En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har följt tråden i smyg ett tag nu, men är nog dags att bli en del av den.

Vi har försökt i ett halvår, vilket känns som en evighet men är egentligen ingenting jämfört med flera av er. Är bara så frustrerade. Mens och äl så regelbundna att man skulle kunna ställa klockan efter dem och ändå vill det bara inte.

Har följt tråden i smyg ett tag nu, men är nog dags att bli en del av den.

Vi har försökt i ett halvår, vilket känns som en evighet men är egentligen ingenting jämfört med flera av er. Är bara så frustrerade. Mens och äl så regelbundna att man skulle kunna ställa klockan efter dem och ändå vill det bara inte.

Det kan ju lyckas ändå, men rent teoretiskt så är det ju nåt strul. Har du funderat på utredning?

Mensen har inte riiiktigt kommit igång. Den småfjuttar liksom. Sambo försöker vara lite positiv, man kan ju vara gravid fastän man får mens. Jomentjena, vad är oddsen för det liksom... men det är ju gulligt att han försöker stötta/peppa :up:

Jag hade mensliknande blödningar bägge gångerna jag varit gravid, så pass likt mens att jag inte förstått att jag varit gravid ens. Första gången upptäcktes graviditeten i v 11+2 och andra 7+0 så det är inte omjöjligt men det är nog inte så vanligt att man har det så som jag haft det.

Varför skulle det vara strul rent teoretiskt? (bara nyfiken, inget illa menat) man blir ju präntad med att ett år är heeelt normalt.
Nej. Ett år är inte alls normalt. Det absolut vanligaste är 1-3 försök. Man kan säga att det inte ska ta mer än 6-7 månader. Tar det längre än så är det nåt strul. Detta strul kan lösa sig själv ibland, men ibland behöver man hjälp.

Statistik är ju lurigt. Om de flesta blir gravida på 1-3 försök, och ett par behöver tre år på sig, så kommer ju statistiken ge ett medeltal som inte alls stämmer.

Det är det inte. Men gör man statistik blir det "normalt" med upp till ett år.

Nej. Ett år är inte alls normalt. Det absolut vanligaste är 1-3 försök. Man kan säga att det inte ska ta mer än 6-7 månader. Tar det längre än så är det nåt strul. Detta strul kan lösa sig själv ibland, men ibland behöver man hjälp.

Statistik är ju lurigt. Om de flesta blir gravida på 1-3 försök, och ett par behöver tre år på sig, så kommer ju statistiken ge ett medeltal som inte alls stämmer.

Aha okej. Då har jag bara förstått det fel :)
Då kan ju en annan börja misstänka att nått är fel här med då :down:

Mensen har inte riiiktigt kommit igång. Den småfjuttar liksom. Sambo försöker vara lite positiv, man kan ju vara gravid fastän man får mens. Jomentjena, vad är oddsen för det liksom... men det är ju gulligt att han försöker stötta/peppa :up:

Jag hade mens/spottings när jag var gravid. Tyvärr slutade det i MF men först i v21 så det berodde nog inte på det.

Vart bor du? Finns du i Stockholmsområdet kan jag varmt rekommendera Sophia-hemmet!

Jag bor strax norr om Stockholm, fick rekommenderat att börja med att ta prover (eller vad nu steg 1 är i en utredning ) via vårdcentralen. Eftersom jag jobbar på sjukhus kunde jag vända mig dit också för enkelhetens skull. Någon som har erfarenhet av karolinska?

Aha okej. Då har jag bara förstått det fel :)
Då kan ju en annan börja misstänka att nått är fel här med då :down:
Nej du har nog inte förstått fel. Det sägs överallt att 7 månader är snittet, och att det kan ta upp till ett år. Och det är ju sant att det kan ta ett år, men det är inte så vanligt, och det ligger strul bakom sånt. Mitt sjukhus har t.ex. alltid ett års kö till IVF. Jag antar att det är för att spara pengar eftersom vissa under det året hinner bli gravida spontant, eller kanske skilja sig...

Va, detta visste inte jag heller!! Har också trott att ett år är helt normalt! Är helt säker på att vi prickat en äl, tack vare äl-stickor!

Nej du har nog inte förstått fel. Det sägs överallt att 7 månader är snittet, och att det kan ta upp till ett år. Och det är ju sant att det kan ta ett år, men det är inte så vanligt, och det ligger strul bakom sånt. Mitt sjukhus har t.ex. alltid ett års kö till IVF. Jag antar att det är för att spara pengar eftersom vissa under det året hinner bli gravida spontant, eller kanske skilja sig...

Ett års väntan är ju olidligt. Särskilt om man redan försökt ett år plus utredningen innan IVF blir aktuellt...

Vi har bara haft ett bra försök innan plus detta nu då. Har ju ganska troligt missat de flesta tidigare ägglossningarna. Så hoppas på utdelning nu när vi vet att det försöks rätt i tid.

Ett års väntan är ju olidligt. Särskilt om man redan försökt ett år plus utredningen innan IVF blir aktuellt...

Vi har bara haft ett bra försök innan plus detta nu då. Har ju ganska troligt missat de flesta tidigare ägglossningarna. Så hoppas på utdelning nu när vi vet att det försöks rätt i tid.

Ja, det är olidligt. Först krävs ofta ett års försök, och sedan ett års kö. Som tur är började jag min utredning i tid, så då ett år gått var utredning redan gjort, så att vi kunde sättas i kö. Vi har försökt i 2,5 år nu, och nu känner vi faktiskt att vi inte orkar mer för stunden.

Va, detta visste inte jag heller!! Har också trott att ett år är helt normalt! Är helt säker på att vi prickat en äl, tack vare äl-stickor!

Ja, det är så tyvärr. En studie på 346 kvinnor i USA gar resultaten:
38 % efter en månad
68 % efter tre månader
81 % efter sex månader
92 % efter tolv månader

Sen ett par procent som inte lyckades (under studiens gång).

Ja, det är olidligt. Först krävs ofta ett års försök, och sedan ett års kö. Som tur är började jag min utredning i tid, så då ett år gått var utredning redan gjort, så att vi kunde sättas i kö. Vi har försökt i 2,5 år nu, och nu känner vi faktiskt att vi inte orkar mer för stunden.

Du tänker på det för mycket. Det är nu när ni inte orkar mer och slutar tänka på det som det kommer gå.

Grov ironi. Knappt att det är roligt att skämta om att det finns folk som tror på detta :meh: misstänker att ni fått höra detta ganska många gånger.

Tiden rullar på till slut och jag har nog slutat tro men kör försöken tills det är slut. Då har jag gjort vad jag kunnat.

Bestämde mig för fem år sedan, har bytt sambo, gått ner 50kg, fått hund och köpt fyra hästar. Två utomkveds och en borttagen äggledare.

Jag är helt mentalt slutkörd.

Det var bättre när jag inte ville ha barn :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar