En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej såga mig inte vid fotknölarna nu :o Men är det inte bättre att ha sex 2-3ggr i veckan istället för o hålla på med dessa ägglossningstest? :o
Med tanke på att spermier kan överleva många många timmar inuti en så borde det väl ändå vara väldigt stor chans att man blir befruktad om man har sex regelbundet? :confused:

Bättre?

Jag började med stickor för att bekräfta ägglossningen och första graviditeten hade inte blivit till utan stickorna, vi hade sex en gång den månaden. Sambons senaste barnbarn blev till först när de fattat det här med ägglossning och när den sker...

Tar det lite tid utan plus så är det inget fel i att få en bättre kartläggning.

Bättre?

Jag började med stickor för att bekräfta ägglossningen och första graviditeten hade inte blivit till utan stickorna, vi hade sex en gång den månaden. Sambons senaste barnbarn blev till först när de fattat det här med ägglossning och när den sker...

Karläggning, exakt! Det blev väldigt tydligt att jag hade NOLL koll på min cykel när jag började kontrollera!

Bättre kanske var fel ord men lättare då? :)
Okej ja om man har sex 1gång i månaden blir det ju svårt kanske utan stickorna :)

Bättre?

Okej såga mig inte vid fotknölarna nu :o Men är det inte bättre att ha sex 2-3ggr i veckan istället för o hålla på med dessa ägglossningstest? :o
Med tanke på att spermier kan överleva många många timmar inuti en så borde det väl ändå vara väldigt stor chans att man blir befruktad om man har sex regelbundet? :confused:
Bli man gravid inom de första 1-3 månaderna (som ju ändå är det mest vanliga) så är ju sex 2-3 gånger i veckan rätt lugnt.

När vi för vår del hade haft sex de där 2-3 gångerna per vecka i 6 månader så var vi ganska uppgivna. Att ha sex för att bli gravid kan vara både ångestladdat och fruktansvärt osexigt. Började med stickor och det blev då enklare att motivera oss till sex även när vi inte var sugna. Då kunde vi även börja ha kravlöst sex på andra tider vilket var skönt. Det tog 8 ytterligare månader med stickor att bli gravid. Vi påbörjade utredning samma månad som dottern blev till.

Jag tycker inte man behöver börja med stickor direkt om man inte vet med sig att man har tex oregelbunden cykel. För de allra flesta funkar det ju faktiskt utan!

Mvh Miks

Tack så mycket för svaret, nu förstår jag mer :)

Bli man gravid inom de första 1-3 månaderna (som ju ändå är det mest vanliga) så är ju sex 2-3 gånger i veckan rätt lugnt.

När vi för vår del hade haft sex de där 2-3 gångerna per vecka i 6 månader så var vi ganska uppgivna. Att ha sex för att bli gravid kan vara både ångestladdat och fruktansvärt osexigt. Började med stickor och det blev då enklare att motivera oss till sex även när vi inte var sugna. Då kunde vi även börja ha kravlöst sex på andra tider vilket var skönt. Det tog 8 ytterligare månader med stickor att bli gravid. Vi påbörjade utredning samma månad som dottern blev till.

Jag tycker inte man behöver börja med stickor direkt om man inte vet med sig att man har tex oregelbunden cykel. För de allra flesta funkar det ju faktiskt utan!

Mvh Miks

Hade sex imorse och när jag gick på toaletten efteråt så är sperman och allt annat som rinner ut typ ljusbrunt... Vad kan det betyda? Hade ägglossning 10-12 mars.

@hera_ jag har testat för att veta när mensen ska komma. Nu är jag ju väldigt regelbunden, men någon dag hit eller dit brukar det ju variera. Om man inte lyckas bli gravid på vanligt sätt är det väldigt bra att ha koll på sin cykel för att veta om man t.ex. har en allt för kort lutealfas. Det kan man ju ha även om man har en till synes normal, regelbunden cykel.

Sen då man försökt väldigt länge så blir det för flera ganska jobbigt att hålla igång sexliv bara för att försöka producera barn, och då kan det underlätta att ha sex en gång för att producera barn, och fritt enligt humör resten av månaden.

Tack, jättebra förklarat! ja nu förstår jag mer "varför" man använder det :)

@hera_ jag har testat för att veta när mensen ska komma. Nu är jag ju väldigt regelbunden, men någon dag hit eller dit brukar det ju variera. Om man inte lyckas bli gravid på vanligt sätt är det väldigt bra att ha koll på sin cykel för att veta om man t.ex. har en allt för kort lutealfas. Det kan man ju ha även om man har en till synes normal, regelbunden cykel.

Sen då man försökt väldigt länge så blir det för flera ganska jobbigt att hålla igång sexliv bara för att försöka producera barn, och då kan det underlätta att ha sex en gång för att producera barn, och fritt enligt humör resten av månaden.

Vi har "synkat" de så bra att mannen oftast har som minst sexlust runt ägglossning. Då är de lättare att säga att NU borde vi i alla fall få till en snabbis, även kallad teknisk sex här.

För vår del, min och sambons, så vill det till att vi verkligen försöker när vi har chansen då han jobbar utomlands och oftast är borta 1-2 veckor i sträck.
Dessutom har jag verkligen lärt mig att känna min kropp genom att jag vet när äl är via stickor.
Och för det tredje så har det bara tagit sig för oss när vi haft sex verkligen vid äl och inte bara dagarna omkring. Sen att vi fortfarande inte lyckats få barn är en annan sak.

Just det där som @hemlig sa är viktigt tycker jag. Att lära känna sin kropp. Efter ett tag vet man ju på ett ungefär hur det ska kännas eller inte kännas.

På tal om ÄL-stickor och sex vid positivt test.
Imorgon kväll kommer sambon hem. På fredag åker jag till stan för lite jobb och sen blir jag kvar för kurs på lördag. Idag började jag få utslag på ÄL-stickorna och om det blir positiv sticka på fredag så sa sambon att då blir han kvar i stan (ska få skjuts dit) och så får vi hitta nåt undangömt ställe att ställa bilen och fixa innan han åker hem :o :D

Går i väntans tider. Väntar på att nått skall hända. Bim borde enligt appen varit i måndags (nej har inte orkat hålla koll denna månad)

Inga symptom åt varken de ena eller de andra hållet. Lite mensvärk i helgen. Inte ens ont i brösten. (Blev dock sur på mannen. Han var ledig idag. När de börja dra ihop sig till middag sa jag att jag var sugen på nått "slafsigt" varpå han sa att de finns korv i kylen och fortsatte dataspelet!!!!)

Orkar inte bli besviken så tänkte vänta ännu någon dag att testa

Tacksam för de där ÄL-stickorna. De visar positivt nu ikväll, på cykeldag 12 :confused: Appen säger ÄL på måndag -tisdag. Får väl se om det här ger nåt, jag är ju mäkta pessimistisk men vi ger det väl en chans i alla fall.
Vi har ju lyckats få mig gravid två gånger inom ett år, men bägge blev MA/MF så jag antar att det är svårt att få utredning då. Och om det är nåt jag inte orkar just nu är det att slåss för saker och ting.

En kompis sa idag "skulle du orka med en skrikande bebis och sömnbrist med din pågående depression?". När jag svarade att jag ju har fått den pga missfallen blev det tyst :meh:

Senast ändrad:
Kan pricka in hela biverkningslistan den här gången med progynon :crazy: Jag hoppas det ger sig när jag börjar lägga till progesteron på typ torsdag. För IOM påsk lär återföring bli tisdag efter påskhelgen.

Kan pricka in hela biverkningslistan den här gången med progynon :crazy: Jag hoppas det ger sig när jag börjar lägga till progesteron på typ torsdag. För IOM påsk lär återföring bli tisdag efter påskhelgen.
Fördelen med stimulerad cykel. Ingen panik om det kommer lite röda dagar nu som då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 257
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix