Får jag be för dig?

Vill nån be för mig eller skicka healing kan man ju inte göra nåt åt det. Jag skulle säga om du vill så ok

Naturligtvis kan man inte göra någonting åt det - men om människan i fråga verkligen är troende och övertygad om att det påverkar, och du sagt nej, säger det väl någonting om den personen om de gör det ändå?

Nämen fy bubblan. Jag har nära anhöriga inom pingströrelsen och de håller ju på och ber hela tiden. Om de frågade mig den frågan hade de fått en rak höger. De har aldrig frågat heller. Snacka om integritetsinvadering! Och då är jag ändå troende själv fast i svenska kyrkan.

Fast jag skulle ju knappast slå till någon som frågar om den får be för mig. Det är väl lite väl hårt kan jag tycka. Det är ju inget skadligt, mer än att det är otroligt märkligt för mig som inte är troende.

Naturligtvis kan man inte göra någonting åt det - men om människan i fråga verkligen är troende och övertygad om att det påverkar, och du sagt nej, säger det väl någonting om den personen om de gör det ändå?
Hon ska ju inte be för att hon ska bli sämre! Du kan ju inte hindra personen, oavsett vad det säger om den personen

När vi fick akut avliva vår katt för några veckor sedan, frågade vi veterinären om det inte var svårt att så ofta avliva djur? Hon svarade att hon tror att deras själar lever vidare och att det var viktigt för henne. Jag vet inte riktigt exakt varför, men oavsett vad jag själv tror så blev jag glad och tröstad av hennes svar.

Det är ju jättefint och något jag faktiskt också försöker tänka. Det underlättar min extrema dödsångest. Men för mig har det noll och ingenting med tro att göra. :)

Hon ska ju inte be för att hon ska bli sämre! Du kan ju inte hindra personen, oavsett vad det säger om den personen

Jag vet inte om jag var otydlig?
Nej, man kan som sagt inte hindra en annan människa från att be, eller utföra distanshealing eller vad det nu kan vara de tror på och vill göra för en - men om de verkligen Tror på det spelar det ingen roll för mig om det är positiva eller negativa tankar de sänder åt mitt håll, jag tycker att det är respektlöst att pyssla med. Sådär generellt givetvis, men Särskilt om någon sagt nej tack.

Så, skulle någon tala om för mig att de suttit hemma och sänt böner åt mitt håll utan att jag gett tummen upp, skulle jag ha problem med det, och i förlängningen med människan ifråga också.
Säger de ingenting kan det väl kvitta (Who would ever know?) men jag tycker att det är ett övertramp. TROR man verkligen att man kan lägga sig i någon annans liv genom bön är det väl bäst att man kollar av om det är okej först.

Gud (haha) så skönt att dom förstod! I ditt fall kan jag tycka att det var otroligt respektlöst. Alltså, för en icketroende så är det ju väldigt märkligt att en bön ska kunna bota cancer. Det vet väl vem som helst att det inte går. Så jag förstår verkligen din reaktion. Och bra att dom förstod och accepterade!

Jo men det låter klokt. Jag tror inte på att det finns en gud, och bibeln är en sagobok osv. Jag tror liksom inte på något av det där. Men jag har inget emot folk som väljer att tro. Inte så länge det inte går ut över andra på ett negativt sätt. Men det låter bra, ska försöka säga något liknande :)
Det är väl ingen som sagt att bön skulle BOTA cancer? Läs inlägget igen. En troende kan ju be som en önskan att det ska gå väl.

Jag är en ateist som önskar att jag var åtminstone något lite angostiker, men tyvärr... Jag vet ju innerst inne hur det ligger till. Men om någon vill be för mig så blir jag glad. Jag ser det inte som ett sätt att blanda in mig i något religionsutövande utan som en religiös människas omtanke. Hen tror ju att hon är ett bra verktyg och då är det ju ur hens synvinkel logiskt att ta till. Jag tycker nästan att det är lite respektlöst att säga nej.

Nämen fy bubblan. Jag har nära anhöriga inom pingströrelsen och de håller ju på och ber hela tiden. Om de frågade mig den frågan hade de fått en rak höger. De har aldrig frågat heller. Snacka om integritetsinvadering! Och då är jag ändå troende själv fast i svenska kyrkan.

Va?
Din reaktion låter aningens överspänd. Det är en bön, inte en vodoodocka som det sticks nålar i.

Jag är ateist och har också fått såna erbjudanden av några djupt troende genom åren. Jag har lite skämtsamt svarat att jag ju inte är lagd åt det hållet, och har då blivit respekterad.

Jag skulle tycka att det var väldigt besvärande om den religiöse krävde någon form av gensvar från mig, som ifall jag kände dennes böner eller annat som jag anser är hittepå. Däremot kan någon få be för mig om de inte kräver något av mig i gengäld och inte tjatar om att denne gör det.

Om en religiös inte respekterar min övertygelse att det inte finns några former av gudar kan jag inte heller respektera den religiöses tro att det gör det. För mig handlar det om ömsesidig respekt att man kan se olika på tillvaron, där ingen har rätt att kräva respekt för sin ståndpunkt från den andre utan att ge respekt tillbaka.

Jag har rätt många vänner och bekanta i USA och ganska ofta så uttrycks det antingen önskan om att andra ska be för dom eller att något har hänt någon och andra skriver att de ber för personen. Några gånger har dom sagt att dom ber för mig (eller min hund osv) och jag svarar alltid tack. Jag har svårt att se att det finns något annat än kärlek i det hela. Däremot vägrar jag att skriva att jag ber för någon för det känns som att man tar lättvindigt på nåt som dom uppenbarligen lägger vikt i. Jag skriver istället "tänker på dig" eller "håller tummarna" osv, de vet att jag inte är religiös,

Enda relationen jag har till folk som ber för andra är nog sådär som man ser i filmer "från förr" där något barn ska be aftonbön sittande på knä vid sängen och rabblar upp alla personer hen bryr sig om mer eller mindre. Känns bara omtänksamt vad man nu än tror på.

Hursomhelst, skulle någon nämna mig i ett sin konversation med vad hen nu kan tänkas tro på ser jag inte så stor skillnad på det och att någon pratar om mig med en verklig person, även om jag själv inte tror på det.

Jag är inte troende, snarare väldigt skeptiskt till allt som har med religion att göra. Men jag ser faktiskt inte så står skillnad mellan att någon skulle be för mig eller ifall någon skickar ett hjärta på facebook till mig. Inget av det hjälper men det visar att dom bryr sig.

/B

Det är ett integritetstramp. Ett nej är ett nej. Även om tanken är god och det inte skadar (eller botar, om man så vill) någon.

Senast ändrad:
Jag ser inte integritetstrampet faktiskt. Jag är inte troende eller religiös, men har jag problem och svårigheter tar jag all hjälp jag kan få tänker jag. Vem är jag att veta sanningen? Kanske är det de som har rätt? Kanske hjälper det att be, vem är då jag att förkasta det? Jag är tillräckligt ödmjuk för att veta att jag inte är allsmäktig och allvetande.

Det känns värmande och kärleksfullt att någon som är troende vill lägga sin bön den dagen just på mig. Det är någonstans där sann kärlek finns - folk som bryr sig trots att man själv inte alls står på samma sida i diskussionen som de själva gör. Dessutom tror jag att bönen är en tröst och källa till styrka för många, och vem är jag att förneka dem det?

Hade reagerat som nedan. Hade nog fått kämpa för att kväva ett hörbart fniss också vid frågan :angel:

:D

Förlåt. Men jag är också ateist eller agnostiker (har inte bestämt mig) så jag kan inte låta bli att fnissa lite. Jag hade sagt att jag inte är troende, och inte tror att jag kommer känna något av vännens böner eftersom jag inte tror att det fungerar så. Men att är glad att vännen bryr sig så pass mycket om mig att hen vill göra det och att hen självklart får göra det om hen vill.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 732
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 139
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar