Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många kristna skulle bli stötta om man frågade om man kunde tända lite rökelse till Baal å deras vägnar.
Fast jo, böner hjälper även dom som inte är religiösa. Man måste inte vara religiös för att bönen ska så att säga fungera.Bönen ger mottagaren ingenting, om denne inte är religiös. Det blir lika stötande som att säga till någon som har det jobbigt " Jag ger dig en enhörning av luft! Visst är den fin? Blev du glad?"
Vilket skitsnack, dom flesta hade förmodligen blivit glada av omtanken då det är den som räknas, personen som ber för en vill en gott och det är det som är huvudsaken.Många kristna skulle bli stötta om man frågade om man kunde tända lite rökelse till Baal å deras vägnar. Fast det är precis samma sak, bara en annan gudom.
Jag tror du missuppfattat lite vad en bön är och vad det är man vill uppnå med den. Det är ju långt ifrån säkert att gud svarar på bönen som vi tänkte oss.Har inte sett någon annan än trådstartaren bli frågad om kvitto, dock allmänt kvitto för böner är ganska vanligt. Typ "nu bad vi och se där, personen blev frisk/lyckades på tentan/fick barn/stormen tog vid sidan om istället för rakt på staden".
För nog ber man för att man önskar ett visst resultat? Dvs att bönen ska hjälpa.
Det ännu trixigare blir ju då om man avstår från att be. Om bön kan hjälpa till att vända ett oönskat resultat, då blir det istället rätt oetiskt att avstå från att be, i med att det är en ganska liten uppoffring i tid och ansträngning, som teoretiskt alla skulle kunna göra.
Fast jo, böner hjälper även dom som inte är religiösa. Man måste inte vara religiös för att bönen ska så att säga fungera.
Jag tror du missuppfattat lite vad en bön är och vad det är man vill uppnå med den.
Vad otroligt otrevlig du är. Ber gör man av många olika anledningar och man ber för andra för att man vill dom väl, sen är det inte säkert att svaret blir som man tänkt dock. Och dom flesta troende är väl medvetna om att gud inte alltid svarar och agerar på det sättet man vill.
Vad har det med böner att göra? Du behöver inte tro på böner och gud osv, ingen som tvingar dig. Dock så kan du inte påstå att böner inte även hjälper icketroende ifall den som är troende tror på det.Jag tror att du har missuppfattat vad ateist är, vad gud och religion är, och huruvida man kan påverka den fysiska världen utanför sin egen kropp genom att tänka dittan och dattan.
Fast jo, böner hjälper även dom som inte är religiösa. Man måste inte vara religiös för att bönen ska så att säga fungera.
Vad otroligt otrevlig du är. Ber gör man av många olika anledningar och man ber för andra för att man vill dom väl, sen är det inte säkert att svaret blir som man tänkt dock.
Vad har det med böner att göra? Du behöver inte tro på böner och gud osv, ingen som tvingar dig. Dock så kan du inte påstå att böner inte även hjälper icketroende ifall den som är troende tror på det.
Liksom vem är du att ta dig rätten att förminska någons tro?
Okej, jag hävdar att jag har fått bevis för mig att bön och tron hjälper. Bevisa gärna att det inte hade med det att göra. Eller varför ska alltid bara ena sidan stå för bevisen? Huvudsaken är att man känner att det hjälper en. Hur kan du motbevisa en känsla jag har?Jo, det kan man visst påstå tills motsatsen bevisats.
Jag har många tecken som visar att det fungerat. Dock inga tecken som för andra bevisar att tron har gjort sitt.Nej, det hjälper inte att vara religiös. Det funkar liksom inte alls. Men det är liksom en grundläggande skillnad mellan en troende och en icke troende, att vi hedningar kräver åtminstone ett minimalt tecken på att bön har effekt för att acceptera påståendet.
Okej, jag hävdar att jag har fått bevis för mig att bön och tron hjälper. Bevisa gärna att det inte hade med det att göra. Eller varför ska alltid bara ena sidan stå för bevisen? Huvudsaken är att man känner att det hjälper en. Hur kan du motbevisa en känsla jag har?
Jag har många tecken som visar att det fungerat.
Den som påstår nåt får backa med bevisning. Det är så det funkar. Man kan inte hävda saker och sen kräva att folk ska motbevisa en.Eller varför ska alltid bara ena sidan stå för bevisen?
Men vad spelar det för roll för dig huruvida någon känner av sin tro eller inte? Tro inte på det då, ingen tvingar dig. Fullkomligt frivilligt huruvida man vill tro eller inte.Jag har inget. Det är inte jag som påstår att din bön har koppling till händelser i verkligheten , därför har du bevisbördan om du vill få en ateist att veta att bön har effekt.
Jag anser ju att jag har bevis, dock handlar inte det om materiella saker, hur ska jag bevisa en känsla jag har? Hur ska jag bevisa en trygghet och att ha blivit sedd tex? För mig så finns bevisen runt omkring mig, det är på riktigt för mig. Och ärligt talat så ligger det inte ett dugg i mitt intresse att få andra att tro. Det är upp till var och en.Den som påstår nåt får backa med bevisning. Det är så det funkar. Man kan inte hävda saker och sen kräva att folk ska motbevisa en.
Precis vad jag menar. Men låtsas inte då som att det är något annat än tro.Men vad spelar det för roll för dig huruvida någon känner av sin tro eller inte? Tro inte på det då, ingen tvingar dig. Fullkomligt frivilligt huruvida man vill tro eller inte.
Men jag har ju bevisen för mig, dom är klara för mig och det är det som är huvudsaken. Någon annan har inte rätt att påstå att mina bevis inte är på riktigt.@Grazing Jag säger ingenting om det. Jag förklarar bara att bevisbördan alltid ligger på den som påstår något, inte på andra att motbevisa. Det är allt. Det är liksom så det funkar.
För mig är tron på riktigt. Vad den är för dig struntar jag i.Precis vad jag menar. Men låtsas inte då som att det är något annat än tro.
Men jag har ju bevisen för mig, dom är klara för mig och det är det som är huvudsaken. Någon annan har inte rätt att påstå att mina bevis inte är på riktigt.