk om hon tappar det? :nailbiting:

Nu är jag som sagt övernojig när det kommer till sådant här så jag är inte så säker att jag är rätt person att lyssna på.

När det kommer till att bollen är i någon annans händer så vill jag vara så säker som möjligt att bollen verkligen hamnade i personens händer.
Tror oddsen för att hon tappar brevet är litet, däremot finns det en risk att hon öppnar det där och då på utlämningsstället. Kanske inte så kul...
 
Tror oddsen för att hon tappar brevet är litet, däremot finns det en risk att hon öppnar det där och då på utlämningsstället. Kanske inte så kul...
Ha ha ha! Hade kunnat vara riktigt roligt ju :D

Nej jag håller med dig helt. Sannolikheten är liten. Men folk vinner miljoner på lotto och blir träffade av meteoriter (telefonen ville ändra det till metaforer :D).

Hade inte farmodern hört av sig så hade jag ju aldrig kunnat vara säker på om hon läst det eller inte. Det hade legat och gnat på mig hela tiden. Tänk om.......
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 485
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp