Får jag be för dig?

Alltså, när man ber för någon så ber man inte om en specifik lösning på den enskilda personens problem eller vad det nu är man ber om. En bön är inget krav, den som ber tror ju på att gud eller vem det nu är man ber till hjälper till på det sättet som den anser är bäst. Man uppmärksammar det man tror på att hjälpa till på rätt sätt och visar rätt väg.

Du missförstår frågan. Vad tycker du om att själv låta folk välja om/vem de vill ha hjälp av?

Inom viss healing iaf(är dåligt insatt) så healar man inte specifikt område. De ber healingguider om hjälp. Känns likt böner för mig i hur man ber om hjälp sas.
MEN! De frågar alltid först!

Du missförstår frågan. Vad tycker du om att själv låta folk välja om/vem de vill ha hjälp av?
Fast för den som tror så är ju gud med oavsett om man ber eller inte. Bönen är egentligen mer till för att uppmärksamma att någon kan behöva lite extra av vad den får iallafall. Personer är drabbade av guds vilja och vägledning oavsett om jag bett för personen eller inte.

Fast för den som tror så är ju gud med oavsett om man ber eller inte. Bönen är egentligen mer till för att uppmärksamma att någon kan behöva lite extra av vad den får iallafall. Personer är drabbade av guds vilja och vägledning oavsett om jag bett för personen eller inte.

Men ni tror ju att bönen påverkar. Du skriver uppmärksammar på.

Jag tror det är precis samma syn en del healare har. Men de ser iaf vikten av att fråga först.

Alltså, när man ber för någon så ber man inte om en specifik lösning på den enskilda personens problem eller vad det nu är man ber om. En bön är inget krav, den som ber tror ju på att gud eller vem det nu är man ber till hjälper till på det sättet som den anser är bäst. Man uppmärksammar det man tror på att hjälpa till på rätt sätt och visar rätt väg. Vad man själv anser är rätt spelar mindre roll, grejen är ju att man uppmärksammat att en person har ett problem eller har det svårt och man vill att den ska hamna rätt oavsett vad rätt är för personen.
Trots att det är en person utan tro? Måste man be gud extra mycket, kan du hjälpa min vän X trots att hon inte tror på Dig. Hon är ändå en person som tänker på andra?

Matteusevangeliet kapitel 25 vers 41:
”Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar.

Apostlagärningarna kapitel 17 vers 31:
”han har fastställt en dag då han skall döma världen med rättfärdighet genom en man som han i förväg har bestämt därtill. Det har han bekräftat för alla människor genom att låta honom uppstå från de döda.”

Om jag ska vara ärlig har jag nog egentligen en vag uppfattning om vad Svenska kristna kyrkan tror ska hända de som inte tror. Men jag har för mig att djävulen och yttersta dagen inte riktigt figurerar. Man kanske bara inte hamnar i himlen (finns den?). Men det känns ändå som att de tror att det inte är helt optimalt där på domedagen? (lite dåligt lär det bli liksom, hur god personen än var? Sedan finns ju de som tänker att så länge man trodde på någon gud så duger det ju, de är ju alla samma gud. Men ateister, njaa) Hjälpen måste ju obevekligen bli lite lappad och lagad med tanke på att även om jag skulle bli hjälpt i livet vore jag ändå dömd efter döden.)

Det känns lite fånigt att gå in på det här, men det figurerar ju ändå på något vis i mina baktankar när vi pratar om bön för ateister.

Senast ändrad:
En tanke bara, du påstår att det är vanföreställningar, alltså du hävdar att dom som har en tro har psykiska störningar. Kan du förklara då varför tex inte psykosmedicinen fungerar att få bort dessa vanföreställningarna? Hur kommer det sig att resten av denna psykos försvinner men inte känslan som tron ger?

Vanföreställning = uppfattning om verkligheten som inte stämmer med verkligheten. Nej, det behöver inte handla om psykisk störning.

Fast gud i bibeln tycker inte så mycket om de som inte tror på honom. Han vill dem inte riktigt väl. Om man läst bibeln, jag vet att många troende inte har gjort det såklart! och det är ju bra! men om man gjort det måste det rimligen ingivit en vag känsla av att gud ändå lite föredrar folk som tror på honom (och ibland smitear de som inte gör det). Dvs om man som troende alls tror på det som står i bibeln. Vilket jag också vet att många inte gör, till och med en majoritet, och det är ju ännu bättre! (Lite det här är gud för mig känsla, och det är ju en härlig tanke!)

Så om gud hypotetiskt funnes och jag som ateist vore drabbad av hans vilja så vore det ju inte hans välvilja ;) Det är ju jag medveten om när jag möter kristna personer som uttrycker sin tro ofta i tal, att de liksom jag vet att de vet att de har guds välvilja och gärna sätter lite pluspoäng i hans bok medan jag inte gör det... (att sedan boken finns för dem men inte för mig är en annan sak)

Senast ändrad:
Fast gud i bibeln tycker inte så mycket om de som inte tror på honom. Han vill dem inte riktigt väl. Om man läst bibeln, jag vet att många troende inte har gjort det såklart! och det är ju bra! men om man gjort det måste det rimligen ingivit en vag känsla av att gud ändå lite föredrar folk som tror på honom (och ibland smitear de som inte gör det). Dvs om man som troende alls tror på det som står i bibeln. Vilket jag också vet att många inte gör, till och med en majoritet, och det är ju ännu bättre! (Lite det här är gud för mig känsla, och det är ju en härlig tanke!)

Så om gud hypotetiskt funnes och jag som ateist vore drabbad av hans vilja så vore det ju inte hans välvilja ;) Det är ju jag medveten om när jag möter kristna personer som uttrycker sin tro ofta i tal, att de liksom jag vet att de vet att de har guds välvilja och gärna sätter lite pluspoäng i hans bok medan jag inte gör det... (att sedan boken finns för dem men inte för mig är en annan sak)
Fast folk tror och tolkar på olika sätt. Och jo, jag tror dom flesta troende faktiskt har en viss koll på saker och ting. Det är ingen nyhet att bibeln är otroligt tolkningsbar.

Vanföreställning = uppfattning om verkligheten som inte stämmer med verkligheten. Nej, det behöver inte handla om psykisk störning.
Vad är det då menar du? Om det inte är någonting man tagit som påverkar. Jag tycker det låter väldigt likt psykos när verkligheten förändras. Och vad jag vet så jo, det är en psykisk störning.

Trots att det är en person utan tro? Måste man be gud extra mycket, kan du hjälpa min vän X trots att hon inte tror på Dig. Hon är ändå en person som tänker på andra?

Matteusevangeliet kapitel 25 vers 41:
”Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar.

Apostlagärningarna kapitel 17 vers 31:
”han har fastställt en dag då han skall döma världen med rättfärdighet genom en man som han i förväg har bestämt därtill. Det har han bekräftat för alla människor genom att låta honom uppstå från de döda.”

Om jag ska vara ärlig har jag nog egentligen en vag uppfattning om vad Svenska kristna kyrkan tror ska hända de som inte tror. Men jag har för mig att djävulen och yttersta dagen inte riktigt figurerar. Man kanske bara inte hamnar i himlen (finns den?). Men det känns ändå som att de tror att det inte är helt optimalt där på domedagen? (lite dåligt lär det bli liksom, hur god personen än var? Sedan finns ju de som tänker att så länge man trodde på någon gud så duger det ju, de är ju alla samma gud. Men ateister, njaa) Hjälpen måste ju obevekligen bli lite lappad och lagad med tanke på att även om jag skulle bli hjälpt i livet vore jag ändå dömd efter döden.)

Det känns lite fånigt att gå in på det här, men det figurerar ju ändå på något vis i mina baktankar när vi pratar om bön för ateister.
Fast det är skillnad på gamla och nya testamentet. Det går att hitta och tolka det mesta väldigt illa om man vill i bibeln.

Senast ändrad:
Vad är det då menar du? Om det inte är någonting man tagit som påverkar.

Vanföreställning = uppfattning om verkligheten som inte stämmer med verkligheten.

Tre exempel på vanliga vanföreställningar hos troende: att det existerar en Gud, att en bön har någon effekt, att det finns ett liv efter detta.

Det är liksom lite som vanlig vidskepelse eller fördomar, en tro att ett samband existerar fast det inte gör det, en vanföreställning.

Det drabbar oss alla då och då, utan att vi är psykiskt störda. Skillnaden är att troende inte vill veta om det är en vanföreställning eller inte. Det är icke-möjligt att ifrågasätta. Det är tro.

Vanföreställning = uppfattning om verkligheten som inte stämmer med verkligheten.

Tre exempel på vanliga vanföreställningar hos troende: att det existerar en Gud, att en bön har någon effekt, att det finns ett liv efter detta.

Det är liksom lite som vanlig vidskepelse eller fördomar, en tro att ett samband existerar fast det inte gör det, en vanföreställning.

Det drabbar oss alla då och då, utan att vi är psykiskt störda. Skillnaden är att troende inte vill veta om det är en vanföreställning eller inte. Det är icke-möjligt att ifrågasätta. Det är tro.
Näe, det är inte vanföreställning. Tycker det är riktigt riktigt illa att du kallar dom som har en tro för att ha vanföreställningar faktiskt.

Länka gärna någon källa på att en vanföreställning inte har någonting med psykisk ohälsa att göra. Eller att det är att ha vanföreställningar för att man är vidskeplig.

Och ja, en psykos som du kallar tron är kan drabba oss alla. Ingen är säker från psykoser helt och hållet. Men tron är inte någon psykos. Kan säkerligen dock vara men då försvinner nog den tron snabbt med mediciner.

Om du nu är ateist, varför blir du obekväm av att någon vänder sig till en gudom du inte tror på? Har du rätt som ateist kan det inte påverka dig överhuvudtaget. Vad i tanken att någon ber för dig är obehagligt, att någon slösar med sin tid?

För att uttrycka det mindre finkänsligt så är det obehagligt med vuxna människor som på allvar tror på övernaturligheter som gudar och liknande. Jag tycker att religion är obehagligt eftersom det gör att människor slutar ifrågasätta och blint tror.

Näe, det är inte vanföreställning. Tycker det är riktigt riktigt illa att du kallar dom som har en tro för att ha vanföreställningar faktiskt.

Länka gärna någon källa på att en vanföreställning inte har någonting med psykisk ohälsa att göra. Eller att det är att ha vanföreställningar för att man är vidskeplig.

Jag har ju förklarat vad jag menar med ordet. Wikipedias definition funkar utmärkt, på troende. Men du har rätt i att det ursprungligen är en psykiatrisk term, så min användning är säkert slarvig.

vanföreställning

1. felaktig uppfattning, som ibland delas av många personer, och som logiska argument inte kan förändra

Menar du att inställningen hos den som ber är något annat än omtanke?
Kan du utveckla?

Jag, som icke troende, tolkar förbön från (låt säga) @karamelldrottningen som en omtanke om mig och en önskan att något ska bli bra för mig.

Någon annan uttryckte i ett tidigare inlägg att en "kramiz" på facebook är äkta omtanke och en förbön är något falskt. Jag kan verkligen inte relatera till det: som jag upplever saken är en "kram" via facebook något som slängs iväg mellan väldigt ytliga bekanta och till viss del en fras, medan en förbön tolkar jag som väldigt personlig och väldigt äkta omtanke.

Det är så spännande att man kan ha så motsatt tanke kring detta.

Jag är icke troende, har gått ur Svenska Kyrkan för många år sedan.
Men jag känner mig inte hotad av dem som tror.
För om man tycker att det är "klibbigt" eller "respektlöst" att en troende person ber för en, så antar jag att man någonstans uppfattar det som ett hot?

Jag tycker också att det är jätteintressant!

Och jag ser det inte som ett hot alls, lika lite som jag ser en objuden kram som ett hot. Den är respektlös och invasiv helt enkelt.

Fast kanske blir jämförelsen bättre om man tar en sådan där välgörenhetsgåva som exempel. De är ju poppis nu, och det är trevligt! Men låt säga att en vän i mitt namn valt att stödja en organisation vars målsättningar och metoder går helt stick i stäv med min egen moral och som jag aktivt valt att inte ta del av - eller att de i välmening skriver på en namninsaming eller protestlista jag verkligen inte vill ge mitt support.
Fine om de vill stå för det, så att säga, men lämna mig utanför.

Och jag skulle verkligen inte gilla om min granne var i trädgården och snurrade! :mad: Men vi har väl olika integritetszoner. :D

Jag skulle bli rätt förskräckt om någon skickade mig "Kjamizar" på facebook och inte var helt och hållet satirisk. XD

För att uttrycka det mindre finkänsligt så är det obehagligt med vuxna människor som på allvar tror på övernaturligheter som gudar och liknande. Jag tycker att religion är obehagligt eftersom det gör att människor slutar ifrågasätta och blint tror.
Kan du bevisa att det övernaturliga inte finns? bevisa att alla övernaturliga fenomen inte finns?

Om inte så tycker jag du ska omvärdera obehaget om de som tror på det övernaturliga. Tron eller brist på tro är personligt men faktum är att vi inte vet om det finns någon gud eller inte.

Du kan annars gå runt och tycka var och varannan är obehaglig, var och varannan har någon form av tro.´Trist och sitta på en fest, på en buss eller i en restaurang, stå i en kö och veta att kanske 30% kanske 90% är obehagliga typer.

Sen finns det aspekten på tro att många inte tror ett dyft på det övernaturliga utan ser det mer bildligt och som omskrivningar av helt förklarliga fenomen. Och att en bön mest är en önskan om välgång och omtanke. Himla obehagligt med att någon har vänliga tankar om dig eller hur?

Kan du bevisa att gud inte finns?
Kan du bevisa att ingen bön har någon effekt?
Kan du bevisa att det inte finns ett liv efter detta?

Om inte, hur kan du då påstå att det handlar om vanföreställningar?

Kan du bevisa att det övernaturliga inte finns? bevisa att alla övernaturliga fenomen inte finns?

Om inte så tycker jag du ska omvärdera obehaget om de som tror på det övernaturliga. Tron eller brist på tro är personligt men faktum är att vi inte vet om det finns någon gud eller inte.

Du kan annars gå runt och tycka var och varannan är obehaglig, var och varannan har någon form av tro.´Trist och sitta på en fest, på en buss eller i en restaurang, stå i en kö och veta att kanske 30% kanske 90% är obehagliga typer.

Sen finns det aspekten på tro att många inte tror ett dyft på det övernaturliga utan ser det mer bildligt och som omskrivningar av helt förklarliga fenomen. Och att en bön mest är en önskan om välgång och omtanke. Himla obehagligt med att någon har vänliga tankar om dig eller hur?

Som med allt annat handlar det om sannolikheter utifrån vad vi känner till. Eftersom det är högst osannolikt att en Gud finns (ex Dawkins) verkar det mest smarta att förhålla sig till det som om det inte existerar . Tills någon för något annorlunda sannolikt.

Jag har ju förklarat vad jag menar med ordet. Wikipedias definition funkar utmärkt, på troende. Men du har rätt i att det ursprungligen är en psykiatrisk term, så min användning är säkert slarvig.

vanföreställning

1. felaktig uppfattning, som ibland delas av många personer, och som logiska argument inte kan förändra
Okej, förklara gärna skillnaden på det och psykos då, du som tydligen vet och har sån koll. Masspsykoser finns, du menar att dom som har en tro är mitt i en masspsykos?

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 736
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar