Däri ligger kanske skiljelinjen? För mig är det en himmelsvid skillnad mellan ett hjärta och en förbön.Jag är inte troende, snarare väldigt skeptiskt till allt som har med religion att göra. Men jag ser faktiskt inte så står skillnad mellan att någon skulle be för mig eller ifall någon skickar ett hjärta på facebook till mig. Inget av det hjälper men det visar att dom bryr sig.
/B
Min egen inställning till religion är stark och väl genomtänkt. Jag tycker det är sagor och att det är tragiskt att det finns människor som "tror" på något allsmäktigt.
Jag arbetar med djupt troende personer hela dagarna. För mig är tro privat. Jag gillar personerna men deras tro är jag inte del av precis som jag inte är del av deras sexliv eller annat privat. Jag respekterar dem precis som jag förutsätter att de respekterar mig. Ibland diskuterar vi religion i samband med undervisning om svensk religionsfrihet. En rar ung man från Eritrea konstaterade att han tyckte att det var konstigt att jag inte hade en tro, men att jag kanske tyckte att det var konstigt att han hade en tro. Och precis så är det ju
Jag har bekymmer med gudstjänster och välsignelser. Det skaver att att delta i ceremonier. Inget som någon utomstående skulle märka men inombords känns det respektlöst av mig att vara med när jag har så klara åsikter om att det är rent nonsens. När vi
Så att säga till mig att man ber för mig känns respektlöst. De som är mina vänner begriper.