1) Här måste du nog konkretisera lite om jag ska kunna förstå. Vilka exempel har du på att Svenska kyrkan i modern tid har ställt blind tro framför kunskap och därmed skadat samhället svårt?
2) Har samma invändning här. Exemplifiera när det prats om urkundstexter som de beskriver verkligheten i Svenska kyrkan?
3) Det går inte att säga att det inte existerar ett högre väsen. Vi som är bra på naturvetenskap och filosofi vet att det mänskliga förståndet och mänsklig varseblivning har stora begränsningar. Allt i universum är alltså inte möjligt att greppa och förstå för en människa, och därför finns det en teoretisk möjlighet att det finns ett gudomligt väsen. Ingen människa kan alltså tvärsäkert säga att företeelsen inte existerar som du gör, och bli tagen på allvar. Själv är jag agnostiker.
Jag begränsar mig till protestantisk gudstro därför att jag A) är hysteriskt tacksam över att ha fötts i ett protestantiskt land på 1900-talet, B) inte har vistats i länder med annan religion mer än ett år i taget, och följaktligen saknar all djupare kunskap om andra trosinriktningar.