En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan bara hålla med om det, att vänta till vecka 12 för ett UL. Blir jag gravid igen så får jag ett tidigt UL av Sophiahemmet där jag gör min utredning. Aldrig att jag hade kunnat vänta till vecka 12, särskilt med ett MF i bagaget. Hade varit ett vrak.
Precis. Det finns liksom ingen vits med att vänta. Då har man vid ett MA kastat bort tolv veckor. De som försökt länge brukar ofta känna att tiden rinner iväg för fort, så kan man upptäcka ett MA tidigt ser jag ingen anledning till att vänta.

Precis. Det finns liksom ingen vits med att vänta. Då har man vid ett MA kastat bort tolv veckor. De som försökt länge brukar ofta känna att tiden rinner iväg för fort, så kan man upptäcka ett MA tidigt ser jag ingen anledning till att vänta.

Precis, kan bara hålla med.
Jag kommer nog bli jobbig när/ om jag blir gravid igen. Fler UL, jag kommer betala för det om jag måste, bara för ett veta att allt är ok, eftersom jag fått ett MF innan. Och om jag får det igen, kunna upptäcka det tidigt och kunna gå vidare snabbare.

Har varit på endometrium VUL. 8,5mm och bra på alla sätt. Får veta vilken dag FET sker idag. Troligen 5.11.

Också denna Gun sa att man SKA se cirkulation/flöde med doppler i vecka 6+0, ofta redan5+5, så hon rekommenderade VUL redan då ifall jag blir gravid. Annars slösar vi kanske en massa tid på att vänta. Hon tyckte att två VUL med en veckas mellanrum kunde vara vettigt. Hon sa också att hon tycker att UL i 12+0 är rent löjligt, att det är helt sjukt att folk ska tvingas vänta så länge (via vanlig bm får man första ultrat då).

Här är det ju först RUL om man inte gör KUB. Det är ju en evighet!

Vilken dag i cykeln är du på? Som @lil-sis säger är det enklast att kolla med stickor, men det kan vara bra att veta ungefär hur en cykel brukar se ut om man vill spara stickor och inte testa onödigt tidigt.

Om du inte vill testa stickor kan du vänta till nästa mens och räkna bakåt två veckor. Då kan du fundera på hurdana symtom du hade just då och på så vis känna igen dem nästa ägglossning. Flytningarna kommer före och under ägglossning, men det kan variera mycket mellan cykler.
Jag har nog ärligt talat aldrig märkt av en ägglossning i hela mitt liv faktiskt, pinsamt nog. Har aldrig tänkt på det förrän nu när jag faktiskt har tänkt att använda den. :o Kanske är stickor ändå det bästa att prova.

Jag har nog ärligt talat aldrig märkt av en ägglossning i hela mitt liv faktiskt, pinsamt nog. Har aldrig tänkt på det förrän nu när jag faktiskt har tänkt att använda den. :o Kanske är stickor ändå det bästa att prova.
Det hade inte jag heller förrän vi började försöka och jag lärde känna kroppen.

BIM -2, ÄL +12. Humöret dalade rejält idag, visserligen är jag helt slut också efter kurs i två dagar samt att jag i onsdags började jobba lite för första gången efter sjukskrivningen.
PMS eller hormoner? Kommer nog inte kunna hålla mig utan testar imorgon :p Är det negativt så får jag räkna ner till nästa ÄL istället.

BIM -2, ÄL +12. Humöret dalade rejält idag, visserligen är jag helt slut också efter kurs i två dagar samt att jag i onsdags började jobba lite för första gången efter sjukskrivningen.
PMS eller hormoner? Kommer nog inte kunna hålla mig utan testar imorgon :p Är det negativt så får jag räkna ner till nästa ÄL istället.

Nästan samma dag här äl +11. Blanka test både hCG och LH.

Är det någon mer i tråden som har endometrios och vet lite mer? Jag kommer nog ägna några timmar åt googling nu...

Jag kan rätt mycket o svarar gärna på frågor, en bra början kan vara att läsa det som står på endometriosföreningens sida, den är jättebra.

@Monifa Du får självklart PMa! Är jag seg på o svara e det för att jag inte alltid loggar in när jag bara är inne snabbt o läser :)

STORT grattis ni tjejer som har plussat, underbart med så mycket glädje i tråden!!!! :banana:
:D:banana:

Nu har jag varit inne för spolning och det var tyvärr inte längre så positivt resultat för mig som sist :( Vet inte om det är passage eller inte, det gick inte att spola ordentligt men det kan ha varit för att livmodern(?) krampade och måste inte betyda att det är något problem med äggledarna. Vi fick avbryta för det högg till med en skarp smärta och jag var nära att svimma.

Sedan gick det nu att se den äggstock som varit dold pga stor gulkropp förra gången. Två cystor varav en misstänks vara pga endometrios :cry: Det kom lite som en chock faktiskt eftersom jag inte haft några andra direkta symptom. Inga problem vid mens eller liknande. Det är troligtvis aktuellt med IVF längre fram men först ville Gun skicka en remiss för eventuell titthålsoperation eftersom cystorna sitter i vägen för ett äggplock. Hon ville att de skulle Passa på att spola äggledarna också vid en eventuell operation.

Så nu ska jag invänta tid för att bli kollad igen och senare vänta på eventuell operation. Jag är väldigt tacksam att jag inte var ensam vid besöket.

Blodproverna som togs förra gången hade bra värden. Och jag hade sååå fina äggstockar för övrigt :cautious:

Är det någon mer i tråden som har endometrios och vet lite mer? Jag kommer nog ägna några timmar åt googling nu...
Tillhör inte tråden, men har medelsvår till svår endometrios. Hör av dig om du har frågor :) Mig veterligen får man snabbare hjälp med IVF om man har diagnosen.

Blä måste få gnälla lite. Ska ju egentligen hålla mig ifrån tråden men kanske nån här som har erfarenhet eller bara kan ge mig en lugnande "klapp på axeln".

Haft smärtor i samband med ägglossning sedan april då jag slutade med ppiller, satte in spiral i samma veva som togs ut i slutet av juli då jag trodde smärtorna hängde ihop med den. Det har inte blivit bättre, snarare värre och dagen efter denna ÄL hade jag såna sjuka smärtor i livmoderområdet mot ändtarmen att det inte gick att se förbi. Försökte oss på lite sex men det fick vi avbryta för det skar som knivar :( fortfarande ont 3 dagar senare, ringde gyn och fick tid för UL nästa vecka. Tankarna går mot endometrios men jag vill fan inte det. Även fast att mycket stämmer. Alltid haft mycket mensvärk (kunde i tonåren knappt ta mig ur sängen och hade såna vansinniga kramper att jag ibland stannade hemma från skolan) även fast att det är något bättre nu mot då, blöder även mycket och äter periodvis tabletter för att minska mängden.

Som sagt, en klapp hade känts bra. Man kan bli gravid själv trots endo (har läst att chansen är 75% så den är ju rätt stor) annars finns ju hjälp men kan ju inte låta bli att noja.
Jag har endometrios, medelsvår/svår. Hör av dig om du har frågor. Gällande barn, graviditet osv i kombination med endometrios har jag dock ingen erfarenhet.

Har varit på endometrium VUL. 8,5mm och bra på alla sätt. Får veta vilken dag FET sker idag. Troligen 5.11.

Också denna Gun sa att man SKA se cirkulation/flöde med doppler i vecka 6+0, ofta redan5+5, så hon rekommenderade VUL redan då ifall jag blir gravid. Annars slösar vi kanske en massa tid på att vänta. Hon tyckte att två VUL med en veckas mellanrum kunde vara vettigt. Hon sa också att hon tycker att UL i 12+0 är rent löjligt, att det är helt sjukt att folk ska tvingas vänta så länge (via vanlig bm får man första ultrat då).
Jag bara :love: din Gun mer och mer.
Har hört så många tokigheter från Guns att man ibland blir mörkrädd. De skall ju vara experter!

Här är det egentligen inte UL förrän i vecka 17-19. Jag vet kvinnor som fått svaret: nä men lilla vän det räcker gott och väl med UL då. Du skall inte vara så otålig (sagt till en som haft 2 MA).

Har man haft ett lite senare missfall och då speciellt MA så borde det vara standard att göra ett VUL i vecka 6 (så man ser ett hjärta slå). (På de kvinnor som vill göra ett).

Håller helt med. Det är ju bara bortkastad tid och dessutom blir risken för komplikationer större ju längre man går med ett MA.

Går man längre än 6-8 veckor med ett missfall så är chansen för att kroppen gör sig av med missfallet själv inom de närmaste 6-8 veckorna bara 25% eller så. (Läste någon studie om det när jag googlade MA efter mitt MA)

Men äsch. Vid min färsktransfer hade jag ju testdag på ruvardag 12. Vid FET var det typ ruvardag 17 el 18. Undrar vad det beror på att det är så stor skillnad mellan testdagarna...

RD9 idag och för mig skulle det vara BIM.

Blanka test förstås.

Fortsätter såklart med Lutinus osv fram till klinikens testdag (RD18, vilket ju skulle vara v 5+0 om det hade tagit sig).

Nu äntligen har läkaren vi väntat på i över ett år hört av sig. Eller rättare sagt, hans chef hade hört av sig till habiliteringen för att dubbelkolla makens kontaktuppgifter. Så det är läkarens chef som bokat tiden.
Bara att hoppas på att läkaren är på plats när vi ska dit.. han verkar ju inte vilja träffa maken/oss.
15/12 har vi tiden. Evigheter bort men med tanke på att vi jagat läkaren i över ett år så är det ju ändå nära....

I övrigt händer ingenting här...Vi prickade ägglossning.. men jag känner att den jävla mensen är på väg.... :mad:

Nu äntligen har läkaren vi väntat på i över ett år hört av sig. Eller rättare sagt, hans chef hade hört av sig till habiliteringen för att dubbelkolla makens kontaktuppgifter. Så det är läkarens chef som bokat tiden.
Bara att hoppas på att läkaren är på plats när vi ska dit.. han verkar ju inte vilja träffa maken/oss.
15/12 har vi tiden. Evigheter bort men med tanke på att vi jagat läkaren i över ett år så är det ju ändå nära....

I övrigt händer ingenting här...Vi prickade ägglossning.. men jag känner att den jävla mensen är på väg.... :mad:
Ber om ursäkt om du skrivit det tidigare, men varför har ni fått vänta så länge för kontakt med den läkaren? Är det för utredning?

Ber om ursäkt om du skrivit det tidigare, men varför har ni fått vänta så länge för kontakt med den läkaren? Är det för utredning?

Jag skrev i förra tråden :)
Läkaren är en expert inom makens funktionshinder och är den som sitter på dom kunskaper som behöver vidareförmedlas till fertilitetskliniken.. dock har läkaren av okänd anledning vägrat kontakta maken/oss i ett år.. Han vet inte varför vi vill ha kontakt med honom mer än att det gäller frågor om funktionshindret.. det är anmält till läkarens chef (eventuellt ännu högre, osäker där då det är habiliteringen som skött den biten).
Makens funktionshinder gör att vi förmodligen inte kan bli gravida utan "handpåläggning"..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 520
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
996
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar