En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste bara fråga, gäller inte vårdgarantin? 3 månader? Det låter så långt att behöva vänta så långt.. Lycka till

Nej, vårdgarantin gäller tyvärr inte för spermiedonation. Men det gör inte så mycket med väntetiden ändå tycker jag, jag har aldrig varit såhär nära att skaffa barn så är bara jätteglad och peppad trots att det är nästan två år fram i tiden :D Dessutom måste vi ha bott ihop i 2 år för att få påbörja processen vilket vi kommer ha gjort när väntetiden är över, så det matchar perfekt!

Är det den generella väntetiden för ivf som är så lång, eller är det väntetid för spermiedonation som gör att det tar lång tid?

Det är väntetiden för spermiedonation som tar så lång tid. Varför vet jag inte riktigt, men har för mig (kan ha fel) att det varit spermiebrist här så kanske kan bero på det?

@Stalone och @cambodia nu är jag inte så insatt i detta utan mest undrar. Är det kortare väntetid att åka till Danmark på IVF? Eller är det så pass dyrt att det inte väger upp?

(hade en tjejkompis där hon och flickvännen var inne på att åka dit. Miss inte argumentet för det dock och sen gjorde de slut så blev inget mer av det)

Ja, det brukar generellt sett gå snabbare att åka till Danmark. Dock måste en vara gift då (eller så var det för några år sedan iallafall) och barnet kan i äldre ålder inte få reda på vem donatorn är, så det är ju lite andra aspekter att ta hänsyn till då också. Plus pengafrågan såklart.

Ja, det brukar generellt sett gå snabbare att åka till Danmark. Dock måste en vara gift då (eller så var det för några år sedan iallafall) och barnet kan i äldre ålder inte få reda på vem donatorn är, så det är ju lite andra aspekter att ta hänsyn till då också. Plus pengafrågan såklart.

Man måste intr va gift. Har en vän som ska åka dit i vår och hon är ensamstående ;)
Och man kan välja att ha en hemlig donator eller en "öppen" med en öppen så får barnet reda på vem det är när barnet fyller 18.
Det är dyrare med öppen, jag tror att min vän betalar runt 10.000 för hela paketet, med privat donator.

Aha okej :) gud jag hade aldrig kunnat vänta två år nästan :angel: men är man lugn med det så sparar man ju en del pengar på att vänta

Här gör kroppen som den vill. Dag 15 efter äl. Fortsatt ingen ordentligt mens. Hade sex igår och tänkte att det skulle göra susen. Fick en liten blödning, ungefär lika lite som jag fått innan om jag haft sköra slemhinnor. Sedan nada fram till lunch. Då rött blod på pappret men det är knappt så det fläckar trosskyddet. däremot noterade jag att jag hade ganska tydlig blodådror på ena bröstet. Det är inte så att de ömmar, men jag är medveten om att jag har bröst om man säger så.

Här gör kroppen som den vill. Dag 15 efter äl. Fortsatt ingen ordentligt mens. Hade sex igår och tänkte att det skulle göra susen. Fick en liten blödning, ungefär lika lite som jag fått innan om jag haft sköra slemhinnor. Sedan nada fram till lunch. Då rött blod på pappret men det är knappt så det fläckar trosskyddet. däremot noterade jag att jag hade ganska tydlig blodådror på ena bröstet. Det är inte så att de ömmar, men jag är medveten om att jag har bröst om man säger så.
Tar du progesteron?

Fast tittar man på de siffrorna så kan man ju också se det som att av de som inte blivit gravida på 6 mån så kommer 50% av dem ändå bli gravida inom 12 månader. Så jag tycker nog det är helt rimligt att vänta med utredning till efter 12 månader, förutsatt att man har regelbunden mens och inget uppenbart verkar fel.

Att flytta gränsen till 6 mån skulle ju annars öka antalet "onödiga" utredningar (i bemärkelsen att de snart hade blivit gravida ändå) öka kraftigt. Betalar man helt privat för det (alltså på mottagningar som ej har avtal med landstinget ) är det ju däremot en helt annan sak. Och finns det tecken på att allt inte fungerar som det ska tycker jag också att det kan vara rimligt med tidigare utredning.

Fast om ca 80% blir gravida under de 6 första försöken, så är det inte så många kvinnor kvar sedan. Vissa av dessa blir inte gravida alls. Och har man inte blivit gravid efter 6 försök så är det ju något fel. Som sagt kan dessa fel lösa sig av sig själv (kanske har man dåliga ägg, mannen har dåliga spermier, man har ägglossning sällan o.s.v.). Att säga att det är NORMALT med ett år är ren lögn. Det händer, men det beror enbart på att man har haft problem som löst sig.

Jag har fått hem en ny laddning lh-stickor. Kommer att köra med det nu ett tag. Får se när vi orkar boka tid för ny planering av IVF. Just nu känns det bara dyrt, tungt och hopplöst.

Fast om ca 80% blir gravida under de 6 första försöken, så är det inte så många kvinnor kvar sedan. Vissa av dessa blir inte gravida alls. Och har man inte blivit gravid efter 6 försök så är det ju något fel. Som sagt kan dessa fel lösa sig av sig själv (kanske har man dåliga ägg, mannen har dåliga spermier, man har ägglossning sällan o.s.v.). Att säga att det är NORMALT med ett år är ren lögn. Det händer, men det beror enbart på att man har haft problem som löst sig.

Jag tycker gällande riktlinjer för utredning är rimliga, men håller helt med om att om allt fungerar optimalt så kommer det inte ta 1 år att bli gravid.

Jag tycker gällande riktlinjer för utredning är rimliga, men håller helt med om att om allt fungerar optimalt så kommer det inte ta 1 år att bli gravid.
Jo jag förstår ju också varför utredning inte görs förrän då. Det är bara det där med att påstå att det är normalt som jag tycker är fel.

Jag har fått hem en ny laddning lh-stickor. Kommer att köra med det nu ett tag. Får se när vi orkar boka tid för ny planering av IVF. Just nu känns det bara dyrt, tungt och hopplöst.
Känner igen känslan och då har vi inte försökt lika länge som ni.
Håller så tummarna för er!

Man måste intr va gift. Har en vän som ska åka dit i vår och hon är ensamstående ;)
Och man kan välja att ha en hemlig donator eller en "öppen" med en öppen så får barnet reda på vem det är när barnet fyller 18.
Det är dyrare med öppen, jag tror att min vän betalar runt 10.000 för hela paketet, med privat donator.

Ja men just det! Tänkte bara på att min flickvän var "tvungen" att gifta sig med sitt ex när de skulle till Danmark, men det var å andra sidan några år sedan.. Och visste faktiskt inte att en kunde ha en öppen donator i Danmark, tack för infon! :)

Nej. Det hade varit bra mycket enklare om man hittade nåt fel son kan justeras. Vi har utmärkta värden på alla sätt. Menscykel som en klocka, fin befruktning, snygga embryon o.s.v.
Okej. Knepigt, och oerhört jobbigt för er :(. Håller verkligen tummarna för att ni ska lyckas! Om det inte hittats något fel lär det ju inte vara omöjligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar