Du drar helt fel slutsatser om mina inlägg, gång på gång, trots att jag ägnar tid åt förklara - så vill du läsa in helt andra saker än det jag faktiskt framför.
För mig kan man ställa alla hypoteser under test och komma fram till om de sannolikt stämmer, eller inte stämmer. Det finns ingen upphöjd kunskap som inte kan brytas ned till hypoteser som i sin tur går att testa. För då är det inte kunskap, utan fria fantasier. Som alla är berättigade till att ha.
För övrigt känner jag flera personer, som kommer från djupt troende miljöer, som hamnat i stora livskriser när de börjat studera på universitetet och inser att de i hela deras barndom levt med stora lögner i världsbeskrivningen. Så konflikten finns där, även för individen. Det är intressant att se hur olika det kan bli hanterat dock, hur olika man kan landa efter en sådan livskris.
Jag drar fel slutsatser, är det när jag bevisar att du skrivit de du nekar att ha skrivit genom att citera det? Att jag påvisar din raljanta attityd mot troende även det genom citat? Du framför inte det du skriver eller? Inlägget du citerar handlar just om det. Det är praktiskt att inte gå in på detaljer, som att förklara hur du får till det med 1000-årig forskning utan tala om att jag missuppfattar dig (när det inte längre är seriöst att förneka det i och med mitt citat).
Att inte gå in på vad du verkligen menar med att man är smart om man inte tror på gud för att gud är osannolik för att inte tala om dina påstående om vanföreställningar. Det är klart det inte är kul att bli påkommen med dessa saker när man sedan påstår att man respekterar religiösa. Jag kan visserligen spotta dig i ansiktet och påstå att jag respekterar dig, men kommer du att tro mig... knappast. På samma vis drar jag slutsatsen att du inte respekterar religiös när du bildligt spottar på dem.
När jag påstår att det inte finns någon konflikt mellan religion och vetenskap syftar jag givetvis inte på att det generellt inte finns någon konflikt mellan vetenskapligt synsätt och religion. Det är klart att den som bokstavligen tror på att jorden skapades på 6 dagar och är övertygad om att jorden är väldens centrum får vissa problem om denne blir arkeolog, astronom, biolog eller till exempel. Men varför en matematiker, psykolog, dietist, datalog, ekonom skulle få psykbryt pga konflikt mellan sin religion och vetenskapliga metoder, i synnerhet om man har en mer modern inställning till tron och inte är bokstavstroende, kan jag inte begripa.
På enskilda punkter har kyrkan och vetenskapen haft konflikter men de är överspelade i de flesta fall. Sen finns det individer och religiösa samfund som inte går ihop med vetenskap överhuvudtaget. Jag har svårt för att se en person som tillhör Amish varken som universitetslektor, taxichaufför eller programmerare, men där är det oändligt mycket mer som krockar än vetenskapligt synsätt.
Jag tror ditt problem i diskussionen här att jag inte hävdar att det finns en gud, och inte är så värst troende heller, utan anser att var och en får tro som de själv vill samt håller det öppet att det kan finnas fenomen/gudomligheter etc även om jag inte direkt kan peka på något. Det är mer av att någonstans därute kan det finnas krafter som vi inte kan förklara som kan betecknas som gudomligt. Även om de flesta fenomen/tomtar troll/andar etc definitivt är myter så kanske det finns något som inte kan förklaras. Även om alla (världs)religioner när man granskar dem innehåller mycket som bevisligen inte är sant så kan det finnas något bakom dem, och religionerna bara är det ramverk mänskligheten givit dem utifrån sitt förstånd. Det är inte så att jag tror att allt detta finns, jag håller möjligheten öppen.
Jag tycker mest det är brist på respekt och brist på vetenskapligt synsätt att på det vis du gör bortrationalisera att det kan finnas något någonstans med att det är osannolikt (finns det ens studier som är så allomfattande att de förkastar hypotesen att det kan finnas något oförklarligt/gudomlig?). För mig så är en sann vetenskapsman öppen för allt som inte är bevisat och dessutom så är denne beredd att omvärdera sina kunskaper om nya metoder och bevis kommer fram.