En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar både @IsisEm och @Monkie

Ja alltså det har gått troll i det här från första kontakt (i september)
Ringe på inrådan av min BM till kvinnokliniken, det var då deras råd att vi skulle göra en hel ferilitetsuredning på en gång, men för att få göra det var vi fört tvungen att träffa en av deras kuratorer (dvs vi skulle åka 20 mil för detta) kuratorerna va man själv tvungen att kontakta och de hade speciella telefontider ( som råkar vara presis när jag har pedagogikmåltid med barnen på jobbet) så det tog ett tag innan jag samlat nya krafter och fick fingrarna ur att gå ifrån verksamhet för att ringa. När jag ringer så får jag till svar att" näh men borde inte du kontakta en BM istället?" Men en kollega till kuratorn skulle iaf höra av sig. Efter tre veckor hade jag fortfarande inte hört något så ringe jag kvinnokliniken igen som då beklagar att ingen ringt men att de nu ändrat rutinerna så nu ska vi istället fylla i blanketter via internet, sedan skulle de kontakta oss med remiss för provtagning och efter provtagning är det tremånaders väntetid.
Vi har fortfarande inte fått vår remiss för provtagning, trots att de lovade att de skulle skynda på vårt ärende då vi fallit mellan stolarna......

Så ska ringa dem igen bara helgen är över, känns bara så tungt att man ska behöva bråka sig fram :(
Verkligen tråkigt att det blivit så för er. :(

För att ägget faktiskt ska lossna ger man injektion med gonadotropin (lh och fsh är sådana hormoner). Kort och enkelt förklarat gör fsh så att ägg mognar och LH så att ägg lossnar.
Ok. Hoppas jag slipper.
Men det är inget annat man gör? För ägg har jag och de börjar mogna, men sen lägger de sig bara på band. :turd::wtf:

Ok. Hoppas jag slipper.
Men det är inget annat man gör? För ägg har jag och de börjar mogna, men sen lägger de sig bara på band. :turd::wtf:
Med Pergon mognar ett eller några ägg ordentligt, och med injektionen lossar det säkert. Det är en engångsinjektion, så ingen big deal. Det kan också hända att du slipper, då ägget säkert lossnar bara det blir tillräckligt stort.

Det där, att inte kolla upp, känns konstigt. Hur ska jag kunna veta att bara ett ägg släppt om inte någon kollar med vul?

Jag kan ju ha förstått det hela fel, låter som en bra idé att kolla upp med vul efter varje behandling.

"Första behandlingsomgången kommer man oftast på ul dag 12-14 för att kontrollera antalet mognande äggblåsor" står det i papprena jag fått. Efter ca 10 dagar kollar man om man haft äl med blodprov.

Jag kan ju ha förstått det hela fel, låter som en bra idé att kolla upp med vul efter varje behandling.

"Första behandlingsomgången kommer man oftast på ul dag 12-14 för att kontrollera antalet mognande äggblåsor" står det i papprena jag fått. Efter ca 10 dagar kollar man om man haft äl med blodprov.
Just ja. Blodprov. Det är ju ett smidigt sätt att kolla upp det utan att behöva ha en tid hos Gun.

Med Pergon mognar ett eller några ägg ordentligt, och med injektionen lossar det säkert. Det är en engångsinjektion, så ingen big deal. Det kan också hända att du slipper, då ägget säkert lossnar bara det blir tillräckligt stort.
Jag förbereder mig på att behöva gå hela vägen. Tack för info.

Bokat en dyr och efterlängtad semester i slutet av augusti.

Det bör göra susen.
:grin:

Haha man kan ju hoppa upp och sätta sig på att det tar sig precis innan så man får en nykter semester och ingen massage...

Ska åka i slutet av mars och ptja jag blir ju inte ledsen om det tar sig men om det ska ta sig så vill jag inte må illa och kunna äta allt! Annars kan det vänta till efter :angel:

Mensen har inte riiiktigt kommit igång. Den småfjuttar liksom. Sambo försöker vara lite positiv, man kan ju vara gravid fastän man får mens. Jomentjena, vad är oddsen för det liksom... men det är ju gulligt att han försöker stötta/peppa :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar