Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@MonkieAha okej. Då har jag bara förstått det fel
Då kan ju en annan börja misstänka att nått är fel här med då
Du har däremot "rätt" anledning för att vara tillbaka i tråden igen så dig är det kul att se här igenHej hopp!
Nytt år och dags för mig att hoppa in i tråden igen. Under 2016 hoppas vi kunna bli gravida med ett småsyskon till Bastian.
Själva försöken får vänta tills jag fått nytt jobb men jag måste börja få koll på mens och äl igen.
Ägglossning??Tror min kropp är skengravid eller nått (jo, jag och min kropp är för tillfället två olika väsen)
Mår illa, ömma bröst, värdens humör och drar i livmodern. (Och med sybdafloden till mens vid jul så känns en graviditet rätt osannolikt)
Jag kan uppenbarligen bli gravid. Första gången på fjärde försöket. Andra gången på första ordentliga äl efter missfallet.
Däremot verkar de små inte överleva i min kropp
Fast tittar man på de siffrorna så kan man ju också se det som att av de som inte blivit gravida på 6 mån så kommer 50% av dem ändå bli gravida inom 12 månader. Så jag tycker nog det är helt rimligt att vänta med utredning till efter 12 månader, förutsatt att man har regelbunden mens och inget uppenbart verkar fel.@Monkie
Nej du har inte förstått fel. Det är sjukvården som har envisats med att det är sååååå normalt med ett år.
Det är först efter @em-pirre excellenta googling som det kom fram att det normala faktiskt är 1-3 månader (dvs 1-3 försök) och att det sen är någotsånär normalt upp till 6 månader.
Vad sjukvården vinner med att påstå att det är normalt med att det tar ett år är att de slipper hjälpa de få som det faktiskt tar upp till ett år att bli gravida. Däremot så orsakar det onödigt väntande och lidande för de som faktiskt inte blir gravida på egen hand (och inte gravida blir de flesta som inte blir gravida på 6 månader) (vet inte om det sista är förståligt )
Jag kan uppenbarligen bli gravid. Första gången på fjärde försöket. Andra gången på första ordentliga äl efter missfallet.
Däremot verkar de små inte överleva i min kropp
Fast det är ju i så fall 50 % som inte blivit det.Fast tittar man på de siffrorna så kan man ju också se det som att av de som inte blivit gravida på 6 mån så kommer 50% av dem ändå bli gravida inom 12 månader. Så jag tycker nog det är helt rimligt att vänta med utredning till efter 12 månader, förutsatt att man har regelbunden mens och inget uppenbart verkar fel.
Att flytta gränsen till 6 mån skulle ju annars öka antalet "onödiga" utredningar (i bemärkelsen att de snart hade blivit gravida ändå) öka kraftigt. Betalar man helt privat för det (alltså på mottagningar som ej har avtal med landstinget ) är det ju däremot en helt annan sak. Och finns det tecken på att allt inte fungerar som det ska tycker jag också att det kan vara rimligt med tidigare utredning.
Hej! Det var längesedan!
För någon månad sedan var vi (okej jag ) på gynundersökning/undersökning av passagen i mina äggstockar, allt såg fint ut. Igår fick vi bekräftelsen från Uppsala att vi blir kallade om 3 månader, och den var daterad 151105, så snart får vi komma dit förhoppningsvis! Sedan är det väl en evig väntan igen innan det händer något, men vi är på gång nu - på riktigt
(Kort resumé: Vi är två tjejer som ska skaffa vårt första barn)
Måste bara fråga, gäller inte vårdgarantin? 3 månader? Det låter så långt att behöva vänta så långt.. Lycka tillÅh vad roligt! Jag och min tjej har precis listat oss på Sahlgrenska så nu är det ju en del väntetid för oss (det låg på 1 år och 8 månader nu sa dem) men superkul att få följa er i processen!
VäntetidenÅh vad roligt! Jag och min tjej har precis listat oss på Sahlgrenska så nu är det ju en del väntetid för oss (det låg på 1 år och 8 månader nu sa dem) men superkul att få följa er i processen!
Åh vad roligt! Jag och min tjej har precis listat oss på Sahlgrenska så nu är det ju en del väntetid för oss (det låg på 1 år och 8 månader nu sa dem) men superkul att få följa er i processen!
Är det den generella väntetiden för ivf som är så lång, eller är det väntetid för spermiedonation som gör att det tar lång tid?Åh vad roligt! Jag och min tjej har precis listat oss på Sahlgrenska så nu är det ju en del väntetid för oss (det låg på 1 år och 8 månader nu sa dem) men superkul att få följa er i processen!
Måste bara fråga, gäller inte vårdgarantin? 3 månader? Det låter så långt att behöva vänta så långt.. Lycka till
Är du helt säker att det är ägglossning?Alltså, vääänta nu...
Ägglossning? Nu? WTF!?!