Instämmer. Förstår inte riktigt upprördheten här faktiskt, om någon annan ber för en är det ju knappast att pådyvla nån sin tro- de vill ju inte att du ska be. Och om de artigt frågar om de får, varför i hela friden vara otrevlig, de frågar ju om lov? Är ett tack men nej tack så hemskt, måste man vara sarkastisk? Tycker det känns rätt respektlöst. Och om man nu inte alls tror på gud etc, då kan det väl inte vara så illa om nån ber för en, det är ju då per automatik verkningslöst? Ungefär på samma nivå som om nån säger lycka till eller håller tummarna eller vad sjutton som. Ingen som brukar bli upprörd av att tumhållarregimen pådyvlas en.
Min mor fick frågan för ett tag sedan av en religiös bekant, om hen fick be för min son som då var sjuk. Mamma blev lite ställd men sa ja. Jag känner mig inte särskilt upprörd över detta även om jag blev förvånad då det var första gången det hänt, vi är liksom inte så religiösa och inga vänner är heller, inte utåt sett iaf. Men att hen tänkte så pass på min lille att hen ville lägga några sekunder av sin tid på att be för honom, det tyckte jag ändå var lite rart. Problemet i världen är ju knappast att vi bryr oss för mycket om varann.
Tack för väl uttryckt inlägg!