Erfarenheter av kollektiv?

Har du en stuga eller liknande så fixa den och hyr ut? Då får du mer rörelse men utan att personen är inne hos dig?
Den lilla friggeboden funkar bara som övernattningsrum. Där finns ingen dusch, toalett och indraget vatten. Jag kommer inte att fixa det heller, mer än möjligen någon primitiv lösning. Dusch och toa tänkte jag låna ut i huset. Det behövs bara en dörr mellan hall och kök, för att få en privat del i huset och en del som gäster har tillträde till.

Den lilla friggeboden funkar bara som övernattningsrum. Där finns ingen dusch, toalett och indraget vatten. Jag kommer inte att fixa det heller, mer än möjligen någon primitiv lösning. Dusch och toa tänkte jag låna ut i huset. Det behövs bara en dörr mellan hall och kök, för att få en privat del i huset och en del som gäster har tillträde till.

Sommarvatten och utedass? Campingdush kommer man långt med.

Även om det inte är indraget där, så hindrar det ju inte att hyra ut det med tillgänglighet i huset med kök, badrum och eventuellt vardagsrum? Då delar ni ju men kan samtidigt uggla på sitt rum om man känner för det. Det hade jag tyckt var lite lättare än att ha en inneboende helt i sitt hus.

Även om det inte är indraget där, så hindrar det ju inte att hyra ut det med tillgänglighet i huset med kök, badrum och eventuellt vardagsrum? Då delar ni ju men kan samtidigt uggla på sitt rum om man känner för det. Det hade jag tyckt var lite lättare än att ha en inneboende helt i sitt hus.
Fast jag tror inte någon vill bo där permanent. Huset har två våningar så om en inneboende har övervåningen och jag nedre plan, så är det ungefär samma fast lite bättre för en som bor under en längre tid. Och för mig blir det ingen större skillnad. (Eller jo, jag kan ju inte använda övervåningen då.)

Jo, visst kan man väl kalla det inneboende också.
Fast poängen var väl att det är en väsentig skillnad på om man har inneboende eller bor i kollektiv. Det är inte en fråga om vad man kallar det, utan viktiga reella skillnader.
Antningen är det en som sätter reglerna, har makten, bestämmer både över bostden och vem som får bo (kvar) där. Eller så har man gemensam makt och då kan du inte ensam bestäma hur något i hemmet ska skötas, vilka rutiner och regler som ska gälla osv.
Skulle du vara ok med att dela beslutanderätten rörande huset med andra eller inte, liksom?

Jag personligen skulle aldrig i livet fixa att ha folk inneboende, möjligen nån nära vän för en begränsad period. Men inte annars och om jag skulle vara inneboende hos någon som jag inte känner, så skulle jag inte heller vilja umgås med den i nån större utsträckning.

Tror det kan bli ganska svårt att hitta åt den typ av inneboende som du söker faktiskt. Någon som ska bo där för att dels minska din ångest över ensamhet och dels är tänkt ska vara ett sällskap, men bara ibland, som gör saker på ditt sätt osv.

Fast jag tror inte någon vill bo där permanent. Huset har två våningar så om en inneboende har övervåningen och jag nedre plan, så är det ungefär samma fast lite bättre för en som bor under en längre tid. Och för mig blir det ingen större skillnad. (Eller jo, jag kan ju inte använda övervåningen då.)
Man är ju olika! Jag hade tyckt det var jobbigt att på bo nedan våningen med någon som kommer ner, utan möjlighet för mig att avvärja mig mot sällskap om det hade behövts.
Jag tycker egentligen att det är en bra idé med inneboende/ kollektiv.

Fast poängen var väl att det är en väsentig skillnad på om man har inneboende eller bor i kollektiv. Det är inte en fråga om vad man kallar det, utan viktiga reella skillnader.
Antningen är det en som sätter reglerna, har makten, bestämmer både över bostden och vem som får bo (kvar) där. Eller så har man gemensam makt och då kan du inte ensam bestäma hur något i hemmet ska skötas, vilka rutiner och regler som ska gälla osv.
Skulle du vara ok med att dela beslutanderätten rörande huset med andra eller inte, liksom?
Och de skillnaderna har jag inte varit varse. Men nej, jag skulle inte vilja lämna över beslutanderätten helt och hållet. Däremot är det möjligt att jag kan ge vissa friheter efter överenskommelse. Vill någon gräva upp en åker och odla där så varsågod liksom.

Precis! Jag tror att man behöver skaffa en gemensam bostad om man ska bo kollektivt. Det är oerhört svårt att släppa på mig och mitt när man är i sin egna bostad. Jag kämpade som tusan med det när dåvarande sambon flyttade in här.

Precis! Jag tror att man behöver skaffa en gemensam bostad om man ska bo kollektivt. Det är oerhört svårt att släppa på mig och mitt när man är i sin egna bostad. Jag kämpade som tusan med det när dåvarande sambon flyttade in här.
Och hos förra sambon var jag inte ens inneboende. Jag var gäst :meh:.

Du kan ju prova att lägga ut en annons för inneboende för en temporär tid, låt säga ett antal månader som provtid eller så. Det behöver ju inte ens gå så långt att någon flyttar in utan det kan ju räcka med att ha lite intervjuer för att bli avskräckt och komma på andra tankar, men då har man iaf undersökt möjligheten 😂

Sen finns ju chansen att man träffar en likasinnad som blir en vän för livet!
Du kan ju skriva i annonsen att det finns möjlighet till odling och friluftsliv och en gillestuga för ev hantverk/hobbys det borde ju kunna locka den typ av person du söker 🤞

Jag tror att det är mer inneboende än kollektiv du avser. Jag har bott i kollektiv under studietiden, fick där vänner för livet som jag umgås väldigt tätt med än idag. Men tror som @mandalaki skriver att det är lättare att liksom skaffa något tillsammans om man vill bo kollektivt. Men inneboende behöver ju inte vara helt fel det heller, dock måste ju personkemin stämma och du måste vara beredd att ge avkall på vissa saker, samt att du inte alltid kan ha det exakt på ditt sätt även om du äger boendet.

Jag har haft inneboende två gånger som yngre. Båda var vänner jag känt sen innan. Det gick bra med den ena rätt igenom. Att hon flyttade berodde på att hon behövde ta hand om familj på annan ort.
Då flyttade andra vännen in. Det gick väl hyfsat bra ett tag. Men han började slacka mer och mer i att hålla ordning efter sig. Jag är inte superpedant direkt. Jag fick tjata. Och när människan lade tuggat tuggummi på mina möbler fick spel. När han då svarade något om att jag inte var hans mamma åkte han ut direkt. Vi hade inget kontrakt och det var min bostadsrätt.

Idag skulle jag ha svårt att bo med annat än partner eller ev bästa vänner någon period.

Som jag hade med första vännen var toppen. Vi pratade om allt, hon var skötsam inneboende med respekt för mina prylar etc. Det var givetvis tvåvägars med respekt från min sida med. Vi umgicks och hittade på saker ihop. Men vi hade också separata liv med partners, vänner, hobbys etc. Vi var väldigt nära innan. Men efter vi bott ihop blev vi mer som familj.
Vi hade varsitt dovrum och delade kök, vardagsrum, badrum etc.
Jag är rätt social och hade inga problem med att hennes vänner, familj, partner etc kom förbi och ev övernattade. Det var samma för henne.
Ville vi vara ifred kunde vi bara vara på vårt sovrum då. Skulle folk övernatta kunde det dock ibland krävas sovande i vardagsrum med. Så det fick man ju prata om.

Svårt att veta innan om det kommer funka. Det kanske får ske genom lite trial and error. Med både att hitta rätt person och rätt kontrakt och reglemente.

Jag tror dock på att skaffa inneboende och inte starta kollektiv just för att ha lite veto när man är lite äldre, har sitt hus och vill ha saker lite på sitt sätt. Det är iaf så jag skulle vilja ha det.

Jag har vänner som både haft inneboende och varit det. En del blir vänner för livet och andra slutar i konflikt kring hur man vill ha det.

Det blir nog lätt så. Har man bott in sig så tar man för givet att det sätt man ordnat det omkring sig ÄR det optimala sättet.
Det var han som möblerade om hela tiden och det var hans möbler. Den dagen jag kom hem och han hade rivit en innervägg så gick det upp för mig att jag bara var gäst. Han hade inte ens tagit upp rivningen av väggen med mig.

Jag tror att det är mer inneboende än kollektiv du avser. Jag har bott i kollektiv under studietiden, fick där vänner för livet som jag umgås väldigt tätt med än idag. Men tror som @mandalaki skriver att det är lättare att liksom skaffa något tillsammans om man vill bo kollektivt. Men inneboende behöver ju inte vara helt fel det heller, dock måste ju personkemin stämma och du måste vara beredd att ge avkall på vissa saker, samt att du inte alltid kan ha det exakt på ditt sätt även om du äger boendet.
Jag vet inte ens vad som är "mitt sätt". Kanske är det "ändra inte vedhanteringen till något sämre, ha inte skor i soffan, inga djur i soffan."

Men vill nån ställa in en tv i vardagsrummet så går ju det bra. Däremot vill jag inte ha in fula möbler i de allmänna utrymmena.

Men jag är nog rätt dålig på att möblera och kommer någon med briljanta idéer på hur man kan göra så är väl det bra. Jag vet t.ex. fortfarande inte om soffan ska stå kvar där den står.

Jag har erfarenhet av både kollektiv och att ha inneboende. Bodde 11 år i USA och där är delat boende i storstäderna i stort sett norm för att folk ska ha råd.

