Erfarenheter av kollektiv?

Om du letar efter lagintensivt sallskap sa kan det nog vara bra att leta efter nagon som har ett aktivt liv med typ jobb, hobbys och resor, sa att de inte ar hemma sa mycket - da blir det mycket trevligare nar man stots pa och smapratar lite an om man suttit brevid varandra i soffan hela helgen.

(Jag och en f.d. sambo hade dock en fantastisk helg en gang da vi bada "jobbade" hemifran en fredag och sag hela forsta sasaongen av "How to get away with murder" (typ 13 timmar) over Fredag/Lordag. Det var inte planerat, utan bara blidde sa. )

Jag har också bott i kollektiv och tyckte att det fungerade finfint dlevis på grund av att:
1: Jag visste att det var tillfälligt.
2: Vi var alla heltidsarbetande
3: Vi var fler än bara två personer.
4: Lägenheten var ingens "hem"
Jag tror att det är jättesvårt att fixa att bo "kollektivt" i sitt eget hem. Det är en helt annan sak att dela random lägenhet eller att tillsammans med en grupp hyra/köpa fastighet.

Men tänk om de eldar på fel sätt? :eek:

;)
Det är nog bara kaminen i vardagsrummet som är svår. När exet (som bodde här första vintern) skulle elda i den och gjorde fel fick jag lite frispel eftersom huset rökfyldes. Så den är det eldningsförbud på för dem som inte kan "rätta knycken".

Vedspisen är däremot ganska enkel och straight forward.

Menar du att det vore skönt om någon så att säga rörde sig i huset men egentligen inte gjorde så mycket väsen av sig?

Sådär som ett litet spöke? Någon som inte gör så mycket väsen av sig och faktiskt inte finns när man tröttnar? Kan man kontakta Spökjägare i Det Okända för att fixa lite erfaret sällskap eller skrämmer de bara iväg oönskade sällskap?

Det är nog bara kaminen i vardagsrummet som är svår. När exet (som bodde här första vintern) skulle elda i den och gjorde fel fick jag lite frispel eftersom huset rökfyldes. Så den är det eldningsförbud på för dem som inte kan "rätta knycken".

Med uthyrningsgäster har jag lärt mig att det inte finns tillräckligt lätt. Muntliga, skriftliga instruktioner parat med stor varningslapp på engelska och svenska samt fysiska hinder räcker inte för att hindra ved från att smygpyra i bakugnen. Och då är ändå proceduren så enkel (gravt förenklad) att en normalbegåvad 7-åring skulle klara biffen.

Om du ska ha kollektivboende i ditt hus så blir det nog mer umgänge än du tänker. Folk kommer inte att sitta i sina rum hela kvällarna, de kommer nog att vara i både kök och vardagsrum. Skulle du palla det?

Beror ju helt på, jag är sån som (när jag är hemma) mest är på mitt rum. Man kan ju försöka hitta andra mer introverta om man som jag, vill ha någon hemma utan att behöva interagera för mycket.
Nuvarande roomie är kaosextrovert ( :D ) funkar skitbra eftersom hon sällan är hemma, men jag ändå har någon som är här då och då.

Sådär som ett litet spöke? Någon som inte gör så mycket väsen av sig och faktiskt inte finns när man tröttnar? Kan man kontakta Spökjägare i Det Okända för att fixa lite erfaret sällskap eller skrämmer de bara iväg oönskade sällskap?
Både jag och pappa har haft sådana inneboende. De har varit flitiga studenter som varit mest på sina rum. Man måste inte vara jättesocial för att man bor tillsammans, det kan vara av ekonomiska skäl också. Sen finna det såklart de som älskar att umgås. Hos pappa är de just nu 3 studenter + pappa i en liten trea. Köket är samlingsplats och det är alltid fullt av folk. Verkligen motsatser.

Både jag och pappa har haft sådana inneboende. De har varit flitiga studenter som varit mest på sina rum. Man måste inte vara jättesocial för att man bor tillsammans, det kan vara av ekonomiska skäl också. Sen finna det såklart de som älskar att umgås. Hos pappa är de just nu 3 studenter + pappa i en liten trea. Köket är samlingsplats och det är alltid fullt av folk. Verkligen motsatser.

Det var bara min tankebana efter föregående inlägg. Jag vet också de som haft inneboende med liknande funktion. Fast jag har aldrig hört någon som kallar det kollektiv, då maktförhållandet är väl känt för alla.

Med uthyrningsgäster har jag lärt mig att det inte finns tillräckligt lätt. Muntliga, skriftliga instruktioner parat med stor varningslapp på engelska och svenska samt fysiska hinder räcker inte för att hindra ved från att smygpyra i bakugnen. Och då är ändå proceduren så enkel (gravt förenklad) att en normalbegåvad 7-åring skulle klara biffen.
Med vedspisen i köket vet jag inte ens hur man skulle kunna göra fel. Det enda är väl om man inte lyckas få fyr.

Det funkar nog inte som kollektiv eftersom du äger huset.
Och det är ju rätt nedslående.

Någon partner lär jag ju liksom aldrig hitta och att vara ensam resten av livet känns som ett mörker. Grannarna och vännerna räknas liksom inte här. De fyller en annan funktion.

Jag vet liksom inte vad jag har för alternativ till att slippa vara ensam.

Med vedspisen i köket vet jag inte ens hur man skulle kunna göra fel. Det enda är väl om man inte lyckas få fyr.

Och det är ju rätt nedslående.

Någon partner lär jag ju liksom aldrig hitta och att vara ensam resten av livet känns som ett mörker. Grannarna och vännerna räknas liksom inte här. De fyller en annan funktion.

Jag vet liksom inte vad jag har för alternativ till att slippa vara ensam.

Fast inneboende behöver väl inte uteslutas? Det som jag reagerar på är att kalla det kollektiv, när en part äger makten och ekonomin över boendet.

I vedspisen failas det ofta med att elda i ugnsdelen, som tur är brinner det ju aldrig mer än pyr lite. Trist städning bara.

Jag har en bekant som hyr in sig på ett kontor, dels för att komma hemifrån och dels för det sociala. Nån att ta en kaffe och bolla lite med.
Kolla om det finns att hyra in sig någonstans? Eller fixa till så att du kan ha någon som har sitt hemmakontor hos dig?

Jag har bott i kollektiv och älskade det ibland och avskytt det ibland. Viktigt för mig är att kunna dra mig undan ordentligt, nu som lite äldre så hade jag nog inte riktigt fixat att ha någon som bor i mitt hem.

Inte riktigt svar på frågan känner jag.

Fast inneboende behöver väl inte uteslutas? Det som jag reagerar på är att kalla det kollektiv, när en part äger makten och ekonomin över boendet.

I vedspisen failas det ofta med att elda i ugnsdelen, som tur är brinner det ju aldrig mer än pyr lite. Trist städning bara.
Jo, visst kan man väl kalla det inneboende också.

I min vedspis är det tegelstenar i ugnsdelen. Och jag förväntar mig inte att någon kan tända spisen. Men fylla på ved där det brinner borde alla klara.

Visst hade du en stuga som du funderade på att göra i ordning? Så kunde du hyra ut den på sommaren? Då kan du ju prova hur det är att ha folk på gården?
Ja, det finns en liten friggebod. Där finns en våningssäng, ett bord och 2 stolar. Tanken är att tapetsera där och bygga en kokvrå. Den kan funka utmärkt som övernattningsrum till folk som vill till området för att t.ex. vandra eller paddla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 651
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 665
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka