En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror ni man kan snabba på RMC på något sätt? Har semester 32-35 och hade varit optimalt för min jobbsituation o göra detta när jag är ledig redan.

Har funderat lite nu och har listat ut att jag kommer få
1: ta ledigt mkt från jobbet för att kunna åka fram o tillbaka till kliniken o kanske för att man inte mår bra efter äggplock osv.
2: berätta på jobbet att vi försöker skaffa barn o att det kommer krävas lite mer än bara mys i sänghalmen. MEN, jag har en idiot till chef som säkerligen kommer göra allt för att bli av med mig.. Jag hade tänkt byta jobb efter graviditet men inte innan..

O nu när jag tänker på veckorna så är vi ju snart där! O det va typ redan kört.
Funderar på o skjuta upp semester då kanske..
Hur kan det snart va Juli redan??!!??

Läs ditt kollektivavtal, där står troligen något om rätt till ledigt med betalt vid sjukvård etc. Vi har så för alla nödvändiga BM-besök.

Jag tänkte från början försöka planera besöken till efter att jag slutat (alltid före tolv och är sällan mer än 10 minuters promenad från sjukhuset) men efter allt strul i vår så tänker jag bara ta de tider jag får och sedan får arbetsgivaren lösa arbetssituationen.

Jag gör som @Whirlie och plockar bort mig från listan med förhoppning om att inte behöva komma tillbaka i den (den tramsiga skrock-fulla jag har haft lite ångest över att göra detta...) Tråden tänker jag dock inte lämna, utan fortsätter våndas, hoppas och bli lycklig med er andra!

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Evina - ÄL 17/5, BIM 31/5 ca. Försök nr 4 efter missfall, 28 år, inga barn
Terqa - ÄL 30/5 BIM 13/6, inga försök än, 32 år, ett barn
Humla - ÄL 31/5 BIM 15/6, Försök nr 2, 30 år, inga barn
Mikatela - ÄL 12/6 BIM 28/6. 27 år, inga barn
Is - ÄL 18/6 BIM 3/7, försök nr 5 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
hemlig - ÄL 17/6, BIM 1/7. Försök 3, snart 32 år, inga barn
paprika - ÄL 22/6 BIM 5/7, Försök nr 6, 28 år, inga barn
MEJ84 - ÄL 23/6, BIM 8/7. Försök nr 11, 31 år, inga barn
ninsan - ÄL 23/6, BIM 8/7, första ÄL efter missfall, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 25/6 BIM 9/7, 27 år, 9:e försöket, inga barn
Safir - ÄL 25/6 BIM 9/7, Försök nr 11, 28 år, inga barn
Cynthia - ÄL 28/6 BIM 12/7 Försökt i över ett år, 31 år, inga barn
Hyldeblomst - ÄL runt 7/7 BIM ca 20/7. Försök nr 6 efter missfall, 31 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 7/7 BIM 21/7, Försök nr 3, 30 år, inga barn
turotur BIM 21/7

em-pirre - Äggplock 26/6, ET 29/6, Testdag?

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.Gyn 30/6.
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn
robl - väntar på blodprovs svar och remiss till ivf. 24 år inga barn

Testade med CBs digitala med veckoindikator. Den säger Gravid 1-2 veckor, men jag är på dag 35 med en normal cykellängd på 25-28 dagar. Så jag tycker den borde säga 3 veckor. Blev inte så lugnad som jag hoppats, då ju flera här har fått MF efter för få veckor på indikatorn.

Får testa om 5 dgr/en vecka igen och se vad den säger då.

Jag känner mig fortfarande i "försöker bli gravid-stadiet" och fattar inte riktigt att ngt faktiskt verkar tagit sig!

Jag gör som @Whirlie och plockar bort mig från listan med förhoppning om att inte behöva komma tillbaka i den (den tramsiga skrock-fulla jag har haft lite ångest över att göra detta...) Tråden tänker jag dock inte lämna, utan fortsätter våndas, hoppas och bli lycklig med er andra!

BeastieBabe - ÄL 20/4 BIM 4/5, Försökt sedan aug 13, 32 år, inga barn
Evina - ÄL 17/5, BIM 31/5 ca. Försök nr 4 efter missfall, 28 år, inga barn
Terqa - ÄL 30/5 BIM 13/6, inga försök än, 32 år, ett barn
Humla - ÄL 31/5 BIM 15/6, Försök nr 2, 30 år, inga barn
Mikatela - ÄL 12/6 BIM 28/6. 27 år, inga barn
Is - ÄL 18/6 BIM 3/7, försök nr 5 med ÄLstickor, 26 år, inga barn
hemlig - ÄL 17/6, BIM 1/7. Försök 3, snart 32 år, inga barn
paprika - ÄL 22/6 BIM 5/7, Försök nr 6, 28 år, inga barn
MEJ84 - ÄL 23/6, BIM 8/7. Försök nr 11, 31 år, inga barn
ninsan - ÄL 23/6, BIM 8/7, första ÄL efter missfall, 31 år, inga barn
Flutterdash ÄL 25/6 BIM 9/7, 27 år, 9:e försöket, inga barn
Safir - ÄL 25/6 BIM 9/7, Försök nr 11, 28 år, inga barn
Cynthia - ÄL 28/6 BIM 12/7 Försökt i över ett år, 31 år, inga barn
Hyldeblomst - ÄL runt 7/7 BIM ca 20/7. Försök nr 6 efter missfall, 31 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 7/7 BIM 21/7, Försök nr 3, 30 år, inga barn
turotur BIM 21/7

em-pirre - Äggplock 26/6, ET 29/6, Testdag?

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14.Gyn 30/6.
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
Bexzor - inväntar startdatumet som än får vara hemligt ;), snart 31 år, 2 barn (födda -04 & -13)
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn
robl - väntar på blodprovs svar och remiss till ivf. 24 år inga barn

Jag kände som du! Men tänkte det var värre otur att stå kvar!

Medan det är färsk kan jag bidra med mina "graviditetssymptom" till er andra som fortfarande "känner efter" hela tiden. Och det lär inte hjälpa er. För jag hade precis samma PMS-symptom som vanligt, fram tills BIM. Jag brukar alltid bli lite ledsen när jag några dagar efter ägglossning får ont i brösten, eftersom jag då tänker att det är kört. Jag brukar ha ont i bröst och bröstvårtor i ca 10 dagar fram till mens. Varje gång har jag tänkt att det är kört när PMSen kommer.

Men som sagt, PMS som vanligt fram till BIM. I måndags kändes det som mensen skulle dra igång när som helst. Ont i magen, ömma bröst, svullen och irritabel. På tisdagen var allt som bortblåst. Jag kände mig som jag brukar göra direkt efter mens, "normal" helt enkelt. I helgen har jag känt mig lite svullen, men inget jag tänkt på (jag har ju väntat på mensen plus att andra sommarkläder åkte på som jag inte brukar ha). I morse när jag vaknade mådde jag pyttelite illa. Eftersom jag fått neg på gravtestet kvällen innan svor jag över att jag var skengravid.

Så deppa inte ihop för tidigt i cykeln brudar!

Just det där med att det känns som om mensen ska dra igång när som helst kan jag skriva under på! Är nästan förvånad varje gång jag inte får något rött på pappret.

Testade med CBs digitala med veckoindikator. Den säger Gravid 1-2 veckor, men jag är på dag 35 med en normal cykellängd på 25-28 dagar. Så jag tycker den borde säga 3 veckor. Blev inte så lugnad som jag hoppats, då ju flera här har fått MF efter för få veckor på indikatorn.

Jag känner mig fortfarande i "försöker bli gravid-stadiet" och fattar inte riktigt att ngt faktiskt verkar tagit sig!

Fast då borde du ju rimligtvis inte fått starkare streck när du testade dagen efter? (från vitt till streck borde väl innebära någonslags ökning!) Vet du när du hade ÄL med säkerhet? Jag tvekar så inför att testa med veckoindikator, har ett hemma som bränner i skåpet. Men så var det ju det där med oron om det visar för få veckor. :crazy:

Jag fick gravid 1-2 veckor när det borde stått 2-3. Men är i v 19 och har rul imorgon så det verkar ju ha gått det med trots att den visade "fel". Jag gjorde bara ett enda test. Såg ingen mening med att göra flera, har aldrig riktigt förstått varför man gör fler när man redan fått ett positivt svar.

Jag är inte riktigt bekväm med att man kallar det här besöket för en utredning.

Det gör att jag oroar mig för att dagens läkare ska komma fram till något annat än vad som står i min remiss.

Jag är inte riktigt bekväm med att man kallar det här besöket för en utredning.

Det gör att jag oroar mig för att dagens läkare ska komma fram till något annat än vad som står i min remiss.
Är det inte bara ett samlingsnamn? Eller vad är tanken/planen med dagens besök? Känns ju som onödig tid att börja om från början om din utredning redan har börjat på annat ställe.

Är det inte bara ett samlingsnamn? Eller vad är tanken/planen med dagens besök? Känns ju som onödig tid att börja om från början om din utredning redan har börjat på annat ställe.

Det är ett besök som är bokat bara för att jag kan vårdgarantin.

I remissbekräftelsen som kom efter två månader stod det bara att de kommer att kalla mig efter sommaren och då ringde jag upp Vårdgarantienheten eftersom efter sommaren är bra mer än 90 dagar från 30/3 och hoppas kunna flytta min ivf till en privat klinik istället.

Här på Ackis har de inte för avsikt att påbörja någon ivf förrän tidigast 1 oktober = 12 månader efter min operation.

Jag prioriterades i operationskön pga vikande äggreserv och att då av princip vänta tre månader till ger mig panik. Min viktminskning har planat ut och alla värden var bra vid återbesöket 6 månader efter op och de gav tummen upp.

Det är ett besök som är bokat bara för att jag kan vårdgarantin.

I remissbekräftelsen som kom efter två månader stod det bara att de kommer att kalla mig efter sommaren och då ringde jag upp Vårdgarantienheten eftersom efter sommaren är bra mer än 90 dagar från 30/3 och hoppas kunna flytta min ivf till en privat klinik istället.

Här på Ackis har de inte för avsikt att påbörja någon ivf förrän tidigast 1 oktober = 12 månader efter min operation.

Jag prioriterades i operationskön pga vikande äggreserv och att då av princip vänta tre månader till ger mig panik. Min viktminskning har planat ut och alla värden var bra vid återbesöket 6 månader efter op och de gav tummen upp.

Ah, jag förstår att du blir stressad. Men det är väl bara att ta på sig det mest påstridiga humöret och inte ge dig på att du redan har ett utlåtande om att det är ok efter operationen. Jag håller tummarna för att det är en alert och smidig läkare/Gun du träffar idag!

Då var proverna lämnade, fyra rör vilket jag tyckte var mycket men hon lugnade mig och sa att det var bara cirka en matsked :D
Vad jag förstått är det några hormonprover och så sköldkörtelprov. Hoppas allt ser bra ut :)
Nästa steg är att boka en undersökning för koll av passagen i äggledarna (?) som ska göras i slutet av augusti - början av september, så nu händer det inte så mycket på ett tag.

Hur pass säker är du på när ägglossningen var?

Nej, jag mår bra i övrigt. Tarmarna sväller, och jag är öm i alla stick. Lite svag. Idag känns det betydligt bättre dock!

Har du ingen klinik alls nära ditt jobb? Med tanke på VUL då alltså.

okej, men man kan räkna med ett par dagars återhämtning iallafall? Har ett fysiskt tungt jobb där jag alltid arbetar ensam så kan inte få hjälp.

Jo, kliniken vi kommer gå hos ligger ca 5 minuter från min arbetsplats men jag jobbar inte på hemmaorten utan 30-60 mil därifrån.. så det är lite knepigt.

Ska spolas efter nästa mens för att se om det finns polyper i livmodern och kontrollera att det går att föra in en kateter, myomet klämmer på livmodertappen. Om det inte går så måste myomet tas bort iaf.

Ivf tidigast i november.

2 folliklar på den ena äggstocken och kanske 3 på den andra.

Nu sade hon det inte rakt ut men spontan (haha) graviditet är mest troligt en dålig idé.

Jag är inte helt säker på hur mycket mer jag orkar, faktiskt.

Då var proverna lämnade, fyra rör vilket jag tyckte var mycket men hon lugnade mig och sa att det var bara cirka en matsked :D
Vad jag förstått är det några hormonprover och så sköldkörtelprov. Hoppas allt ser bra ut :)
Nästa steg är att boka en undersökning för koll av passagen i äggledarna (?) som ska göras i slutet av augusti - början av september, så nu händer det inte så mycket på ett tag.

Då kan du passa på och njuta av sommaren med vetskap om att ni är på väg! :)

Jag fick gravid 1-2 veckor när det borde stått 2-3. Men är i v 19 och har rul imorgon så det verkar ju ha gått det med trots att den visade "fel". Jag gjorde bara ett enda test. Såg ingen mening med att göra flera, har aldrig riktigt förstått varför man gör fler när man redan fått ett positivt svar.
Därför att den med veckoindikator har hög träffsäkerhet när det kommer till missfall. många tycker det är väldigt jobbigt att inte veta och går och oroar sig. Tyvärr är man här i Sverige många gånger dåliga på att ge tidiga ultraljud för att man tycker det är onödigt fast det finns studier på att TLC (Tender Loving Care) minskar risken för missfall. Detta forskas på bla i Borås.

Att det kan slå fel på någon dag eller så är inte konstigt. Alla vet inte exakt när ÄL var. Men visar det en vecka eller mer fel så är det inte bra eller om det visar en vecka mindre än förra gången man testade.

Som vanligt så tas inte kvinnors oro på allvar och så får påhittiga kvinnor hitta på egna sätt för att reda ut saken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 964
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar