En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hehe tror det finns privat i Linköping. Men hur som är det inget alternativ om privat ivf finansieras ur egen ficka. Sparar hellre de pengarna till ett ev syskon :) Det brinner inte direkt i knutarna gällande barn, det är bara så himla tråkigt att vänta. Jag är bara 25 år så har förhoppningsvis några fertila år kvar.

Strax över 1,5 år blir det nu. Kanske var så rmc menade. Ärligttalat blev jag så förbannad över att ingen sagt något om 2 års försök innan trots att jag varit i kontakt med rmc flera gånger (och uppgett att vi försökt i över ett år) och inte heller gyn i Västervik eller prunnar har sagt något. Men hon sa aldrig något om att remissen skulle skickas in igen så har vi tur menade hon att vi blir kallade efter augusti då två år passerats :) Det viktigaste nu tyckte hon var att vi skulle få en läkarkontakt på den närmaste gynmottagningen.

Är det någon som vet vitsen med att stimulera en ägglossning när jag inte har problem vad man kunnat påvisa med egna äl?
Bara för att dom är privata behöver det inte betyda att man inte får det betalt via landstinget :)
Tänkte om kön är lång på ert ställe. Men nu verkar det som om ni står i kön ändå eftersom det låter som om ni blir kallade så fort era två år i karantän löpt ut.

Tror det förfarandet är lösning 1A. Dvs det man så gott som alltid provar först. Speciellt om man bara går och väntar in tiden till att få börja med IVF :)

Bara för att dom är privata behöver det inte betyda att man inte får det betalt via landstinget :)
Tänkte om kön är lång på ert ställe. Men nu verkar det som om ni står i kön ändå eftersom det låter som om ni blir kallade så fort era två år i karantän löpt ut.

Tror det förfarandet är lösning 1A. Dvs det man så gott som alltid provar först. Speciellt om man bara går och väntar in tiden till att få börja med IVF :)

I vanliga fall är det 60 dagars väntetid :) tycker det är helt ok. Men ska kolla efter privata kliniker.

Okej, men varför? Varför stoppa i mig hormoner i onödan? Jag kan leva med hormoner vid IVFn men vid stimulerad ovalution "bara för att" känns onödigt. Detta kommer jag helt klart ifrågasätta när vi väl blir kallade till läkare :angel: Jag har undvikit hormoner i hela mitt fertila liv :D sen kommer jag säkert inte tacka nej till att testa "tänk om...". Kan kanske vara bra att testa för att se hur jag reagerar på medicinen.

I vanliga fall är det 60 dagars väntetid :) tycker det är helt ok. Men ska kolla efter privata kliniker.

Okej, men varför? Varför stoppa i mig hormoner i onödan? Jag kan leva med hormoner vid IVFn men vid stimulerad ovalution "bara för att" känns onödigt. Detta kommer jag helt klart ifrågasätta när vi väl blir kallade till läkare :angel: Jag har undvikit hormoner i hela mitt fertila liv :D sen kommer jag säkert inte tacka nej till att testa "tänk om...". Kan kanske vara bra att testa för att se hur jag reagerar på medicinen.
60 dagar är ju klart överlevningsbart.

Det är ju inte säkert att du får prova. Men det är rätt så vanligt att man gör så.

Ha ha ha! Du får väl se om läkaren klarar av att motivera medicinerna :D

Jag har för mig att man kan ha alla rätt på ägglossningstest och ändå inte släppa ett ägg. Dvs hormonen går upp och ner som de ska, kroppen förbereder ägglossning men inget ägg lossar. Då provar man att tillföra hormon för att boosta på förloppet.

Sen borde en läkare kolla innan all behandling på ultraljud och blodprov om ägg har släppt så jag tror inte de kommer bara göra lite utan att ha belägg för det!

Mvh Miks

Du vet ju inte om det är i onödan om ägglossning inte är kollad med ultraljud.

Här närmar sig BIM nummer 6 i ordningen, men kände att mitt hopp dök långt ner under skosulorna efter att ha läst här att det inte alls är "normalt" att det tar sju månader som BM sa...:(

Här närmar sig BIM nummer 6 i ordningen, men kände att mitt hopp dök långt ner under skosulorna efter att ha läst här att det inte alls är "normalt" att det tar sju månader som BM sa...:(

Mitt första kom till oplanerat med minipiller.
Andra (som inte är kläckt) tog ca ett år. Nu ska tilläggas att vi inte kollade cykler eller nåt sådant utan min enda ansträngning på området var att ta ut spiralen, men det är ju ine så att du står i ett hopplöst läge och ingen blir gravid efter 7 månader.
Ja, det går oftast fortare men inte alltid.

Mitt första kom till oplanerat med minipiller.
Andra (som inte är kläckt) tog ca ett år. Nu ska tilläggas att vi inte kollade cykler eller nåt sådant utan min enda ansträngning på området var att ta ut spiralen, men det är ju ine så att du står i ett hopplöst läge och ingen blir gravid efter 7 månader.
Ja, det går oftast fortare men inte alltid.
Nej det är klart att det finns mycket mer att "ta till" än ÄL-test. Men någonstans har vi ju alltid tänkt att vi ju är relativt unga och friska så det "borde" ju liksom inte vara några större fel. Sedan vet jag ju att det inte är någonting som kan "ses utanpå" så att säga, även om det skulle vara något fel.

Min första tog nära två år att få till.
Fast poängen är ju inte att det går att bli gravid också efter ett eller två år. Grejen är den att då är inte allt som det ska. Man kanske bara ägglossar en gång om året eller har dålig kvalitet eller fel med hormonerna.

Man behöver ju inte ge upp allt hipp om man inte lyckas på ett halvår men man kan, om man vill, fundera på vad som är fel och ifall man kan åthärda det själv eller göra en utredning.

Fast poängen är ju inte att det går att bli gravid också efter ett eller två år. Grejen är den att då är inte allt som det ska. Man kanske bara ägglossar en gång om året eller har dålig kvalitet eller fel med hormonerna.

Man behöver ju inte ge upp allt hipp om man inte lyckas på ett halvår men man kan, om man vill, fundera på vad som är fel och ifall man kan åthärda det själv eller göra en utredning.

Ja? Har jag sagt annorlunda?

Nej, men det är vanligt att folk kommer in och berättar hur länge det tog för just dem och det verkar som om det är för att på nåt sätt ge intrycket av att det inte allsr nåt fel om det tar länge

Jag hoppas jag inte gav det intrycket:o
Attans så klantig jag kan vara ibland.

SHit vad jag får panik över sånna här trådar och vill bara gömma mig, fast det nog hade varit skönt att skriva lite ibland.Nu finns ju både det att det kan går fortare än jag trott samtidigt som jag är livrädd att det ska ta lite tid för då är något är fel på mig/oss.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
239 669
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