En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej! Det var längesedan!
För någon månad sedan var vi (okej jag :D) på gynundersökning/undersökning av passagen i mina äggstockar, allt såg fint ut. Igår fick vi bekräftelsen från Uppsala att vi blir kallade om 3 månader, och den var daterad 151105, så snart får vi komma dit förhoppningsvis! Sedan är det väl en evig väntan igen innan det händer något, men vi är på gång nu - på riktigt :bump:

(Kort resumé: Vi är två tjejer som ska skaffa vårt första barn)

Gott nytt år på er!

Uppdatering från oss är att de mesta strular, ändrade rutiner hos fertilitetskliniken gör att vi ramlat mellan stolarna och måste nu vänta tre månader till bara på en fösta kontakt :confused:

Förra mensen höll i sig en enda dag...

Och den här månaden vet ja inte om jag ens haft ÄL eller om jag haft det typ en vecka tidigare än vanligt.
Beräknad ÄL skulle varit igår men kroppen säger att jag borde ha mens när som. Mina tuttar har varit sjukt öm i en vecka.

Gott nytt år på er!

Uppdatering från oss är att de mesta strular, ändrade rutiner hos fertilitetskliniken gör att vi ramlat mellan stolarna och måste nu vänta tre månader till bara på en fösta kontakt :confused:

Och den här månaden vet ja inte om jag ens haft ÄL eller om jag haft det typ en vecka tidigare än vanligt.
Beräknad ÄL skulle varit igår men kroppen säger att jag borde ha mens när som. Mina tuttar har varit sjukt öm i en vecka.
Men äsch vilket strul:down:

Inleder nya året med skumma symptom. Illamående ett par dagar. Negativt test igår morse. Teskedsstor blödning igår kväll, var säker på att mensen startat och drack tre små cider. Sen ingen mer blödning, vanliga flytningar bara . Kissade på äl-sticka idag som ser ut såhär, litet utslag?
DSC_0879_zpsydd0aguj.jpg

DSC_0878_zpsj6d4uvrj.jpg

Gott nytt år på er!

Kan de verkligen göra så? Värdelöst att ni ska bli drabbade av deras omstrukturering. Finns det ingen ni kan vända er till, typ verksamhetsch
Inleder nya året med skumma symptom. Illamående ett par dagar. Negativt test igår morse. Teskedsstor blödning igår kväll, var säker på att mensen startat och drack tre små cider. Sen ingen mer blödning, vanliga flytningar bara . Kissade på äl-sticka idag som ser ut såhär, litet utslag?
DSC_0879_zpsydd0aguj.jpg

DSC_0878_zpsj6d4uvrj.jpg

Något syns ju. Men varför äl-sticka ?

Jag hade lite rosa på pappret igår kväll, lite krampliknande känsla idag och så tycker jag tuttarna känns lite skumma. Fast än så länge har det inte kommit någon mens.

Kan de verkligen göra så? Värdelöst att ni ska bli drabbade av deras omstrukturering. Finns det ingen ni kan vända er till, typ verksamhetsch

Något syns ju. Men varför äl-sticka ?

Jag hade lite rosa på pappret igår kväll, lite krampliknande känsla idag och så tycker jag tuttarna känns lite skumma. Fast än så länge har det inte kommit någon mens.
Jag tänkte att det var slöseri med ett g-test, och läste nånstans att äl-test är känsligare. Blödning igår stämmer ju inte med graviditet så gjorde det lite spontant för att jag var nyfiken.

När var det nu din mens är beräknad? Hoppas att den sätter igång nu, om den ändå ska komma!

Gott nytt år på er!

Men, vilken otur! Jag tycker du ska höra av dig till kliniken igen och se om det går att lösa.

Håller tummarna för inget mer strul!

Jag tänkte att det var slöseri med ett g-test, och läste nånstans att äl-test är känsligare. Blödning igår stämmer ju inte med graviditet så gjorde det lite spontant för att jag var nyfiken.

När var det nu din mens är beräknad? Hoppas att den sätter igång nu, om den ändå ska komma!
Ok, jag förstår!

Mensen borde komma nu. Any minute liksom ..

@Monkie brukar du ha helt blanka test när du testat i vanliga fall och inte har ägglossning? Vissa har ju alltid en antydan till streck. När har du BIM?

DSC_0879_zpsydd0aguj.jpg

DSC_0878_zpsj6d4uvrj.jpg
Då jag var gravid var äl-stickan superduperpositiv.

Alltså, jag kommer bli utfrågad om vad det innebär med Pergotime ikväll. Jag kan det teoretiska, typ som på 1177, men vad kan jag eventuellt vänta mig, som inte står där? Ännu mer ont i tuttarna, ännu mer humörsvängningar och depp...och vad mer?

Pergotime är ju till för att få ägg att lossna. Och man börjar med en kur och sen ev en till, som man äter från...första mensdagen? Åker man automatiskt och alltid på vul för att hålla koll?

DSC_0879_zpsydd0aguj.jpg

DSC_0878_zpsj6d4uvrj.jpg
När jag blev gravid så testade jag med ÄL-sticka, då mina gravid-stickor var slut. Men testade i ett par dagar och fick klar stegring. Tror inte du kan säga att du är gravid efter en ÄL-sticka med svagt utslag :(

Svarar både @IsisEm och @Monkie

Ja alltså det har gått troll i det här från första kontakt (i september)
Ringe på inrådan av min BM till kvinnokliniken, det var då deras råd att vi skulle göra en hel ferilitetsuredning på en gång, men för att få göra det var vi fört tvungen att träffa en av deras kuratorer (dvs vi skulle åka 20 mil för detta) kuratorerna va man själv tvungen att kontakta och de hade speciella telefontider ( som råkar vara presis när jag har pedagogikmåltid med barnen på jobbet) så det tog ett tag innan jag samlat nya krafter och fick fingrarna ur att gå ifrån verksamhet för att ringa. När jag ringer så får jag till svar att" näh men borde inte du kontakta en BM istället?" Men en kollega till kuratorn skulle iaf höra av sig. Efter tre veckor hade jag fortfarande inte hört något så ringe jag kvinnokliniken igen som då beklagar att ingen ringt men att de nu ändrat rutinerna så nu ska vi istället fylla i blanketter via internet, sedan skulle de kontakta oss med remiss för provtagning och efter provtagning är det tremånaders väntetid.
Vi har fortfarande inte fått vår remiss för provtagning, trots att de lovade att de skulle skynda på vårt ärende då vi fallit mellan stolarna......

Så ska ringa dem igen bara helgen är över, känns bara så tungt att man ska behöva bråka sig fram :(

Svarar både @IsisEm och @Monkie

Ja alltså det har gått troll i det här från första kontakt (i september)
Ringe på inrådan av min BM till kvinnokliniken, det var då deras råd att vi skulle göra en hel ferilitetsuredning på en gång, men för att få göra det var vi fört tvungen att träffa en av deras kuratorer (dvs vi skulle åka 20 mil för detta) kuratorerna va man själv tvungen att kontakta och de hade speciella telefontider ( som råkar vara presis när jag har pedagogikmåltid med barnen på jobbet) så det tog ett tag innan jag samlat nya krafter och fick fingrarna ur att gå ifrån verksamhet för att ringa. När jag ringer så får jag till svar att" näh men borde inte du kontakta en BM istället?" Men en kollega till kuratorn skulle iaf höra av sig. Efter tre veckor hade jag fortfarande inte hört något så ringe jag kvinnokliniken igen som då beklagar att ingen ringt men att de nu ändrat rutinerna så nu ska vi istället fylla i blanketter via internet, sedan skulle de kontakta oss med remiss för provtagning och efter provtagning är det tremånaders väntetid.
Vi har fortfarande inte fått vår remiss för provtagning, trots att de lovade att de skulle skynda på vårt ärende då vi fallit mellan stolarna......

Så ska ringa dem igen bara helgen är över, känns bara så tungt att man ska behöva bråka sig fram :(

Usch, vad jobbigt. Hang in there!

Alltså, jag kommer bli utfrågad om vad det innebär med Pergotime ikväll. Jag kan det teoretiska, typ som på 1177, men vad kan jag eventuellt vänta mig, som inte står där? Ännu mer ont i tuttarna, ännu mer humörsvängningar och depp...och vad mer?

Pergotime är ju till för att få ägg att lossna. Och man börjar med en kur och sen ev en till, som man äter från...första mensdagen? Åker man automatiskt och alltid på vul för att hålla koll?
Pergotime stimulerar follikeltillväxt. Man brukar äta femdagarskur typ från dag 3-7 om jag inte minns galet. Jag som har egen ägglossning mognade fyra ägg med minimidos. Så det var ju en miss. Man borde alltid därför få vul vid dag 10 för att undvika typ fyrlingsgraviditet... ämnet lagras också i kroppen, då även följande cykler påverkas. Som @robl vet...

Jag kan svara på hur jag mådde med pillerna.
Första månaden inga problem, lite öm i äggstockarna och svängig i humöret.
Följande månader (tror jag åt 3 till efter) va rätt jobbiga nu i efterhand, o min sambo tyckte det va rätt jobbigt.
Öm i tuttarna, gravidsymtom hela månaden, ont som satan när det va dags för äl. O ett jäkla hemskt humör.

Jag fick bara vul 1 gång, då hade jag 4 ägg på gång. Efter det krävde jag fler vul men fick inte. Åt då inte Pergon med blev ändå gravid med tvillingar 2 månader efter.
Nu i efterhand kan jag inte förstå att man får lov att ge ex Pergo utan uppföljning. Jag/vi är superglada över att få tvillingar men det kunde lika bra sitta 3-4 där.. Det hade varit mindre kul.

Jag åt Pergo från dag 5-9, men har sett att vissa läkare ordinerar från dag 3.
Jag gick till en ny klinik precis innan jag blev gravid och läkaren där tyckte att man provar med max 3 kurer pergo o att man alltid följer upp med vul.

Det är den information (ganska lite) jag fått. :)

@Monkie brukar du ha helt blanka test när du testat i vanliga fall och inte har ägglossning? Vissa har ju alltid en antydan till streck. När har du BIM?
Stämmer, så utan den infon hjälper inte LH-test.

Jag hade alltid streck förr. Nu har jag typ bara streck strax före mens :grin:
När jag blev gravid så testade jag med ÄL-sticka, då mina gravid-stickor var slut. Men testade i ett par dagar och fick klar stegring. Tror inte du kan säga att du är gravid efter en ÄL-sticka med svagt utslag :(
Då jag var gravid var äl-stickan superduperpositiv.
Negativt test imorse. Måste vara skengravid, med illamående och cravings :)
Bim är imorgon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar