Får jag be för dig?

Jag utgår från att man inte kan stoppa någon att be om de så vill.

Många kristna skulle bli stötta om man frågade om man kunde tända lite rökelse till Baal å deras vägnar. Fast det är precis samma sak, bara en annan gudom.

Bönen ger mottagaren ingenting, om denne inte är religiös. Det blir lika stötande som att säga till någon som har det jobbigt " Jag ger dig en enhörning av luft! Visst är den fin? Blev du glad?"
Fast jo, böner hjälper även dom som inte är religiösa. Man måste inte vara religiös för att bönen ska så att säga fungera.

Har inte sett någon annan än trådstartaren bli frågad om kvitto, dock allmänt kvitto för böner är ganska vanligt. Typ "nu bad vi och se där, personen blev frisk/lyckades på tentan/fick barn/stormen tog vid sidan om istället för rakt på staden".

För nog ber man för att man önskar ett visst resultat? Dvs att bönen ska hjälpa.

Det ännu trixigare blir ju då om man avstår från att be. Om bön kan hjälpa till att vända ett oönskat resultat, då blir det istället rätt oetiskt att avstå från att be, i med att det är en ganska liten uppoffring i tid och ansträngning, som teoretiskt alla skulle kunna göra.
Jag tror du missuppfattat lite vad en bön är och vad det är man vill uppnå med den. Det är ju långt ifrån säkert att gud svarar på bönen som vi tänkte oss.

Vad otroligt otrevlig du är. Ber gör man av många olika anledningar och man ber för andra för att man vill dom väl, sen är det inte säkert att svaret blir som man tänkt dock. Och dom flesta troende är väl medvetna om att gud inte alltid svarar och agerar på det sättet man vill.
Jag tror att du har missuppfattat vad ateist är, vad gud och religion är, och huruvida man kan påverka den fysiska världen utanför sin egen kropp genom att tänka dittan och dattan.
Vad har det med böner att göra? Du behöver inte tro på böner och gud osv, ingen som tvingar dig. Dock så kan du inte påstå att böner inte även hjälper icketroende ifall den som är troende tror på det.

Liksom vem är du att ta dig rätten att förminska någons tro?

Fast jo, böner hjälper även dom som inte är religiösa. Man måste inte vara religiös för att bönen ska så att säga fungera.

Nej, det hjälper inte att vara religiös. Det funkar liksom inte alls. Men det är liksom en grundläggande skillnad mellan en troende och en icke troende, att vi hedningar kräver åtminstone ett minimalt tecken på att bön har effekt för att acceptera påståendet.

Vad otroligt otrevlig du är. Ber gör man av många olika anledningar och man ber för andra för att man vill dom väl, sen är det inte säkert att svaret blir som man tänkt dock.

Vad har det med böner att göra? Du behöver inte tro på böner och gud osv, ingen som tvingar dig. Dock så kan du inte påstå att böner inte även hjälper icketroende ifall den som är troende tror på det.

Liksom vem är du att ta dig rätten att förminska någons tro?

Jo, det kan man visst påstå tills motsatsen bevisats.

Jo, det kan man visst påstå tills motsatsen bevisats.
Okej, jag hävdar att jag har fått bevis för mig att bön och tron hjälper. Bevisa gärna att det inte hade med det att göra. Eller varför ska alltid bara ena sidan stå för bevisen? Huvudsaken är att man känner att det hjälper en. Hur kan du motbevisa en känsla jag har?
Nej, det hjälper inte att vara religiös. Det funkar liksom inte alls. Men det är liksom en grundläggande skillnad mellan en troende och en icke troende, att vi hedningar kräver åtminstone ett minimalt tecken på att bön har effekt för att acceptera påståendet.
Jag har många tecken som visar att det fungerat. Dock inga tecken som för andra bevisar att tron har gjort sitt.

Okej, jag hävdar att jag har fått bevis för mig att bön och tron hjälper. Bevisa gärna att det inte hade med det att göra. Eller varför ska alltid bara ena sidan stå för bevisen? Huvudsaken är att man känner att det hjälper en. Hur kan du motbevisa en känsla jag har?

Jag har många tecken som visar att det fungerat.

Jag har inget. Det är inte jag som påstår att din bön har koppling till händelser i verkligheten , därför har du bevisbördan om du vill få en ateist att veta att bön har effekt.

Jag har inget. Det är inte jag som påstår att din bön har koppling till händelser i verkligheten , därför har du bevisbördan om du vill få en ateist att veta att bön har effekt.
Men vad spelar det för roll för dig huruvida någon känner av sin tro eller inte? Tro inte på det då, ingen tvingar dig. Fullkomligt frivilligt huruvida man vill tro eller inte.

Den som påstår nåt får backa med bevisning. Det är så det funkar. Man kan inte hävda saker och sen kräva att folk ska motbevisa en.
Jag anser ju att jag har bevis, dock handlar inte det om materiella saker, hur ska jag bevisa en känsla jag har? Hur ska jag bevisa en trygghet och att ha blivit sedd tex? För mig så finns bevisen runt omkring mig, det är på riktigt för mig. Och ärligt talat så ligger det inte ett dugg i mitt intresse att få andra att tro. Det är upp till var och en.

Men att föminska någons tro och påstå att den inte alls känner av någon tro är bara elakt och dumt.

Men vad spelar det för roll för dig huruvida någon känner av sin tro eller inte? Tro inte på det då, ingen tvingar dig. Fullkomligt frivilligt huruvida man vill tro eller inte.
Precis vad jag menar. Men låtsas inte då som att det är något annat än tro.

Jag klipper gräset för dig ikväll. Du kommer bli hjälpt av det, är min övertygelse. Var tacksam och ifrågasätt inte hur!

@Grazing Jag säger ingenting om det. Jag förklarar bara att bevisbördan alltid ligger på den som påstår något, inte på andra att motbevisa. Det är allt. Det är liksom så det funkar.
Men jag har ju bevisen för mig, dom är klara för mig och det är det som är huvudsaken. Någon annan har inte rätt att påstå att mina bevis inte är på riktigt.

Det känns lite som när jag är hos läkaren faktiskt, bevisa att du mår så och så osv, hur ska man bevisa en känsla? Det finns inga konkreta bevis annat än i personens eget huvud. Det är säkerligen många som varit hos läkaren som mått dåligt och som inte blivit trodda för att det är psykiskt och det mesta som sitter i huvudet går inte alltid att bevisa, men ändå finns det och är väldigt verkligt för den enskilda personen.

Gud och böner och troende är ingenting konkret och fysiskt, det sitter i en och det är någonting man känner av. Hur bevisar man det och egentligen varför ska man behöva bevisa det ens.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 732
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30