Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vid pcos brukar mensen funka okej en stund efter att man slutat med p-medel.Slutade med p-ring i januari och har inte haft mens på drygt 40 dagar . Vi försöker inte bli med barn än men när bör man kolla upp sig? Rätt säker på att jag har PCO men ej fått det bekräftat (har gjort ett blodprov för några år sen och då var hormonnivåerna normala, kan man ha PCOS ändå?). Vi kommer nog börja försöka typ i sommar men om jag inte har någon mens så är det ju ändå ingen idé liksom.
Vid pcos brukar mensen funka okej en stund efter att man slutat med p-medel.
Vad får dig att tänka att du har pcos?
Jag hade i ditt fall kontaktat vård genast jag vill bli gravid för atbfå igång cykel med hjälp av medicinering (om du alltså har pcos)
Har man ingen mens ska man inte behöva vänta ett år innan man får hjälp!
Okej. Pco behöver inte betyda nånting, men oregelbunden mens kan ju peka på pcos förstås. Har du andra symtom på pcos? I ditt fall hade jag kontaktat gyn för att få medicinering/VULJag hade mens (eller nån sorts blödning iaf) i slutet på januari, drygt 2 veckor efter att jag slutat med p-ring.
I övre tonåren hade jag ätstörningar och gjorde då en utredning hos gyn med bl.a. ultraljud (hade vid den tiden inte mens på flera år men också extremt lite underhudsfett). Då vet jag att gynekologen sa att jag hade ett pärlband av äggblåsor på äggstockarna (PCO?) men eftersom jag var 18 och hade andra mer akuta problem sas frågade jag inget mer om det då. Ville inte bli gravid och hade fullt upp med att bli frisk. Är numera normalviktig men har använt hormonella p-medel i massor av år och minns inte när jag hade "naturlig" mens senast. Den har iaf inte varit ordentligt regelbunden någonsin. Har haft uppehåll från p-medel ett par månader tidigare och inte heller då har mensen kommit igång. Så något lurt är det, känner jag.
Okej. Pco behöver inte betyda nånting, men oregelbunden mens kan ju peka på pcos förstås. Har du andra symtom på pcos? I ditt fall hade jag kontaktat gyn för att få medicinering/VUL
Jag är inte överviktig eller har s.k oönskad hårväxt eller nåt sånt. Däremot är jag ganska bra på idrott vilket jag också har förstått är vanligt bland PCOS-tjejer (känna dock som ett ganska vagt "symptom"). Jag ska nog ta kontakt med sjukvården, vill liksom veta om/vad det är som strular även om jag inte vill bli gravid exakt just nu.
Jag är inte överviktig eller har s.k oönskad hårväxt eller nåt sånt. Däremot är jag ganska bra på idrott vilket jag också har förstått är vanligt bland PCOS-tjejer (känna dock som ett ganska vagt "symptom"). Jag ska nog ta kontakt med sjukvården, vill liksom veta om/vad det är som strular även om jag inte vill bli gravid exakt just nu.
Ta kontakt!
Jag har PCO (egentligen tror jag PCOS men läkaren var ovillig att utreda). Låååånga cykler, upp till 90 dagar kunde de vara. Sjukt fet i hyn och i håret ca en månad efter att jag hade slutat med p-piller. Har väldigt lätt att bygga muskler. Blev gravid på andra omgången med Letrozole.
Har du ingen vettig cykel så är det ju svårt att ens försöka bli gravid.
Hur pass oregelbunden är mensen då?Men exakt. Jag vet ju att det inte är en engångsföreteelse heller (även om jag tror att ätstörningen var ett större problem som yngre, plus att jag ju inte hade några andra "biverkningar" än oregelbunden mens och då lider man ju inte av det om man inte vill bli gravid.)
Vill passa på att tacka för den här tråden; jag hade inte kunnat mycket om sånt här utan den.
Hur pass oregelbunden är mensen då?
Hoppar också in i den här tråden nu. Har försökt i över ett år. Är väldigt regelbunden, kan nästan ställa klockan på när jag får mens och ägglossning. Men inget än Har inga barn. Är 26 år och har ätit ppiller sen tidiga tonåren, slutade i januari förra året och har satsat allt.. Nu kom mensen igen och inte nog med att den gör mig jättebesviken ännu en gång så blir även smärtorna större för varje menstruation som går... Ligger i soffan och vrider mig i 2 dagar och efter det så går det över till migrän istället. Har tänkt ringa gyn i morgon men jag har ju ingen aning om vad som händer då? fy vad deppigt det är!
Det kan mycket väl vara endometrios. Man behöver inte vara rädd för utredning eller IVF. Det är faktiskt inte så hemskt.Hoppar också in i den här tråden nu. Har försökt i över ett år. Är väldigt regelbunden, kan nästan ställa klockan på när jag får mens och ägglossning. Men inget än Har inga barn. Är 26 år och har ätit ppiller sen tidiga tonåren, slutade i januari förra året och har satsat allt.. Nu kom mensen igen och inte nog med att den gör mig jättebesviken ännu en gång så blir även smärtorna större för varje menstruation som går... Ligger i soffan och vrider mig i 2 dagar och efter det så går det över till migrän istället. Har tänkt ringa gyn i morgon men jag har ju ingen aning om vad som händer då? fy vad deppigt det är!
Ring. Förklara hur du mår och din oro att något är fel. Kräv en tid. Åk till den bokade tiden och se hur läkaren gör då. De kommer antagligen ställa en massa frågor och sen undersöka dig. Och så ska de svara på dina frågor. Det är det de får betalt för - att hjälpa dig.Har tänkt ringa gyn i morgon men jag har ju ingen aning om vad som händer då? fy vad deppigt det är!
Nu hoppar jag in med två helt oviktiga nyfikenhetsfrågor till er som är vana att kolla med stickor och gravtest!
1. Ni som använder ägglossningstest som gravtest, hur mycket innan har det visat? Eller visar de samtidigt bara det att ni inte haft gravtest hemma?
2. När det gäller gravtest, är det nån mer än jag som står och stirrar på det medan det ändrar färg (om det är ett sådant, dvs inte digitalt)? Nu har ju jag aldrig plussat men är nyfiken om det syns direkt alltid eller om det faktiskt kan dröja de där minuterna innan det syns.. På det jag använde nu (apotekets) så går liksom färgen/vätskan från ena sidan av fönstret till det andra och det går rätt fort, då syns kontrollstrecket direkt.
ÄL-testen har visat ett streck som ökat i styrka från typ ÄL+8. På BIM (ÄL+13-14 för mig) har gravtest visat positivt så jag sett det medan jag glott på färgen som rört sig.Nu hoppar jag in med två helt oviktiga nyfikenhetsfrågor till er som är vana att kolla med stickor och gravtest!
1. Ni som använder ägglossningstest som gravtest, hur mycket innan har det visat? Eller visar de samtidigt bara det att ni inte haft gravtest hemma?
2. När det gäller gravtest, är det nån mer än jag som står och stirrar på det medan det ändrar färg (om det är ett sådant, dvs inte digitalt)? Nu har ju jag aldrig plussat men är nyfiken om det syns direkt alltid eller om det faktiskt kan dröja de där minuterna innan det syns.. På det jag använde nu (apotekets) så går liksom färgen/vätskan från ena sidan av fönstret till det andra och det går rätt fort, då syns kontrollstrecket direkt.