En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, men det är vanligt att folk kommer in och berättar hur länge det tog för just dem och det verkar som om det är för att på nåt sätt ge intrycket av att det inte allsr nåt fel om det tar länge

Jättetrist att du läser in det i mitt väldigt korta inlägg.

Nu bestämde jag mig för att pröva med ägglossningstest. Beställde 14 stickor och 10 digitala till att börja med. Sist blev jag gravid på cykeldag 17. När bör jag börja testa?

Jättetrist att du läser in det i mitt väldigt korta inlägg.

Så läser inte jag ditt inlägg, jag tycker att det var väldigt "neutralt" och trevligt skrivet.

Alla är ju fria att berätta sin historia och sina åsikter, och vill man inte ha "fel" kommentarer, då bör man inte skriva/läsa här.

SHit vad jag får panik över sånna här trådar och vill bara gömma mig, fast det nog hade varit skönt att skriva lite ibland.Nu finns ju både det att det kan går fortare än jag trott samtidigt som jag är livrädd att det ska ta lite tid för då är något är fel på mig/oss.

Jag förstår precis vad du menar. Tråden är fantastisk och informativ men samtidigt blir man väldigt varse om alla problem man inte visste fanns och läser in att man har alla tänkbara problem. Alla gör såklart inte det men om man är lagd lite åt det hållet (typ jag..).

Det jag har funderat lite på i diskussoinen kring hur lång tid som är "normalt" är vad vården egentligen menar med att det kan 7 månader. Är utgångspunkten att paret har stenkoll på ägglossning och har sex vid rätt tidpunkt eller är utgångspunkten typ ha oskyddat sex och ta det som det kommer? Det är ju en rätt väsentlig skillnad i oddsen att lyckas...

Jag förstår precis vad du menar. Tråden är fantastisk och informativ men samtidigt blir man väldigt varse om alla problem man inte visste fanns och läser in att man har alla tänkbara problem. Alla gör såklart inte det men om man är lagd lite åt det hållet (typ jag..).

Det jag har funderat lite på i diskussoinen kring hur lång tid som är "normalt" är vad vården egentligen menar med att det kan 7 månader. Är utgångspunkten att paret har stenkoll på ägglossning och har sex vid rätt tidpunkt eller är utgångspunkten typ ha oskyddat sex och ta det som det kommer? Det är ju en rätt väsentlig skillnad i oddsen att lyckas...

Alla ryms nog i de där sju månaderna, dvs både "stenkoll" och "vi slutar med skydd och händer det så händer det" och alla varianter där emellan.

Med tanke på att det lätt verkar som att man kan bli gravid när som helst när man pratar preventivmedel så är det väl eg inte så konstigt att en del tar lite tid på sig. Orkar man inte med sex minst tre dagar i veckan varje vecka så är det ju lätt hänt att missa "fönstret".

Även om kroppen är fiffig och kvinnan ofta (inte alltid) är mer kåt runt ägglossning. Naturen har ju ofta bättre koll :p

Alla ryms nog i de där sju månaderna, dvs både "stenkoll" och "vi slutar med skydd och händer det så händer det" och alla varianter där emellan.

Det är lite så jag tänker och då behöver det ju nödvändigtvis inte rent statistiskt vara fel att det kan ta 7 månader eller vad det nu är och samtidigt vara helt normalt. Men det borde ju också finnas info om hur lång tid det är "normalt" att det tar om man verkligen prickar ägglossning varje gång.

@Imogen ja jag har hittat nojor jag inte ens visste att jag skulle oroa mig för :( :crazy:
Vi vill försöka få barn samtidigt som jag inte vill att hela livet ska kretsa kring det. Vår tanke är att ligga minst varannan-var tredje dag men just nu inte göra mer än så. Jag mår dåligt när det blir för mycket press och skulle inte kunna hantera ägglossningstester och liknande.

@Imogen ja jag har hittat nojor jag inte ens visste att jag skulle oroa mig för :( :crazy:
Vi vill försöka få barn samtidigt som jag inte vill att hela livet ska kretsa kring det. Vår tanke är att ligga minst varannan-var tredje dag men just nu inte göra mer än så. Jag mår dåligt när det blir för mycket press och skulle inte kunna hantera ägglossningstester och liknande.

Så himla olika det där. Testerna för mig gjorde att vi hade ett skarpt läge i månaden och resten av tiden kunde jag släppa "kravbiten".

Men vi är ju olika :)

Det är lite så jag tänker och då behöver det ju nödvändigtvis inte rent statistiskt vara fel att det kan ta 7 månader eller vad det nu är och samtidigt vara helt normalt. Men det borde ju också finnas info om hur lång tid det är "normalt" att det tar om man verkligen prickar ägglossning varje gång.
7 månader är ett medeltal. Den allra största majoriteten lyckas efter 1-3 försök. Är det då några med t.ex pcos som blir gravida efter 2-3 år så drar det ju ner medeltalet nåt enormt. Så nej, 7 månader med aktiva försök innan graviditet är inte normalt, men det förekommer ju givetvis.

Så himla olika det där. Testerna för mig gjorde att vi hade ett skarpt läge i månaden och resten av tiden kunde jag släppa "kravbiten".

Men vi är ju olika :)
Jag tror det har att göra med hur länge man försökt. I början var det ju kul att skaffa barn, dvs det var kravlöst sex utan skydd bara. Vartefter tiden gått blev sexet ett ont måste. NU är det ägglossning, NU måste vi ha sex för att ha en chans.
Man, i alla fall både jag och sambon, tappar liksom lite sugen då.

Ytterligare en på jobbet som nu gått ut med att hon är gravid...:( Jättekul för henne såklart men nu känns det som att varenda kvinna på jobbet i fertil ålder är gravid/föräldrarledig utom jag:cry:

Ytterligare en på jobbet som nu gått ut med att hon är gravid...:( Jättekul för henne såklart men nu känns det som att varenda kvinna på jobbet i fertil ålder är gravid/föräldrarledig utom jag:cry:
Jag jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats, där åldern på de flesta är 25-35. Gissa om det är folk som blir gravida/föräldralediga titt som tätt.
Känner igen din känsla.

@hemlig och @em-pirre ja det är som en käftsmäll varje gång ungefär, jättemysigt:cry: Men, men, det är väl en del av det hela egentligen och jag antar att det alltid är någon som känner så oavsett vem som blir gravid var...

• Gilla
Reactions: Ray
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 652
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
85 86 87
Svar
1 736
· Visningar
239 706
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 947
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar