En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två streck upp och ner i styrka? Vad menar du då? :o Att du får som jag ökning, minskning och sen ökning till äl?

Tror aldrig teststrecket blivit starkare än kontrollstrecket för mig, om jag inte förträngt det :laugh: Brukar bli likvärdigt med kontrollstrecket. Får se vad det bjuds på fortsättningsvis ;)

Jag menar att teststrecket alltid syns för mig (för vissa är det blankt förutom vid äl) och att de varierar i styrka men när väl äl kommer är det inget tvivel om att då är äl. Jag har absolut haft cykler som den på din bild.

Nu tittar jag bara från mobilen och då ser det ut som om det som är allra överst och det som är allra längst ner är tydligt positiva. Kanske syns det tydligare från en dator?

Jag tittar från mobil och tycker att de fyra översta är exakt lika starka, men negativa. Om det understa är positivt beror ju lite på vad nästa test säger. Men om nästa är svagare hade jag tolkat detta som positivt.

Jag menar att teststrecket alltid syns för mig (för vissa är det blankt förutom vid äl) och att de varierar i styrka men när väl äl kommer är det inget tvivel om att då är äl. Jag har absolut haft cykler som den på din bild.

Aha du menade så! Jag har helt blanka test innan CD10 till exempel och sen några dagar efter äl är de blanka. Får en svag ökning innan mens också, med betoning på svag ;) Men har aldrig haft så starka streck så tidigt innan äl. Brukar se ut som den svaga ökningen som skett i förrgår och igår. Dvs svaga negativa test och sen starkt streck sen brukar det sjunka igen. Därför jag är så förvirrad. Men kroppen kan då minsann komma på allt :D

Jag tittar från mobil och tycker att de fyra översta är exakt lika starka, men negativa. Om det understa är positivt beror ju lite på vad nästa test säger. Men om nästa är svagare hade jag tolkat detta som positivt.
Ha ha ha! Jag tycker att dom tre efterföljande är svagare och negativa :D.

Nu tittar jag bara från mobilen och då ser det ut som om det som är allra överst och det som är allra längst ner är tydligt positiva. Kanske syns det tydligare från en dator?

Här har du första och sista. Det är en svag skillnad, sett till hur mina test brukar se ut vid äl hade båda två vart helt normala positiva test. Men det första är negativt sen är frågan om det sista är positivt ;)
Vi blir ju inte gravida på egen hand än då så tycker det mest är spännande hur det plötsligt kan bli sån skillnad mot tidigare cykler (tagit äl test i 1,5 år nu :p )
DSC_1305_zpszkkwe640.jpg

Här har du första och sista. Det är en svag skillnad, sett till hur mina test brukar se ut vid äl hade båda två vart helt normala positiva test. Men det första är negativt sen är frågan om det sista är positivt ;)
Vi blir ju inte gravida på egen hand än då så tycker det mest är spännande hur det plötsligt kan bli sån skillnad mot tidigare cykler (tagit äl test i 1,5 år nu :p )
DSC_1305_zpszkkwe640.jpg
Jag ser nog ingen direkt skillnad på de två testen. Skall se om jag kan sno datorn en stund ikväll och titta där. Blev ju nyfiken ju :p

Du har ju sett dom på riktigt så du vet ju bäst vilken som visar vad :)
Kroppen är duktig på att hitta på saker. Det här är kanske en sådan gång du inte ägglossar alls. Eller så är det bara en vanlig variation.

Jag tycker det är väldigt intressant med älstickor. Stickorna talar om saker om ens kropp som man inte hade haft en aning om annars :)

Skillnaden, som det låter iallafall, är att ni förstår att det kan ta längre tid :) De i min omgivning tror att det går på 1-3 försök. Och när man då informerar att de allra flesta blir gravida inom 1-6 månader och att ända upp till ett år ses som normalt av sjukvården (så till vida man har mens och ägglossning) så ser de tämligen frågande ut. Finns låg förståelse för att man inte beställer ett barn :grin: Samma skara brukar komma med förklaring till att jag och min sambo fått vänta så länge att vi tänker på det för mycket :D så då kanske du förstår nivån på kunskapen kring till barnskapande :angel:

Jag hade räknat med att det skulle ta tid, har flera i bekantskapen som gjort ivf eller är under utredning, dessutom missfall och bara att det tar allmän lång tid för andra. Jag är ju även väldigt överviktig så redan där hade jag ju oddsen emot mig så blev väldigt paff när det tog sig på andra försöket :)

Jag ser nog ingen direkt skillnad på de två testen. Skall se om jag kan sno datorn en stund ikväll och titta där. Blev ju nyfiken ju :p

Du har ju sett dom på riktigt så du vet ju bäst vilken som visar vad :)
Kroppen är duktig på att hitta på saker. Det här är kanske en sådan gång du inte ägglossar alls. Eller så är det bara en vanlig variation.

Jag tycker det är väldigt intressant med älstickor. Stickorna talar om saker om ens kropp som man inte hade haft en aning om annars :)

Min gubbe sa samma :rofl: Men det är en svag skillnad, inte mycket men den finns där.
Ja vem vet, eller så var det på g tidigt (ibland har jag ju tidig äl även fast det inte är så ofta så händer det) men det var inte moget eller nått så det dröjde :D Vem vet! Blir spännande att se när mensen kommer vilken CD det blir på hehe.

Min gubbe sa samma :rofl: Men det är en svag skillnad, inte mycket men den finns där.
Ja vem vet, eller så var det på g tidigt (ibland har jag ju tidig äl även fast det inte är så ofta så händer det) men det var inte moget eller nått så det dröjde :D Vem vet! Blir spännande att se när mensen kommer vilken CD det blir på hehe.
Ha ha ha! Kroppen håller hårt på sina hemligheter :laugh:

Skillnaden, som det låter iallafall, är att ni förstår att det kan ta längre tid :) De i min omgivning tror att det går på 1-3 försök. Och när man då informerar att de allra flesta blir gravida inom 1-6 månader och att ända upp till ett år ses som normalt av sjukvården (så till vida man har mens och ägglossning) så ser de tämligen frågande ut. Finns låg förståelse för att man inte beställer ett barn :grin: Samma skara brukar komma med förklaring till att jag och min sambo fått vänta så länge att vi tänker på det för mycket :D så då kanske du förstår nivån på kunskapen kring till barnskapande :angel:
Fast de har ju rätt i att det vanligtvis tar 1-3 försök ifall allt är som det ska. Tar det ett halvår eller längre är det nåt strul. Kanske dålig spermiekvalitet, hormonstrul osv.
Att det ses som "normalt" med ett år är ju inte riktigt rätt.

Fast de har ju rätt i att det vanligtvis tar 1-3 försök ifall allt är som det ska. Tar det ett halvår eller längre är det nåt strul. Kanske dålig spermiekvalitet, hormonstrul osv.

Som jag skrev räknas det som normalt med ett år av sjukvården (efter det har man rätt att söka hjälp). För den sakens skull innebär inte det att det är normalt. För det är det antagligen inte. De allra flesta blir gravida inom 6 månader. Sen är det kanske så att majoriteten av de utan problem blir gravida inom 3 månader, den siffran har jag inte stött på.

Som jag skrev räknas det som normalt med ett år av sjukvården (efter det har man rätt att söka hjälp). För den sakens skull innebär inte det att det är normalt. För det är det antagligen inte. De allra flesta blir gravida inom 6 månader. Sen är det kanske så att majoriteten av de utan problem blir gravida inom 3 månader, den siffran har jag inte stött på.
Inom de tre första försöken ja. 6 månader är nog ganska lång tid och då kan man börja fundera på vad som är fel och ifall det går att åtgärda.

Likaså sa läkaren på ivf-kliniken till mig och sambon att två missfall ofta har en orsak mer än bara dåligt embryo.
Sjukt egentligen att landstinget har 3 st som gräns innan man får söka hjälp men jag antar att de måste dra gränsen nånstans annars skulle de väl inte ha råd att hjälpa alla som behöver.

Hoppar in här, då vi försöker få syskon. Plockade ut min hormonspiral för 1 månad sedan, vilket var en upplevelse i sig (den hade satt sig högst upp i livmodern och trådarna "växt fast" i livmodern). Trodde inte kroppen skulle återgå så fort till det normala, men igår fick jag positivt ÄL-test och det moler verkligen över äggstockarna (som det gjorde innan spiralen). Både jag och maken har dock åkt på influensa. :cool: Oavsett så räknar jag inte med att det ska ta sig på en gång, då det tog tid innan sonen blev till.

Likaså sa läkaren på ivf-kliniken till mig och sambon att två missfall ofta har en orsak mer än bara dåligt embryo.
Sjukt egentligen att landstinget har 3 st som gräns innan man får söka hjälp men jag antar att de måste dra gränsen nånstans annars skulle de väl inte ha råd att hjälpa alla som behöver.

Då gäller det ju att någon lyssnar också. Har ju 3st på raken samma tid, 5+1 och den enda som reagerat på det är min barnmorska.

Det är helt klart lurigt när det inte bara rullar på "som det ska".

Då gäller det ju att någon lyssnar också. Har ju 3st på raken samma tid, 5+1 och den enda som reagerat på det är min barnmorska.

Det är helt klart lurigt när det inte bara rullar på "som det ska".
Verkligen. Sjukvården verkar inte lyssna förrän man går privat - om man inte uppfyller kraven för landstingsfinansierad utredning och behandling då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
239 633
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar