En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men var ÄR lingonveckan när man för första gången i sitt liv vill ha den?? :rage::banghead: Mitt problem har ju varit ständig mens som vägrat släppa trots hormondoser som till sist gjort mig freaking benskör! Men NU.. ånä. No period. Inte ens mensvärk. O_o

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar IVF2

malumbub - PCOS. Cykelstart 3/3, ingen Pergotime och inget blodprov denna cykel.

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Planerar IVF2. Snart 32 år, inga barn

Halali - Förbereder för första IVF-försöket, långt protokoll. 31, aldrig varit gravid.

Vinkelina- gravid på första försöket, missfall vecka 11-fostret har troligen dött ett par veckor innan. Väntarnu på kroppens omstart, 31 inga barn.

Ms_Antrop - ÄP 3/2. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sen (MF v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Tredje omgången pergotime from 1/3, trippel dos, VUL 9/3, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 4/2, BM 23/2.(enligt app)

lil-sis - VUL 21/3, troligen FET 29/3, tredje återföringen, andra (och sista) frysta. 35år. Inga barn. Två utomkveds, två tidiga missfall.

Michaelsdotter - Väntar på att kroppen ska komma igång igen efter missfall med tvillingar runt v. 6. Vart gravid halvt "oplanerat" efter cirka 3-4 månader utan skydd. En tidigare graviditet, abort. Just nu cysta på äggstocken...
Inga bio barn, dock en bonusdotter

hemlig - ÄL ca 22/3, BIM 5/4. 32 år, ett MA och ett MF, inga barn

Jag har problem att boka en tid för ultraljud som jag kan gå på, mitt jobb gör att vissa tider är lite svåra att komma ifrån på och den här månaden blev jag bara erbjuden en sådan tid jag inte kan på.
Har bett om att bli uppringd av läkaren nästa vecka och se om jag kan köra en månad utan ultraljudskontroll. Har dock redan tagit Letrozol då, så om hon tycker att jag måste på ultraljud då får vi se hur det ska lösas.

Slutade med p-ring i januari och har inte haft mens på drygt 40 dagar :meh:. Vi försöker inte bli med barn än men när bör man kolla upp sig? Rätt säker på att jag har PCO men ej fått det bekräftat (har gjort ett blodprov för några år sen och då var hormonnivåerna normala, kan man ha PCOS ändå?). Vi kommer nog börja försöka typ i sommar men om jag inte har någon mens så är det ju ändå ingen idé liksom.

Slutade med p-ring i januari och har inte haft mens på drygt 40 dagar :meh:. Vi försöker inte bli med barn än men när bör man kolla upp sig? Rätt säker på att jag har PCO men ej fått det bekräftat (har gjort ett blodprov för några år sen och då var hormonnivåerna normala, kan man ha PCOS ändå?). Vi kommer nog börja försöka typ i sommar men om jag inte har någon mens så är det ju ändå ingen idé liksom.
Vid pcos brukar mensen funka okej en stund efter att man slutat med p-medel.

Vad får dig att tänka att du har pcos?

Jag hade i ditt fall kontaktat vård genast jag vill bli gravid för atbfå igång cykel med hjälp av medicinering (om du alltså har pcos)

Har man ingen mens ska man inte behöva vänta ett år innan man får hjälp!

Vid pcos brukar mensen funka okej en stund efter att man slutat med p-medel.

Vad får dig att tänka att du har pcos?

Jag hade i ditt fall kontaktat vård genast jag vill bli gravid för atbfå igång cykel med hjälp av medicinering (om du alltså har pcos)

Har man ingen mens ska man inte behöva vänta ett år innan man får hjälp!

Jag hade mens (eller nån sorts blödning iaf) i slutet på januari, drygt 2 veckor efter att jag slutat med p-ring.

I övre tonåren hade jag ätstörningar och gjorde då en utredning hos gyn med bl.a. ultraljud (hade vid den tiden inte mens på flera år men också extremt lite underhudsfett). Då vet jag att gynekologen sa att jag hade ett pärlband av äggblåsor på äggstockarna (PCO?) men eftersom jag var 18 och hade andra mer akuta problem sas frågade jag inget mer om det då. Ville inte bli gravid och hade fullt upp med att bli frisk. Är numera normalviktig men har använt hormonella p-medel i massor av år och minns inte när jag hade "naturlig" mens senast. Den har iaf inte varit ordentligt regelbunden någonsin. Har haft uppehåll från p-medel ett par månader tidigare och inte heller då har mensen kommit igång. Så något lurt är det, känner jag.

Jag hade mens (eller nån sorts blödning iaf) i slutet på januari, drygt 2 veckor efter att jag slutat med p-ring.

I övre tonåren hade jag ätstörningar och gjorde då en utredning hos gyn med bl.a. ultraljud (hade vid den tiden inte mens på flera år men också extremt lite underhudsfett). Då vet jag att gynekologen sa att jag hade ett pärlband av äggblåsor på äggstockarna (PCO?) men eftersom jag var 18 och hade andra mer akuta problem sas frågade jag inget mer om det då. Ville inte bli gravid och hade fullt upp med att bli frisk. Är numera normalviktig men har använt hormonella p-medel i massor av år och minns inte när jag hade "naturlig" mens senast. Den har iaf inte varit ordentligt regelbunden någonsin. Har haft uppehåll från p-medel ett par månader tidigare och inte heller då har mensen kommit igång. Så något lurt är det, känner jag.
Okej. Pco behöver inte betyda nånting, men oregelbunden mens kan ju peka på pcos förstås. Har du andra symtom på pcos? I ditt fall hade jag kontaktat gyn för att få medicinering/VUL

Okej. Pco behöver inte betyda nånting, men oregelbunden mens kan ju peka på pcos förstås. Har du andra symtom på pcos? I ditt fall hade jag kontaktat gyn för att få medicinering/VUL

Jag är inte överviktig eller har s.k oönskad hårväxt eller nåt sånt. Däremot är jag ganska bra på idrott vilket jag också har förstått är vanligt bland PCOS-tjejer :p (känna dock som ett ganska vagt "symptom"). Jag ska nog ta kontakt med sjukvården, vill liksom veta om/vad det är som strular även om jag inte vill bli gravid exakt just nu.

Jag är inte överviktig eller har s.k oönskad hårväxt eller nåt sånt. Däremot är jag ganska bra på idrott vilket jag också har förstått är vanligt bland PCOS-tjejer :p (känna dock som ett ganska vagt "symptom"). Jag ska nog ta kontakt med sjukvården, vill liksom veta om/vad det är som strular även om jag inte vill bli gravid exakt just nu.

Ta kontakt!
Jag har PCO (egentligen tror jag PCOS men läkaren var ovillig att utreda). Låååånga cykler, upp till 90 dagar kunde de vara. Sjukt fet i hyn och i håret ca en månad efter att jag hade slutat med p-piller. Har väldigt lätt att bygga muskler. Blev gravid på andra omgången med Letrozole.

Har du ingen vettig cykel så är det ju svårt att ens försöka bli gravid.

Jag måste lägga mig i lite... Har pco, dvs inga hormonella problem utan bara pärliga äggstockar, jag har självmedicinerat med munkpeppar. Mina cykler gick från 60-70 dagar till 30. Vill såklart inte rekommendera någon detta utan bara meddela att det funkat sjukt bra för mig!

Ta kontakt!
Jag har PCO (egentligen tror jag PCOS men läkaren var ovillig att utreda). Låååånga cykler, upp till 90 dagar kunde de vara. Sjukt fet i hyn och i håret ca en månad efter att jag hade slutat med p-piller. Har väldigt lätt att bygga muskler. Blev gravid på andra omgången med Letrozole.

Har du ingen vettig cykel så är det ju svårt att ens försöka bli gravid.

Men exakt. Jag vet ju att det inte är en engångsföreteelse heller (även om jag tror att ätstörningen var ett större problem som yngre, plus att jag ju inte hade några andra "biverkningar" än oregelbunden mens och då lider man ju inte av det om man inte vill bli gravid.)

Vill passa på att tacka för den här tråden; jag hade inte kunnat mycket om sånt här utan den.

Men exakt. Jag vet ju att det inte är en engångsföreteelse heller (även om jag tror att ätstörningen var ett större problem som yngre, plus att jag ju inte hade några andra "biverkningar" än oregelbunden mens och då lider man ju inte av det om man inte vill bli gravid.)

Vill passa på att tacka för den här tråden; jag hade inte kunnat mycket om sånt här utan den.
Hur pass oregelbunden är mensen då?

Hoppar också in i den här tråden nu. Har försökt i över ett år. Är väldigt regelbunden, kan nästan ställa klockan på när jag får mens och ägglossning. Men inget än :down: Har inga barn. Är 26 år och har ätit ppiller sen tidiga tonåren, slutade i januari förra året och har satsat allt.. Nu kom mensen igen och inte nog med att den gör mig jättebesviken ännu en gång så blir även smärtorna större för varje menstruation som går... Ligger i soffan och vrider mig i 2 dagar och efter det så går det över till migrän istället. Har tänkt ringa gyn i morgon men jag har ju ingen aning om vad som händer då?:( fy vad deppigt det är!

Hur pass oregelbunden är mensen då?

Ja det vet jag inte riktigt eftersom jag haft hormonella preventivmedel i typ 7-8 år och jag minns inte riktigt hur det låg till innan dess :-/. Plus då ätstörningar och undervikt typ mellan 16-21 som kan ha pajat saker. Fick mens när jag var 13-14 och tror inte den var riktigt regelbunden då heller. Är 29 nu och slutade med p-ring i januari.

Summa summarum: jag har inte varit utan hormoner eller ätstörningar (inkl mycket hård träning) tillräckligt länge för att ha koll på hur oregelbunden min förmodat oregelbundna menstruationscykel är. Bra jobbat snow. :(

Hoppar också in i den här tråden nu. Har försökt i över ett år. Är väldigt regelbunden, kan nästan ställa klockan på när jag får mens och ägglossning. Men inget än :down: Har inga barn. Är 26 år och har ätit ppiller sen tidiga tonåren, slutade i januari förra året och har satsat allt.. Nu kom mensen igen och inte nog med att den gör mig jättebesviken ännu en gång så blir även smärtorna större för varje menstruation som går... Ligger i soffan och vrider mig i 2 dagar och efter det så går det över till migrän istället. Har tänkt ringa gyn i morgon men jag har ju ingen aning om vad som händer då?:( fy vad deppigt det är!

Nu ska jag inte måla fan på väggen här men kan säga att det var så jag upptäckte min endometrios, delvis. Nu hade jag extrema mensbesvär (galna smärtor, rikliga blödningar) redan under p-pillertiden men det höll sig så under mina /(underbara) tio år på desolett. När jag slutade blev det värre o värre på så sätt att den smärtsamma tiden runt mensen blev längre o längre. Vet i efterhand att det var endometriosen som härjade. Sök gynhjälp o berätta om dina besvär. Ibland är det dåligt att gå obehandlad.

Det kan mycket väl vara endometrios. Man behöver inte vara rädd för utredning eller IVF. Det är faktiskt inte så hemskt.

Har tänkt ringa gyn i morgon men jag har ju ingen aning om vad som händer då?:( fy vad deppigt det är!
Ring. Förklara hur du mår och din oro att något är fel. Kräv en tid. Åk till den bokade tiden och se hur läkaren gör då. De kommer antagligen ställa en massa frågor och sen undersöka dig. Och så ska de svara på dina frågor. Det är det de får betalt för - att hjälpa dig.

Nu hoppar jag in med två helt oviktiga nyfikenhetsfrågor till er som är vana att kolla med stickor och gravtest!

1. Ni som använder ägglossningstest som gravtest, hur mycket innan har det visat? Eller visar de samtidigt bara det att ni inte haft gravtest hemma?
2. När det gäller gravtest, är det nån mer än jag som står och stirrar på det medan det ändrar färg (om det är ett sådant, dvs inte digitalt)? Nu har ju jag aldrig plussat men är nyfiken om det syns direkt alltid eller om det faktiskt kan dröja de där minuterna innan det syns.. På det jag använde nu (apotekets) så går liksom färgen/vätskan från ena sidan av fönstret till det andra och det går rätt fort, då syns kontrollstrecket direkt.

Nu hoppar jag in med två helt oviktiga nyfikenhetsfrågor till er som är vana att kolla med stickor och gravtest!

1. Ni som använder ägglossningstest som gravtest, hur mycket innan har det visat? Eller visar de samtidigt bara det att ni inte haft gravtest hemma?
2. När det gäller gravtest, är det nån mer än jag som står och stirrar på det medan det ändrar färg (om det är ett sådant, dvs inte digitalt)? Nu har ju jag aldrig plussat men är nyfiken om det syns direkt alltid eller om det faktiskt kan dröja de där minuterna innan det syns.. På det jag använde nu (apotekets) så går liksom färgen/vätskan från ena sidan av fönstret till det andra och det går rätt fort, då syns kontrollstrecket direkt.

Svar på fråga 1; jag hade inga test hemma och började testa ett par dagar innan BIM och strecket blev starkare och starkare.
2, På mitt test (riktiga graviditetstest) har det inte synts direkt, så båda gångerna (ett MF och nu gravid i vecka 21) så har jag använt digital så slapp jag sitta och analysera, haha :p När tiden gått ut har dock det synts streck på det vanliga testet :)

ÄL-testen har visat ett streck som ökat i styrka från typ ÄL+8. På BIM (ÄL+13-14 för mig) har gravtest visat positivt så jag sett det medan jag glott på färgen som rört sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 272
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 167
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
895
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka