En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår att man måste dra gränsen någonstans. Och med de gränserna som är idag så fångar man upp några eftersläntare som klarar få barn utan hjälp. Helt ok för min del.

Vad som stör mig är dock det att "alla" inom sjukvården säger att det tex är heeelt normaaaaalt att det tar upp till ett år att bli gravid. För det är ju absolut inte sant. Var ärlig. Säg som det är. Dvs "Det normala är att det tar sig på de första tre gångerna. Ja upp till sex månader kan väl klassas som rätt så normalt. Tar det längre tid än så så får man nog mentalt ställa in sig på att något krånglar. Tyvärr är dock tidsgränsen ett år för att få hjälp".

Men normalt att det tar över sex månader är det inte.

Tror att det blivit en sanning att det normala är 7 månader när detta faktiskt bara är ett missvisande medelvärde. Tack @em-pirre för att du rotade i det där :up: :)

Det där med att det är normalt med två eller fler missfall inom kort tidsrymd är säkert samma sak. Ett medelvärde som tolkats felaktigt.

Jag fick för några år sedan en massa skäll här på Buke för att jag tyckte att efter sex månader utan framgång så kan det faktiskt vara av stort värde att göra en (privat) utredning. Då hade jag bara min egna magkänsla och erfarenhet att gå på. Känns skönt att man inte var helt ute och cyklade i alla fall (ni vet den där "Tom en blind höna kan hitta ett korn......" :angel: :D).

Jag förstår att man måste dra gränsen någonstans. Och med de gränserna som är idag så fångar man upp några eftersläntare som klarar få barn utan hjälp. Helt ok för min del.

Vad som stör mig är dock det att "alla" inom sjukvården säger att det tex är heeelt normaaaaalt att det tar upp till ett år att bli gravid. För det är ju absolut inte sant. Var ärlig. Säg som det är. Dvs "Det normala är att det tar sig på de första tre gångerna. Ja upp till sex månader kan väl klassas som rätt så normalt. Tar det längre tid än så så får man nog mentalt ställa in sig på att något krånglar. Tyvärr är dock tidsgränsen ett år för att få hjälp".

Men normalt att det tar över sex månader är det inte.

Tror att det blivit en sanning att det normala är 7 månader när detta faktiskt bara är ett missvisande medelvärde. Tack @em-pirre för att du rotade i det där :up: :)

Det där med att det är normalt med två eller fler missfall inom kort tidsrymd är säkert samma sak. Ett medelvärde som tolkats felaktigt.

Jag fick för några år sedan en massa skäll här på Buke för att jag tyckte att efter sex månader utan framgång så kan det faktiskt vara av stort värde att göra en (privat) utredning. Då hade jag bara min egna magkänsla och erfarenhet att gå på. Känns skönt att man inte var helt ute och cyklade i alla fall (ni vet den där "Tom en blind höna kan hitta ett korn......" :angel: :D).

Ja gränserna säger jag ingenting om, det är snarare när man väl är där i karusellen så är hjälpen så himla olika och alldeles för beroende av vem man kommer till.

Vi har försökt sen i juni nu, blev gravid i juli (mf) och sen cykeln efter (mf igen). Mf var i v.6-8. Efter det har vi testat varje månad men det har inte tagit sig igen. Efter mf:en har läkare kollat igenom att allt ser bra ut. Men nu funderar jag på att snart prata med henne igen. Känns konstigt att det tog sig så snabbt först och nu inte alls. Och tar det sig blir det kanske mf igen. Det suger...

Vi har försökt sen i juni nu, blev gravid i juli (mf) och sen cykeln efter (mf igen). Mf var i v.6-8. Efter det har vi testat varje månad men det har inte tagit sig igen. Efter mf:en har läkare kollat igenom att allt ser bra ut. Men nu funderar jag på att snart prata med henne igen. Känns konstigt att det tog sig så snabbt först och nu inte alls. Och tar det sig blir det kanske mf igen. Det suger...
Jag blev gravid på första IVF och fick sedan MA. Sen har jag gjort 5 transfers och ny IVF utan resultat. Intressant men irriterande.

Jag har tre spontana plus (abort, utomkveds, utomkveds/MF) och tre IVF-plus efter två fulla stimuleringar och fyra återföringar (MF efter fryst x2 och så den som faktiskt snart har gått full tid).

Det som stör mig mest är oviljan att ens fundera över varför det blev tre MF på raken på exakt samma dag. Och än mer att inte ens försöka hjälpa till med det som finns, typ heparin osv (min BM skrev fråga om det när jag skrevs in men då hade jag ju redan passerat "min vanliga MF-tidpunkt"). Det känns som slöseri med resurser att bara mata på med nya försök (IVF) utan att ändra något.

Man får vara lite ihärdig och påstridig själv med fingertoppskänsla så ingen känner sig ifrågasatt...

Blä!

Blev gravid, MA upptäcktes i v.12. Blev sen gravid igen på andra ÄL efter det, slutade i MF v.10. Det var januari 2015, sen dess har inget hänt.
Enligt min läkare på IVF-kliniken så kan det ev vara så att jag blir gravid men att kroppen stöter ut det innan jag hinner gå över tiden.

Nähe.
Remissen hade kommit in till rmc men nu berättade de att vi måste försöka i två år innan vi blir kallade. De ville även att vi skulle boka tid på gyn hemma för att få en läkare som kunde sköta kontakten med rmc och att vi skulle testa att stimulerade ovalutioner. Varför förstår jag inte för jag har ägglossning som konstaterats med blodprov.

Jahap... Tidigast oktober då.
Det var fel uppgifter i min journal också. Heja prunnar.

:meh:

Nähe.
Remissen hade kommit in till rmc men nu berättade de att vi måste försöka i två år innan vi blir kallade. De ville även att vi skulle boka tid på gyn hemma för att få en läkare som kunde sköta kontakten med rmc och att vi skulle testa att stimulerade ovalutioner. Varför förstår jag inte för jag har ägglossning som konstaterats med blodprov.

Men allvarligt. Det är ju helt sanslöst. Två år dessutom. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall skriva. :rage: :rage: :rage:

Finns det verkligen ingen annan ni kan vända er till?

Blev gravid, MA upptäcktes i v.12. Blev sen gravid igen på andra ÄL efter det, slutade i MF v.10. Det var januari 2015, sen dess har inget hänt.
Enligt min läkare på IVF-kliniken så kan det ev vara så att jag blir gravid men att kroppen stöter ut det innan jag hinner gå över tiden.
Har dom pratat om någon eventuell medicinering mot det?

Nähe.

Trist :(
Även mitt landsting har två års "försökstid".

Har dom pratat om någon eventuell medicinering mot det?
Ja, om det visar sig att mitt immunförsvar är överaktivt så ger de kortison och ett immundämpande dropp, droppet ges flera gånger tror jag. Studier har visat ganska stor framgång med det så jag hoppas ju att det är vårt problem och att det ska fungera för oss med med medicin.

Men allvarligt. Det är ju helt sanslöst. Två år dessutom. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall skriva. :rage: :rage: :rage:

Finns det verkligen ingen annan ni kan vända er till?

Jag vet inte vart jag ska vända mig riktigt faktiskt :( Känns inte som om vi har så många alternativ än att vänta?

Ja, om det visar sig att mitt immunförsvar är överaktivt så ger de kortison och ett immundämpande dropp, droppet ges flera gånger tror jag. Studier har visat ganska stor framgång med det så jag hoppas ju att det är vårt problem och att det ska fungera för oss med med medicin.
Vad härligt att dom har tagit till sig medicineringen. Det var rätt stort motstånd mot sånt förut i Sverige :)

Vart var det ni gick någonstans?

Småland :)

@em-pirre då blir det till att vänta. Jag studerar och bättre att spara till eventuellt syskon.
Just Småland är ett vitt område för mig när det kommer till fertilitetskliniker :o

Men hur länge har ni försökt? På vissa kliniker får man ställa sig i kön så att man får tid direkt när ens väntetid gått ut

Just Småland är ett vitt område för mig när det kommer till fertilitetskliniker :o

Men hur länge har ni försökt? På vissa kliniker får man ställa sig i kön så att man får tid direkt när ens väntetid gått ut

Hehe tror det finns privat i Linköping. Men hur som är det inget alternativ om privat ivf finansieras ur egen ficka. Sparar hellre de pengarna till ett ev syskon :) Det brinner inte direkt i knutarna gällande barn, det är bara så himla tråkigt att vänta. Jag är bara 25 år så har förhoppningsvis några fertila år kvar.

Strax över 1,5 år blir det nu. Kanske var så rmc menade. Ärligttalat blev jag så förbannad över att ingen sagt något om 2 års försök innan trots att jag varit i kontakt med rmc flera gånger (och uppgett att vi försökt i över ett år) och inte heller gyn i Västervik eller prunnar har sagt något. Men hon sa aldrig något om att remissen skulle skickas in igen så har vi tur menade hon att vi blir kallade efter augusti då två år passerats :) Det viktigaste nu tyckte hon var att vi skulle få en läkarkontakt på den närmaste gynmottagningen.

Är det någon som vet vitsen med att stimulera en ägglossning när jag inte har problem vad man kunnat påvisa med egna äl?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
239 662
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar