Får jag be för dig?

Oj! Jag hade blivit obekväm med situationen. Jag är ateist. Jag är naturvetare och tror på vetenskapen, den vetenskapliga metoden och på det som går att bevisa. Jag tror att när man dör så är man borta, helt borta. Och den tanken stör mig inte det minsta lilla.

Om någon sagt till mig så som TS vän sagt till TS hade jag blivit obekväm och om det var en person jag ville vara nära vän med hade jag känt ett behov av att förklara min syn på religion, eftersom hen tog upp det. Jag undviker att prata religion, speciellt med troende eftersom jag vet att en del kan ta illa upp av mina åsikter. Men om någon tar upp det eller på något sätt försöker tvinga på mig deras religion så säger jag vad jag tycker på ett förhoppningsvis konstruktivt och artigt sätt. Jag hade i TS situation förklarat att jag är ateist, att jag därmed inte tror på att böner hjälper och om personen vill hjälpa mig så räcker det att personen finns där för mig när jag behöver det och är min vän.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag är inte den som är den. Vill någon be för mig så tackar jag och tar emot. Jag uppskattar om någon tänker på mig. Jag mumlar med i fader vår i kyrkan (inte den moderna, den kommer jag nog aldrig lära mig :o) och är medlem i svenska kyrkan men jag har ingen särskild tro, och jag skulle aldrig säga saker som "jag ber för dig" som trösteord som vissa verkar göra och jag pratar inte med i trosbekännelsen heller. Det känns respektlöst. Ibland avundas jag folk med en religös tro. Religion står för mycket hemskt, men den står också för mycket bra. Det är något att kunna luta sig mot och att en tro räddat många människor kan jag inte bortse ifrån.

Jag delar inte deras tro, men jag tänker inte säga att dom har fel. Vill någon be för mig så får dom göra det. Det skadar ju inte iaf.

Många kristna skulle bli stötta om man frågade om man kunde tända lite rökelse till Baal å deras vägnar. Fast det är precis samma sak, bara en annan gudom.
Precis.
En kristen folkhögskola hade några lärare som blev oerhört uppretade över att det gick gråtomtar i luciatåget. För de var ju gubevars HEDNISKA.

Det motsvarande - att någon religiös skulle be för mig, ateisten, skulle jag - precis som nån skrev - betrakta som aningen invasivt.

Jag har sett så mycket avarter av religion och religiösa att det fått mig att betacka mig från hela fenomenet.

Fast jo, böner hjälper även dom som inte är religiösa. Man måste inte vara religiös för att bönen ska så att säga fungera.

Det är lite det här jag menar; jag tror inte det minsta på någon form av religion, har aldrig gjort och kommer med största sannolikhet aldrig att göra det - men eftersom DU gör det och är övertygad om att du aktivt kan påverka en annan människas liv, mående eller situation genom att be är det väl helfel att bara Göra det sådär hipp som happ utan att ta hänsyn till den personens övertygelse?

Jag utgår från att man inte kan stoppa någon att be om de så vill.

Många kristna skulle bli stötta om man frågade om man kunde tända lite rökelse till Baal å deras vägnar. Fast det är precis samma sak, bara en annan gudom.
Tror du det? Jag skulle iaf inte bli stött utan frågat kanske hur det går till och så :). Möjligen bett tillbaka själv också eftersom denna person visar en sådan omtanke :).

Precis.
En kristen folkhögskola hade några lärare som blev oerhört uppretade över att det gick gråtomtar i luciatåget. För de var ju gubevars HEDNISKA.

Det motsvarande - att någon religiös skulle be för mig, ateisten, skulle jag - precis som nån skrev - betrakta som aningen invasivt.

Jag har sett så mycket avarter av religion och religiösa att det fått mig att betacka mig från hela fenomenet.
Vilken märklig reaktion! Lucia är ju en väldigt gammal tradition. Även långt före Jesus.

Det är lite det här jag menar; jag tror inte det minsta på någon form av religion, har aldrig gjort och kommer med största sannolikhet aldrig att göra det - men eftersom DU gör det och är övertygad om att du aktivt kan påverka en annan människas liv, mående eller situation genom att be är det väl helfel att bara Göra det sådär hipp som happ utan att ta hänsyn till den personens övertygelse?
Det är ju för pesonens välbefinnande. Man ber inte för att någon ska må dåligt. Och om det nu är så att man tar illa vid sig av någons bön så får man det jobbigt då jag tror väldigt få säger till och frågar om man får be för den. Se bara på nunnorna tex vars liv går ut på att be för andra, folk ingår i andras böner oavsett. Och det är bara att vara tacksam att någon vill en så gott att den ber för dennes välbefinnande. Tror man inte på det så skadar det inte iallafall.

Om det är så att man tror att bönen kan skada en så innebär det väl att man själv har en tro?

Folk tar oftast inte illa upp ifall någon håller tummarna för dom tex, det är en slags bön om att vad det än är man håller tummarna för ska gå bra. Det är liksom en önskan om något positivt.

Senast ändrad:
Det är ju för pesonens välbefinnande. Man ber inte för att någon ska må dåligt. Och om det nu är så att man tar illa vid sig av någons bön så får man det jobbigt då jag tror väldigt få säger till och frågar om man får be för den. Se bara på nunnorna tex vars liv går ut på att be för andra, folk ingår i andras böner oavsett. Och det är bara att vara tacksam att någon vill en så gott att den ber för dennes välbefinnande. Tror man inte på det så skadar det inte iallafall.

Om det är så att man tror att bönen kan skada en så innebär det väl att man själv har en tro?

Jag tror inte att bönen gör bu eller bä, däremot säger det någonting om min förmodade vän som person om denne plockar med mig i bön och på det viset knölar in religion i mitt liv. Jag menar, från den troendes perspektiv är det ju vad som händer.
"Bara att vara tacksam." Låter inte som en särskilt ödmjuk eller trevlig inställning.
Får jag ingenting veta får jag ju ingenting veta och diskussionen blir moot. Men jag tycker att det är rätt fräckt.
Jag låter de troende köra på sitt ifred, förväntar mig detsamma tillbaka! ^^

Jag tror inte att bönen gör bu eller bä, däremot säger det någonting om min förmodade vän som person om denne plockar med mig i bön och på det viset knölar in religion i mitt liv. Jag menar, från den troendes perspektiv är det ju vad som händer.
"Bara att vara tacksam." Låter inte som en särskilt ödmjuk eller trevlig inställning.
Får jag ingenting veta får jag ju ingenting veta och diskussionen blir moot. Men jag tycker att det är rätt fräckt.
Jag låter de troende köra på sitt ifred, förväntar mig detsamma tillbaka! ^^
Nej, du håller dig fortfarande utanför tron, det är ju inte så att du blir religiös för att någon har önskat dig väl.

Själv blir jag tacksam för alla människor som ansträngt sig för att göra mitt liv lättare oavsett eller bara önskar mig väl helt enkelt. Varför vara otacksam mot folk som vill en väl.

För övrigt så krävs det en hel del tro i tron att bönens kraft kan påverka en såpass att man till och med tar illa vid sig av någons bön.

Senast ändrad:
Nej, du håller dig fortfarande utanför tron, det är ju inte så att du blir religiös för att någon har önskat dig väl.

Själv blir jag tacksam för alla människor som ansträngt sig för att göra mitt liv lättare oavsett eller bara önskar mig väl helt enkelt. Varför vara otacksam mot folk som vill en väl.

För övrigt så krävs det en hel del tro i tron att bönens kraft kan påverka en såpass att man till och med tar illa vid sig av någons bön.

Du förstår verkligen inte vad jag menar.
Det är inte vad bönen betyder för Mig, utan vad den representerar för den troende. Det är inte bönen som stör mig, utan inställningen hos den som ber.

Du förstår verkligen inte vad jag menar.
Det är inte vad bönen betyder för Mig, utan vad den representerar för den troende. Det är inte bönen som stör mig, utan inställningen hos den som ber.
Inställningen att vilja någon väl?

Och jo, jag förstår mycket väl hur du menar. Du menar att någon tänker på dig när du inte bett om det och då tar du illa upp. Själv kan jag inte se något negativt med att vara med i någons tankar sålänge det handlar om goda saker.

Nope, det gör du inte. Jag menar att eftersom de tror att bönen kan påvera mitt liv (till det bättre eller sämre hör inte hit överhuvudtaget. Jag vill inte att någon kommer hem till mig och städar mitt badrum eller klipper min gräsmatta heller.) men samtidigt vet att religion inte är någonting jag vill ha med att göra, trampar de lite på min integritet. Och det gör man inte när man respekterar varandra, tycker jag.

Om de tänker på mig kan de väl skicka ett 'Hej, allt väl? Hoppas du mår bra!' istället?

Nu är det här ingenting som jag går runt och tänker på eller stör mig på till vardags, men diskussionen är lite intressant ändå tycker jag. Varför i hela friden tycker så många troende att det är okej att göra religiösa ting i 'all välmening' och tro att det ska uppskattas?

Inställningen att vilja någon väl?

Och jo, jag förstår mycket väl hur du menar. Du menar att någon tänker på dig när du inte bett om det och då tar du illa upp. Själv kan jag inte se något negativt med att vara med i någons tankar sålänge det handlar om goda saker.
Nej inställningen att det är okej att göra vad man själv har lust med istället för att ta reda på vad vännen behöver och göra det man kan för att hjälpa på det sätt som vännen har behov av.

I min värld lider man av vanföreställningar om man tror på en gud eller flera.
Naturligtvis får man tro på vad man vill, men blanda inte in mig.
En del behöver tro för att klara av livets meningslöshet, oavsett om det är en skäggig gubbe på ett moln eller ett spagettimonster.
news-graphics-2005-_601317a.jpg

Tror man inte på det så skadar det inte iallafall.

Tja, det gör det ju. Att ägna sig åt meningslösa aktiviteter baserade på vanföreställningar, istället för att umgås, göra något annat effektivt för sin vän eller bara ringa och säga att man tänker på dem - är ganska skadligt i alternativkostnad.

Mår man bra av det själv så är det givetvis upp till varje individ, men att börja begära att någon annan ska vara tacksam för att man kryper djupare in i vanföreställningar och ägnar sig åt meningslösa aktiviteter?

Jag gillar inte tanken på det.
Ska sen människan gå runt i tro på att jag blev "frisk", klarade provet, fick jobbet whatever för att hen bad till en gud jag betvivlar finns. Lite som kolloidalt silver.
Njä, jag hade tackat nej.
Det funkar inte så i de flesta trosriktningar utan det är mer att fokusera på dig, önska dig allt/något positivt och vända sig till det gudomliga inom sin trosriktning för att få hjälp. Inte att kräva hjälp, förvänta sig det eller ställa krav i någon riktning. Tänk på det som vänskapliga tankar.

Det funkar inte så i de flesta trosriktningar utan det är mer att fokusera på dig, önska dig allt/något positivt och vända sig till det gudomliga inom sin trosriktning för att få hjälp. Inte att kräva hjälp, förvänta sig det eller ställa krav i någon riktning. Tänk på det som vänskapliga tankar.
Vad märkligt. Jag har inte skrivit det där som du citerade från mig, tror jag. Jag hittar inte ens det inlägget i tråden.

Omtanke utgår inte från givaren, utan mottagaren.

Det är inte omtänksamt a be för en icke-troende person. Då har en troende endast utgått från vad denne själv kan lättast göra, för göra sig själv tillfreds med sin insats.
Hur tänker du här, givetvis finns det egocentriskt folk överallt i samhället så även bland troende men att utgå från att alla troende som ber för någon gör det för sin egen skull låter som du tror att alla som ber är egocentriska. Givetvis utgår de flesta som ber för någon från den personen och inte sig själv.

+ @Kattennizze Det var @Luff som skrev det inlägget.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 732
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar