Jag har erfarenhet av både kollektiv och att ha inneboende. Bodde 11 år i USA och där är delat boende i storstäderna i stort sett norm för att folk ska ha råd.
Jag har mestadels goda erfarenheter då jag lyckades bo med vänner och vi var likvärdiga gällande basala grejer som städning och ansvarstagande osv. Många många goda roliga minnen från den tiden.
Hade även inneboende sista åren jag bodde där, då var det jag som hyrde lägenheten och hyrde ut ett sovrum (samt givetvis tillgång till hela lägenheten). Tycker det blir stor skillnad, för även om jag hade superinneboende så blir det en annan relation, man märkte att det inte vägde riktigt "jämnt", det var mina möbler, mina grejer osv till största del i lägenheten och den inneboende var just mer - en inneboende, än som i kollektiven där vi hade letat lägenhet tillsammans, flyttat in tillsammans, och roddade bostaden tillsammans.
Jag hade nog inte velat bo i ett kollektiv eller som inneboende där orsaken till att den som hyr ut/vill ha andra att dela med, är att den personen inte vill vara själv.....