Jag har mestadels goda erfarenheter då jag lyckades bo med vänner och vi var likvärdiga gällande basala grejer som städning och ansvarstagande osv. Många många goda roliga minnen från den tiden.
Hade även inneboende sista åren jag bodde där, då var det jag som hyrde lägenheten och hyrde ut ett sovrum (samt givetvis tillgång till hela lägenheten). Tycker det blir stor skillnad, för även om jag hade superinneboende så blir det en annan relation, man märkte att det inte vägde riktigt "jämnt", det var mina möbler, mina grejer osv till största del i lägenheten och den inneboende var just mer - en inneboende, än som i kollektiven där vi hade letat lägenhet tillsammans, flyttat in tillsammans, och roddade bostaden tillsammans.

Jag hade nog inte velat bo i ett kollektiv eller som inneboende där orsaken till att den som hyr ut/vill ha andra att dela med, är att den personen inte vill vara själv.....

Jag har till och från tänkt att det skulle kunna finnas plats i mitt hus för 1-2 personer till så att vi lever här som ett kollektiv. Tanken har alltid stannat vid en tanke. Jag har ingen erfarenhet av kollektiv och är rädd för att det blir tjafs. Dessutom är jag introvert och behöver eget utrymme. Men jag känner mig inte längre bekväm med att bo ensam.

Är det någon som har erfarenhet av kollektivboende och hur får man det att fungera? En försvårande omständighet är väl att jag ofta är rätt irriterad på den röra som är i huset och då är det bara jag som bor här. Jag lyckas alltså inte ens på egen hand hålla den standard på ordning och reda som jag önskar. Med fler i huset misstänker jag att det inte blir lättare.

Om det är sällskap du är ute efter så kanske du kan hyra ur odlingslotter? På så sätt får du lite sällskap av någon/några som har samma intresse? Gör i ordning ett gemensamhets utrymme i fríggeboden där man kan sitta och fika m.m.

Om det är sällskap du är ute efter så kanske du kan hyra ur odlingslotter? På så sätt får du lite sällskap av någon/några som har samma intresse? Gör i ordning ett gemensamhets utrymme i fríggeboden där man kan sitta och fika m.m.
Som jag sa förut så söker jag inte aktivt umgänge där jag hela tiden måste visa upp ett glatt fejs.

En odlingsgemenskap ger inte det jag söker. Jag söker mer det familjära enkla framför det ytliga vänskapliga som kräver att jag är alert. Jag är liksom introvert och det tar energi för mig att behöva vara tvungen att vara social hela tiden.

Jag kan absolut hyra ut odlingslotter. Det finns inga hinder. Men det ger mig inte det jag söker här. Det ger något annat som förvisso också kan vara bra.

Med en familjär gemenskap kan jag ligga på soffan och slappa utan att behöva säga intelligenta eller roliga saker hela tiden. Den/de andra i huset kan laga mat, äta, sticka iväg på aktiviteter lite hur som helst.

Jag kommer ju liksom aldrig att ha en riktig familj. Jag har ingen mamma eller syskon längre. Jag kommer aldrig att ha en partner. Men jag vill ändå ha någon slags familj. Vänner, bekanta eller grannar kommer aldrig att kunna vara någon typ av familj.

Jag har erfarenhet av både kollektiv och att ha inneboende. Bodde 11 år i USA och där är delat boende i storstäderna i stort sett norm för att folk ska ha råd.

Jag har mestadels goda erfarenheter då jag lyckades bo med vänner och vi var likvärdiga gällande basala grejer som städning och ansvarstagande osv. Många många goda roliga minnen från den tiden.
Hade även inneboende sista åren jag bodde där, då var det jag som hyrde lägenheten och hyrde ut ett sovrum (samt givetvis tillgång till hela lägenheten). Tycker det blir stor skillnad, för även om jag hade superinneboende så blir det en annan relation, man märkte att det inte vägde riktigt "jämnt", det var mina möbler, mina grejer osv till största del i lägenheten och den inneboende var just mer - en inneboende, än som i kollektiven där vi hade letat lägenhet tillsammans, flyttat in tillsammans, och roddade bostaden tillsammans.

Jag hade nog inte velat bo i ett kollektiv eller som inneboende där orsaken till att den som hyr ut/vill ha andra att dela med, är att den personen inte vill vara själv.....
Jag fattar nog inte det sista. Bor folk ihop bara av ekonomiska skäl? Eller varför bor folk ihop?

Jag har ju inte tänkt ha andra människor klistrade vid mig. De får ju gå som de vill.

Sen kan jag väl säga att jag fattar fortfarande inte riktigt skillnaden mellan inneboende och kollektiv. Det är väl kanske att den inneboende inte kan välja tapeter själv? Men det är ju något jag aldrig har kunnat göra i någon av de bostäder jag haft, oavsett om jag hyrt något själv eller bott med någon. Annars fattar jag inte vad det är folk vill bestämma. (Jag har aldrig haft egna möbler hos dem jag varit sambo med.)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 651
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 665
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka