Men varför bor folk ihop i Sverige då? Det finns ju gott om kollektiv inom landet. Min ena syrra har sagt sig vilja bo i kollektiv, men jag har inte frågat henne om varför och vi har ingen kontakt längre.
En del delar säkert lägenhet som kollektiv eftersom man har åsikten att man inte behöver en hel lägenhet/hus själv.
Andra gör det av ekonomiska skäl (exempelvis studenter som delar på en lägenhet i stället för att bo i studentrum).
Din tanke att ha inneboende är väl inte så dum, men jag tror att det kan vara väldigt svårt att hitta rätt person att hyra ut till. Därför att människor har så olika förväntningar på hur livet ska se ut: hur "tätt" förväntar man sig att umgås (eller inte) med hyresvärden som inneboende?
Någon har föreslagit att du kan annonsera och se vad du får för svar; den tanken är inte alls tokig.
Det jag tror är viktigt innan man (du) tar ett sådant steg är nog att tänka igenom väldigt noga vilka förutsättningar som gäller:
Vilken del av huset? "Rättigheter" respektive skyldigheter (från båda håll...)?
Vem har störst rätt att välja om båda vill nyttja vardagsrummet men till olika ändamål (typ, du vill ligga i soffan och läsa en bok och lyssna på dämpad musik; hyresgästen vill titta på en actionrulle på TV)?
Särskilda förhållningsregler kring dusch, tvätt, köket, övriga gemensamma utrymmen?
"Varmpris" har du nämnt och det låter som en rimlig idé och då ha kollat runt vad som är rimligt att begära i hyra?
Grunder för uppsägning från din sida om du inte är nöjd med utfallet?