Derring-Do
Trådstartare
Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme, deras enda bekymmer var jättarna som ibland kom.
Cimorene var yngst av 6 systrar, men skilde sig något från de andra. Till skillnad från sina 5 systrar, som alla hade vackert blont hår och uppförde sig som prinsessor ska, så hade Cimorene långt svart hår och var mer intresserade av att få lära sig magi, matlagning, svärdsfäktning och latin än brodyr, dans, vett och ettiket och annat sådant som ansågs vara "prinsesslikt".
När Cimorenes föräldrar till sist inte längre visst vad de skulle ta sig till för att få Cimorene att uppföra sig åker de till Sathem-vid-Berget, för att gifta bort henne till prinsen Therandil. Detta vill dock Cimorene verkligen inte, och rymmer då till Morgonbergen, där hon anmäler sig som frivillig som drakprinsessa. Hon får då jobb hos draken Kazul och trivs bra, men när trollkarlarna, vars stavar stjäl magi från drakarna, börjar snoka och någon dödar drakkungen Tokoz dras Cimorene in i en intrig utan like, samtidigt som hon måste övertyga prinsarna och riddarna som kommer att hon INTE vill räddas från drakarna.
Deltagarlista:
1. Habina
2. quarter4ever
3. Hedinn
4. Illiana
5. Snurrfian
6. hemlig
7. fio
8. Niyama
9. cirkus
10. LenaH
11. Ferrari
12. Gabby_Ossi
13. Blacksmithfarm
14. ArneWeise
Rollista:
Goda:
Cimorene (Siarlärling) - Prinsessan som helst inte varit en. Trots sitt ointresse lyssnade hon på sina prinsesslektioner och det hon lärde sig om att läsa av folk, tillsammans med sina grundläggande magikunskaper gör att hon varannan natt med säkerhet kan veta vilken sida de står på. NattDL
Kazul (borgmästare) - Draken som inte har något emot en prinsessa som gör saker som inte passar sig för prinsessor. Är en av huvudkandidaterna för att bli nästa drakkung, och har därför ett visst inflytande över det andra, vilket gör att hon vid ett tillfälle kan lägga en extra röst och att hennes röst avgör om det är jämt när ett beslut skall tas. DagDL
Morwen (ängel) - Morwen är en häxa bosatt i Förtrollade Skogen, som ligger nedanför Morgonbergen. Hon är gammal vän till Kazul och kommer bra överens med Cimorene. Kan med sin magi skydda någon från trollkarlarnas nattliga attack. NattDL
Stenprinsen (Välsignad) - Är en prins som förvandlades till sten när han inte följde instruktionerna när han skulle hämta vatten ur helandets brunn. Dock var han smart nog att sticka ner handen i vattnet när förvandlingen började, och blev därför inte en staty, utan "bara" en människa av sten. Eftersom han består av sten så överlever han en första attack av trollkarlarna, och dör inte förens de attackerar honom en andra gång.
Alianora (Röstfifflare) - Är Woraugs prinsessa, efter att hennes familj skickat henne till en by som han skulle plundra. Detta var deras sista utväg efter att hon inte drabbats av någon av alla förbannelser de försökt ge henne, i hopp om att hon skulle räddas av en prins. Är också den enda andra drakprinsessan som Cimorene kommer bra överens med, då de andra är lite för "prinsessiga". Detta gör att hon har mer att säga till om än de andra prinsessorna.
Roxim (Jägare) - Roxim är en äldre drake som precis som alla andra drakar är allergisk mot trollkarlarnas stavar. Dock har han en lite kraftigare reaktion än de flesta, och skulle en trollkarl komma nära nog för att attackera honom så kommer eldbollen han nyser göra så att även den han är vänd mot just då dör. (Väljer i PM till LL vem han vill dra med sig i döden)
Andra drakar (Bybor) - De andra drakarna i Morgonbergen hjälper självklart till i kampen mot trollkarlarna.
Onda:
Woraug (Ulv i fårkläder utanför lyan) - Är en drake som gett sig i lag med trollkarlarna efter att de lovat att se till så att han blir drakkung om han hjälper dem. Eftersom han fortfarande måste vara undercover så låtsas han vara en av de goda drakarna, och visar bara sitt riktiga jag när ingen ser. Woraug vet vem Zemenar är, men inte övriga trollkarlar, trollkarlarna känner inte till Woraugs identitet. Woraug röstar dolt, dvs. rösten han skriver i tråden är ogiltig och den riktiga rösten skickas till LL. Woraug har även en påse drakört han fått av Zemenar för att förgifta en annan drake med. Varje natt kan Woraug skicka en gissning till LL vilken annan spelare han tror kan vara drake, och om han gissar rätt kommer den draken dö och drakörten förbrukas. DagDL för röst, NattDL för gissning
Zemenar (Ond häxa, ingår i lyan)- Är ordförande för trollkarlssamfundet och är deras mäktigaste medlem. Det är han som ligger bakom alla planer och har i uppgift att se till att allt går som det ska. Han kan varje natt förhäxa någon så att deras åsikt inte längre verkar viktig (deras röst inte räknas). NattDL
Antorell (Osäker ond häxa, ingår i lyan) - Är Zemenars son, men är trots detta inte en särskilt duktig trollkarl. Det han vill allra helst är att bli lika mäktig som sin far, så om Zemenar förhäxar någon så gör han också det, dock inte nödvändigtvis samma person. Enda problemet är att hälften av gångerna så gör förhäxningen så att personens åsikt verkar dubbelt så viktig, istället för att bli oviktigt (50/50 om rösten inte räknas eller räknas 2 gånger, LL lottar vilket och ulvarna meddelas ej om resultatet). NattDL
Trollkarlar (Ulvar)- Resten av trollkarlssamfundet följer sin ledare in i kampen mot drakarna och kan varje natt samlas sina krafter och då lyckas döda en av drakarna eller deras allierade. NattDL
Neutral:
Therandil - Therandil vill inget hellre än att lyckas "rädda" Cimorene från draken Kazul. (Sen om detta är för att han som prins förväntas göra det, eller om det är för att han verkligen vill gifta sig med Cimorene kan diskuteras). För att rädda Cimorene måste han först få ut Kazul ur bilden, antingen genom att hon dödas av trollkarlarna eller genom att vända alla mot henne så att hon drivs iväg. Med Kazul borta så krävs det dock fortfarande att han lyckas vända alla mot Cimorene så att hon drivs bort från Morgonbergen, då hon vägrar följa med Therandil annars. Therandil har varje natt möjligheten att skydda någon från trollkarlarna, något som han vill utnyttja för att se till att Cimorene är säker, och vid ett tillfälle kan han stoppa utdrivningen av någon från Morgonbergen.
Therandil står som ensam vinnare i leken om Cimorene lynchats efter att Kazul lynchats eller dött. Lynchas Cimorene innan Kazul försvunnit ur leken så blir Therandil ond utanför lyan i hopp om att hämnas på de som drev bort Cimorene. Skulle Cimorene dödas så går han med de goda för att få revansch på trollkarlarna. Förlorar beskydd och lynchstopp (om detta inte använts än) när han slutar vara neutral.
DagDL för lynchstopp, NattDL för beskydd
Övrigt:
Morwens katter (Spioner) - Alla häxor har katt, det vet man ju. Morwen är dock väldigt förtjust i katter och har därför 9 stycken. Dessa springer runt lite här och var där de vill och kan då få reda på det mesta. Denna infon springer de sedan och berättar för de som de tror är goda (goda roller+Woraug+Therandil). (Spioninfon lottas ut varje natt bland dessa rad för rad, så flera olika kan få info samma natt)
Regler
*Var snälla och trevliga mot varandra.
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det).
*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg. Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Derring-Do röstar på Madalitso". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknar vi den första.
*Ulvarna vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda. Om Cimorene lynchas efter Kazuls död så kammar Therandil ensam hem hela segern.
*Efter två missade röstningar kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Om ni missar att DL så lägg då ändå er röst så fort som möjligt så övriga får något att ta ställning till.
*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och helst annan färg. Ni får inte kommentera på något sätt som påverkar leken. Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.
Ni får gärna pm:a om ni har frågor eller åsikter om någon roll eller fördelning, om ni tycker att vi tänkt galet eller om ni tycker att någon hintar.
Första dagDL fredag 21.00, första nattDL lördag 8.00
Cimorene var yngst av 6 systrar, men skilde sig något från de andra. Till skillnad från sina 5 systrar, som alla hade vackert blont hår och uppförde sig som prinsessor ska, så hade Cimorene långt svart hår och var mer intresserade av att få lära sig magi, matlagning, svärdsfäktning och latin än brodyr, dans, vett och ettiket och annat sådant som ansågs vara "prinsesslikt".
När Cimorenes föräldrar till sist inte längre visst vad de skulle ta sig till för att få Cimorene att uppföra sig åker de till Sathem-vid-Berget, för att gifta bort henne till prinsen Therandil. Detta vill dock Cimorene verkligen inte, och rymmer då till Morgonbergen, där hon anmäler sig som frivillig som drakprinsessa. Hon får då jobb hos draken Kazul och trivs bra, men när trollkarlarna, vars stavar stjäl magi från drakarna, börjar snoka och någon dödar drakkungen Tokoz dras Cimorene in i en intrig utan like, samtidigt som hon måste övertyga prinsarna och riddarna som kommer att hon INTE vill räddas från drakarna.
Deltagarlista:
1. Habina
2. quarter4ever
3. Hedinn
4. Illiana
5. Snurrfian
6. hemlig
7. fio
8. Niyama
9. cirkus
10. LenaH
11. Ferrari
12. Gabby_Ossi
13. Blacksmithfarm
14. ArneWeise
Rollista:
Goda:
Cimorene (Siarlärling) - Prinsessan som helst inte varit en. Trots sitt ointresse lyssnade hon på sina prinsesslektioner och det hon lärde sig om att läsa av folk, tillsammans med sina grundläggande magikunskaper gör att hon varannan natt med säkerhet kan veta vilken sida de står på. NattDL
Kazul (borgmästare) - Draken som inte har något emot en prinsessa som gör saker som inte passar sig för prinsessor. Är en av huvudkandidaterna för att bli nästa drakkung, och har därför ett visst inflytande över det andra, vilket gör att hon vid ett tillfälle kan lägga en extra röst och att hennes röst avgör om det är jämt när ett beslut skall tas. DagDL
Morwen (ängel) - Morwen är en häxa bosatt i Förtrollade Skogen, som ligger nedanför Morgonbergen. Hon är gammal vän till Kazul och kommer bra överens med Cimorene. Kan med sin magi skydda någon från trollkarlarnas nattliga attack. NattDL
Stenprinsen (Välsignad) - Är en prins som förvandlades till sten när han inte följde instruktionerna när han skulle hämta vatten ur helandets brunn. Dock var han smart nog att sticka ner handen i vattnet när förvandlingen började, och blev därför inte en staty, utan "bara" en människa av sten. Eftersom han består av sten så överlever han en första attack av trollkarlarna, och dör inte förens de attackerar honom en andra gång.
Alianora (Röstfifflare) - Är Woraugs prinsessa, efter att hennes familj skickat henne till en by som han skulle plundra. Detta var deras sista utväg efter att hon inte drabbats av någon av alla förbannelser de försökt ge henne, i hopp om att hon skulle räddas av en prins. Är också den enda andra drakprinsessan som Cimorene kommer bra överens med, då de andra är lite för "prinsessiga". Detta gör att hon har mer att säga till om än de andra prinsessorna.
Roxim (Jägare) - Roxim är en äldre drake som precis som alla andra drakar är allergisk mot trollkarlarnas stavar. Dock har han en lite kraftigare reaktion än de flesta, och skulle en trollkarl komma nära nog för att attackera honom så kommer eldbollen han nyser göra så att även den han är vänd mot just då dör. (Väljer i PM till LL vem han vill dra med sig i döden)
Andra drakar (Bybor) - De andra drakarna i Morgonbergen hjälper självklart till i kampen mot trollkarlarna.
Onda:
Woraug (Ulv i fårkläder utanför lyan) - Är en drake som gett sig i lag med trollkarlarna efter att de lovat att se till så att han blir drakkung om han hjälper dem. Eftersom han fortfarande måste vara undercover så låtsas han vara en av de goda drakarna, och visar bara sitt riktiga jag när ingen ser. Woraug vet vem Zemenar är, men inte övriga trollkarlar, trollkarlarna känner inte till Woraugs identitet. Woraug röstar dolt, dvs. rösten han skriver i tråden är ogiltig och den riktiga rösten skickas till LL. Woraug har även en påse drakört han fått av Zemenar för att förgifta en annan drake med. Varje natt kan Woraug skicka en gissning till LL vilken annan spelare han tror kan vara drake, och om han gissar rätt kommer den draken dö och drakörten förbrukas. DagDL för röst, NattDL för gissning
Zemenar (Ond häxa, ingår i lyan)- Är ordförande för trollkarlssamfundet och är deras mäktigaste medlem. Det är han som ligger bakom alla planer och har i uppgift att se till att allt går som det ska. Han kan varje natt förhäxa någon så att deras åsikt inte längre verkar viktig (deras röst inte räknas). NattDL
Antorell (Osäker ond häxa, ingår i lyan) - Är Zemenars son, men är trots detta inte en särskilt duktig trollkarl. Det han vill allra helst är att bli lika mäktig som sin far, så om Zemenar förhäxar någon så gör han också det, dock inte nödvändigtvis samma person. Enda problemet är att hälften av gångerna så gör förhäxningen så att personens åsikt verkar dubbelt så viktig, istället för att bli oviktigt (50/50 om rösten inte räknas eller räknas 2 gånger, LL lottar vilket och ulvarna meddelas ej om resultatet). NattDL
Trollkarlar (Ulvar)- Resten av trollkarlssamfundet följer sin ledare in i kampen mot drakarna och kan varje natt samlas sina krafter och då lyckas döda en av drakarna eller deras allierade. NattDL
Neutral:
Therandil - Therandil vill inget hellre än att lyckas "rädda" Cimorene från draken Kazul. (Sen om detta är för att han som prins förväntas göra det, eller om det är för att han verkligen vill gifta sig med Cimorene kan diskuteras). För att rädda Cimorene måste han först få ut Kazul ur bilden, antingen genom att hon dödas av trollkarlarna eller genom att vända alla mot henne så att hon drivs iväg. Med Kazul borta så krävs det dock fortfarande att han lyckas vända alla mot Cimorene så att hon drivs bort från Morgonbergen, då hon vägrar följa med Therandil annars. Therandil har varje natt möjligheten att skydda någon från trollkarlarna, något som han vill utnyttja för att se till att Cimorene är säker, och vid ett tillfälle kan han stoppa utdrivningen av någon från Morgonbergen.
Therandil står som ensam vinnare i leken om Cimorene lynchats efter att Kazul lynchats eller dött. Lynchas Cimorene innan Kazul försvunnit ur leken så blir Therandil ond utanför lyan i hopp om att hämnas på de som drev bort Cimorene. Skulle Cimorene dödas så går han med de goda för att få revansch på trollkarlarna. Förlorar beskydd och lynchstopp (om detta inte använts än) när han slutar vara neutral.
DagDL för lynchstopp, NattDL för beskydd
Övrigt:
Morwens katter (Spioner) - Alla häxor har katt, det vet man ju. Morwen är dock väldigt förtjust i katter och har därför 9 stycken. Dessa springer runt lite här och var där de vill och kan då få reda på det mesta. Denna infon springer de sedan och berättar för de som de tror är goda (goda roller+Woraug+Therandil). (Spioninfon lottas ut varje natt bland dessa rad för rad, så flera olika kan få info samma natt)
Regler
*Var snälla och trevliga mot varandra.
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det).
*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg. Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Derring-Do röstar på Madalitso". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknar vi den första.
*Ulvarna vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda. Om Cimorene lynchas efter Kazuls död så kammar Therandil ensam hem hela segern.
*Efter två missade röstningar kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Om ni missar att DL så lägg då ändå er röst så fort som möjligt så övriga får något att ta ställning till.
*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och helst annan färg. Ni får inte kommentera på något sätt som påverkar leken. Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.
Ni får gärna pm:a om ni har frågor eller åsikter om någon roll eller fördelning, om ni tycker att vi tänkt galet eller om ni tycker att någon hintar.
Första dagDL fredag 21.00, första nattDL lördag 8.00