En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svar på fråga 1; jag hade inga test hemma och började testa ett par dagar innan BIM och strecket blev starkare och starkare.
2, På mitt test (riktiga graviditetstest) har det inte synts direkt, så båda gångerna (ett MF och nu gravid i vecka 21) så har jag använt digital så slapp jag sitta och analysera, haha :p När tiden gått ut har dock det synts streck på det vanliga testet :)
Grattis att du gått så himla långt redan!! Vad jag önskar jag fått bli kvar i tråden med er :cry:

Slutade med p-ring i januari och har inte haft mens på drygt 40 dagar :meh:. Vi försöker inte bli med barn än men när bör man kolla upp sig? Rätt säker på att jag har PCO men ej fått det bekräftat (har gjort ett blodprov för några år sen och då var hormonnivåerna normala, kan man ha PCOS ändå?). Vi kommer nog börja försöka typ i sommar men om jag inte har någon mens så är det ju ändå ingen idé liksom.

Eftersom ni inte försöker få barn än hade jag väntat ett tag till. En vän till mig fick inte mens direkt hon slutade med p-piller men gyn sa att det kunde ta ett tag och gick det ett halvår utan mens skulle hon komma dit.
Jag slutade själv med p-piller i november och det tog 45 dagar innan jag fick min första mens, men cykeln verkar rätta till sig efter hand :)

Nu har vi fått en tid hos privatgyn den 13/4 för oss båda. Blodprov (och undersökning antar jag) för mig och u-prov för gubben. Det var supersvårt att få en tid och såklart jobbar både jag och han den tiden... Får man lägga in om semester då eller hur funkar det? Har aldrig behövt ta en läkartid på arbetstid.. Känns så skönt att första steget är taget :) och så har vi ju faktiskt en månad till på oss!

Eftersom ni inte försöker få barn än hade jag väntat ett tag till. En vän till mig fick inte mens direkt hon slutade med p-piller men gyn sa att det kunde ta ett tag och gick det ett halvår utan mens skulle hon komma dit.
Jag slutade själv med p-piller i november och det tog 45 dagar innan jag fick min första mens, men cykeln verkar rätta till sig efter hand :)

Jag tänkte vänta till mitten av april tror jag, om det inte har hänt något då så ringer jag. Sist jag var utan preventivmedel tror jag att det hann gå ca 3 månader utan mens innan jag kontaktade VC. Fick ta blodprov och alla värden var normala. Eftersom jag inte ville bli gravid då började jag med preventivmedel igen (detta var nog två år sen eller nåt tror jag). Nu är ändå "målet" att bli gravid inom någon slags överskådlig framtid så vi får se var det landar den här gången.

Nu hoppar jag in med två helt oviktiga nyfikenhetsfrågor till er som är vana att kolla med stickor och gravtest!

1. Ni som använder ägglossningstest som gravtest, hur mycket innan har det visat? Eller visar de samtidigt bara det att ni inte haft gravtest hemma?
2. När det gäller gravtest, är det nån mer än jag som står och stirrar på det medan det ändrar färg (om det är ett sådant, dvs inte digitalt)? Nu har ju jag aldrig plussat men är nyfiken om det syns direkt alltid eller om det faktiskt kan dröja de där minuterna innan det syns.. På det jag använde nu (apotekets) så går liksom färgen/vätskan från ena sidan av fönstret till det andra och det går rätt fort, då syns kontrollstrecket direkt.
Du kan få ett tidigare utslag med ägglossningstest eftersom att de känner av båda hormonerna. MEN det går ju inte att dra några säkra slutsatser förrän man tagit gravtestet. Så de kan bara ge en hint. Jag testade med ägglossningstest nu sist eftersom jag inte orkade med att få se ännu ett negativt test (mina äl-test ger utslag under hela cykeln). Det blev tokpositivt (utslag så fort stickan doppades i urinet samt mkt starka streck). Så då vågade jag ta ett gravtest som visade ett svagt men väl synligt teststreck. Det blev sen starkare för var dag.

Båda gångerna som jag fått positiva gravtest (alltså två olika graviditeter) så har man kunnat se strecket svagt efter ett par sek (kontrollstrecket har kommit först). Ngn dag senare så kom teststrecket samtidigt som kontrollstrecket och var då även starkare.

Nu hoppar jag in med två helt oviktiga nyfikenhetsfrågor till er som är vana att kolla med stickor och gravtest!

1. Ni som använder ägglossningstest som gravtest, hur mycket innan har det visat? Eller visar de samtidigt bara det att ni inte haft gravtest hemma?
2. När det gäller gravtest, är det nån mer än jag som står och stirrar på det medan det ändrar färg (om det är ett sådant, dvs inte digitalt)? Nu har ju jag aldrig plussat men är nyfiken om det syns direkt alltid eller om det faktiskt kan dröja de där minuterna innan det syns.. På det jag använde nu (apotekets) så går liksom färgen/vätskan från ena sidan av fönstret till det andra och det går rätt fort, då syns kontrollstrecket direkt.

Ca 4 dagar före har jag tydliga streck på ägglossningssticka kontra graviditetstest. Jag har inte fått utslag på ägglossning före BIM utan att sen ha plussat.

Och nej jag lägger ifrån mig stickorna. Ett par dagar efter BIM syns teststrecket lika snabbt som kontrollstrecket.

Nu har vi fått en tid hos privatgyn den 13/4 för oss båda. Blodprov (och undersökning antar jag) för mig och u-prov för gubben. Det var supersvårt att få en tid och såklart jobbar både jag och han den tiden... Får man lägga in om semester då eller hur funkar det? Har aldrig behövt ta en läkartid på arbetstid.. Känns så skönt att första steget är taget :) och så har vi ju faktiskt en månad till på oss!

Antingen semester eller bara ledigt för läkartid, du behöver inte ange vad för läkare.

Nu kommer ett långt gnällinlägg med en.hel del text om icke relevanta saker.

Den senaste tiden har jag hållt mig ajour, ifall brorsan skulle ringa och meddela att värkarna kommit igång. De ska ha sitt andra barn och igår gick svägerskan förbi 40 veckor.
Det var bestämt sedan tidigare att jag skulle dit igår, för att finnas på plats och ta hand om brorsonen idag, när de hade tid på sjukhuset. Det hade varit snack om att sätta igång svägerskan idag. Hon har haft problem med högt blodtryck och dålig tillväxt på barnet, så hon är under ganska hög bevakning. Igår ringde de och fick mig att köra de 12 mil jag har dit rätt så fort. Det fanns misstanke om havandeskapsförgiftning. Skönt nog kom de hem inatt med beskedet att det antagligen bara var det höga blodtrycket och svägerskans ångest/stress som spökade. Så idag åkte de in och trodde hon skulle sättas igång efter den bokade kontrolltiden, men nä, inte nu heller. Det lär dock bli av snart.

Trots allt strul för dem och alla problem så blev jag väldigt ledsen ikväll över att jag inte är i närheten av att vara i den världen. Ikväll blev jag verkligen jätteledsen över att inte veta om/när jag har ägglossning och jag är så otroligt trött på min kropp. Jävla skitkropp. Skithormoner. Skit.

Känner alla som är gravida att dom är det efter befruktning? Nu hade jag ägglossning 10-12 den här månaden och vi hann få till det 2 gånger (trots förskylning hos oss båda... hehe), och när borde jag förvänta mig att det ska kännas något om det blev något så att säga? Eller är det bara och vänta och se vad graviditetstestet säger, när ska jag testa mig föresten?

Känner alla som är gravida att dom är det efter befruktning? Nu hade jag ägglossning 10-12 den här månaden och vi hann få till det 2 gånger (trots förskylning hos oss båda... hehe), och när borde jag förvänta mig att det ska kännas något om det blev något så att säga? Eller är det bara och vänta och se vad graviditetstestet säger, när ska jag testa mig föresten?

Det tar ungefär en vecka efter äl innan ägget fastnar i livmodern. Sen beror det på hur känslig man är för hormoner men de flesta verkar ha utebliven mens som första tecken på graviditet.

Jag har iallafall lärt mig att på mig betyder inte ömma bröst ett skit. Och hundra andra saker som kan vara tecken på graviditet (men också mens. Och andra saker som bara råkar sammanfalla). För mig är ömma bröstvårtor en indikation och sist började de ömma ungefär en vecka innan bim. Blev tyvärr mf.

Det bästa du kan göra är att bara vänta.
Jag är trött på negativa stickor och tänker inte testa förrän mensen är 4-7 dagar sen. Men innan bim tycker jag är onödigt att testa.

Det tar ungefär en vecka efter äl innan ägget fastnar i livmodern. Sen beror det på hur känslig man är för hormoner men de flesta verkar ha utebliven mens som första tecken på graviditet.

Jag har iallafall lärt mig att på mig betyder inte ömma bröst ett skit. Och hundra andra saker som kan vara tecken på graviditet (men också mens. Och andra saker som bara råkar sammanfalla). För mig är ömma bröstvårtor en indikation och sist började de ömma ungefär en vecka innan bim. Blev tyvärr mf.

Det bästa du kan göra är att bara vänta.
Jag är trött på negativa stickor och tänker inte testa förrän mensen är 4-7 dagar sen. Men innan bim tycker jag är onödigt att testa.
Tack för bra svar :)

Jag har inte känt nåt förrän i v.6 tidigast, förutom molvärk (påminner om mensvärk) och utebliven mens.

Nope.

Somliga märker ju inget förrän ungen är på väg ut ;)

Jaha, då är väl mensen snart på gång igen. Har haft lite konstig känsla i magen, inte riktigt värk, och idag tycker jag att brösten börjat ömma lite.

Hade hoppats att lite omvänd psykologi skulle funka, men se det gick inte kroppen på! Jag får glädja mig åt ny sadel och tävlingar och ganska mycket kul planerat framöver. Iofs är ju resan till Vegas nästa januari en lite större grej.. DÅ kanske vi lyckas bli gravida så vi inte kan åka.. eller något.. annars har vi ju ytterligare en sak att se fram emot.

hoppas inte mitt inlägg blir som svar till nån nu :o jahopp utan p-piller i drygt 3 v, haft värk i magen i nästan 2v men nu bara ömmande bröstvårtor. Verkar inte vara nån mens på g, konstigt trodde det var mensvärk jag haft. Så fort jag var sen med nåt piller förut när jag åt dem fick jag alltid nån typ av blödning, nu har jag inte fått nån blödning alls sen jag slutade med dem. Kommer nog ta ett tag för kroppen att återställa sig....

hoppas inte mitt inlägg blir som svar till nån nu :o jahopp utan p-piller i drygt 3 v, haft värk i magen i nästan 2v men nu bara ömmande bröstvårtor. Verkar inte vara nån mens på g, konstigt trodde det var mensvärk jag haft. Så fort jag var sen med nåt piller förut när jag åt dem fick jag alltid nån typ av blödning, nu har jag inte fått nån blödning alls sen jag slutade med dem. Kommer nog ta ett tag för kroppen att återställa sig....
Eller så är du gravid. Kanske testa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 259
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg