En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror min kropp är skengravid eller nått (jo, jag och min kropp är för tillfället två olika väsen)
Mår illa, ömma bröst, värdens humör och drar i livmodern. (Och med sybdafloden till mens vid jul så känns en graviditet rätt osannolikt)

Aha okej. Då har jag bara förstått det fel :)
Då kan ju en annan börja misstänka att nått är fel här med då :down:
@Monkie
Nej du har inte förstått fel. Det är sjukvården som har envisats med att det är sååååå normalt med ett år.
Det är först efter @em-pirre excellenta googling som det kom fram att det normala faktiskt är 1-3 månader (dvs 1-3 försök) och att det sen är någotsånär normalt upp till 6 månader.

Vad sjukvården vinner med att påstå att det är normalt med att det tar ett år är att de slipper hjälpa de få som det faktiskt tar upp till ett år att bli gravida. Däremot så orsakar det onödigt väntande och lidande för de som faktiskt inte blir gravida på egen hand (och inte gravida blir de flesta som inte blir gravida på 6 månader) (vet inte om det sista är förståligt :D)

Hej hopp!
Nytt år och dags för mig att hoppa in i tråden igen. Under 2016 hoppas vi kunna bli gravida med ett småsyskon till Bastian. :)

Själva försöken får vänta tills jag fått nytt jobb men jag måste börja få koll på mens och äl igen.
Du har däremot "rätt" anledning för att vara tillbaka i tråden igen så dig är det kul att se här igen :)

Senast ändrad:
Något man också fått höra hela tiden är att det tar i genomsnitt 7 månader att bli gravid. Den siffran är rätt så felvisande då den absoluta majoriteten blir gravid inom 6 månader varav de flesta av dom inom 1-3 månader.

Vad som hänt är att man räknat medel rakt av. Det blir ju dock felvisande då några få som tar väldigt lång tid på sig att bli gravida drar upp medelsiffran missvisande högt.

Jag kan uppenbarligen bli gravid. Första gången på fjärde försöket. Andra gången på första ordentliga äl efter missfallet.
Däremot verkar de små inte överleva i min kropp :(

Jag kan uppenbarligen bli gravid. Första gången på fjärde försöket. Andra gången på första ordentliga äl efter missfallet.

Jag beklagar verkligen! Jag fick också missfall mina två första graviditeter, i samma vecka dessutom, men nu är jag i v 23 med tvillingar så det finns inget som säger att det skulle vara kört för er. Håller tummarna!

@Monkie
Nej du har inte förstått fel. Det är sjukvården som har envisats med att det är sååååå normalt med ett år.
Det är först efter @em-pirre excellenta googling som det kom fram att det normala faktiskt är 1-3 månader (dvs 1-3 försök) och att det sen är någotsånär normalt upp till 6 månader.

Vad sjukvården vinner med att påstå att det är normalt med att det tar ett år är att de slipper hjälpa de få som det faktiskt tar upp till ett år att bli gravida. Däremot så orsakar det onödigt väntande och lidande för de som faktiskt inte blir gravida på egen hand (och inte gravida blir de flesta som inte blir gravida på 6 månader) (vet inte om det sista är förståligt :D)
Fast tittar man på de siffrorna så kan man ju också se det som att av de som inte blivit gravida på 6 mån så kommer 50% av dem ändå bli gravida inom 12 månader. Så jag tycker nog det är helt rimligt att vänta med utredning till efter 12 månader, förutsatt att man har regelbunden mens och inget uppenbart verkar fel.

Att flytta gränsen till 6 mån skulle ju annars öka antalet "onödiga" utredningar (i bemärkelsen att de snart hade blivit gravida ändå) öka kraftigt. Betalar man helt privat för det (alltså på mottagningar som ej har avtal med landstinget ) är det ju däremot en helt annan sak. Och finns det tecken på att allt inte fungerar som det ska tycker jag också att det kan vara rimligt med tidigare utredning.

Jag vet att det förmodligen inte är någon tröst. Men jag har ju själv varit där och vet hur det känns. För mig var den största känslan hopplöshet och jag kände mig misslyckad. Och ensammast i hela världen. Även om man inte kan hjälpa det.
Ingen hittade något fel på mig men 3 missfall blev det likväl innan det till slut gick vägen.
Ville mest bara säga att du inte är ensam och skicka en stor kram :heart

Fast tittar man på de siffrorna så kan man ju också se det som att av de som inte blivit gravida på 6 mån så kommer 50% av dem ändå bli gravida inom 12 månader. Så jag tycker nog det är helt rimligt att vänta med utredning till efter 12 månader, förutsatt att man har regelbunden mens och inget uppenbart verkar fel.

Att flytta gränsen till 6 mån skulle ju annars öka antalet "onödiga" utredningar (i bemärkelsen att de snart hade blivit gravida ändå) öka kraftigt. Betalar man helt privat för det (alltså på mottagningar som ej har avtal med landstinget ) är det ju däremot en helt annan sak. Och finns det tecken på att allt inte fungerar som det ska tycker jag också att det kan vara rimligt med tidigare utredning.
Fast det är ju i så fall 50 % som inte blivit det.

Snarare tycker jag att om inget verkar fel och man har regelbunden mens och ägglossning så borde man börja utredningen tidigare. För funkar allt som det skall så borde man blivit gravid ganska så omgående.

Att göra en basic utredning kostar runt 5000kr. En del enkla problem fångas upp redan då, tex stopp i äggledarna, "udda" form på livmodern, lågt AMH, dålig spermakvalite mm.

Ibland så har ettårsregeln tolkats lite lustigt. Tex en kompis till mig sökte hjälp för hon hade inte haft mens på ett halvår. Kommentaren hon fick var "Kom tillbaka om ett halvår när ni försökt i ett år". Men det är ju liksom meningslöst när det inte finns något att försöka ur.

Ja ettårsregeln är helt ok. Dvs du får utredning genom landstinget. Vad som stör mig är att man envisas med att säga att det är såååååå nooooormalt att det tar ett år att bli gravid eller att det i genomsnitt tar 7 månader att bli gravid.

Varför istället inte vara ärlig och säga "Ja risken är inte helt obetydlig att ni behöver hjälp för att bli gravida om inget har hänt på sex månader. Dock har vi som gräns i Sverige ett år för att få hjälp. Det finns dock möjlighet att få grundläggande utredning privat och då behöver man inte vänta".

Jag tycker att man lurar folk när man säger att det är nooormaaaalt. Det är det som gör mig irriterad inte själva tidsgränsen i sig.

(Känner att jag inte är helt tydlig i min förklaring men jag hoppas att jag i alla fall lyckas förklara någotsånär vad jag menar)

Hej! Det var längesedan!
För någon månad sedan var vi (okej jag :D) på gynundersökning/undersökning av passagen i mina äggstockar, allt såg fint ut. Igår fick vi bekräftelsen från Uppsala att vi blir kallade om 3 månader, och den var daterad 151105, så snart får vi komma dit förhoppningsvis! Sedan är det väl en evig väntan igen innan det händer något, men vi är på gång nu - på riktigt :bump:

(Kort resumé: Vi är två tjejer som ska skaffa vårt första barn)

Åh vad roligt! Jag och min tjej har precis listat oss på Sahlgrenska så nu är det ju en del väntetid för oss (det låg på 1 år och 8 månader nu sa dem) men superkul att få följa er i processen! :bump:

Åh vad roligt! Jag och min tjej har precis listat oss på Sahlgrenska så nu är det ju en del väntetid för oss (det låg på 1 år och 8 månader nu sa dem) men superkul att få följa er i processen! :bump:
Måste bara fråga, gäller inte vårdgarantin? 3 månader? Det låter så långt att behöva vänta så långt.. Lycka till

Grattis till er också! Jag hoppas att det kommer gå fortare för oss men jag misstänker väl att det inte gör det. Jobbar ju själv inom vården så har ju en viss förståelse, min sambo är det värre med. Men man får ta det för vad det är, den som väntar på något gott :love:

Är det den generella väntetiden för ivf som är så lång, eller är det väntetid för spermiedonation som gör att det tar lång tid?

@Stalone och @cambodia nu är jag inte så insatt i detta utan mest undrar. Är det kortare väntetid att åka till Danmark på IVF? Eller är det så pass dyrt att det inte väger upp?

(hade en tjejkompis där hon och flickvännen var inne på att åka dit. Miss inte argumentet för det dock och sen gjorde de slut så blev inget mer av det)

"Ja då blir det VUL 12/1 eller nej då har vi ju planering".

Det blev den 13e istället. Tur att det inte är på dagen viktigt ;)

Så nu äts det hormoner. Hon frågade om jag blöder ordentligt. Ja vi kan väl kalla det för syndaflod. Kroppen beter sig precis som om jag haft ägglossning. Det är så himla skumt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar