Farmen 2013 - tråden

Sv: Farmen 2013 - tråden

Nej, absolut inte skydda dem från verkligheten men å andra sidan tycker inte jag att dokusåpa-tv speglar verkligheten på ett riktigt sätt när det kommer till den sociala biten och hur man förhåller sig till människor i sin omgivning.

Jag ser ingen skillnad på att det slaktas gris, får eller kanin i tv-rutan. Däremot kan de ju varna för att slaktscener förekommer så kan var och en avgöra om de vill titta eller inte.

Dom varnade innan programmet att slakt skulle förekomma i programmet. Sen när Gutta kom förklarade han att det skulle slaktas så man hade valet flera gånger att inte titta.

Sen är jag av den åsikten att barn ska lära sig var maten kommer ifrån.
Jag personligen tycker att grisen och fåret är minst lika söta som kaninen!
(Har själv varit med av slakt av kanin).

Jag reagerade mer på att det slaktades både gris, får och kanin. Till en fest för 12 pers. behövs inte så mycket mat.

Dom varnade innan programmet att slakt skulle förekomma i programmet. Sen när Gutta kom förklarade han att det skulle slaktas så man hade valet flera gånger att inte titta.

Sen är jag av den åsikten att barn ska lära sig var maten kommer ifrån.
Jag personligen tycker att grisen och fåret är minst lika söta som kaninen!
(Har själv varit med av slakt av kanin).

Jo visst varnar dom, men många föräldrar låter ju ändå barnen sitta kvar vid tv.

Jag har med slaktat kanin så mig berör det inte.
Sen kan jag hålla med er andra, det är inget program för barn

Jag vet att det är en såpa och att den spelas in sommartid, men bortsett från att det var storslakt så reagerar jag på valet av årstid. Tror inte att man storslaktade under sommaren! :p

Jag tror inte barn reagerar särskilt starkt på det, och om barnet är känsligt får väl föräldrarna se till att de inte tittar, som Mikatela säger så varnades det först innan programmet och sen när Gutta kom, så föräldrar hade flera chanser att få bort ungarna från tvn. Jag var med som barn när de slaktade farföräldrarnas grisar, som lantisunge var det liksom naturens gång. Inget dramatiskt.

Jag hade fel, AK blev storbonde. :p Tycker dock hon än så länge faktiskt verkar axla rollen bättre än Maria. Men om inte nykomlingarna kommer in den här veckan känns det inte som så värst spännande, det blir väl Paul som blir vald igen kan jag tro.

Fast det hela handlade väl om att kunna ta tillvara köttet, bl a genom rökning? Då lär det ju inte förfaras!

Tycker heller inte att kaninslakten är värre än att slakta andra djur. Kött som kött...

Jag vet att det är en såpa och att den spelas in sommartid, men bortsett från att det var storslakt så reagerar jag på valet av årstid. Tror inte att man storslaktade under sommaren! :p

Precis det satt jag och småflinade åt här hemma med :p

Det är ändå fel årstid, inte stod man och slaktade massor sommartid. Dels var/är det den tid på året med mest arbete och sämsta möjliga för att ta reda på kött med rötmånad, flugor och bakterier, sen stod man inte och rökte allt heller. Det är ju inte för inte som djuren skulle äta upp sig sommartid för att sedan slaktas när arbetet minskade och kylan kom.

De djur som slaktades inför vintern kostade inte i arbete att sköta om och fodra, sommartid fodrade de sig själva och gick mycket ute och passades av barn. En frusen djurkropp kan hänga länge och man tar in vad man behöver och man har tid att ta tillvara allt istället för att slakta ungdjur och tvingas röka allt. "Bra" TV men helt galet självhushåll.

kl

Håller tummarna för "våran" Erik. Enda vettiga i församlingen förutom den mörka tösen som han brukar jobba ihop med.

Övriga är en flock med fjantar som bara gnäller.

AM

*kl

:rofl:
Paul, vilken man. "Det killar lite bakom ryggen" så då kanske det kan bli en inflammation såsmåningom.

Vuxna människor! Det är nästan så de där tre skulle kvala in att debattera här på senior! Fast, njä - riktigt så illa är det inte här... :D Det är nog vuxnare klimat här, det säger lite om nivån på farmen.

kl

Ang kaninen - givetvis slaktades den, vad skulle de annars ha den till? Jag tror knappast att de får sällskapsdjur på farmen ;) Dessutom såg det ut att vara en kanin av kött-ras (Tysk Jättescheck?)
Jag tycker inte heller att det är ett barnprogram riktigt, och om nu äldre barn tittar på det så bör man kanske som förälder vara med och titta och förklara vad som händer. Jag tycker det var bra att Gutta visade att kaninen faktiskt var DÖD och inte kunde ha ont när AK beklagade sig... bättre det än att "barnen" trodde det tog så lång tid för den att dö i såna fall.

Och så ang slakt vid fel årstid - nä, givetvis storslaktades det inte mitt i sommaren förr i tiden.. men nu spelas ju programmet in på begränsad tid under sommaren. Inte tog man upp potatisen lite då och då mitt i sommaren heller vad jag vet.. Nog för att de ska leva "som förr" men lite får det ju ändå komprimeras om man inte ska köra programmet över ett helt år för att få med alla sysslor på rätt sätt.

Jag tycker också det var mycket kött till en liten fest men som Texaz säger så var ju uppdraget att konservera och ta hand om köttet. När man ändå slaktar så varför inte... jag brukar då passa på att ta alla slaktkyckingar/tuppar under samma dag här hemma så slipper jag grisa med det flera gånger om.

Men den mat som inte går åt vid den här festen, kommer ju att kunna användas senare i programmet vilket förmodligen är tanken.

Jao, lite känner han nog efter skulle jag tro. Det gör säkert ont men för jössenammen, det var ju en annan dag han var så sjuk att han inte kunde jobba och bara satt. Inte tusan verkade han vara direkt sjuk när allt kom omkring.

åke: Jo det lät som om de sa något om något täcke som brinner och jag är nästan säker på att det var utmanarna. Får se vad som faktiskt hände sen ikväll.

kl

Håller tummarna för "våran" Erik. Enda vettiga i församlingen förutom den mörka tösen som han brukar jobba ihop med.

Övriga är en flock med fjantar som bara gnäller.

AM

Håller med. Helt och hållet. Igår var det bara Jannikke och Erik som jobbade, och de verkade slita som as, medan Sören satt och glodde rakt ut i luften och de andra tre gapade och skrek på varandra i sann dagisanda. Tycker inte ens att allt är Pauls fel, för de andra två är lika stridslystna.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 568
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 210
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 254
Senast: gullviva
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 345
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka